"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

mitä kannattaisi vaihtaa ja mihin?

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Khorne Marien

mitä kannattaisi vaihtaa ja mihin?

Viesti Kirjoittaja Khorne Marien »

Eli kun armeijani teho on vähän niin ja näin niin mitä kannattaisi myydä pois ja mitä ostaa tilalle?
tässä, mitä minulla on:

HQ:

Captain

Manus DarkMarine(Lysander)

Troops:

30x perusmarine
-2x flamer
-1x meltagun
-1x plasmagun

Elite:

10x assault terminator
-5x claws
-5x hammers&shields

5x terminator
-hflamer
-assault cannon

Fast Attack:

3x biker

Heavy Support:

1x Multi Melta
3x Missile Launcher
2x Lascannon
2x heavy bolter
2x Plasma cannon
Land Raider Crusader/Redeemer

Ps.Onko tämä väärä osio?
Pps.Älkää sanoko että "kato ite mitkä yksiköt ei toimi'', koska olen pelannut niin monella eri listalla, etten osaa sanoa mitkä ei oikein toimineet.
Ppps. Tällä hetkellä uskoisin, että kannattaisi ostaa 10kpl sniper scoutteja ainakin, vai?
Viimeksi muokannut Khorne Marien, Ma 15.06.2009 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chili

Re: mitä kannattaisi vaihtaa ja mihin?

Viesti Kirjoittaja Chili »

prätkä hiiriiä et varmaan tarvitse... ne vois vaihtaa land speedereihin.
deva squadien määrien takia et voi käyttää monia tankkeja. (päätä itse tankit vs devat)
kroosaderin takia assault termiksesi eivät oääse siihen pari voisi lentää pois.
taktisia voisi olla yksi enemmän. (pelaat suuria pelejä)

(jos ostat predatorin, mä haluan siitä side lascannonit =) vaikka 5e?)
Google kirjoitti:- So how come it ends in 2012?
- I ran out of space on rock.
Typo here Valkyrie tuli =) valmistautukaa kuviin joskus
Dark Servant

Viesti Kirjoittaja Dark Servant »

Haetko siis yhtä ainoata voittajalistaa kaikkea vastaan, jota pelaat loppuelämäsi? Pelaatko vain voittaaksesi vai fiiliksellä? Mitä armeijoita on vastassa? Viestistä saa meinaan sellaisen kuvan, että haluat "turhasta" eroon ja jotain muuta tilalle ja tähän kysyt muiden mielipiteitä. Yleensä kun lähdetään laajentamaan omaa armeijaa ja sitten kun ollaan varmoja, ettei jokin elementti sovellu omaan pelityyliin (itselläni prätkät), niin myydään turhat pois. Näin se armeija muotoutuu pikkuhiljaa omaan pelityyliin sopivaksi.

Mielestäni kannattaa olla tarpeeksi figuja, joita voi sitten vaihtelevasti peluuttaa oman mielen/vastustajan mukaan. Itse lähtisin vain laajentamaan armeijaa sellaisella, mikä vaikuttaisi/on todettu hyväksi/kiinnostaa. Rhinoja, predoja, dredejä, whirlwind ja vindicatorit voisivat olla hyvänä vahvistuksena (ei siis välttämättä kaikki, mutta edes jotain). Lisäksi scoutteja voi ottaa ja kokeilla.

PS. Se on PPS/PPPS, ei PSS/PSSS: http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lkikirjoitus

EDIT: Oletko harkinnut tai kokeillut koskaan muita HQ-valintoja? Librarian tai kappalainen (kappalainen jump packilla tai termispanssarilla on must)? Assault squadit vois tuoda lisää liikkuvuutta listaan ja hyppyreppukappalaisen kanssa lyövät paljon ja lyövät lujaa. Entä oletko kokeillut sternguardeja erikoisammuksilla? Vanguardit olisivat taas eliittihyppyreppujoukkoja, joskin pisteissä hintavia.
"Victory or Death! Or if we're lucky, both."
sheeple

Viesti Kirjoittaja sheeple »

Itse olen peluuttanut librariania terminator panssarilla (epistolary, the gate of infinity ja vortex of doom) ja iskenyt sen terminator ryhmän (vaikkapa assault cannonilla) mukaan. Aiheuttaa mukavasti hämminkiä ja pystyy tuhoamaan tankkeja.

Kolmea pyörää voisi vahvistaa vaikka assault bikellä. Toughness 5 ja nopea liikkuminen on mukava yhdistelmä ja tarvittaessa mukaan saa sen multi-meltan.

Armeijasi on jalkaväkipainotteinen. Tactical squadeille olisi hyvä olla olemassa rhinot, jotta ne pääsevät etenemään suhteellisen turvallisesti ja vauhdilla. Toinen vaihtoehto on drop podit, mutta silloin menetät liikkuvuudessa pelin myöhemmissä vaiheissa (tosin saat deep striken tilalle). Jos tykkäät peluuttaa pieniä ryhmiä, razorbackit ovat päteviä vehkeitä myös. Itse yleensä laitan HQ:n ja pienen spesiaaliryhmän (5 sternguardia tai command squad päivästä riippuen) razorbackiin johtamaan hyökkäystä. Ei tietystikään kaikkein tehokkain tapa, mutta näyttää hyvältä.

Jos hankit sniper scouteja, Tellion olisi ryhmän vahvistuksena kokeilemisen arvoinen.

Muussa komppaan Dark Servantia ihan täysillä.

Ennen kaikkea erilaisia yksiköitä kannataa kokeilla ja proxyttää testipeleissä ennen niiden hankkimista. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin hankkia 30 uutta tyyppiä, kasata ja maalata ne ja sitten huomata ettei pidä niillä pelaamisesta.
Peace of Blake be with you
Khorne Marien

Viesti Kirjoittaja Khorne Marien »

Olen huomannut että jalkaväki painotteinen lista ei minun tapauksessa ole ainakaan toiminut.
Olen peluuttanut librariania vortexilla mutta ei sekään oikein toiminut...
Vastassa on:
-Marineita
-Chaos marineita
-Ig
-Örkit
-Tyranidit
-necronit

En pelaa silleen että haluaisin aina voittaa mutta olisi kiva joskus voittaakkin...
En siis aio mitään ikuista listaa miettiä vaan kun jos myyn jotain "turhaa" pois, niin voin ostaa parempaa tilalle, vai?
DaBandito

Viesti Kirjoittaja DaBandito »

Myy nee mitä et oo maalannu.
Saat enemmän rahaa ja lista muotutuu lopulta omaan silmään hyvännäköseksi, jos heittää kaiken menemään minkä maalaamiseen ei inspiraatio riitä. Listasta voi tulla umpipaska, mutta onpahan hieno.
Spetulhu

Viesti Kirjoittaja Spetulhu »

Eka vaikutelma tuosta on että sulla on hieman kaikkea muttei mitään tarpeeksi jotta voisit erikoistua johonkin. Paitsi lähistermoksiin...

-Lähistermokset on kovia mutta niin kalliit että heikkoja huimaa, ja ne varmaan vielä huristaa lantikassa?

-Et pysty täyttämään yhtään Devastator squadia samalla raskaalla aseella, miksi? Noh, ainakin saat kaksi missä on saman kantaman aseita.

-Perusmarinet ne objektiivejä ottaa, ja tappaakin väkeä. Parille ryhmälle Rhinot alle niin jo nousee niitten käyttöarvo.

Eli mitäs tuosta pystyn sanomaan niin sulla on se kova termosnyrkki+lantikka eikä kukaan pääse auttamaan niitä. Ne auttamatta kuolee kun muut marinet vielä istuu kentän laidalla kutomassa villapaitoja. Tee jotain millä saat enemmän armeijastasi vihollisen kimppuun, oli se sitten Rhinoja, 'podeja tai mitä vaan. Marinet voittaa aggressiolla, ei nysväämällä jossain kulmassa.
Jos raaka voima ei toimi käytät sitä vain liian vähän.

-Vanha sananlasku IG:ssä
Dark Servant

Viesti Kirjoittaja Dark Servant »

space marien kirjoitti:Olen huomannut että jalkaväki painotteinen lista ei minun tapauksessa ole ainakaan toiminut.
Olen peluuttanut librariania vortexilla mutta ei sekään oikein toiminut...
Vastassa on:
-Marineita
-Chaos marineita
-Ig
-Örkit
-Tyranidit
-necronit

En pelaa silleen että haluaisin aina voittaa mutta olisi kiva joskus voittaakkin...
En siis aio mitään ikuista listaa miettiä vaan kun jos myyn jotain "turhaa" pois, niin voin ostaa parempaa tilalle, vai?
Jo pelkästään vihollisten vaihtelevuuden takia tämän hetkiset joukot on aika staattisia ja joustamattomia. Ja jos lähdet siitä, että armeijaan ostetaan uutta vasta kun "turha" on poissa, niin ei se paljoa tuo sitä vaihtelevuutta. Eikä tuossa listassa nyt paljoa mitään "turhaa" ole. Perusmarsuja tarvitaan aina, terminaattorit tuovat kestävyyttä ja iskuvoimaa (paitsi jos oma pelityyli ei suosi tai ei muuten vain tykkää terminaattoreista niin sitten ne voi myydä pois (minä varaan vasaratermikset jos päätät myydä ne pois)). Raskaita aseita ei myöskään kannata myydä pois kun niistä saa perusmarsuille sen raskaan aseen tai muodostettua devastaattoreita ja lantikka on tällä hetkellä ainoa panssarivaunu mitä löytyy. Prätkät saattavat olla "turhia", mutta jos tykkää nopeudesta niin niistäkin saa parempia ostamalla niitä lisää. Eli "turhaa" ei oikein löydy.

Tuo sinun figulistasi on suurin piirtein samanlainen, kuin mitä minulla oli kun ostin ensimmäiset käytetyt marsuni (lantikan tilalla annihilator-preda eikä vielä noin paljon terminaattoreita). Siis ensimmäiset. Sen jälkeen laajensin aika vimmatulla vauhdilla (innostuin ehkä vähän liikaa) ja ostin käytettynä paljon enemmän figuja. Nyt vasta rupeaa oma pelityyli hahmottumaan ja huomasin, etteivät prätkät ole se mun juttu (onneksi niitä on vain se kolme) ja pitäisi ostaa pari vindicatoria sekä rhinoja.

Tämä on rahaa imevä harrastus, sitä ei voi muuttaa. Mutta rahan menoa voi pienentää käyttämällä hyväksi havaittuja säästökeinoja.

Pari hyvää rahansäästökeinoa armeijaa kasvattaessa:
1. Osta käytettynä.
Maalinpoisto ei ole loppujen lopuksi kova urakka ja vaikka onkin valmiiksi kasattuja, niin vain vammaisimmat asennot ja asevalikoimat kannattaa korjata. Kehnosti maalatuista voi saada jopa enemmän alennusta, tai ainakin itse olen saanut (lantikka piti purkaa kaksinkertaista maalinpoistoa varten ruuvimeisselin ja puukon kanssa kun ei edellinen omistaja ollut pihtaillut liiman kanssa).
2. Älä ylenkatso bitsejä.
Tarpeeksi bitsejä kerättäessä saa niistä lopulta kasattua pienikokoisen armeijan. Myös pienet koristeet voivat tuoda yllättävän paljon persoonallisuutta muuten samannäköiseen armeijaan.
3. Konvertoi ja tee monikäyttöisiä joukkoja.
Dredien aseisiin kannattaa laittaa magneetit, jotta aseiden vaihto käy nopeasti. Perusdredistä saa nopeasti venerablen tekemällä pienen reiän voimalähteeseen ja kiinnittämällä siihen vaikkapa company bannerin, joka erottaa sen tavallisesta dredistä. Kun ei käytä liimaa lipun kanssa, niin saa yhdestä dredistä kaksi drediä, joskaan samassa taistelussa ei niitä voi käyttää. Myös yhdestä lantikasta saa vaikka kaikki kolme variaatiota, kun vähän käyttää päätä, magneetteja ja ylimääräisiä osia (itsellä vaihdettavat aseet peruslantikkaan ja crusaderiin. Ei se kaikkein nätein, mutta toimiva ja halpa, varsinkin kun osti lantikan käytettynä). Itsellä on lisäksi juuri maalauksen alla vanguard-kersantti hyppyrepulla+storm shieldillä+thunder hammerilla, joka käy myös kapteenista tai masterista näillä aseilla. Tyylille uskolliset veteraanini käyttävät keltaisten peruskypärien sijaan punaisia korpinnokkakypäriä, mutta kersanteille voi antaa paljaan pään, jolloin se käy monesta johtajasta (jollei ole samanlainen perfektionisti kuin minä, saa perusmarsuista sternguardeja tai hyppyreppujoukoista vanguardeja sormia napsauttamalla). Whirlwindin asetta kun ei liimaa kiinni, niin sitä rhinon runkoa voi käyttää, yllätys yllätys, rhinona. Jos oikein pihi ja viitseliäs on, niin ostaa pieniä magneetteja ja liittää kaikkien figujensa aseet ja selkäreput magneeteilla kiinni, jolloin perusfigun ruumiita ei tarvitse niin paljoa kun voi vaihtaa perusmarsun boltterin ja selkärepun hyppyreppuun ja lähistelyaseisiin.
4. Proxyta.
Ei ole mitään järkeä ostaa jotain armeijaansa, jollei ole varma haluaako sellaista. Yhdellä rhinon rungolla voi proxyttaa whirlwindia ja vindicatoria ennen näiden ostoa tai hätätapauksessa hunajapurkki voi käydä dredinä. Lisäksi jos saa joltain toiselta pelaajalta lainaan jotain mitä itse haluaisi kokeilla (vaikkapa kaaosdredi tai -rhino), niin kannattaa kysyä.

Toivottavasti tästä on hieman apua kun suunnittelet armeijasi laajennusta ja lisäostoksia.
"Victory or Death! Or if we're lucky, both."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Armeijat ja yksiköt”