"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pistemäärä 40k-turnauksissa

Ilmoitukset tulevista turnauksista.
Merimetsä

Re: Pistemäärä 40k-turnauksissa

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Näin turnausjärjestäjän näkökulmasta:
Aikataulupaine on aikamoinen. Turnaus pitäisi pystyä järjestämään viikonlopun aikana. (Mukaanlukien paikan rakentaminen ja purkaminen.) Lisäksi pelejä joutuu järjestämään about 3-4 päivässä riippuen pelaajamäärästä. Pelien pituus tuppaa kasvamaan verrannolliseti armeijan kokoon nähden. Totuushan on, että joillakin pelaajilla peli menee pitkäksi välittämättä pistehinnasta.

Isommat pelit voisivat toimia pienessä turnauksessa.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Ishmael
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ishmael »

Deetwo kirjoitti:Jos oranssipaitoja kiinnostaa, niin tuossa kirjoittelin sääntöpaketin vähän isommille pistemäärille.
Tällä hetkellä se on jenkkistandardin 1850, mikä voisi olla myöskin aika jännä kokeilla, mutta taipuu ihan kiltisti myös 2k.. ja ehkä 1750, mutta ei alle.
Kiinnostaa kyllä. Voisit lähettää sen osoitteeseen [email protected]
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
Scoundrel

Viesti Kirjoittaja Scoundrel »

Merimetsä kirjoitti:Totuushan on, että joillakin pelaajilla peli menee pitkäksi välittämättä pistehinnasta.
No menee kai. Totuus on myöskin se, että toisilla armeijoilla deploymentissä siirretään useampaa figua kuin toisilla armeijoilla koko pelin aikana. Itse en muista montaakaan kertaa pelini päättyneen ennen aikarajan lähestymistä. Figumäärää ei kuitenkaan ole järkevää rajoittaa kompeilla. Eikä myöskään shakista tuttua vuorokelloa taida pystyä implementoimaan 40k-skeneen.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Scoundrel kirjoitti:No menee kai. Totuus on myöskin se, että toisilla armeijoilla deploymentissä siirretään useampaa figua kuin toisilla armeijoilla koko pelin aikana.
Pitää aivan paikkaansa. Toiset pelaavat todalla nopeasti ja riippuu paljon armeijastakin. Kuitenkaan seuraavaa kierrosta ei voi aloittaa ennekuin kaikkien tulokset on kerättty. (Tietysti olettaen että paritetaan tasapisteissä olevia.) Lisäksi on vaarana syntyä tilanne, jossa yksi pelaaja jää jatkuvasti jälkeen ja myöhästyminen kertautuu kertautumistaan.
Scoundrel kirjoitti: Itse en muista montaakaan kertaa pelini päättyneen ennen aikarajan lähestymistä. Figumäärää ei kuitenkaan ole järkevää rajoittaa kompeilla.
Agreed. Kuitenkin turnausarmeijan koko korreloi heikosti pistemäärään, jolla pelataan. Se oli ja on pointtini. Vähän pisteitä == vähän figuja, paljon pisteitä == paljon figuja. Näin karkeasti yleistäen.
Scoundrel kirjoitti:Eikä myöskään shakista tuttua vuorokelloa taida pystyä implementoimaan 40k-skeneen.
Tämä ajatus on ollut esillä ennenkin.... Onko kukaan koskaan kokeillut tätä käytännössä? Kokemukset voisivat olla mielenkiintoisia.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Der Dexter

Viesti Kirjoittaja Der Dexter »

Warmachinen puolella on mahdollista pelata ajoitettuja vuoroja, joka tekeekin pelistä erittäin mielenkiintoista. Suomessa ollaan pelattu sellaista +50% aikaa jenkkien melko tiukkaan aikrajaan per vuoro, ihan viihtyvyyden ja useiden uusien pelaajien tähden.
Kaiken tämän kuitenkin oikeastaan mahdollistaa se, että siinä lajissa aktoivoidaan jokainen nappi alusta loppuun omalla vuorollaan, eikä vastaavalla tavalla simultaanisti kuin GW:n pelien puolella.

Toisaalta 40K pelien pisimmät vuorot ja ynnäilyt ovat kuitenkin liikuttamisessa, ja rightfully so, joten kokeilemisen arvoista olisi movementphasen kellolla rajaaminen, sillä seuraavien kohtien ampuminen ja rähinä eivät teoriassa kesta suunnilleen kuin yhtä kauan, jos on paljon noppaa viskottavana. Ja jos pelaaja(t) eivät nopan viskelystä selviä tahdikkaasti, on se kyllä rehellisesti oma tappionsa, jos eivät sen takia saa turnauspelejä ajallaan loppumaan

Aikarajatun liikeen loppuessa, liikuttamattomat yksiköt eivät siten ehdi liikkua, mutta saavat kuitenkin osallistua ampumiseen ja mahdollisesti vielä assaultata, jos riittävän lähellä ovat, joka on vielä armollisempaa kuin masiinassa, jossa koko aktivaatio menisi hukkaan, eli ei tee mitään.

Itse olen ainakin tykännyt aikarajoista, kunhan on jonkun verran perehtynyt omiin statteihinsa, sekä tuntee armeijaansa jos sillä haluaa tehokkaasti pelaavansa. aikaa pitää kuiteskin sen verran varata, että myös 150 napin hordet ehtii fyysisesti liikauttaa paikoilleen, tosin tällaiset listat yleensä ovat kyllä riittävän toimivia ettei niiden liikkeita liikaa tarvitse miettiä, hioa hieman yksityiskohtia.
Aikarajalla pelaaminen on ainakin masiinan puolella auttanut tekemään nopeita päätöksiä, sekä välillä avaa naapurin puolustukseen reikiä joista rokottaa ja toisinpäin, joka tekee pelistä mielenkiintoisemman, sekä "realistisemman", sillä nopeita päätöksiä voi myöhemmin sitten anaalisoida että oliko oiken vai ei.

Itse olen nyt vähemmän viime aikoina kytkoota pelaillu, mutta minkä pituista aikaa yleensä pidettäisiin riittävänä kaiken liikuttamiseen ja miettimiseen? aikatoki riippuu pelin koosta, mutta 1750 koolle esmes miltä kuulostaisi 12-17 minuuttia? tämän jälkeen rajoittamaton tai vaikk 66% täsätä ajasta olisi sitten käytettävissänoppien viskelyyn, jos oikein tarttisi aikaa rajata.
tai toinen tapa voisi olla, jos shakkikelloja haluaa käyttää (ovat mokomat sitten suht kalliita), niin pelin alussa sinulla on 1-1 1/2h aikaa 7 vuoron liikuttamiseen, josta sitten oman harkinnan mukaan käyttää vuoroihinsa. tästä ylityksestä sitten voisi tulla jotain sanktiota, vaikka puoli pistettä per ylitetty 5min.
tästä voisi sitten hieman helpommin laskeskella turnausvuorojen viitekehystä, sekä kannustaa "hitaiden" pelaajien kehittämään peliään.

eipä tuossa liikaa armeijan pisteistä ollut, mutta tulipa kirjoitettua...
Aliquando Insanire Iucundum Est
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Erikokoisten listojen lisäksi olisi hienoa saada suomeen doubles turnauksia myös :)
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Itse olen lähinnä 5 edikan julkaisun jälkeen pelannut tuota 2k pistekokoa. Siihen saa jo mukavasti kaikkea vähän jännempää lelua ja peli ei kaadu heti siihen kun eka 200 pisteen osa armeijasta kukistuu. (esim. rhino + tactical squad). Jos joku joskus syssymmällä 2k turnausta järkkää niin koitan ainakin raivata kalenterista tilaa usallistuakseni. Turkuunkin on nykyään muitakin syitä tulla kuin pelkkä hammeri niin reissu ei tuntuisi niin pitkältä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Turnaukset”