Pistemäärä 40k-turnauksissa
Pistemäärä 40k-turnauksissa
Suurin osa 40k-turnauksista pelataan 1500 tai 1750 pisteen armeijoilla. Mikä on mielestänne paras pistemäärä 40k-turnaukselle? Miksi juuri se?
Turnausten järjestäjänä olisi kiinnostavaa tietää, mitä muut ajattelevat. Itse pidän vaihtelusta, sekä 1500 että 1750 ovat kivoja pistemääriä, mutta pidän enenmmän 1500:sta, sillä sen kokoisten listojen tekeminen tuntuu haastavammalta.
Turnausten järjestäjänä olisi kiinnostavaa tietää, mitä muut ajattelevat. Itse pidän vaihtelusta, sekä 1500 että 1750 ovat kivoja pistemääriä, mutta pidän enenmmän 1500:sta, sillä sen kokoisten listojen tekeminen tuntuu haastavammalta.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
Re: Pistemäärä 40k-turnauksissa
Molemmat on hyviä, mutta henk. koht. pidän enemmän 1750p turnauksista. Tuntuu siltä että saa paremmin ainakin itselleni sopivia listoja aikaiseksi. Vaihteluna voisi joskus olla esim. jenkkistandardi 1850p.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
-Sörkan Sika-Harri-
-
Wahtisaari
1750pts on mukava siinä määrin, että saa tehtyä jos minkälaisia härölistoja (esmes. RFTV! turneen lista jolla pelasin). Tosin 1,5k tuo vaihtelua, ja rajoittaa paljon taktiikkaa, kun ei saakkaan sitä tiettyä yksikköä sinne tukemaan muita.
Henk. koht suosikki 1750pts, mutta 1500pts myös menevä.
Henk. koht suosikki 1750pts, mutta 1500pts myös menevä.
Indeed...
- Hammerheart
Pienemmässä pistemäärässä etuna on, että listan teko on todellakin hankalampaa ja vaatii tiukkoja päätöksiä ja kompromisseja. Toisaalta siitä tulee myös jonkinlaista haittaa, kun helposti heikkoudet korostuvat, jolloin kivi-paperi-sakset-tyyppiset "auto-winit" ovat yleisempiä. Minusta tämä periaate pätee hyvinkin laajalle pisteskaalalle.
Henk. koht tykkään 1500:sta eniten, koska silloin listan teko on vielä hankalaa, mutta siihen silti saa jo mahdutettua monenlaisia vastavetoja tyypillisimmille vastustajain ongelmaratkaisuille.
Henk. koht tykkään 1500:sta eniten, koska silloin listan teko on vielä hankalaa, mutta siihen silti saa jo mahdutettua monenlaisia vastavetoja tyypillisimmille vastustajain ongelmaratkaisuille.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
-
vompovompatti
Enemmän on parempi minun kirjoissani. Suuremmissa peleissä ei yhden yksikön menettäminen ole aivan niin ratkaisevaa, joten nopan vaikutus jää hieman pienemmäksi.
Monissa 1500pts-peleissä on jälkeenpäin mietitty että olisi voinut vaikka pelata jatsia, kun ei oikeastaan muuta käynyt kuin heitettiin paria noppaa ja homma olikin käytännössä jo siinä.
Valitettavasti pistekoot ovat yleensä aika pieniä, kuten juuri tuo 1500pts. Listan vääntäminen tuossa koossa on kyllä mukavan haasteellista, mutta ne parhaat buildit ovat jo varmasti kansan tiedossa ja turnausten kärkisijoilla on sitten juuri näitä laittamalla laitettuja listoja, jotka ovat niin viritetty että paperi jolle armeijalista on kirjoitettu meinaa pirstaloitua ja syttyä palamaan.
2000pts on mieleistäni hyvä koko turnaukselle, vaikka tämä karsii pelaajia pois, ei se mielestäni ole automaattisesti menetys. Kahdesta tonnista ei oikein ylös mennä ellei peleille varattua aikaa lisätä.
Monissa 1500pts-peleissä on jälkeenpäin mietitty että olisi voinut vaikka pelata jatsia, kun ei oikeastaan muuta käynyt kuin heitettiin paria noppaa ja homma olikin käytännössä jo siinä.
Valitettavasti pistekoot ovat yleensä aika pieniä, kuten juuri tuo 1500pts. Listan vääntäminen tuossa koossa on kyllä mukavan haasteellista, mutta ne parhaat buildit ovat jo varmasti kansan tiedossa ja turnausten kärkisijoilla on sitten juuri näitä laittamalla laitettuja listoja, jotka ovat niin viritetty että paperi jolle armeijalista on kirjoitettu meinaa pirstaloitua ja syttyä palamaan.
2000pts on mieleistäni hyvä koko turnaukselle, vaikka tämä karsii pelaajia pois, ei se mielestäni ole automaattisesti menetys. Kahdesta tonnista ei oikein ylös mennä ellei peleille varattua aikaa lisätä.
I am the king of Rome, and above grammar.
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
- Haizelhoff
- Valvoja
Ehdottomasti 1500 pojoo. Pelit ovat sopivan mittasia turnaukseen, sulla on sopivasti figuja kentällä (vaikka hordet saa silti ihan hemmetisti jos vaan haluaa) ja listan teolla on mukavasti merkitystä. 1750 on ihan kiva, mutta silloin nousee all eggs in one basket -yksiköt kuten thunder hammer stormshield termarit LD redeemerissä tai iso nob bikers mobi jossa kaikkia pitää ensin kerran woundata ennen kuin yksikään kuolee. Vaikka tällaiset yksiköt ovat nimen omaan army listin tekemistä, niin siinä joutuu miettimään enemmän 1500 pojossa että onko siinä järkeä, tai kuinka riippuvaiseks haluaa ittensä siitä yksiköstä.
Aivan ehdottoman hyvä vaihtoehto on myös 1623 pistettä. Se luo haastetta listan tekemiselle kun voi ostaa lähinnä lisäherkkuja yksiköille.
"It's better burn out... than just fade away"
-
Captain-Jake
1750. Yksinkertaisesti sen takia, että ei tarvitse listan kanssa miettiä mitä sinne laittaa, senkun työntää kaikkea jännää.
vompovompatti kirjoitti:Suuremmissa peleissä ei yhden yksikön menettäminen ole aivan niin ratkaisevaa, joten nopan vaikutus jää hieman pienemmäksi.
Eihän sillä megayksiköllä ole niin suurta merkitystä, jos molemmat pelaajat osaavat varautua siihen tekemällä sellaisen itse. Näin yksikkömääräkään ei nouse niin suureksi, että peliaika pitenisi liikaa. Tosin se söisi hieman pistekoon suurentamisen ajatusta, mutta ainakin näkisimme monipuolisempia listoja. Tätä pitäisi kai kompata jollain turnaussäännöllä, kuten esimerkiksi pakollisilla eliiteillä.Haizelhoff kirjoitti:mutta silloin nousee all eggs in one basket -yksiköt kuten thunder hammer stormshield termarit LD redeemerissä tai iso nob bikers mobi jossa kaikkia pitää ensin kerran woundata ennen kuin yksikään kuolee
Turnausjärjestäjien kanssa jutellessa peliajat nousevat aina esille. Aikaa ei yksinkertaisesti riitä suurempien pelien pelaamiseen. Itselläni ainakin menee 1.5k matsissa aika usein täysi aika. Suuremmassa pelissä minulla olisi todennäköisesti vielä enemmän modeleita ja vuorojen kesto venyisi entisestään. Tai sitten pitää suosiolla mennä ns. "turkulaiseen malliin" jossa 3/4 pelaajista tulee parinkymmenen modelin kaaos/marine-listalla.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Eiköhän siellä kärkisijoilla ole enemmänkin aina samat pelaajat kuin listat. Ainakin tämän päivän 40k on säännöiltään ja codexeiltaan sen verran tasa-arvoista, että kyllä niitä pelejä ja turnauksia voitetaan ihan sillä että osataan pelata, ei vain kopioiduilla listoilla.vompovompatti kirjoitti: Valitettavasti pistekoot ovat yleensä aika pieniä, kuten juuri tuo 1500pts. Listan vääntäminen tuossa koossa on kyllä mukavan haasteellista, mutta ne parhaat buildit ovat jo varmasti kansan tiedossa ja turnausten kärkisijoilla on sitten juuri näitä laittamalla laitettuja listoja, jotka ovat niin viritetty että paperi jolle armeijalista on kirjoitettu meinaa pirstaloitua ja syttyä palamaan.
Faba hieman eri asia, mutta nyt puhuttiinkin nimenomaan ´kytkoosta. Huonot pelaajat syyttää noppaa, ja itkee juustoa.
Itse asiasta, 1500 haastavampi varsinkin vitos edikassa, 1750 hyvää vaihtelua, isompaakin voisi kokeilla? Miksei pienempääkin...
Eipä tästä taida saada mitään yhtä vastausta aikaiseksi?
Sexy and Inouj it.
http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win
Itse pidän 2000p peleistä kovasti. Ja nyt kun sen tässä itsekin kirjoitan, ihmettelen että miksen itse ole Ordon turnauksiin tuollaista pistemäärää kehitellyt. Todennäköisesti vastaus on se, että ihmisiltä ei löydy tuollaista pistemäärää maalattuna tai edes ostettuna.
"Eikö nämä eteläsuomalaiset ole jo aika vanha juttu?" -Damagelaardi
Kyllä (melkeen) kaikilla 1500/1750 pisteen pelaajilla löytyy vaihtoehtonappeja kahteen donaan asti. Ellei sitten olla juuri näitä kopiodun listan/palkamaalatun armeijan pelaajia. Että siitä vaan kokeilemaan isompia pistemääriä turnauksissa.Eino kirjoitti:Itse pidän 2000p peleistä kovasti. Ja nyt kun sen tässä itsekin kirjoitan, ihmettelen että miksen itse ole Ordon turnauksiin tuollaista pistemäärää kehitellyt. Todennäköisesti vastaus on se, että ihmisiltä ei löydy tuollaista pistemäärää maalattuna tai edes ostettuna.
Sexy and Inouj it.
1500 oli hyvä standardi aikoinaan, mutta itse olen ainakin sitä mieltä että se on jossain määrin vanhentunut vitosedikassa kun trooppien merkitys on moninkertaistunut.
Oikeastaan itse mieluiten pelaan isompaa peliä, 1750 on hyvä.. 2k voisi olla aika mielenkiintoinen, kun alkaa FoC tulemaan rajoituksenakin vastaan.
Oikeastaan itse mieluiten pelaan isompaa peliä, 1750 on hyvä.. 2k voisi olla aika mielenkiintoinen, kun alkaa FoC tulemaan rajoituksenakin vastaan.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
- Amazing Slug
Isot pelit on hienoja ja eeppisiä, plus tulee maalattua figujakin lisää, kun pitää saada turnaukseen armeija valmiiks. Teoriassa nopanheitotkin ratkaisevat vähemmän kun niitä on enemmän. 2k turnaus olis hieno. Aikataulu varmaan kyl venyy.
1500 pistettä tuntuu yleisesti ihan hyvältä pistekoolta, vaikka on niinkuin Deetwo tuossa sanoikin, ehkä vähän jo antiikkinen turnaus standartiksi. Itse en ole päässyt isompia turnauksia pelaamaan, kun hiljaiseloa on pitänyt, mutta tuo jenkkien suosima 1850pts saattaisi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, ei ihan 2k mutta kuitenkin enemmän kuin se 1750pts. 350pts on jo aika paljon enemmän liikkumavaraa tuohon perinteiseen tonniin viiteensataan. Allekirjoittanut pitää myös erityisen paljon vähän pienemmistä peleistä, niitä kun ehtii pelaamaan useampia. Esimerkiksi 1k/750/500cp turnauksia olisi mukava nähdä, vaikka kompattuna sikäli kun noissa pistekoissa on helpompi tehdä rikkinäinen lista kuin isommissa peleissä.
Viimeksi muokannut VD, Ti 12.05.2009 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älä nyt, sähän oot muutenki niin nopee pelaan.Amazing Slug kirjoitti:Isot pelit on hienoja ja eeppisiä, plus tulee maalattua figujakin lisää, kun pitää saada turnaukseen armeija valmiiks. Teoriassa nopanheitotkin ratkaisevat vähemmän kun niitä on enemmän. 2k turnaus olis hieno. Aikataulu varmaan kyl venyy.
Sexy and Inouj it.
Minusta se 1,5k on hyvä koko turnaus peleihin. Ei mene peleihin aikaa (niinkuin sanottu) Ja sitten me amatöörit joilla juuri ja juuri armeija ylittää sen 2k:n rajan saamme vähän miettimistä listaamme ;D
Tilastot -09 40k____Feel no pain eh?_
w:11 D:2 L:7___You`ll feel this one matey_
Myydään SM ja Tyranideja http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 42&t=85112
w:11 D:2 L:7___You`ll feel this one matey_
Myydään SM ja Tyranideja http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 42&t=85112
Mielummin 1750 kuin 1500, saa lisättyä kivasti jotain omaa matskua siihen jengiin.:P 2k vois kanssa kokeilla kunhan aika riittää, tosin näin isoja pelejä ei ehkä kovin montaa jaksais peräkkäin..
- Khorne Marien
1750 kun 2k:ta ei usein näe...
Jos oranssipaitoja kiinnostaa, niin tuossa kirjoittelin sääntöpaketin vähän isommille pistemäärille.
Tällä hetkellä se on jenkkistandardin 1850, mikä voisi olla myöskin aika jännä kokeilla, mutta taipuu ihan kiltisti myös 2k.. ja ehkä 1750, mutta ei alle.
Sekä RFTV että turun conklaavi antoivat hyviä ideoita mahdollisesti erittäin toimivalle turnauskonseptille.
Perusskenaariot, 1500pts listat ja 0 10 20 pistelasku saisivat jäädä turnauksista jo pois imho.
Tällä hetkellä se on jenkkistandardin 1850, mikä voisi olla myöskin aika jännä kokeilla, mutta taipuu ihan kiltisti myös 2k.. ja ehkä 1750, mutta ei alle.
Sekä RFTV että turun conklaavi antoivat hyviä ideoita mahdollisesti erittäin toimivalle turnauskonseptille.
Perusskenaariot, 1500pts listat ja 0 10 20 pistelasku saisivat jäädä turnauksista jo pois imho.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt