Märkäpaletista

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
viljo

Märkäpaletista

Viesti Kirjoittaja viljo »

rakensin tässä pari viikkoa sitten märkäpaletin (käytin VJ:n postaamia ohjeita) ja olen hieman testaillut sitä...ja se ei toiminut aivan ongelmitta

ongelmanani on lähinnä se että kun maali on ollut paletissa muutaman tunnin se alkaa vähitellen ohentua (sekoittuu veteen jota tulee sen leivinpaperin (vai mikä se paperi nyt oli) läpi) ja lopulta leviää ympäriinsä ja sekoittuu muihin maaleihin ja vessapaperiin mitä on sen toisen paperin alla.

olen kokeilut imeyttää vessapaperiin vain vähän vettä ja sitten käyttää palettia...ei ole poistanut ongelmaa

olen mielestäni rakentanut paletin ihan oikein...ovatkohan materiaalit oikeita? :roll:

ensin laitoin astian pohjalle 4 kerrosta vessapaperia ja kastelin ne
sitten laitoin päälle palan leivinpaperia

kysymykseni siis on, että miten märkäpaletin saisi toimimaan?
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Hmm, minulla on toiminut aivan hyvin. Onko tuo ohentuminen varsinaista ohentumista, vai sitä että tuo sidosaine (onko se matte medium nimeltään) alkaa irrota maalista ja nousta pintaan. Sitä muutaman värin kohdalla minullakin tapahtuu, toisilla väreillä nopeammin, toisilla hitaammin.

Jos maalit menevät aivan juokseviksi, palettisi lienee liian märkä. Minulla tapahtui sellaista alussa. Sopiva kosteus vaatii hieman kokeilua. Kai muuten leivinpaperisi on Serlaa eikä mitään halpisversiota :).
viljo

harmi etten omista digikameraa niin en voi lähettää kuvia :(
harmi myös etten osaa selittää kunnolla

varsinaista ohentumista tapahtuu...tosin vähitellen
maalien pinnassa alkaa näkyä valkeita läikkiä ja paletissa pitkään (yön yli) oltuaan maali ei enään ole tasaista

maalit myös "kuorettuvat" jos ovat noin 20h paletissa

joissain maaleissa jotain ainetta nousee pintaan (olisiko sitä sideosainetta?)

metallimaalit eivät toimi ollenkaan paletin kanssa...kuorettuvat todella nopeasti ja tulevat "kökkäreisiksi" (no...metallimaalien kanssa minulla on kyllä muutenkin ongelmia)

en usko että palettini on liian märkä...pitänee kuitenkin kokeilla seuraavaksi aika kuivalla paletilla

käytän citadelin maaleja
(pitäisiköhän kokeilla vallejon maaleja kun ovat kuulemma aivan yhtä hyviä ja myös halvempia...mistäköhän niitä saa?)
sotku

Viesti Kirjoittaja sotku »

Mulla on toiminu ihan jees oma palettini. Se on suljettavassa muoviboksissa jossa on pohjalla 4 kerrosta talouspaperia ja niiden päällä yksi voipaperi. (voipaperi tuntuu siltä että se ei päästä vettä läpi, mutta kun sen kostuttaa molemminpuolin toimii se ihan hyvin.)

Maalit pysyy minulla märkinä monta päivää, mutta lievää ohentumista on tapahtunut aina välillä. Tämä tosin johtuu siitä että päälimmäisen paperin päälle on joutunut kunnolla vettä. (aloittelijan mokia)

Itse käytän GW:n ja Vallejon maaleja. Näistä olen huomannut sen että vallejon maalit pysyvät pitempään märkinä. Ilman mediumia tai mediumin kanssa. Retarderin kanssa ei maalit ole kuivuneet vieläkään :D

Maalit voivat kyllä lähteä välillä vaeltelemaan kovastikkin, mutta tältä välttyy kun tasoittaa päälimmäisen paperin kunnolla.

Siinäpä minun kokemuksia, saan kameraa varmaan viikonloppuna niin voin napsia kuvia.

-Antti
Älykkyyden määrä maapallolla on vakio, ikäväkyllä ihmisten määrä kasvaa kokoajan
viljo

lähetä vaan niitä kuvia...kiinnostaisi nähdä millaisia muut ovat rakennelleet

voisi kokeilla sitä voipaperia jos vaikka toimisi

oma palettini on myös suljettavassa laatikossa
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Raistlin kirjoitti:(pitäisiköhän kokeilla vallejon maaleja kun ovat kuulemma aivan yhtä hyviä ja myös halvempia...mistäköhän niitä saa?)
Combat Models on vastikään ottanut valikoiman Vallejoa myyntiin, ja mikä parasta, harrastaa postimyyntiä eli niitä saa tilattua mistä päin Suomea tahansa. Osoite on : http://www.combatmodels.net/index.php?sivu=etusivu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”