Warhammer fantasy kentän koko
-
Max-Bläster2
Warhammer fantasy kentän koko
Joo elikkäs olen ensimmäistä omaa kenttää alottamassa tekemään, mutta tarkkaa tietoa kentän "virallisesta" koosta ei ole löytynyt. Monet ovat todenneet 180x120cm kenttien olevan yleisiä, mutta miten on?
Re: Warhammer fantasy kentän koko
Siis sehän riippuu ihan pelin kokoluokasta. Jos on alle 1000 pisteen peli niin 4' x 4' on suositeltu. Jos taas 1000-3000 pisteen peli niin silloin tulee käyttöön yleisin koko eli 6' x 4'. Siitä on sitten helppo rajata pois vaikka se 2' x 4' kokoinen alue pois, jos pelaa pikkupelejä. Ja siis yksi jalka (') on 30,48cm eli 6 jalkaa on 182,88 cm ja 4 jalkaa on 121,92cm eli kun suomalaisesta kaupasta ostat levyjä niin otat sitä 180cm x 120cm.
"Katso sääntiksestä, lol. Oot muuten myös ruma."
Kannattaa tuo metrinen järjestelmä unohtaa kokonaan kun pelailee hammereilla. Itse en osaa enää mitään arvioida senteissä, mutta tykkimiehen tuuma-arviointi 0 - 48 tuumaan onnistuu jo aika tarkkaan. Samaten hammerien ostoissa ei kannata senttejä tai euroja ajatella, vaan tilaa suoraan englannista puntina :)Max-Bläster2 kirjoitti:Joo elikkäs olen ensimmäistä omaa kenttää alottamassa tekemään, mutta tarkkaa tietoa kentän "virallisesta" koosta ei ole löytynyt. Monet ovat todenneet 180x120cm kenttien olevan yleisiä, mutta miten on?
Eli jos itse teet, käytä tuuma ja jalkamittoja, 4 * 6 jalkaa tai 48 * 72 tuumaa, niin tuloo tarkalleen oikeaa.
Kukahan pönttö tilaa pelilautaansa kentän pohjaa Britanniasta? Ihan Suomesta ne vanerit, pölkyt ja muovimössöt kandee tilata, jolloin joutuu käyttämään senttejä hankkiessaan pelialustaa. Kyllähän sekin onnistuu että ostat ensin ison palan, josta itse sahaa tasan tuumilla oikean kokoisen.smaxx kirjoitti:Kannattaa tuo metrinen järjestelmä unohtaa kokonaan kun pelailee hammereilla. Itse en osaa enää mitään arvioida senteissä, mutta tykkimiehen tuuma-arviointi 0 - 48 tuumaan onnistuu jo aika tarkkaan. Samaten hammerien ostoissa ei kannata senttejä tai euroja ajatella, vaan tilaa suoraan englannista puntina :)Max-Bläster2 kirjoitti:Joo elikkäs olen ensimmäistä omaa kenttää alottamassa tekemään, mutta tarkkaa tietoa kentän "virallisesta" koosta ei ole löytynyt. Monet ovat todenneet 180x120cm kenttien olevan yleisiä, mutta miten on?
Eli jos itse teet, käytä tuuma ja jalkamittoja, 4 * 6 jalkaa tai 48 * 72 tuumaa, niin tuloo tarkalleen oikeaa.
Ja pelillinen arviointihan ei liity mitenkään pelilaudan hankintaan... Ellei vedä lautaan 1'' x 1'' ruudukkoa auttamaan sitä kanuunan ampumista ;)
Pelatessa kenties, mutta pelipöytää rakentaessa metrinen systeemi on huomattavan paljon käytännöllisempi. Foamilevyt tapaavat olla 60cm leveitä ja esim. GW:n ruohomatto on tasan 180x120cm. En ole mitannut, mutta veikkaisin jopa GW:n Realm of Battle -pöydän olevan 180x120cm.smaxx kirjoitti:Kannattaa tuo metrinen järjestelmä unohtaa kokonaan kun pelailee hammereilla.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Eihän tuolla kahdella sentillä todellakaan ole mitään merkitystä peliin, eli aivan yhtä hyvä kenttä tulee 180x120 sentin kokoisesta. Itse tein vanerista ja metallijaloista pelipöydän autotalliin tuumamitoituksella, ja puusta sahatessa ei ollut mitään tarvetta tehdä tuloksesta täydellistä huonompaa... Enpäs ole huomannut että maton alta jäisi pöytää näkyviin joten tuo ero on niin pieni ettei sitä edes oikein huomaa. Tosin pöydällä on pari mattoa päällekkäin, GW:n vanhempi paperinen ja se uudempi versio.jullevi kirjoitti:Pelatessa kenties, mutta pelipöytää rakentaessa metrinen systeemi on huomattavan paljon käytännöllisempi. Foamilevyt tapaavat olla 60cm leveitä ja esim. GW:n ruohomatto on tasan 180x120cm. En ole mitannut, mutta veikkaisin jopa GW:n Realm of Battle -pöydän olevan 180x120cm.smaxx kirjoitti:Kannattaa tuo metrinen järjestelmä unohtaa kokonaan kun pelailee hammereilla.
On sillä kahdella sentillä se merkitys, että Deployment Zonet ovat vain 11,5", jotta armeijoiden väliin jää se 24". Jos molemmat depoo täysiä 12":aan niin 24" pyssyillä voi ampua jo ekalla vuorolla liikkumatta, mikä ei ole tarkoitus.smaxx kirjoitti:Eihän tuolla kahdella sentillä todellakaan ole mitään merkitystä peliin, eli aivan yhtä hyvä kenttä tulee 180x120 sentin kokoisesta. Itse tein vanerista ja metallijaloista pelipöydän autotalliin tuumamitoituksella, ja puusta sahatessa ei ollut mitään tarvetta tehdä tuloksesta täydellistä huonompaa... Enpäs ole huomannut että maton alta jäisi pöytää näkyviin joten tuo ero on niin pieni ettei sitä edes oikein huomaa. Tosin pöydällä on pari mattoa päällekkäin, GW:n vanhempi paperinen ja se uudempi versio.
Mutta kunhan molemmat depoo 11,5":aan, ei noilla kahdella sentillä muuta vaikutusta ole.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.
Regards, Scissors. "
Regards, Scissors. "
Kai nyt kaikki sen verran säännöt tietää
Ei sitä ole kirjoitettu mihinkään että depo on 12" reunasta. Vain se et on 24" välissä ei miehen maata. Hyvin usein käy niin et on joko liian pieni tai iso pelipöytä eikä tasan 4' x 6'. Kaverini pöytä on niinkin kapea että depolle on vain 10" tilaa ja se "puuttuva" 2" alkaa jo tuntua joukkojen asetuksessa. 0.5" ei haittaa erkkiäkään
Ei sitä ole kirjoitettu mihinkään että depo on 12" reunasta. Vain se et on 24" välissä ei miehen maata. Hyvin usein käy niin et on joko liian pieni tai iso pelipöytä eikä tasan 4' x 6'. Kaverini pöytä on niinkin kapea että depolle on vain 10" tilaa ja se "puuttuva" 2" alkaa jo tuntua joukkojen asetuksessa. 0.5" ei haittaa erkkiäkään