GW:n washit, sotulaisten taso laskussa??
Re: GW:n washit, sotulaisten taso laskussa??
Itse olen kaukana huippuluokan maalarista, osa termeistä meni "NIIIIIIAUUUU!" yli ymmärryksen mutta keskustelu on mielenkiintoinen ja haluan ottaa osaa.
Itse arvostaisin suuresti sitä jos joku opettaisi ja opastaisi maalaamaan paremmin. Tympii kun galleriassa jokku sanoo vaan "korjaa base, näyttää flätiltä, musta pohjamaali näkyy läpi, dipattu burn in hell" jne. Itse olen vain niin luupää etten tajua oikein netistä löytäviä ohjeita. Maalien ohentaminen ja sekoittaminen ei oikein suju, vaikka sekin vaatii harjoittelua. Eli jos joku siinä vierellä näyttäisi vaihe vaiheelta maalaamista, niin oppisin varmasti ainakin jotain, mutta kuka pro-maalaaja haluaa oikeasti opettaa maalaamaan? Itse olen lapsia yrittänyt opettaa piirtämään. Ei se heti niide muksuje jälki hyvältä näytä, mutta ovatpa siis innoissaan. KANNUSTUS on ehkä se paras tapa herättää innostus ylle. Saa sanoa mikä mättää, mutta kuinka sen voisi korjata. Aloittelijaa ei saa heti tuomita tai aloittelijan töitä heti haukkua, into katoaa aika äkkiä.
Sitten tuo ajan käyttö. Voi kunpa olisikin enemmän aikaa ja intoa maalata figuja, mutta ei ole, on muutakin elämässä kuin figut. Pelaamaankin haluan joskus käydä, opiskella, töitä, kihloissakin ollaan (ja hänkin ansaitsee aikaa ja huomiota) Eli aika vähän jää aikaa figuureille. Enkä ole ainut jolla on tämä ongelma.
Sitten tietenkin on hyvä huomioida "haluatko pro-maalaajaksi" jos joku ei halua, ei voi pakottaa. Pitää vain hyväksyä että tämän sällin maalausjälki ylittää tai alittaa perus pelipöytätason. Olemme erilaisia, yksilöitä, sama siis pätee pensselin hallinnan. Jos joku on tyytyväinen siihen että parissa tunnissa tai alle senki maalattu figu washien ansiosta näyttää omasta mielestä hyvältä, tavoite saavutettu.
Washit ovat suuresti helpottanut elämääni. Saavutan omasta mielestä washien ansiosta sellaista tasoa, johon olen tyytyväinen. Olen huomannut että kaikkia ei tyydytä, ei voi mitään. Kaikkia ei voi mielistellä.
Mitä teen jos joku aloitteli(jampi) kysyy minulta neuvoa? Kerron tietenkin miten itse olen maalannut, mutta kehoitan kysymään sellaiselta joka osaa paremmin. Harmi vain, harva tosi hyvä maalaaja ei jaksa antaa aloittelijoille neuvoa. Voin olla toki väärässä. Mutta itse en ole paljoa edes galleriassa saanut neuvoja vaikka olen sitä pyytänyt. Joten ei tässä auta muu kuin kehittää niitä taitoja ja yrittää itse ja laittaa se kaikki likoon mitä itsestä saa.
En ole todellakaan mikä paras keskustelemaan tästä aiheesta, lieneekö edes oikeutta tai arvoa sanomaan tästä asiasta mitään. Mutta halusin silti ilmaista mielipiteeni. WASHIT OVAT IHAN JEES, APUA SAA NIISTÄKIN.
Kiitos kaikille jotka jaksoi lukea tän loppuun asti :D
Itse arvostaisin suuresti sitä jos joku opettaisi ja opastaisi maalaamaan paremmin. Tympii kun galleriassa jokku sanoo vaan "korjaa base, näyttää flätiltä, musta pohjamaali näkyy läpi, dipattu burn in hell" jne. Itse olen vain niin luupää etten tajua oikein netistä löytäviä ohjeita. Maalien ohentaminen ja sekoittaminen ei oikein suju, vaikka sekin vaatii harjoittelua. Eli jos joku siinä vierellä näyttäisi vaihe vaiheelta maalaamista, niin oppisin varmasti ainakin jotain, mutta kuka pro-maalaaja haluaa oikeasti opettaa maalaamaan? Itse olen lapsia yrittänyt opettaa piirtämään. Ei se heti niide muksuje jälki hyvältä näytä, mutta ovatpa siis innoissaan. KANNUSTUS on ehkä se paras tapa herättää innostus ylle. Saa sanoa mikä mättää, mutta kuinka sen voisi korjata. Aloittelijaa ei saa heti tuomita tai aloittelijan töitä heti haukkua, into katoaa aika äkkiä.
Sitten tuo ajan käyttö. Voi kunpa olisikin enemmän aikaa ja intoa maalata figuja, mutta ei ole, on muutakin elämässä kuin figut. Pelaamaankin haluan joskus käydä, opiskella, töitä, kihloissakin ollaan (ja hänkin ansaitsee aikaa ja huomiota) Eli aika vähän jää aikaa figuureille. Enkä ole ainut jolla on tämä ongelma.
Sitten tietenkin on hyvä huomioida "haluatko pro-maalaajaksi" jos joku ei halua, ei voi pakottaa. Pitää vain hyväksyä että tämän sällin maalausjälki ylittää tai alittaa perus pelipöytätason. Olemme erilaisia, yksilöitä, sama siis pätee pensselin hallinnan. Jos joku on tyytyväinen siihen että parissa tunnissa tai alle senki maalattu figu washien ansiosta näyttää omasta mielestä hyvältä, tavoite saavutettu.
Washit ovat suuresti helpottanut elämääni. Saavutan omasta mielestä washien ansiosta sellaista tasoa, johon olen tyytyväinen. Olen huomannut että kaikkia ei tyydytä, ei voi mitään. Kaikkia ei voi mielistellä.
Mitä teen jos joku aloitteli(jampi) kysyy minulta neuvoa? Kerron tietenkin miten itse olen maalannut, mutta kehoitan kysymään sellaiselta joka osaa paremmin. Harmi vain, harva tosi hyvä maalaaja ei jaksa antaa aloittelijoille neuvoa. Voin olla toki väärässä. Mutta itse en ole paljoa edes galleriassa saanut neuvoja vaikka olen sitä pyytänyt. Joten ei tässä auta muu kuin kehittää niitä taitoja ja yrittää itse ja laittaa se kaikki likoon mitä itsestä saa.
En ole todellakaan mikä paras keskustelemaan tästä aiheesta, lieneekö edes oikeutta tai arvoa sanomaan tästä asiasta mitään. Mutta halusin silti ilmaista mielipiteeni. WASHIT OVAT IHAN JEES, APUA SAA NIISTÄKIN.
Kiitos kaikille jotka jaksoi lukea tän loppuun asti :D
yritin kirjoittaa jotain fiksua...mutta se ylitti 200 merkin rajan... enkä keksinyt muuta.
https://www.facebook.com/sheriffanvil
https://www.facebook.com/sheriffanvil
Joo no te apollon kanssa olette ne jotka tätä todelista pointtia ei tässä hoksaa. Kyllä se tuli jo aikoja sitten selväksi että ihmisille ei kannata sanoa "Washeja/dippiä vaille valmis". Ymmärrän kyllä että heille pitää antaa kattavampaa kritiikkiä. Mutta nuo sinun ekat viestit antaa ymmärtää jotain ihan muuta sun pointistas. Eikä kaikki galleriaan postaavat ole todelakaan maalauksen aloittelijoita. Moni postaa ihan huvikseen kun haluaa tietää mitä muilla on sanottavaa, ja ehkä haluaa jotain parantaa. Tai sitten haluaa jakaa töitään muille ja antaa inspiraatiota muillekin omien töiden kautta jne.Lind The ChessMaster kirjoitti:Edelleenkään ette taida tajuta mikä se pointti tässä on... Pointtina ainaskin OLI oppiminen, maalauksen oppiminen. Ketkä ylipäänsäkään postaavat kuviaan tänne? No he jotka haluavat oppia. Yhdistätte ne tyypit tähän ketkä eivät pane mitään arvoa maalaamiselle, sillä nimenomaan he eivät postaile kuviaan toisten arvioitavaksi. OPETATTEKO te heitä tuikkaamalla heille washi purkit käteen? Ette, sillä annatte heille vain mahdollisuuden saada samaa jälkeä kuin monien tuntien uurastaminen tuottaisi. Siitä tässä ei ollut kyse. Jos haluaisin pikkuveljeni oppivan maalaamaan, opastaisin häntä tekniikoissa / jne. Jos haluaisin hänen saavan nopeasti kohtalaisen armeijan valmiiks pienellä vaivalla, tuikkaisin peliin washit ja neuvoisin kuinka niitä käytetään, mutta nämä ovat 2 eri asiaa. Anna toiselle sitä mitä hän pyytää, ei sitä mitä haluat hänelle antaa.
Jos saat näyttäviä ukkoja washaamaalla ja se kelpaa sinulle, tyydy sitten siihen. Tai opettele teorioiden perusteet ja kun ne hallitset, voit alkaa washailemaan jos tuntuu siltä että se sinua auttaa.
Itse olen myöskin käyttänyt washeja jos jonkin verran, ja pakko myöntää että näyttävää jälkeä saa todella helposti. Mutta muistakaa edelleen mikä tässä koko jutussa oli se pointti, apollo sen ymmärsikin.
Parempi se on kumminkin opettaa tuikkaamalle se washi purkki käteen kuin että ei opettaisi ollenkaan. Ja edelleen ne kaikki maalaustekniikat on listattuna tänne sotavasaraan, kuten tässä ketjussa jo kerrottiin. Jos joku haluaa oikeasti oppia maalaamaan niin ei tarvii istua peukalo pyllyssä ja odottaa että kaikki kertoo kädestä pitäen mitä tehdä. Voi olla oma aloitteinen. Ei kellään ole aikaa jokaiselle aloittelijalle täällä sotussakin kertoa jokainen maalaustekniikka erikseen ja selittää miten niitä käytetään. Että jos vaivaa niin kannattaa varmaan rueta itse kertomaan aina jokainen tekniikka erikseen ja miten niitä käytetään.
Mistä sinä teidät mitä kukakin haluaa? Pitäisikö aina rueta kysymään että haluatko nopeasti hienon armeijan vai harjoitella pelkästään maalaamista? Melko suuri osa aloittelijoista varmasti haluaa myös pelata tätä peliä. Ja sinä puhut edelleenkin kuin washaaminen ei olisi maalaamista. Se on tekniikka aivan siinä missä muutkin. Ja sulla on edelleen joku harhaluulo että jos washaa niin ei opi maalaamaan. Pelkästään maalaamalla oppii, vaikkei kukaan mitään kertoisikaan. Kyllä se jälki siitä jollain tapaa kehittyy. Tosin monia isoja asioita jää varmasti oivaltamatta. Mutta idea oli kuitenkin se että oppii sitä vaikka washeja käyttäisikin.Jos haluaisin hänen saavan nopeasti kohtalaisen armeijan valmiiks pienellä vaivalla, tuikkaisin peliin washit ja neuvoisin kuinka niitä käytetään, mutta nämä ovat 2 eri asiaa. Anna toiselle sitä mitä hän pyytää, ei sitä mitä haluat hänelle antaa.
Ja ylipäätäänkin, ei siellä galleriassa pakoteta ketään washeja käyttämään. Siellä annetaan vinkkejä. Jos joku tykkää käyttää washeja ja saa niillä hyvää jälkeä niin yhtä suuri oikeus hänellä on suositella jollekin aloittelijalle washejen käyttöä kuin sinulla joidenkin muiden tekniikoiden käyttöä. Jos joku kehottaa sua hyppäämään sillalta niin et sä varmaan hyppää, eiks jeh? Sama juttu gallerian kanssa. Jokaisella tulisi olla internetissä vähän kriittisyyttä. Ja jos joku aloittelija kokeilee washeja ja on niihin tyytyväinen niin mitä pahaa on tehty? Tai mitä jos aloittelija kokeilee washeja mutta ei ole tyytyväinen niihin, mitä pahaa on tehty? Eli aloittelijalla on myös vastuu pitää huolen siitä mitä se niille ukoillensa tekee. Ei meidän pidä sitä päättää. Toki on oikein auttaa, mutta se että ehdotetaan washejen käyttöä ei minusta ole millään tavalla haitallista kenellekään.
Ja eikun tuumasta toimeen: http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =3&t=87206ile kirjoitti: Tai vaihtoehto b:
Kommentoi itse galleriassa esiteltyjä figuja mielestäsi kehittävällä tavalla. Ehkä muut ottavat opikseen ja kommentoinnin taso nousee lähemmäksi omia laatuvaatimuksiasi. :)
-ile
92% ihmisistä vetää tilastoja hatusta
Se on oppijan laiskuutta jos ei jaksa googlettaa parilla eri hakusanalla miten maalata pikku-ukkoja ja uskoo aivottomasti kaiken mitä sotavasarassa sanotaan.
Ite käytän washeja, mutta ei se estä mua layeroimasta tai tekemästä mitään muutakaan. Washit nyt vaan on niin kovaa tavaraa että olisi vähän hölmöä olla käyttämättä, paitsi jos haluaa ihan ultimate priimaa jälkeä, enkä usko että kovinkaan monen sotavasarassa neuvoja pyytävän tavoitteena on voittaa golden demoneita.
Jos haluaa oppia niin täytyy olla vähän oma-alotteisuutta ja sinnikkyyttä tutkia maalaustekniikoita ihan itsenäisesti. Ja sitäpaitsi suurin osa maalaustekniikoista on aika simppelejä päätellä ominpäinkin, esim. "mitenköhän saan vähän vaalempaa väriä ton essun taitoksiin" "ahaa jos vaikka sutisin siihen vähän vaaleempaa maalia". Ei figu maalaus oo mitään rakettitiedettä, fiksujen kokonaisuuksien tekeminen onkin sitten vähän kinkkisempi juttu.
Ite käytän washeja, mutta ei se estä mua layeroimasta tai tekemästä mitään muutakaan. Washit nyt vaan on niin kovaa tavaraa että olisi vähän hölmöä olla käyttämättä, paitsi jos haluaa ihan ultimate priimaa jälkeä, enkä usko että kovinkaan monen sotavasarassa neuvoja pyytävän tavoitteena on voittaa golden demoneita.
Jos haluaa oppia niin täytyy olla vähän oma-alotteisuutta ja sinnikkyyttä tutkia maalaustekniikoita ihan itsenäisesti. Ja sitäpaitsi suurin osa maalaustekniikoista on aika simppelejä päätellä ominpäinkin, esim. "mitenköhän saan vähän vaalempaa väriä ton essun taitoksiin" "ahaa jos vaikka sutisin siihen vähän vaaleempaa maalia". Ei figu maalaus oo mitään rakettitiedettä, fiksujen kokonaisuuksien tekeminen onkin sitten vähän kinkkisempi juttu.
Allekirjoitan DaBanditon viestin. Oma-aloitteisuutta on hyvä olla, aina. Itse olen näitä ensimmäisiä nappeja maalatessa käyttänyt washeja, mutta olen muutamaan yrittänyt hieman harjoitella washin lisäksi vielä layerointia. Ei se tosiaan rakettitiedettä ole. Blendien harjoittelua varten listalla Eldar Warlock...
Mutta tosiaan, jokainen tyylillään. Jos tavoitteena on pelikäyttöön tuleva armeija, eikä vain hyllynkoriste, niin aloittelijallekkin washit ovat hyvä ja kannattava sijoitus. Myöhemmin voi sitten opetella sille korvaavia tapoja maalata. Tai näin ainakin itse aion tehdä.
Mutta tosiaan, jokainen tyylillään. Jos tavoitteena on pelikäyttöön tuleva armeija, eikä vain hyllynkoriste, niin aloittelijallekkin washit ovat hyvä ja kannattava sijoitus. Myöhemmin voi sitten opetella sille korvaavia tapoja maalata. Tai näin ainakin itse aion tehdä.
Ropeconissa on ollut vuosittain maalausopetusta, joissa on ollut selvästi keskitasoa parempia maalaajia. Parisen vuotta sitten oli kunniavieraana Jakob Rune Nielsen, joka opetti myös silloin Ropeconissa maalausta.Seraphi kirjoitti:IEli jos joku siinä vierellä näyttäisi vaihe vaiheelta maalaamista, niin oppisin varmasti ainakin jotain, mutta kuka pro-maalaaja haluaa oikeasti opettaa maalaamaan?
Samaten joissakin liikkeissä ovat hyvät maalaajat saattaneet pitää maalausopetusta. Tarvittaessa on opetettu kädestä pitäen. En tiedä mikä on tällä hetkellä tilanne missäkin päin Suomea. Ropeconissa tulee kuitenkin tänäkin vuonna olemaan maalausopetusta, vaikkakin suuntaus on yhä enemmän aloittelijoihin ja niihin, jotka haluavat kokeille figunmaalausta ensikerran. Näille on ollut eniten kysyntää. Kuitenkin ask-a-painter-tiski tulee näillä näkymin tänäkin vuonna, jossa voi sitten käydä kyselemässä mitä mieleen tulee.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
Kaikilla GW:n jälleenmyyjillä on Suomessa mahdollisuus tilata liiketilohinsa osaavia alkeis- ja pidemmällekin ehtineiden maalausta, sekä fast paint tekniikkaa opettavia henkilöitä. Ja tämä on jälleenmyyjälle täysin/lähes ilmaista, joten suurehkoja esteitä järjestämiselle ei pitäisi olla, jos vain kiinnostusta omien asiakkaidensa auttamiseen on.
JOs siis lähistölläsi on jokin GW:n jälleenmyyjä, voithan mennä juttelemaan heidän kanssaan, jos he järjestäisivät tälläisen opettajan sinne paikanpäälle. KOkoatte sitten vain kaveriporukan paikalle, ja johan alkaa pienet jutut maalauksen alkumetreilläkin hahmottua.
joillain jälleenmyyjillä on myöskin omia työntekijöitä maalauksen yms opettamista varten, ja heiltäkin voi asiaa kysellä.
JOs siis lähistölläsi on jokin GW:n jälleenmyyjä, voithan mennä juttelemaan heidän kanssaan, jos he järjestäisivät tälläisen opettajan sinne paikanpäälle. KOkoatte sitten vain kaveriporukan paikalle, ja johan alkaa pienet jutut maalauksen alkumetreilläkin hahmottua.
joillain jälleenmyyjillä on myöskin omia työntekijöitä maalauksen yms opettamista varten, ja heiltäkin voi asiaa kysellä.
Salonen Risto
http://www.silverseed.eu
http://www.silverseed.eu
Kun itse aloitin lotrsbg:n pari muutava vuosi sitten, ensimmäine armeijani oli goblinit. Pelkkiä perus-sotilaita on 72+ joten inkit olivat todella kätevä vaihtoehto. Kaverini aloiti elffit eikä käyttänyt mitään muuta kuin maalasi perusvärit ja antoi olla. Sanoin hänelle että figut olisivat paljon hienompia jos häyttäisit highlighteja tai inkkejä ( ei ollut vielä washeja tuolloin ) ja hän päätti käyttää ensimmäisiä. No, lopputulos oli kamala.
Aloittelija saa helposti aikaan kamalan näköisiä figuja. Itse käytin inkkejä aluksi, ja kun maalasin figun johon niitä en käyttänyt, yritin tiestysti saada siitä vähintään yhtä hienon kuin edellisistä figuista, joihin olin inkkiä käyttänyt.
Aloittelija saa helposti aikaan kamalan näköisiä figuja. Itse käytin inkkejä aluksi, ja kun maalasin figun johon niitä en käyttänyt, yritin tiestysti saada siitä vähintään yhtä hienon kuin edellisistä figuista, joihin olin inkkiä käyttänyt.
Itse myönnän että maalauksen aloitettuani (lotrit valitettavasti...) käytin inkkejä, sillä suttuisuus näytti silloin kivalta, mutta kun näin muiden kuin kavereideni maalaamia figuureita, ymmärsin että inkkaamani figuurit näyttivät todella rumilta(en tietenkään silloin osannut inkata niin hyvin kuin vain mahdollista, sillä inkkaamisen opittuaan silläkin saa erittäin hienoa jälkeä). Kun tajusin olevani paska maalaamaan, aloin harjoittelemaan eri tekniikoita, tietty aloittaen drybrushaamisesta jne. Lopulta siirryin layeroimiseen ja toisinaan tulee tehtyä aitoa blendiäkin (edelleen vie aikaa paljon koska en ole omannut tarpeeks aikaa harjoitteluun) ja on pakko myöntää että osaisin maalata jo paljon paremmin jos alusta alkaen olisin joltain kysynyt neuvoja sen sijaan kuin yksikseni harjoitellut, mutta oman astetta vaativamman tapani myötä osasin laittaa avunannon sitä tarvitsevalle paljon suuremmaksi kuin suurin osa tähän vastanneista, mikä on ymmärrettävää etteivät he näe tätä samasta kuvakulmasta kuin minä.
Väitän kyllä että suurin osa hyvistä maalareista, täällä sotussa, antaa vinkkejä jos vain pyytää.
Väitän kyllä että suurin osa hyvistä maalareista, täällä sotussa, antaa vinkkejä jos vain pyytää.
2
- St. Apollo
Itse en aio osallistua tähän keskusteluun enää, koska minulle se on aivan sama miten ihmiset maalaavat ukkonsa, heidän ukothan ne on. Mutta ihmiset, varjelkaan vanhojakin taitoja joita käytettiin ennen kuin Washit tulivat. Näiden sanojen kanssa vaivun puoluettomaan kantaan.
Jos tunnet itsesi tyhmäksi, käytä käänteispsykologiaa!
Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
Sanotaanpa nyt muutama sananen itse aiheestakin, näin vanhan koulukunnan maalaajana ja toisaalta henkilönä, joka on vetänyt muutamana vuonna Ropeconissa maalauksen perusteiden työpajoja.
Washaushan ei tekniikkana ole mitään uutta. Väri- ja mustepesuista on puhuttu hyvinkin kauan. Uutta lienee valmiiksi hoidetut paremmat välineet. Uusia washeja en ole kokeillut, mutta ymmärtääkseni niiden ero on inkkeihin ollut, että ovat valmiiksi laimeampia, muodostavat mattapinnan ja eivät muodosta kuivuessaan läikkiä. Eli siis GW on ilmeisesti keksinyt ohentaa maaleja valmiiksi, pistää mukaan matta mediumia ja flowimproveria/saippuaa. Ehkä tämän ansiosta sitten ihmiset oppivat washaamaan sen lopputuloksen saamiseksi, mitä washauksella nyt saadaan. Yhden tekniikan soveltaminen siis on helponnettu. Washaus kuitenkin tekniikkana ei ole yleispätevin sellaisenaan ja värivalikoimakin taitaa valmiissa washeissa olla aika rajoitettu.
Jos ajatellaan nyt ihan perustekniikoita, niin layeroinnin oikeastaan luokittelisin kaiken kulmakiveksi. Se on yleispätevä ja sitä sovelletaan myös drybrushaukseen ja washaukseen. Eli siis vaikka washaus olisi se ensimmäinen tapa korostaa, niin siitä on luonnollinen jatkotiekin. Washaus on itseasiassa tainnut olla kolmena vuonna aina mukana, joina olen opettanut Ropeconissa maalaustekniikoiden perusteita ja käytän itsekin sitä aika usein ensimmäisenä vaiheena.
Eli itse en näe washausta Suurena Piruna. Gallerian kommentoinnin tasoon taas en ota kantaa.
Washaushan ei tekniikkana ole mitään uutta. Väri- ja mustepesuista on puhuttu hyvinkin kauan. Uutta lienee valmiiksi hoidetut paremmat välineet. Uusia washeja en ole kokeillut, mutta ymmärtääkseni niiden ero on inkkeihin ollut, että ovat valmiiksi laimeampia, muodostavat mattapinnan ja eivät muodosta kuivuessaan läikkiä. Eli siis GW on ilmeisesti keksinyt ohentaa maaleja valmiiksi, pistää mukaan matta mediumia ja flowimproveria/saippuaa. Ehkä tämän ansiosta sitten ihmiset oppivat washaamaan sen lopputuloksen saamiseksi, mitä washauksella nyt saadaan. Yhden tekniikan soveltaminen siis on helponnettu. Washaus kuitenkin tekniikkana ei ole yleispätevin sellaisenaan ja värivalikoimakin taitaa valmiissa washeissa olla aika rajoitettu.
Jos ajatellaan nyt ihan perustekniikoita, niin layeroinnin oikeastaan luokittelisin kaiken kulmakiveksi. Se on yleispätevä ja sitä sovelletaan myös drybrushaukseen ja washaukseen. Eli siis vaikka washaus olisi se ensimmäinen tapa korostaa, niin siitä on luonnollinen jatkotiekin. Washaus on itseasiassa tainnut olla kolmena vuonna aina mukana, joina olen opettanut Ropeconissa maalaustekniikoiden perusteita ja käytän itsekin sitä aika usein ensimmäisenä vaiheena.
Eli itse en näe washausta Suurena Piruna. Gallerian kommentoinnin tasoon taas en ota kantaa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Eikös tässä nyt mene vähän jyvät ja akanat sekaisin?
On olemassa paria 'kastia' maalaajia.
1) Pokukka, joka 'maalaa' ja tykkää vain pelata. Suosituin väri on pohjaväri.
2) Porukka, joka haluaa pelata enemmän, kuin maalata. Maalaavat figunsa, mutta eivät jaksa välittää hienouksista. Ns. pelikenttätaso riitttää.
3) Taiteilijat. Nuff said.
Maalatessakin on tärkeää pitää tarkoitus mielessä. Kyllä, washit ovat oikotie kohtuulliseen pöytätasoon, mutta se on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Oikeastaan olisi helpointa jos maalausosioon postaavat mainitsisivat mitä kaipaavat. On aivan turha esittää ihmiselle asioita, joita he eivät ole kiinnostuneita kuulemaan.
On olemassa paria 'kastia' maalaajia.
1) Pokukka, joka 'maalaa' ja tykkää vain pelata. Suosituin väri on pohjaväri.
2) Porukka, joka haluaa pelata enemmän, kuin maalata. Maalaavat figunsa, mutta eivät jaksa välittää hienouksista. Ns. pelikenttätaso riitttää.
3) Taiteilijat. Nuff said.
Maalatessakin on tärkeää pitää tarkoitus mielessä. Kyllä, washit ovat oikotie kohtuulliseen pöytätasoon, mutta se on kuitenkin parempi kuin ei mitään. Oikeastaan olisi helpointa jos maalausosioon postaavat mainitsisivat mitä kaipaavat. On aivan turha esittää ihmiselle asioita, joita he eivät ole kiinnostuneita kuulemaan.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
-
Seinähullu
No pakkohan tässä on jotain sanoa. Olen tässä jonkun aikaa maalannu Kaarti-armeijaani (n.80 jätkää). En viitsi/jaksa opetella layerointia monta tuntia että voin käyttää sitä "oikeaa" maalausteknikkaa jokaiseen perusjamppaan joka kumminkin vie aikaa ihan älyttömasti. Mutta en kehtaa pelaa pohjamaaliproxy armeijalla joten käytän washeja. Se on nopeampaa, helpompaa, ja jälki on yhtä hyvää kuin layeroinnissa (imo). Nyt ennen kun Chessmaster alkaa huutaa "kattokaa, se ei opi mitään!" kerron että kyllä layerointia tulee harjoteltua Eldarilla joka on paljon vähälukuisempi armeija jossa Farseerien ja Warlockien kaavyt joihin on sitten kiva harjoitella. Viestin pointti on siinä että ehkä kaikki kaarti/skaven/orks/empire/o&g pelaajaat ei jaksa käyttää monta tuntia yhteen figuun kun niitä on niin paljon vielä maalaamatta. Siksi he käyttävät washeja.
Eiköhän edelleen ne oikeasti hyviksi maalareiksi janoavat opettele muitakin tekniikoita kuin washeja. Ne taas, jotka eivät edes halua keskittyä maalaamiseen saavat minun puolestani käyttää juuri niitä tekniikoita, joilla saavat mahdollisimman hyvää jälkeä mahdollisimman nopeasti. Aina niitä washattuja armeijoita mieluummin katselee kuin "juosten kustuja". Figumaalaus hyvällä tasolla vaatii kuitenkin niin paljon kärsivällisyyttä, että sitä on ihan turha odottaa löytyvän kuin pieneltä osalta aloittelevia pelaajia.
Ne joilta sitä kärsivällisyyttä löytyy opettelevat kyllä muitakin tekniikoita. Ne joilta ei löydy, eivät niitä opettelisi vaikka washeja ei olisikaan.
Ne joilta sitä kärsivällisyyttä löytyy opettelevat kyllä muitakin tekniikoita. Ne joilta ei löydy, eivät niitä opettelisi vaikka washeja ei olisikaan.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
Se motivaatio tässä on avainsanana. Myönnän kyllä että jos olisin washien aikakautena aloittanut maalaamisen, en koskaan olisi viitsinyt edes ajatella taitojen parantamista, koska jälki olisi ollut suurenmoista omissa silmissäni. Mutta kuinka me voisimme nostattaa motivaatiota? Tietenkin nämä maalauskilpailut, jotka kohtuu tasaisin aikavälein ilmestyvät, innostavat monia yrittämään parhaansa ja monet opettelevatkin turneita varta vasten uusia tekniikoita.
Ehdotankin siis seuraavaa:
Kahden kuukauden välein järjestettäisiin siis aina maalaus skaban "osakilpailu", eli vuodessa olisi siis 6kpl. Vuoden lopuksi laskettaisiin pisteet yhteen ja katsottaisiin kenellä on paras score, ja hänet lyötäisiin vuoden maalaajamestariksi, tietenkin tämä korvaisi tämän tavallisen, vuotuisen maalauskilpailun FB / 40K single model sarjat. Olisiko se liian vaikeata järjestää taikka liian vaiketa maalareilla saada 6 hyvää työtä vuodessa valmiiksi?
Kyseinen tapahtuma siis innostaisi monia maalaamaan, sekä monet saisivat voittajatöistä uutta motivaatiota / lisää motivaatiota.
Pisteytys voisi tapahtua seuraavasti:
1. 10p
2. 7p
3. 5p
4. 4p
5. 3p
jne
Sarjoja olisi 3, kuten yleensäkin: Mestarit / keskitaso / aloittelijat
Vaihtoehtoisesti 4:kin olisi sujuva osakilpailujen määrä.
Haluaisin kuulla mitä mieltä olette, täten ainakin itse saisin hyvän syyn panostaa yhteen figuriin normaalia enemmän ja vähän useammin. Innostusta?
Ehdotankin siis seuraavaa:
Kahden kuukauden välein järjestettäisiin siis aina maalaus skaban "osakilpailu", eli vuodessa olisi siis 6kpl. Vuoden lopuksi laskettaisiin pisteet yhteen ja katsottaisiin kenellä on paras score, ja hänet lyötäisiin vuoden maalaajamestariksi, tietenkin tämä korvaisi tämän tavallisen, vuotuisen maalauskilpailun FB / 40K single model sarjat. Olisiko se liian vaikeata järjestää taikka liian vaiketa maalareilla saada 6 hyvää työtä vuodessa valmiiksi?
Kyseinen tapahtuma siis innostaisi monia maalaamaan, sekä monet saisivat voittajatöistä uutta motivaatiota / lisää motivaatiota.
Pisteytys voisi tapahtua seuraavasti:
1. 10p
2. 7p
3. 5p
4. 4p
5. 3p
jne
Sarjoja olisi 3, kuten yleensäkin: Mestarit / keskitaso / aloittelijat
Vaihtoehtoisesti 4:kin olisi sujuva osakilpailujen määrä.
Haluaisin kuulla mitä mieltä olette, täten ainakin itse saisin hyvän syyn panostaa yhteen figuriin normaalia enemmän ja vähän useammin. Innostusta?
2
Itseäni ei kiinnosta tippaakaan, millä tekniikalla figu on maalattu, kunhan se näyttää hyvältä. Washeillakin parhaat tulokset saadaan käyttämällä niitä yhdessä jonkin muun tekniikan kanssa.
Kilpailuidea kuulostaa erittäin hyvältä. Pyydäpä ylläpidolta lupa, ja rupea järjestelemään noita ;)
Kilpailuidea kuulostaa erittäin hyvältä. Pyydäpä ylläpidolta lupa, ja rupea järjestelemään noita ;)
Teoriassa voisin kyllä itsekkin sen järjestää, aikaa on liiaksikin, mutta mieluummin joku kokeneempi sen tekisi, mikäli innostusta löytyy.Pate5 kirjoitti:Itseäni ei kiinnosta tippaakaan, millä tekniikalla figu on maalattu, kunhan se näyttää hyvältä. Washeillakin parhaat tulokset saadaan käyttämällä niitä yhdessä jonkin muun tekniikan kanssa.
2
Hyvä tilaisuus sulle harjotella organisointia. Ota homma ihmeessä jos kerran aikaakin löytyy.
Totta kai tartun tilaisuuteen kiinni, sillä siitä on itsellenikin hyötyä, mutta haluan ensiksi kysellä kuinka monella olisi innostusta aiheeseen ja mikäli mode/modet antavat tarvittavat oikeudet sellaisen järjestämiseen, lupaan yrittää toteuttaa projektin parhaani mukaan.Warchef kirjoitti:Hyvä tilaisuus sulle harjotella organisointia. Ota homma ihmeessä jos kerran aikaakin löytyy.
2
Kyllä minä ainakin voisin osallistua maalauskisaan, mutta vain yhteen näillä näkymin (DE-armeijan pääjehu odottaa maalausta...) Se että kaikki kuusi kilpailua liittyvät toisiinsa on ihan hyvä, kunhan eivät ole sidoksissa toisiinsa liian vahvasti.
Edit: Asialle ehkä oma ketju?
Edit: Asialle ehkä oma ketju?
Viimeksi muokannut ampusiili, Ma 29.06.2009 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
92% ihmisistä vetää tilastoja hatusta