Kysymyksiä maalaamisesta ja muusta harrastustoiminnasta
- Syyspäiväntasaus
Kysymyksiä maalaamisesta ja muusta harrastustoiminnasta
Moi. Uusavuton kyselee.
1 Ovatko Citadelin maalit vesiliukoisia? Kannattaako niitä laimentaa ennen maalaamista? Ovatko ne myrkyllisiä?
2 Ovatko Citadelin washit vesiliukoisia? Kannattaako niitä laimentaa ennen maalaamista? Ovatko ne myrkyllisiä?
3 Miten pensselit kannattaa puhdistaa maalaamisen jälkeen?
4 Onko Green Stuff haitallista käsille (kannattaako käyttää hanskoja)?
5 Miten Green Stuffista saa sormenjäljet pois? Voiko vettä käyttää?
Kiitoksia.
1 Ovatko Citadelin maalit vesiliukoisia? Kannattaako niitä laimentaa ennen maalaamista? Ovatko ne myrkyllisiä?
2 Ovatko Citadelin washit vesiliukoisia? Kannattaako niitä laimentaa ennen maalaamista? Ovatko ne myrkyllisiä?
3 Miten pensselit kannattaa puhdistaa maalaamisen jälkeen?
4 Onko Green Stuff haitallista käsille (kannattaako käyttää hanskoja)?
5 Miten Green Stuffista saa sormenjäljet pois? Voiko vettä käyttää?
Kiitoksia.
Re: Kysymyksiä maalaamisesta ja muusta harrastustoiminnasta
1. Ovat vesiliukoisia, kannattaa laimentaa ja eivät ole myrkyllisiä.
2. Ovat vesiliukoisia, itse en laimenna kun ovat muutenkin erittäin pigmentti-köyhää litkua ja eivät ole myrkyllisiä
3. Itse puhdistan pelkästään vedessä huljuttelemalla ja hyvin kuivaaamalla.
4. Riippuu ihostasi, jos se on herkkää kannattaa suojata kädet.
5. Sormenjäljet saa pois kostuttamalla sormen ja silittelemällä stuffin pintaa.
2. Ovat vesiliukoisia, itse en laimenna kun ovat muutenkin erittäin pigmentti-köyhää litkua ja eivät ole myrkyllisiä
3. Itse puhdistan pelkästään vedessä huljuttelemalla ja hyvin kuivaaamalla.
4. Riippuu ihostasi, jos se on herkkää kannattaa suojata kädet.
5. Sormenjäljet saa pois kostuttamalla sormen ja silittelemällä stuffin pintaa.
1. ja 2.
Ovat vesiliukoisia akryylimaaleja. Eivät sisällä myrkkyjä, mutta en menisi näitä oraalisest nauttimaan muuten vain. Itse imeskelen sivellintä maalatessani eikä mitään myrkytysoireita ilmennyt. Vedellä kannattaa laimentaa, jos maali on liian tuhtia. Ohuemmalla maalilla saat ohuempia kerroksia ja sitä kautta siistimmän jäljen. Washit ovat niin ohuita, ettei näitä tarvitse ohennella, paitsi jos itsestään nämä tuntuvat liian vahvoilta.
3.
Vedellä, ja jos harjasten alaosaan jää maalikökkäreitä, niin saippuaa voi kanssa käyttää.
4.
Itse en käytä hanskoja, enkä tiedä ketään joka käyttäisi. Ehkä ainoastaan, jos stuffi tuottaa jotain allergisia reaktioita iholle, mutta muutoin hanskojen kanssa stuffin käyttö on turhan kömpelöä.
5.
Vedellä sivelet pintaa.
Ovat vesiliukoisia akryylimaaleja. Eivät sisällä myrkkyjä, mutta en menisi näitä oraalisest nauttimaan muuten vain. Itse imeskelen sivellintä maalatessani eikä mitään myrkytysoireita ilmennyt. Vedellä kannattaa laimentaa, jos maali on liian tuhtia. Ohuemmalla maalilla saat ohuempia kerroksia ja sitä kautta siistimmän jäljen. Washit ovat niin ohuita, ettei näitä tarvitse ohennella, paitsi jos itsestään nämä tuntuvat liian vahvoilta.
3.
Vedellä, ja jos harjasten alaosaan jää maalikökkäreitä, niin saippuaa voi kanssa käyttää.
4.
Itse en käytä hanskoja, enkä tiedä ketään joka käyttäisi. Ehkä ainoastaan, jos stuffi tuottaa jotain allergisia reaktioita iholle, mutta muutoin hanskojen kanssa stuffin käyttö on turhan kömpelöä.
5.
Vedellä sivelet pintaa.
en tunne kipua
- HammerSmashedFace
ilman vettä stuffi menee ihan pipariksi. käytä runsaasti vettä, muuten stuffi menee rösöiseksi yms. niistä hanskoista vaan, että kannattaa laittaa ne hanskat koska ne ei jätä sormen jälkiä, itselläni on silikoni hanskoja, joita stuffatessa käytän, mutta vain niiden sormenjälkien takia :D
Housuille tipahti pisara Colaa. Frendi sano: ''Sul tippu limuu tohon.'' sanoin: ''Joo, huomasin'' Kostutin sormea ja pyyhkäsin pois. Frendini totesi: ''Sä etä-nuolet'' : D *REPS*
- Syyspäiväntasaus
En jaksa näin vähäpätöiselle asialle tehdä uutta ketjua, joten nostan.
Ostin hiljattain GW:n Modular Movement Tray -paketin, ja setti näyttää ihan asialliselta ja hyödylliseltä. Jäin vain miettimään, millä tuota levyä saisi paloiteltua sopiviin osiin? Mattoveitsellä nitkuttaminen vienee ikuisuuden, sillä levy on kuitenkin aika kovaa ja paksua, ja muut keinot kuten taittaminen ja sahaaminen vaikuttavat suhteellisen epätarkoilta ja mahdollisesti rosoisen jäljen jättäviltä. Ei tekisi mieli kuitenkaan pistää uutta pakettia tilaukseen.
Ostin hiljattain GW:n Modular Movement Tray -paketin, ja setti näyttää ihan asialliselta ja hyödylliseltä. Jäin vain miettimään, millä tuota levyä saisi paloiteltua sopiviin osiin? Mattoveitsellä nitkuttaminen vienee ikuisuuden, sillä levy on kuitenkin aika kovaa ja paksua, ja muut keinot kuten taittaminen ja sahaaminen vaikuttavat suhteellisen epätarkoilta ja mahdollisesti rosoisen jäljen jättäviltä. Ei tekisi mieli kuitenkaan pistää uutta pakettia tilaukseen.
Näkisin, että kätevin tapa on pistää veitsellä alulle ja taittaa sitten kun olet about puolivälissä. Taitoskohdan voi tarvittaessa helposti siistiä veitsellä tai viilalla.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Olen jo pitkään miettinyt, että pitäisi korvata GW:n maalit jollain muilla maaleilla.. Mutta nyt onkin tullut kysymykseksi, minkä merkkisillä? Model exposta aioin ostaa jotain näistä merkeistä: Tamiya, vallejo tai rackham- Mitä suosittelette näistä? Mitkä parhaita blendaukseen ja muutenkin varjostukseen? Olen ajatellut nyt luopua iänikuisesta drybrushaamisesta, siinä määrin että oppisi kunnolla muitakin tekniikoita..
Ps. Laitoin samaan topicciin kun asia maalaamista koskee..
Ps. Laitoin samaan topicciin kun asia maalaamista koskee..
Oberon kirjoitti:Mää oon ninja.banzgo kirjoitti: Puhutko ittestäs, vai pystyitkö väistämään velvollisuuden kutsun?
- Agamemnon2
Vallejoa voin suositella, sävykirjo on hyvä ja erilaiset oheistuotteet (retarderi ja glaze medium ym.) ovat kelpo tavaraa. Tamiyan ominaisuuksiin kuuluu kuulemma pensselikäyttöön turhan nopea kuivuminen eikä niitä tunnu Suomesta saavan täysin ongelmitta. Rackhamista en osaa muuta sanoa kuin että koska firma on siirtynyt pois maalattavista figuista, mene ja tiedä kauanko noita maalejakaan enää saa.
Mitä toi glaze medium on? Ja eikös vallejon maaleilla ole pitempi kuivumisaika kuin GW:n maaleilla? (eli onnistuuko blending paremmin?)
Oberon kirjoitti:Mää oon ninja.banzgo kirjoitti: Puhutko ittestäs, vai pystyitkö väistämään velvollisuuden kutsun?
Kysymykseni on niin tyhmä että en viitsi tehdä omaa ketjua...
Eli siis kun yritän maalata figujani niin en saa maalia menemään tasaisesti. Tarkoitan että se maali ei peitä koko figua pohjamaalilta, vaan se pohjamaali näkyy todella selvästi alhaalta. Pitäisköhän maalia olla enemmän sitten? Mietin vain että olenkohan ottanut sen vähän maalia liiankin kirjaimellisesti, vai pitäisikö vain maalata useampi kerros? Tarkoitan nyt esimerkiksi noita GWn maalamia figuja (esim. netistä löytyy ja figulaatikoiden laidoissa) on hyvin tasainen maalipinta, mutta itse en vain onnistu. Tähän vielä että noin montakohan maalikerrosta figuun voi maalata? Vai voiko ongelma olla siinä että pohjamaali on nyt hoidettu ihan maalaamalla normaalilla Chaos Blackillä, ei siis sprayllä vaan ihan sutimalla, sen takia koska ei ole nyt tullu hankittua sitä vielä.
Tästä varmaan jo tajuaa sanomatta että olen vasta alkaja maalaamisessa, vai ? ;)
Eli siis kun yritän maalata figujani niin en saa maalia menemään tasaisesti. Tarkoitan että se maali ei peitä koko figua pohjamaalilta, vaan se pohjamaali näkyy todella selvästi alhaalta. Pitäisköhän maalia olla enemmän sitten? Mietin vain että olenkohan ottanut sen vähän maalia liiankin kirjaimellisesti, vai pitäisikö vain maalata useampi kerros? Tarkoitan nyt esimerkiksi noita GWn maalamia figuja (esim. netistä löytyy ja figulaatikoiden laidoissa) on hyvin tasainen maalipinta, mutta itse en vain onnistu. Tähän vielä että noin montakohan maalikerrosta figuun voi maalata? Vai voiko ongelma olla siinä että pohjamaali on nyt hoidettu ihan maalaamalla normaalilla Chaos Blackillä, ei siis sprayllä vaan ihan sutimalla, sen takia koska ei ole nyt tullu hankittua sitä vielä.
Tästä varmaan jo tajuaa sanomatta että olen vasta alkaja maalaamisessa, vai ? ;)
- Syyspäiväntasaus
My thread has been invaded, aagh. Tänne tarvitaan ihan selvästi virallinen Pieniä kysymyksiä -ketju :)
edit: saahan tätä siis ihan mielellään käyttää, ei mulla ole sitä vastaan mitään.
Kokeilepa Muuli vaikka ravistaa ja sekoitella maalipurkkia ihan kunnolla. Saattaa väri nimittäin kasautua purkin pohjalle ja aiheuttaa ongelmia, juuri esim. peittävyyden kanssa.
edit: saahan tätä siis ihan mielellään käyttää, ei mulla ole sitä vastaan mitään.
Kokeilepa Muuli vaikka ravistaa ja sekoitella maalipurkkia ihan kunnolla. Saattaa väri nimittäin kasautua purkin pohjalle ja aiheuttaa ongelmia, juuri esim. peittävyyden kanssa.
Hehe. No juuri sen takia kun ei ole tuota "Kysymyksiä jotka eivät vaadi omaa ketjua"-ketjua, niin pakkohan täällä on vallata, kun ei kehtaa tuollaisen kysymyksen takia häiritä enempään ^^ Ja olen mielestäni sekoittanut aivan kunnolla, mutta pitää myös siihen kiinnittää erityistä huomiota, onko muilla jotain auttavaa sanottavaa?Syyspäiväntasaus kirjoitti:My thread has been invaded, aagh. Tänne tarvitaan ihan selvästi virallinen Pieniä kysymyksiä -ketju :)
Syntynyt joskus ihan muulloin kun 98.
Täh? Onhan tuolla. Yleison keskustelun puolella. Ja kovassa käytössä vielä.Muuli98 kirjoitti:Hehe. No juuri sen takia kun ei ole tuota "Kysymyksiä jotka eivät vaadi omaa ketjua"-ketjua, niin pakkohan täällä on vallata, kun ei kehtaa tuollaisen kysymyksen takia häiritä enempään ^^ Ja olen mielestäni sekoittanut aivan kunnolla, mutta pitää myös siihen kiinnittää erityistä huomiota, onko muilla jotain auttavaa sanottavaa?Syyspäiväntasaus kirjoitti:My thread has been invaded, aagh. Tänne tarvitaan ihan selvästi virallinen Pieniä kysymyksiä -ketju :)
Niin joo, onhan siellä mutta siis tarkoitin lähinnä vastaava tänne Maalaus-osiolle, enkä tiennytkään että sinnekkin voi laittaa tuollaisia kysymyksiä? No aina oppii jotain uuta.Drakojan kirjoitti:Täh? Onhan tuolla. Yleison keskustelun puolella. Ja kovassa käytössä vielä.Muuli98 kirjoitti:Hehe. No juuri sen takia kun ei ole tuota "Kysymyksiä jotka eivät vaadi omaa ketjua"-ketjua, niin pakkohan täällä on vallata, kun ei kehtaa tuollaisen kysymyksen takia häiritä enempään ^^ Ja olen mielestäni sekoittanut aivan kunnolla, mutta pitää myös siihen kiinnittää erityistä huomiota, onko muilla jotain auttavaa sanottavaa?Syyspäiväntasaus kirjoitti:My thread has been invaded, aagh. Tänne tarvitaan ihan selvästi virallinen Pieniä kysymyksiä -ketju :)
Syntynyt joskus ihan muulloin kun 98.
Sun kannattaa maalata monia ohuita kerroksia kunnes lopputulos tyydyttää. Aloita mieluusti vähän tummemmalla sävyllä ja siirry siitä vaaleampaan. Suosittelen myös Citadelin foundation maaleja jotka peittävät hyvin pohjamaalin. Eli siis: maalaa mielummin monta ohutta kerrosta kun yks paksu. Toivottavasti autto...Muuli98 kirjotti:
Hehe. No juuri sen takia kun ei ole tuota "Kysymyksiä jotka eivät vaadi omaa ketjua"-ketjua, niin pakkohan täällä on vallata, kun ei kehtaa tuollaisen kysymyksen takia häiritä enempään ^^ Ja olen mielestäni sekoittanut aivan kunnolla, mutta pitää myös siihen kiinnittää erityistä huomiota, onko muilla jotain auttavaa sanottavaa?