"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pursuit alle unit strength 5 yksiköillä

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
ile

Pursuit alle unit strength 5 yksiköillä

Viesti Kirjoittaja ile »

Anteeksi, jos tätä on jo kysytty aikaisemmin.

Oletetaan, että pakenevan yksikön perään lähtee esim. unit strength 3 yksikkö, joka saa pakenijan kiinni. Mitä tapahtuu?

Sääntöjen mukaan, jos olen oikein ymmärtänyt, ei tapahdu mitään, koska pakenevaan yksikköön eivät vaikuta alle unit strength 5 viholliset.

Logiikan mukaan yksikin pakenijat kiinni saava jantteri voisi kaataa muutamia vihulaisia.

Jatkoa: mitä tapahtuu, kun em. unit strength 3 yksikkö hyökkää pakenevan vihollisen kimppuun omalla vuorollaan? Vihollinen julistaa automaattisen paon, mutta sääntöjen mukaan viholliseen kosketuksissa oleva (taisteluun sitoutunut) yksikkö ei voi irtautua taistelusta. Mitä kummaa? Voiko taistelusta irtautua, jos vastustajan unit strength on alle 5?

Ja sitten on vielä se mahdollisuus, että pakenevan yksikön unit strength on vaikkapa 3, ja sitä seuraavan yksikön unit strength vaikkapa 4. Ylivoimalla selkään juokseva yksikkö ei saisi mitään aikaan, jos olen sääntöjä oikein lukenut?

Kiitos vastauksista, houseruleista tai linkeistä totuuksiin.

-ile
Drago^

Re: Pursuit alle unit strength 5 yksiköillä

Viesti Kirjoittaja Drago^ »

Sääntöjen mukaan, jos olen oikein ymmärtänyt, ei tapahdu mitään, koska pakenevaan yksikköön eivät vaikuta alle unit strength 5 viholliset.
Väärin, alle US5 yksiköt eivät voi tappaa karkaavaa yksikköä vain olemalla niiden karkausreitin tiellä kun karkaajat karkaavat taistelusta.
Oletetaan, että pakenevan yksikön perään lähtee esim. unit strength 3 yksikkö, joka saa pakenijan kiinni. Mitä tapahtuu?
Yksikkö tuhoutuu.
Jatkoa: mitä tapahtuu, kun em. unit strength 3 yksikkö hyökkää pakenevan vihollisen kimppuun omalla vuorollaan? Vihollinen julistaa automaattisen paon, mutta sääntöjen mukaan viholliseen kosketuksissa oleva (taisteluun sitoutunut) yksikkö ei voi irtautua taistelusta. Mitä kummaa? Voiko taistelusta irtautua, jos vastustajan unit strength on alle 5?
Mitä? Nyt putosin kärryiltä, minkä kanssa taistelussa tuo US 3 yksikkö tuossa on, tuon äskeisenkö? Sanotaan tähän mitä osataan sanota: taistelusta voi irtaantua vain jos epäonnistuu breakissa ja juoksee, pursuittaa, käyttää jotain hassua magiaa tai toinen tuhoutuu niin ettei kosketuksissa enää voida olla (yksiköt ovat kiinni liikkumisen tiellä.
No pain no gain.
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

Tuntuu siltä että tässä on nyt haksahduttu ajattelemaan niinkin että chargeava yksikkö liikutettaisiin aina ensin kontaktiin, jonka jälkeen vasta koitettaisiin tehdä sitä flee -reaktiota.

Näin ei Warhammeria pelata. Sivulla 11. sääntökirjassa on selkeä taulukko, flee movement tapahtuu sen "compulsory moves" kohdan alla.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

@Drago^: Siis US5-rajoitus ei vaikuta kuvaamassani tilanteessa ja jopa US1-yksikkö voi runnoa isonkin pakenemaan lähtevän unitin hengiltä, jos saa sen kiinni. Toimii minulle. :)

@Mithrandir: Tarkoitin breikkaamistilannetta, jossa voittava alle US5 yksikkö päättää seurata (= pursuit) pakenevaa. Ja jäljempänä yritin hahmotella tilannetta, jossa alle US5-yksikkö tekee onnistuneen chargen sekaisin olevaan yksikköön. Olin epäselvä, anteeksi.

Kiitos vastauksista, tämä homma selkisi! :)

-ile
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”