"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ryhmä menee transport vehicleen, lasketaanko liikkuneeksi?

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Fierysigil[FIN]

Re: Ryhmä menee transport vehicleen, lasketaanko liikkuneeksi?

Viesti Kirjoittaja Fierysigil[FIN] »

Deetwo kirjoitti:- Jos jotain ei ole sallittu, se on kielletty.
- Pelimekaniikalla ei ole välttämättä mitään tekemistä realismin tai maalaisjärjen kanssa.
Noista ensimmäinen on väärin, korjataan se: "Jos jotain ei ole kielletty, se sallitaan."

Ja alemman noista vahvistan, noinhan se menee. Muita taas en kommentoi.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Jope kirjoitti:Noista ensimmäinen on väärin, korjataan se: "Jos jotain ei ole kielletty, se sallitaan."

Ei näin.
40k on ns. "permissive ruleset", joka tarkoittaa käytännössä sitä että kaikki on automaattisesti kiellettyä kunnes toisin mainitaan.

Säännöt eivät esimerkiksi kiellä pelaajaa hajottamasta vastustajan figuja vasaralla.. :P
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Fierysigil[FIN]

Deetwo kirjoitti:Säännöt eivät esimerkiksi kiellä pelaajaa hajottamasta vastustajan figuja vasaralla.. :P
Eipäs nyt liioitella, kyllä normeja täytyy noudattaa. Ei saa kajota toisen omaisuuteen. Ja jos kajoaa, on tiedossa korvaus. Mutta, jos taas omia nappejasi alas paskomaan kesken pelin... No, pidän sinua idioottina =D Sen varran kalliita ovat kuitenkin muovihökötykset.
Deetwo

Jope kirjoitti:
Deetwo kirjoitti:Säännöt eivät esimerkiksi kiellä pelaajaa hajottamasta vastustajan figuja vasaralla.. :P
Eipäs nyt liioitella, kyllä normeja täytyy noudattaa. Ei saa kajota toisen omaisuuteen. Ja jos kajoaa, on tiedossa korvaus. Mutta, jos taas omia nappejasi alas paskomaan kesken pelin... No, pidän sinua idioottina =D Sen varran kalliita ovat kuitenkin muovihökötykset.
Tuo nyt oli vaan kärjistys.
Pointti on se että jos kaikki olisi automaattisesti sallittua jos niitä ei ole erikseen kielletty, pelipöydällä voisi tehdä aivan täysin naurettavia asioita.
Kuten vaikka ajaa rhinolla kyljellään jotta se vie vähemmän tilaa.
Fierysigil[FIN]

Deetwo kirjoitti:Kuten vaikka ajaa rhinolla kyljellään jotta se vie vähemmän tilaa.
Ja näkyy korkeammalle. Ymmärrän kyllä pointtisi.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Jope kirjoitti:
Deetwo kirjoitti:- Jos jotain ei ole sallittu, se on kielletty.
- Pelimekaniikalla ei ole välttämättä mitään tekemistä realismin tai maalaisjärjen kanssa.
Noista ensimmäinen on väärin, korjataan se: "Jos jotain ei ole kielletty, se sallitaan."

Ei jösses. Tuohan johtaisi täysin kaaokseen(noh ehkä sopivaa kaaos pelaajalle :D). Mikä tahansa sääntösetti joka noudattaa tuota menee rikki samantien tai vaihtoehtoisesti sulla on sääntösetti joka täyttää kirjaston hyllyn kieltäessä about kaiken järjellisen ja järjettömän paitsi ne mitä suunnittelija haluaa sallia.

Hommasta menee järki täysin(pelistä riippumatta) jos sääntöjä lähtee tulkitsemaan tuolla periaatteella. Sääntöjä ei vain ole tuota varten suunniteltu(minkä takia kirja ei vaadikkkaan kirjastoa säilytystilaksi) joten parempi olla noudattamatta tuota logiikkaa.
Viimeksi muokannut tneva82, Ti 19.05.2009 06:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Jope kirjoitti:
Missäs lukee ettei saisi?

Tuollaista juuri saa nähdä jos lähtee linjalle "kaikki mikä ei ole kielletty on sallittu". Ja tuo on vasta lievemmästä päästä. Minkätakia juuri niitä pitääkin tulkita "se mikä ei ole sallittua on kielletty" linjalla.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Antrax

Viesti Kirjoittaja Antrax »

Mennäänpäs sitten "weapons" osioon nillittäjät

s. 28
"If a model using rapid fire weapon REMAINS STATIONARY it can fire blaa blaa"

sama koskee heavyweaponsseja. Mikäli figu vaihtaa paikkaa rhinon sisälle se ei kyllä ole stationary.
"Cover my lovejunk in catnip and teabag a horny lion"
Spoonyone
Deetwo

Antrax kirjoitti:Mennäänpäs sitten "weapons" osioon nillittäjät

s. 28
"If a model using rapid fire weapon REMAINS STATIONARY it can fire blaa blaa"

sama koskee heavyweaponsseja. Mikäli figu vaihtaa paikkaa rhinon sisälle se ei kyllä ole stationary.
Ihan hyvä pointti tämäkin, mutta tarpeeton koska yksikön on pakko liikkua normaalisti jotta se pystyy embarkkaamaan joka tapauksessa :)
Antrax

Viesti Kirjoittaja Antrax »

minä kyllä olin kuulevinani vielä jotain sora ääniä. Hyvä sitten jos asia on selvä kaikille *virn*
"Cover my lovejunk in catnip and teabag a horny lion"
Spoonyone
MrBigMr

Viesti Kirjoittaja MrBigMr »

Säännöissä ei ole kyllä missään mitään siitä, että figut liikkuisi ajoneuvojen sisällä. Ehkä fluffillisesti ne menee sinne ja istuu asemiin ja operoi sitä sun tätä, mutta sääntöteknisesti tällainen pyörimistä ei oteta huomioon. Vain onko jossain lapussa kerrottu, että yksiköt voivat liikkua ajoneuvon sisällä?
Caboose, Red vs. Blue kirjoitti:Or it's a key all the time, and when you stick it in people, it unlocks their death.
Deetwo

MrBigMr kirjoitti:Säännöissä ei ole kyllä missään mitään siitä, että figut liikkuisi ajoneuvojen sisällä. Ehkä fluffillisesti ne menee sinne ja istuu asemiin ja operoi sitä sun tätä, mutta sääntöteknisesti tällainen pyörimistä ei oteta huomioon. Vain onko jossain lapussa kerrottu, että yksiköt voivat liikkua ajoneuvon sisällä?
Sääntöteknisesti ajoneuvon sisällä olijat ovat paikallaan jos vehicle on ja lasketaan liikkuneiksi jos vehicle liikkuu. Pitäisi olla ihan tarpeeksi määritelty.
Eikä sillä toisaalta ole mitään tekemistä tämän kysymyksen kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”