"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

spray-maalausympäristö

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Uttumi

spray-maalausympäristö

Viesti Kirjoittaja Uttumi »

Ajatus olisi nyt tämmöinen, että olisi kiinnostusta helpottaa maalauselämystä spay-maaleilla ja olisi ehkä hyvä tietää tämmöisistä suojautumiskäytännöistä. Googlea epämääräisillä hakusanoilla pommittaneena sain ainakin irti, että tilan tulisi olla hyvin tuuletettu ja olisi syytä pitää suojanaamaria, ettei henki lähde. Noh maalikeuhkoja ja hengenahdistusta enemmän minua kuitenkin kiinnostaisi miten ne seinät pysyisivät puhtaina. :D

Eli tulisiko koko huone vuorata sanomalehdillä tai (kuten jossain taidettiin neuvottiin tekemään nämä asiat ulkona) peitellä semmoinen 6x6 metriä pihanurmea? Itse ajattelin tämmöistä isohkoa lootaa, jossa figut pohjamaalaisin/lakkaisin. Siinä olisi taka- ja sivuseinät suojana ja pohja figujen kantamiseen ja ympäristöä voisi vielä suojata papereilla. Maalaustilana ajattelin autotallia, jonka kyllä saisi melko tuuletetuksi ainakin kesäisin kun ovet pitää auki. Tästä jalosta taidosta kumminkaan pahemmin tietämättä täytyykin kysyä, että olisivatko nuo nyt riittoisia suojakeinoja ja tulisiko minun tietää vielä jotain oleellista vai olisko parempi yleiselle hyvällä, jos jättäisin haaveilun ja maalailun sen osaaville ( :wink: ).

Oikeammin siis, onko teillä muilla tuhertajilla, jokin "ammattimainen" tila tälle toimitukselle ja minkälainen se olisi vai saavatko tapetit vain uutta ilmettä viikottain. Pitäisi varmaan mennä harjoittelemaan näitä asioita jonnekin aliskalle tai vastaavalle. :)
AnlaShok

Viesti Kirjoittaja AnlaShok »

Itse sprayaan aina ulkona takapihalla, joten en ikävä kyllä tuossa vuorauksessa voi auttaa :( Ulkona on kyllä kätevä, tuuletus on ainakin hyvä.
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

No, minäkin sprayaan ihan ulkona ja kuivumaan ne vien autotalliin, kun omakotitalossa asustelen.
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Argonath

Viesti Kirjoittaja Argonath »

Ulkona on paras kun tuuletus toimii, jos on kuitenkin huono ilma niin autotallissakin olen sprayaillut ison pahvilaatikon sisällä (eli iso pahvi laatikko kyljelleen ja ukot sisään) tällöin ei maalia tule seinille tai minnekkään muuallekkaan minne ei pitäisi.
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
Harma

Viesti Kirjoittaja Harma »

Itse maalailen ihan sisällä omassa huoneessa ikkunan vieressä (ikkuna auki tottakai) ja pistän ne figut pahvilaatikkoon ja siihen pahvilootan taakse (elikkäs seinään) pistän sanomalaheteä ettei seinät mee mustaks...
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Hmm. Olisiko tämmöisessä ehkä parempi kertoa kysyjälle miten olisi hyvä toimia, eikä kuinka itse toimii? Koska ainakaan suoraan kysyjä ei kysy miten ja missä te sprayaatte, vaan mitä neuvoja voisi soveltaa spraymaalauksessa.

Tämä ei ollut osoitettu kenellekkään erityisesti ja vaan kaikkialle yleisesti.

Eli:

Tärkeintä on huolehtia ilmastoinnista jos maalaus kestää pitkään (paljon ukkoja maalattavana esim), ja jos paikka missä maalaa on pieni. Paras paikka spreyaukseen on avoin autotalli. Semmoinen missä ei maalatessa ole vetoa, mutta ovet avaamalla saa läpivedon (meillä tallin takaosasta puolet auki, ovet avaamalla saa läpivedon). Tosin autotallissa kun tuskin kukaan oleilee, niin tuolla jälkituuletuksella ole niin väliä.

Sisällä maalatessa maalaushuoneen tulee todellakin olla semmoinen missä kukaan ei vietä maalauksen jälkeen/aikaan aikaa. Eli joku varasto tai suihkuhuone (tuohon kannattaa kysyä vanhemmilta lupa, muuten voi tulla vahingon sattuessa satikutia).

Semmoinen isohko maalauspahviloora on ihan ok, jos ei ulos pääse. leikkaa leveimmästä sivusta 3/4 ja päältä noin puolet, ehkä sivuilta viistosti vähän pois niin on käsillekkin vähän tilaa toimia siinä. Ja koska epäilen etteikö joka talosta löytyisi ylimääräistä sanomalehteä, niin niitä kannattaa aina käyttää suojaamaan ympäristöä.

Mutta normaalisti vaikka kuin yrittää suojata niin yks mikä on selkee, niin pitemmähkön spreijaus session jälkeen kun nenää niistää, niin on aika saletti että niistää käyttämänsä sprayn väristä räkää ;)
chrome

Viesti Kirjoittaja chrome »

autotallissa paljon sprayn kanssa leikittyäni huomaan kyllä sen tehneeni kun pahvilaatikosta spray pöly karkaa (auton konepelti ja lähistöllä olleet osat pölyssä) mutta se lähtee pyyhkimällä pois.

Jos maalaat montaa ukkoa kerrallaan niin jätä ukkojen väliin reilusti tilaa että pystyt niitä siinä pyöritellä maalaamattomat kohdat esiin. Ukkoja vaihtessa peitä alusta paperilla kun monesti on beissi maalissa ja sormet kanssa eli kutiavaa korvaa tai nenää ei saa kaivaa.

Olen huomannut että viimeistely pohjamaalauksessa on hyvä tehdä jokin patentti millä saa pidettyä ukkoa kädessä niin ettei käsi sotkeennu. (lopuksihan sprayaat hankalia kohtia kuten kainalot tms) Minä tein itelleni pihdit starttikaapelin pihdeistä.. hyvä on ja silleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”