"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mielipiteesi armeijan pistemäärän ylittämisestä?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Rejector

Mielipiteesi armeijan pistemäärän ylittämisestä?

Viesti Kirjoittaja Rejector »

Olen huomannut tälläkin foorumilla aika erilaisia asenteita koskien armeijan pistemäärän ylittämistä. Jotkut tuntuvat pitävän jopa 20 pisteen ylitystä 2000 pisteen armeijassa hyväksyttävänä, jos se on kavereiden kesken tms.

Itseäni tämä hämmästyttää suuresti, olen aina pitäytynyt tiukasti sovitussa pistemäärässä ja tunnen oloni huijatuksi, jos vastustaja ei toimi samoin. Vaikka näillä muutamilla pisteillä ei olisi pelin lopputuloksen kannalta mitään vaikutusta, kyse on periaatteesta. Jos itse painin listani kanssa saadakseni sen mahtumaan sovittuun pisteisiin, minkä takia joillekin pitäisi suoda erivapaus tästä?

En ole myöskään koskaan nähnyt pisteiden olevan roimasti, n. 20 pistettä alle sovitun, kaikki pisteet käytetään ja vielä vähän ylikin.

Sääntökirjoissa (40K, Warhammer) sanotaan selkeästi, että käytetyt pisteet eivät saa ylittää yhdelläkään pisteellä sovitusta rajasta, jos kaikkia ei voi käyttää, sitten listan pistemäärä jää vajaaksi.

Mielipiteitä/kommentteja/whinetusta/flame waria?
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

mielestäni on tärkeää, että pisteitä ei ylitetä. Monet sanovat, että mitä väliä jos on pari pistettä yli... no jos sillä ei ole mitään väliä, niin jätä pari pistettä ali, eipähän tule ongelmaa.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Oikolukuhirvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oikolukuhirvi »

Minulle käy jos menee viidellä pisteellä yli....
Griffon on suomeksi griippi tai aarnikotka. "Griffoni" on tarmokas, vankka ja maatiaismaiselta vaikuttava koirarotu.
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Kavereiden kesken ja muutenkin ei-turnaus peleissä en pidä mitään 10% (tai suurempaakin) pisteylitystä minään ongelmana. Onhan se kohteliasta kysyä, että käykö tämä vai hionko listaa vielä mutta itse en koskaan pistä ketään listaansa viilaamaan, ehkä korkeintaan otan sitten itsellekkin jonkun yhden Wargearin lisää tai jotain.

Turnauksissa taas on ihan eri henki kellossa, niissä ei pisterajaa saa mielestäni ylittää edes omissa ajatuksissa.
Viimeksi muokannut ankara halla, Ma 31.03.2003 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"

Viesti Kirjoittaja Avatar »

no ei minulle ainakaan tuota ongelmaa jos vastustajalla on nyt muutama piste ylimäärästä (1-6p) mutta kyllä se 20 alkaa tuntumaan jo silkalta maksimoimiselta...

edit: eihän muutama piste kuitenkaan peliä vielä ratkaise.
Viimeksi muokannut Avatar, Ma 31.03.2003 18:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Gobboja yössä, Gobboja työssä"
Väkipyörä

Viesti Kirjoittaja Väkipyörä »

jos on joku tarve saada niitä 2074pisteen listoja niin sopii sitten että pelataan 2100p pelejä. Ei voi olla niin vaikeaa luopua yhdestä rivimiehestä tms. IMO rajoissa on pysyttävä. Osoittaa vastustajan halveksuntaa rikkoa sovitut pisterajat.
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

kavereiden kesken sovittu ylipistemäärä on jotain siinä 50><pojoa.
niih.
AnlaShok

Viesti Kirjoittaja AnlaShok »

Itse teen aina listat sillä tavalla, että pistehinta ei mene yli. 40k:ssa on kuitenkin helppo napsia irtopisteitä sieltä täältä, FB:ssä mielestäni vaikeampaa. Sallin kyllä pienet pisteylitykset friendly gameissa, mutta esim 10 pistettä jos on yli niin miksi ei samantien vähennä jonkin squadin heppujen lukumäärää yhdellä?
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Minua ei juurikaan haittaa yhden tai kahden pisteen ylimeno, mutta kolmen ylimeno häiritsee jo hieman, etenkin kun sitä yrittävillä armeijoilla on useimmiten smoke launchereita....
No turnauksissa tietenkin pelataan annetuilla pisterajoilla.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Heh kaikkein parasta on kun itse on pari tuntia koittanut miettiä mistä nipistää kun armeeja menee pari pinnaa yli, ja sit kaveri tulee pelaa ja sanoo "ei kai haittaa ku mulla meni pari pinnaa yli?".
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Aacheron
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron »

Minusta kyllä pysytellään tiukasti alle rajan. Siksi sitä kutsutaan rajaksi. Jos "sallii" että menee X pistettä yli, eikö se ole sitten 150X pisteen ottelu? (tämä oli jonkun muun (VJ:n?) idea, mutta se on niin iskevä että lainaan sen)

Ja jokainen armeija voi kyllä jostain pari pistettä repäistä. Jossei voi, niin halvin looginen asia pois; esim. smoket, sudenturkikset, extrapanssarit, meltapommit/whatnot, tai vaikkapa aseen taktinen vaihto jollekulle.
and her hallway
moves
like the ocean
moves
ankara halla
Valvoja

Omissa peleissäni oman listani pisterajojen ylitykset tulevat usein siitä kun pidän mielelläni mahdollisiman yksinkertaista listaa jossa vastaavat yksiköt ovat täysin identtisiä (esim kahden predatorin aseistus ja varustus on tismalleen sama, tactical squadit ovat samanlaisia, jne. jne.) vaikkakin tämähän on asia josta voi helposti tinkiä sen kolme(-toista.... hehe....) pistettä.
Se vain johtaa siihen, että on pidettävä jatkuvasti mielessä miten ne kaksi predatoria eroavat toisistaan ja kummassa squadissa se vet. kessu olikaan.

Tämän sanottuani ymmärrän enemmän kuin hyvin ihmisiä jotka eivät halua, että sovittuja pisterajoja ylitetään ja myös kunnioitan heidän toiveitaan tämän suhteen. Omasta puolestani eivät ne pisterajat ole kuitenkaan kuin suuntaa-antavia.
Mutta tämä on siis vain ja ainoastaan minun näkemykseni ja tapa jolla tykkään itse pelata.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Minä suhtaudun pisterajan ylitykseen periaatteellisen kielteisesti. Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi sovitusta asiasta. Minä näen vaivaa armeijalistani suunnitteluun sen pari tuntia vähintään, ja odotan tottakai vastaavaa panostusta vastapuoleltani.

Pisterajojen ylittämistä pystyy selittämään ties kuinka monella eri verukkeella, mutta yksinkertaisesti asia vain on, että siinä on laiskuutta listan hiomisessa. Sillä muutaman pisteen ylityksellä ei peliä voiteta, joten miksei saman tien ota armeijaa reilusti sovituissa puitteissa?

Tietysti se vaatii tuskaa luopua jostain, etenkin jos haluaa säilyttää symmetrisyyden, saada haluamansa sankarin täydellä varustuksella ja niin edelleen. Samasta tuskasta minäkin kärsin. Ei vastustajalla ole mitään syytä päästä siinä vaiheessa yhtään helpommalla. Jos ei listan kirjoittaminen onnistu, voi miettiä, että onko harrastus väärä.

Tämä kuulostaa varmasti jyrkältä, ja niin on tarkoituskin. En minä syö pelaajaa eläviltä, joka minulle tuo ylitetyn listan. En edes polta roviolta, mutta varmaankin sanon jotain kuitenkin. Ja välttääkseni sen, teen kaikkeni täällä tehdäkseni asennekasvatusta, ettei sellaista listaa ikinä vastaan tulekaan.
ankara halla
Valvoja

Murhe kirjoitti:Minä suhtaudun pisterajan ylitykseen periaatteellisen kielteisesti. Kyse on kuitenkin loppujen lopuksi sovitusta asiasta. Minä näen vaivaa armeijalistani suunnitteluun sen pari tuntia vähintään, ja odotan tottakai vastaavaa panostusta vastapuoleltani.
Minä puolestani saatan pelata kolmellakin erikokoisella listalla illassa, jos siinä käyttää 2 tuntia/lista niin jää itse pelaaminen aika vähälle :wink:
Puolijohdediodi

Re: Mielipiteesi armeijan pistemäärän ylittämisestä?

Viesti Kirjoittaja Puolijohdediodi »

Rejector kirjoitti:Olen huomannut tälläkin foorumilla aika erilaisia asenteita koskien armeijan pistemäärän ylittämistä. Jotkut tuntuvat pitävän jopa 20 pisteen ylitystä 2000 pisteen armeijassa hyväksyttävänä, jos se on kavereiden kesken tms.

Itseäni tämä hämmästyttää suuresti, olen aina pitäytynyt tiukasti sovitussa pistemäärässä ja tunnen oloni huijatuksi, jos vastustaja ei toimi samoin. Vaikka näillä muutamilla pisteillä ei olisi pelin lopputuloksen kannalta mitään vaikutusta, kyse on periaatteesta. Jos itse painin listani kanssa saadakseni sen mahtumaan sovittuun pisteisiin, minkä takia joillekin pitäisi suoda erivapaus tästä?

En ole myöskään koskaan nähnyt pisteiden olevan roimasti, n. 20 pistettä alle sovitun, kaikki pisteet käytetään ja vielä vähän ylikin.

Sääntökirjoissa (40K, Warhammer) sanotaan selkeästi, että käytetyt pisteet eivät saa ylittää yhdelläkään pisteellä sovitusta rajasta, jos kaikkia ei voi käyttää, sitten listan pistemäärä jää vajaaksi.

Mielipiteitä/kommentteja/whinetusta/flame waria?
itse olen aina sallinut 1 pisteen ylityksen, enempää en... :)
Vala

Viesti Kirjoittaja Vala »

Kai tässä Gw:llä oli pointtina se että jos sallittaisiin vaikka +-1% heitot niin sitten kaikki 2000 armeijat tehtäisiin vakiona 2020pts armeijoiksi. Itse en kyllä ota enempää kuin on sovittu, mutta ei se minua haittaa vaikka vastustaja vähän liikaa ottaisikin.
"The board is set. The pieces are moving"
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

En ole tohon puuttunut, mutta en kyllä turnauksia ole (vielä) kiertänyt niin olen kaveriporukassa sallinu sellasen parin pisteen ylityksen.
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Periaatteesta minäkin suhtaudun kielteisesti muutamankin pisteen ylittämiseen. En kyllä tiedä miten suhtautuisin jos joskus kaveri ilmaantuisi peliin pari pistettä sovittua isommalla listalla. Todennäköisesti sanoisin mielipiteeni ja pelaisimme sen kerran niillä listoilla. Tulevaisuudessa sitten pisteelleen oikein.
Toisaalta voisin kuvitella hyväksyväni muutaman pisteen ylityksen jos vastustajalla olisi oikeita ongelmia saada armeijasta pisteitä trimmattua. Vaikkapa mekanisoidussa deathwing armeijassa muutaman pisteen irrottaminen voi olla aika hankalaa kun lantikoissa olevat termis squadit ovat jo valmiiksi minimikokoisia jne. Tuollaisissa tilanteissa voisi antaa armon käydä oikeudesta.
Toinen mahdollisuus olisi jos vastustaja ilmoittaa etukäteen että hänen armeijansa menee vaikka kymmenisen pistettä yli sovitun rajan, jolloin yksinkertaisesti nostaisimme pisterajaa.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Rejector

Viesti Kirjoittaja Rejector »

Mekanisoitu Deathwing on hyvä esimerkki isoista piste-eristä, joita on hankala trimmata kuntoon. Tämä voisi olla se äärimmäinen tapaus, jossa itsekin parin pisteen ylitystä voisin katsoa sormien läpi.

Yleinen mielipide tuntuu kuitenkin olevan vahvasti rajojen sisällä pysymisen puolella ja niinhän se pitää ollakin. Kaikkein naurettavimmat tapaukset ovat mielestäni juuri vehicleiden upgradettaminen kaikeklla mahdollisella ja yksikköjen champpionien ostaminen vaikka mentäisiinkin sitten yli. Nämä ovat juuri niitä ensimmäisiä kohteita, joista nipistetään. Ei niitä kaikkia herkkuja voi saada listaan, jos eivät pisteet riitä.
Galleriaan pääsee tästä.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

AnlaShok kirjoitti:gameissa, mutta esim 10 pistettä jos on yli niin miksi ei samantien vähennä jonkin squadin heppujen lukumäärää yhdellä?
Fluff aiheuttaa tuossa minulle ongelmia. Marineiden squadi koko on 10 ja siihen minä yleisesti ottaen pyrin. Joskus tulee ongelmia karsia pistekoko sovitulle rajalle ja joskus pitää muuttaa jotain osaa radikaalimminkin mutta mitäs pienistä :D Pistekokoa ei ylitetä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”