"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

WMA pelaajia?

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Silveri

WMA pelaajia?

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Menin sitten hankkimaan Warmaster Ancientsin ja Medieval Armiesin kirjat ja varmaan ensi kuussa alan sitten miettimään ensimmäisten tilausten tekemistä 10 mm samuraiarmeijaa varten.

Kysymykseni lähinnä koskee sitä että kuinka paljon ja mistä WMA:n pelaajia Suomesta löytyy? Olisi nimittäin kiva tietää että pääsisikö jossain vaiheessa peliä ihan oikeastikin pelaamaan. DBM ei jotenkin innosta kun sen hankaluudesta on kuullut liikaa pahoja juttuja ja ei tuo tarkempi strateginen mallinnus NIIN älyttömän tärkeätä ole ja haluan lähinnä vain jonkun mielekkään ja hyvän pelin jolla saa siirtää pieniä tinasotilaita paikasta a paikkaan b ja heittää kuusitahkoisia noppia. Tehdään nyt vaikka tämmöinen hyihyigalluppi ja toivotaan ettei kukaan käräytä tätä topikkia modeille. ;P
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
mvp
Peliporukkavalvoja

Re: WMA pelaajia?

Viesti Kirjoittaja mvp »

Warmaster Ancients -sääntökirja löytyy hyllystä, luettu on, pelattu ei. 15 mm nappeja löytyy, mutta suunnitelmissa on hankkia myös 10mm ja 6mm figuja, kunnes omaa silmää miellyttävin koko/valmistaja on löytynyt. WMA vaikuttaa imho monimutkaisemmalta kuin DBM. Käytännössä hyviä puolia löytyy varmasti kummastakin ja se tietenkin selviää vain kokeilemalla. WMAssa joutuu paiskomaan ämpärikaupalla noppia. :)
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Silveri

No minulla on ämpäri täynnä noppia. Tai no.. rasia ainakin ja niitä on varastossa isossa pussissa muuallakin. Meninkin tilaamaan 100 kpl 2 mm noppia.. ;P
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Tuo Warmasterin komentosysteemi on kyllä hyväksi havaittu, ylistetty ja muuallekin kopioitu. Itelläkin kirja on, mutta armeijaa ei. Sen sijaan Warhammer Ancient Battlesiin löytyy nappeja ja lisäkirjoja. Ja on sitä joskus tullut pelattuakin.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Silveri

Mitä sitä nyt on kerinnyt muun toimen ohessa WMA:n sääntöihin tutustumaan niin fiksulta ainakin nuo liikutussäännöt ja komennot tuntuisivat. Itseäni häiritsee DBM:ssä sen josko voisi sanoa "historiallisesti todenmukainen mallinnusaspekti" lähtökohtana, kun taas GW Historicalin porukat tuntuvat pääosin haluavan tehdä hyviä pelillisesti toimivia sääntöjärjestelmiä. DMB:n sääntöjä en ole lukenut, mutta Horse, Foot and Gunsin sääntoihin aikanaan yritin tutustua, enkä oikein siitä hullua hurskaammaksi tullut. Peli voi olla toimiva ja hyvä, mutta ei oikein innosta se, ettei sääntöjä lukemalla hahmota miten peli toimii.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Nostetaanpas tätä vähän ja kysellään olisiko porukalla kiinnostusta kokeilla ropeconissa tätä peliä? Toivoisin siihen mennessä saavani ainakin pienen roomalaisarmeijan kasaan(6mm figuilla). Olisi hauska päästä vähän testailemaan lisää näitä.

Turnausta turha haaveilla mutta jos joku 4 pelaajaa saisi edes kasaan voisi vähän isompi taistelu onnistua jossainvaiheessa. Esmes ~1000-1500 pojon armeija per nuppi ei luulisi olevan mahdottomuus.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Silveri

En nyt näistä massabattleista innostu, mutta olisi tarkoitus omat 10 mm samuraini kyllä hankkia mahdollisesti jo tässä kuussa 1000 pisteeseen saakka.
tneva82

Nyt päässy vähän lukemaan noita sääntöjäkin(ja roomalaisetkin saapuivat. Ei paha kun perjantaina lähtivät liikkeestä englannissa!). Täytyy sanoa että hyvältä näyttää. Muutamia vikoja alkuperäisistä säännöistä on karsittu veks mikä tekee säännöistä kummasti toimivammat.

a) komentojen määrä rajoitettu kolmeen vuorossa. No more lentäviä armeijoita jotka vaihtavat laitaa kentällä hetkessä. Asiaan ei alkuperäisessä tietty auttanut se että pelasin high elffeillä joilla tuo onnistui inhottavan helposti.
b) ratsuväkeä nerffattu ja reippaasti! Armour save tipahtanut. Basetus tapahtuu leveälle laidalle kuten jalkaväelle ilman erikoissääntöä. Kun katsoo esmes rooman legioonalaisia ja niiden raskasta ratsuväkeä on ainut ero oikeastaan se että ratsuväki omaa 30cm liikkeen eikä sitä voi tukea. Näillä ei jyrätäkkään kukkulalla olevan jalkaväki prikaatin läpi tuosta vain. Itseasiassa on varsin erikoistunut yksikkö jonka suurin valtti on 30cm liike mahdollistaen nopeat paikanvaihdot ja chargen ilman -1 komentoheittoa. Onhan sitten nuo cataphrakit(spelling?) jotka muistuttavat pelottavan paljon WMF:n ratsuväkeä(kapea basetus ja 4+ save) mutta toisaalta niillä on tuo slow sääntö hidastamassa. Jalkaväestä hakkelusta tekevät charget on siis selvästi hankalampi toteuttaa yli 30cm päästä mikä avittaa kummasti. -2 komentoheittoon toisella käskyllä on jo aika hassusti. Lisäksi näiden hinta on kalliimpi kuin saman stattirivin yksiköt WMF:ssä. Plus niitä saa vähemmän. Pitää viellä testata carthagialaisia. Jos jokin armeija rikkoo pelin samaantyyliin kuin ratsuväki rikkoi WMF:ssä niin nuo rajoittamattomilla cataphrakeillansa.
c) Ei terror causing mountteja sankareille. En ainakaan ole löytänyt listoista elefanttiratsun mahdollisuutta. Tämä yhdessä kohta b:n kanssa avittaa kummasti jalkaväkeä joka WMF:ssä oli varsin statistin roolissa(ainakin high elffeillä joilla pelasin).

Lisäksi löytyy vinopino sääntöjä joista pidän. Skirmish esmes. Ellyrian reavereille en koskaan oikein löytänyt käyttötarkoitusta WMF:ssä. Näillä löytyy. Legion. Rooman legioonalaiset on *kovia*. Hintakin tietty senmukainen. Kelttiläiset tulevat outnumberoimaan pahasti roomalaiset ilman auxiliary tukea. Warband kuvastaa mukavasti vähemmän organisoituja barbaareja.

Kaikenkaikkiaan pidän siitä mistä näen. GW:n parhaita sääntösettejä epicin lisäksi(tosin tämän tekivätkin pari niiden jäsentä harrastuspohjalta mikä auttaa. Ei tarvinnu miettiä kuinka saada mahdollisimman paljon uusia pelaajia kaikenaikaa maksimoidakseen figumyynnin. Ja se näkyy!).

Nyt vaan maalaamaan ja järjestämään ensimmäistä peliä ASAP.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Silveri

No huomaa heti eron siinä, että GW tekee sääntösetin asenteella "tehdään sääntösetti joka myy hyvin", sen sijaan että tekisi sen asenteella "tehdään sääntösetti joka myy figuja hyvin". WMA on "Warmasteria niin kuin sen tulisi olla", WHA "Warhammeria niin kuin sen tulisi olla", Legends -sarja "LotRia (sääntöjen puitteissa) niin kuin sen tulisi olla" ja ilmeisesti Trafalgar "Man'o Waria niin kuin sen tulisi olla". Kyllä GW:lläkin osataan tehdä asioita tasapainotetusti, kun julkaisuaikatauluista ja hittituotteista ei tarvitse välittää - varsinkin, kun armeijoiden koostumuksetkin on kohtuullisen hyvin tiedossa. Warhammer Historical -sarja on ainakin oman uskoni palauttanut GW:n sääntösuunnittelijoiden ammattitaitoon, kunhan saavat tehdä hommansa kunnolla kaikessa rauhassa.

Sääli, että homma kusee sitten niin pahasti kaikkialla muualla.
tneva82

Silveri kirjoitti:Kyllä GW:lläkin osataan tehdä asioita tasapainotetusti, kun julkaisuaikatauluista ja hittituotteista ei tarvitse välittää - varsinkin, kun armeijoiden koostumuksetkin on kohtuullisen hyvin tiedossa. Warhammer Historical -sarja on ainakin oman uskoni palauttanut GW:n sääntösuunnittelijoiden ammattitaitoon, kunhan saavat tehdä hommansa kunnolla kaikessa rauhassa.

Sääli, että homma kusee sitten niin pahasti kaikkialla muualla.
Paremminkin se että kun säännöt on pääasiassa figujen sijasta niin niihin myös panostetaan. Säännöt ovat sitä varten että olisivat hyviä sääntöjä eikä sitä varten että myisivät figuja(joiden myyntiin GW itse perustuu. Säännöt itsessään on toisarvoisia ellei peräti tappiota tuottavia itsessään mutta auttavat kummasti figujen myyntiä).

Mutta on tuossa warmaster ancientissa yksi asia johon olen vähän epäluuloinen eli jos kahden combat kierroksen jälkeenkin taistelu jatkuu se jatkuu vasta ensi vuorolla. Okay tuossa ei ole pahaa mutta nuo ylijäämä osumat ja pursuit/retreat(warbandeille) bonukset/miinukset joita pitää pitää muistissa...Vähän huolestuttaa että tuo kirjanpito aiheuttaa ongelmia _isoissa_ peleissä. Noh pitää kokeilla käytännössä kuinka vaikuttaa ja jos häiritsee niin katsoa löytyisikö house rule tuohon. Mutta warmasterin yksi mainioita puolia oli juuri tuo minimaalinen kirjanpito(rajoittuen aikaisemmin lähinnä nuo ylijäämä osumat taistelunaikana) joten vähäsen huolestuttaa.

Ja toisaalla löysinpäs terror causing mountteja indian armeijassa(kummastelinkin miksi säännöt viittasi moisiin mutta listoista ei tunnu löytyvän) mutta no hätä. Kun ratsuväki(non-shock) ja kärryt siellä omaa 6+ armour saven ja huonot attack arvot ei tuo aiheuta LÄHELLEKKÄÄN samaa vaikutusta kuin high elf silver helm+dragon hero kombo. 4+ save, kapea alusta ja terror causing sankarin ratsu mikään ei yksinään ole OOT mutta kun nuo kombottaa yhteen pakettiin mennään vaikka kukkulalla majailevasta jalkaväestä yli niin että heilahtaa. Mutta eipä WMA:ssa ole viellä mitään vastaavaa ole tullut listoja tutkimalla vastaan. Huzah!
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Seuraa kevyttä trollailua :D

Minkäslaista se taas olikaan, tuo jalustojen koko wha:ssa? Tämä mainittua Ropecon-asiaa silmällä pitäen siis, kun itselläni olisi laatikossa 400AP DBM-armeijaan riittävä määrä 6mm polyybbi-roomalaisia. Latinalaisliigana olen niitä ulkoiluttanut (tneva82, hmm-hmm?), sen verta kun puolimaaleissa kehdannut. Kaikkien alustat ovat DBM-standardia. Onko tzäänssejä?
tneva82

dead flesh penalty kirjoitti:Seuraa kevyttä trollailua :D

Minkäslaista se taas olikaan, tuo jalustojen koko wha:ssa? Tämä mainittua Ropecon-asiaa silmällä pitäen siis, kun itselläni olisi laatikossa 400AP DBM-armeijaan riittävä määrä 6mm polyybbi-roomalaisia. Latinalaisliigana olen niitä ulkoiluttanut (tneva82, hmm-hmm?), sen verta kun puolimaaleissa kehdannut. Kaikkien alustat ovat DBM-standardia. Onko tzäänssejä?
Noh 10mm/6mm figuilla on 3 standia yksikössä normaalisti joista kukin on 40mmx20mm. Isommilla figuille leveys suositus kasvaa(20/25mm 60mm, 25/30mm 80mm etc) siten että syvyys kasvaa tarpeen vaatiessa. Kun en tiedä DBM:n basetuksesta en osaa sanoa miten hyvin nuo toimii WMA:ssa.
Silveri

Eikös DBM:ssä leveys ollut 40 mm? Syvyydellähän ei niinkään ole väliä, niin käynee sellaisenaan.
tneva82

Silveri kirjoitti:Eikös DBM:ssä leveys ollut 40 mm? Syvyydellähän ei niinkään ole väliä, niin käynee sellaisenaan.
Djooh on sillä syvyydellä lievä vaikutus mutta ei mahdoton. Jos leveydet on tosiaan 40mm niin sitten ei pitäisi olla ylitsepääsemätön ongelma.

Pahin puute lienee shock/phalanx muodostelmilla 40mm leveys 20mm sijasta mutta koska saavat sen yhden hyökkäyksen lisää per stand saavat ne jonkinverran tasoitusta(en ole aivan varma onko yhtä hyvä kuin se pirun kätevä 20mm leveys mutta ei pitäisi olla mahdottomuus ja jos ei noita ole armeijassa ei sitäkään haittaa ole).
dead flesh penalty

Linjajalkaväki, jota suurin osa armeijaa on, tosiaan on 40x15mm DBM:ssa, joten aika lähimaastossa liikutaan. Ratsuväki myös 40mm leveää, syvyyttä sitten 30. Kahakkajoukoilla ja warband-liittolaisjoukoilla syvyyttä 20mm.

Varaanpa siis pienet miehet matkaan Ropeconin wma-harjoitusleirille, sillä varauksella että on riittävästi maaleissa. Mitään hajua siitä sitten, että paljonko on riittävästi, paljon tai tosi paljon wma:ssa.
tneva82

dead flesh penalty kirjoitti:Linjajalkaväki, jota suurin osa armeijaa on, tosiaan on 40x15mm DBM:ssa, joten aika lähimaastossa liikutaan. Ratsuväki myös 40mm leveää, syvyyttä sitten 30. Kahakkajoukoilla ja warband-liittolaisjoukoilla syvyyttä 20mm.

Varaanpa siis pienet miehet matkaan Ropeconin wma-harjoitusleirille, sillä varauksella että on riittävästi maaleissa. Mitään hajua siitä sitten, että paljonko on riittävästi, paljon tai tosi paljon wma:ssa.
Noh vertailukohdaksi 1500 roomalais ja britti listani että saat vähän hajua pistehinnoista ja yksikkökoosta.

Ja näyttäisi tosiaan siltä että DBM baset sopii kohtuullisesti peliin. Tuo 40mm leveys se kriittisin tekijä on kuiteskin. Eikä syvyyksissä näytä olevan julmettua eroa.

1500 pts roman army

general 125
2xlegate 2x80
6xlegion 6x80
8xauxilaries 8x45
4xarchers 4x40
2xheavy cavalry 2x80
scorpion 50

total: 1495

1500 pts british horde

general 100
warlord w/charriot 70
warlord w/charriot 70
2xchieftain 2x30
16xwarriors 16x35
1xfanatics 50
7xskirmishers 7x30
1xcavalry 1x60
4xcharriot 4x80
total: 1500
dead flesh penalty

Hehee, ei vitsi, mulla on varmaan jokunen tuhatta pojoa sitten :D
tneva82

Nonnih 1530 pisteen edestä(portents mukaanlukien) roomalaisia on nyt maaleissa. Löytyisiköhän ropeconiin vastustajaa näille?
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Valitettavasti multa ei löydy armeijaa, eli vastustamaan en voi lähteä.

Sen sijaan, jos WMA-peli pyörii jossakin 'conissa, tulisin tosi mielelläni seuraamaan, miten säännöt pelaavat, ja kuulemaan kommentteja itse pelaajilta! WMA kiinnostaa kovin.

-ile
tneva82

ile kirjoitti:Valitettavasti multa ei löydy armeijaa, eli vastustamaan en voi lähteä.

Sen sijaan, jos WMA-peli pyörii jossakin 'conissa, tulisin tosi mielelläni seuraamaan, miten säännöt pelaavat, ja kuulemaan kommentteja itse pelaajilta! WMA kiinnostaa kovin.

-ile
Noh seuraas tätä ketjua. Jos joku tarjoaa vastuksen roomalaisilleni olet kyllä tervetullut seuraamaan peliä ;-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”