Tee-se-itse puun teko ongelma

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Samsonite

Tee-se-itse puun teko ongelma

Viesti Kirjoittaja Samsonite »

Eli, olen tässä alkanut metsää väsäämään pulloharjoista ja itse tehdystä foliagesta. Foliage onnistui suhteellisen hyvin, mutta ongelmaksi muodostui kuinka saan liiman levitettyä pulloharjan harjaksiin? Yritin pensselillä levittää erikeepperiä harjaksiin ja tulos oli aika kämäinen. Foliage ei pysy harjaksissa kunnolla ja sotkua syntyi liiman roiskuessa aika paljon. Joten onko mitään helpompaa tapaa saada foliage pysymään "puussa"?
cadavera vero innumera
ile

Re: Tee-se-itse puun teko ongelma

Viesti Kirjoittaja ile »

Hei,

En voi vastata kokemuksesta, mutta luin juuri foliage-firmojen suosituksia.

Eri-Keeper ei varmastikaan toimi, kun kysymyksessä on muovi tai sitä vastaava synteettinen materiaali.

Hanki ruiskutettavaa foliage-liimaa, joka on suunniteltu juuri muovisia/yms. pintoja varten. Sitten ruiskutettavaa kiinneainetta (lakkaa) vielä siihen päälle, niin pysyvät paremmin.

Uskoisin moisen toimivan. Tietenkin noi liimat ja lakat maksavat. Firmathan haluavat tehdä rahaa sinun ongelmillasi. :)

-ile
mauno
Valvoja

Viesti Kirjoittaja mauno »

1) Maalaa pulloharjat sopivan värisellä spraylla puun runkoa ajatellen.
2) Pistä pulloharja heti maalaamisen jälkeen putsattuun pringles-purkkiin.
3) Ripottele päälle foliagea.
4) Purkin kansi kiinni ja ravistele ja kääntele purkkia
5) Valmista! Foliage (ainakin jos se on pienirakenteista kuten esim. flock) tarttuu märkään maaliin. Jos puussa ei ole foliagea tarpeeksi, niin palaa kohtaan 2) tai ripottele foliagea niihin juuri niihin kohtiin, mihin sitä ei ole tarttunut. Päälle voi ehkä laittaa spraylakkaakin, mutta itse en sitä ole tehnyt. Sirotteet ovat tarpeeksi hyvin pysyneet pinnassa maalinkin voimalla.
Samsonite

Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin tuo ensimmäinen puu oli juosten kustu testi. Olin kai niin humaltunut omatekoisen foliagen huuruista, että en pohjamaalannut pulloharjaa ja liima sen takia ei tarttunut. No virheistä oppii. Voisin vähän soveltaa noita vastauksia, -skun löysin varastosta "yleisliimaprayn". Tosin en tiedä miten tuo reagoi foliagen kanssa. Toivotaan parasta ettei foliage ala sulamaan. Ajattelin, että voisin aluksi:

1. Pohjamaalata ruskealla spraylla pulloharjan
2. Sitten yleisliima-spray päälle ja puhdistettuun pringles-purkkiin
3. Foliaget päälle, kansi kiinni ja vihaista ravistelua.
4. Tada! (Mahdollisesti vielä lakka päälle jos näyttää siltä ettei pysy.)
Btw, onko sillä väliä millaista mattalakkaa siihen päälle laitan jos laitan? Ajattelin vain ettei se foliage ala sulamaan... ( Kyllä, minulla on traumoja asioiden sulamisesta.)

Palaan puiden pariin jahka kokeisiin lukemisiltani ehdin. :) Niin, ja suurkiitokset vastauksista.
cadavera vero innumera
Kelpo

Viesti Kirjoittaja Kelpo »

Öö, eikö tosiaan vedellä reippaasti ohennettu erikeeper toimi? Sellaista vaan lasillinen, puu dipataan sinne ja ripotellaan foliaget päälle. Kai se flokki sen verran kiinni jää.
Naapurin viljat vei halla

tralalalalalla
Samsonite

Kelpo kirjoitti:Öö, eikö tosiaan vedellä reippaasti ohennettu erikeeper toimi? Sellaista vaan lasillinen, puu dipataan sinne ja ripotellaan foliaget päälle. Kai se flokki sen verran kiinni jää.

No, itse levittelin liiman pensselillä ja suoraan harjan päälle ilman pohjamaalia. Ei tullut mieleenkään, että harjan voisi dipata liimassa, tai että sen voisi pohjamaalata. Todennäköisesti vika ei ollut erikeepperissä, vaan siinä etten saanut leviteltyä liimaa tarpeeksi hyvin.
cadavera vero innumera
Kelpo

Viesti Kirjoittaja Kelpo »

Samsonite kirjoitti:
Kelpo kirjoitti:Öö, eikö tosiaan vedellä reippaasti ohennettu erikeeper toimi? Sellaista vaan lasillinen, puu dipataan sinne ja ripotellaan foliaget päälle. Kai se flokki sen verran kiinni jää.

No, itse levittelin liiman pensselillä ja suoraan harjan päälle ilman pohjamaalia. Ei tullut mieleenkään, että harjan voisi dipata liimassa, tai että sen voisi pohjamaalata. Todennäköisesti vika ei ollut erikeepperissä, vaan siinä etten saanut leviteltyä liimaa tarpeeksi hyvin.
Niin, siis kunhan vaan ohennat liiman sellaiseen piimää ohuempaan muotoon ja sitten dippaat, niin luulisin tulevan ihan hyvän ehkäpäniin.
Naapurin viljat vei halla

tralalalalalla
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Morhgoz »

Tai sitten hommaat spray -pullossa olevaa liimaa ja ruiskuttelet sitä siihen pulloharjaan...
Warbands of Wastelands

Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....

I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
SilverSeed.eu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SilverSeed.eu »

Morhgoz kirjoitti:Tai sitten hommaat spray -pullossa olevaa liimaa ja ruiskuttelet sitä siihen pulloharjaan...
Ei oikein toimi, kun tuppaavat seittiintymään ilmalennon aikana (tosin vain 5 eri merkkiä ikinä käyttänyt), jolloin liima jää vain harjaksien uloimpiin osiin, ja sisemmät eivät eivät ota osumaa laisinkaan. Uskompa että Maunon, ja Kelpon ohjeet ovat fiksuja. Erikeepperin voi toki vaihtaa huonekalulakkaan, tulee valmiiksi ohuena ja litran purkki on sopivan kokoinen dippaus astia. Teollisesti valmistetut puut käyttävät tätä samaa logiiggaa, joten ei voi liian huono olla.
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Dead flesh penalyllä on jonniin moista kokemusta puitten teosta, kantsii kysellä siltä vinkkejä...
Warbands of Wastelands

dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Hm, no, mä en varsinaisesti ole tällaisia pulloharja-systeemejä tehnyt. Toisaalta kaiken lehvämassan kiinnittämiseen kun pätee se, että mitä tasaisempi liimapeitto siellä pohjalla on, sen parempi, niin menisin tosiaan ihan ohueen liimaan dippaamisella. Sitten kun vihertöhkä on kuivunut paikalleen, siihen kandee vielä laittaa toinen kerros ohutta liimaa päälle, niin malli kestää kulumistakin. Tähän joko todella ohut dippi (jolloin ensimmäisen liiman on täytynyt olla kosteutta kestävää, ei siis erikeepperiä) tai mahdollisesti se sprayliima. Käytössä ne on kuitenkin pääasiassa ne uloimmat, harjasten päissä olevat lehvät jotka meinaa rapista irti kun niitä hypistellään/hinkataan kuljetuksessa, niin ei ole niin väliksi josko toinen kerros yltää sinne puun sisäosiin.
SilverSeed.eu
Viesti:

dead flesh penalty kirjoitti: erikeepperiä
Erikeepperi on toki vain tuotemerkki, eikä siis sinällään vielä tarkoita vedenpitävyyttä, mutta yleisin Suomessa myytävänä oleva Erikeepperi on PVAc pohjainen, eli liukenee veteen vain tuoreeltaan. Kuivuttuaan sen voi upottaa veteen ilman seuraamuksia.

Tämä tieto käy ilmi pakkausselosteesta.
Morhgoz
Peliporukkavalvoja

Ei se kunnolla kestä vettä kuivuttuaankaan...
Warbands of Wastelands

SilverSeed.eu
Viesti:

Morhgoz kirjoitti:Ei se kunnolla kestä vettä kuivuttuaankaan...
Eiköhän "veteen liukenematon kuivuttuaan", takaa normaaleihin pelipöytä olosuhteisiin riittävän vedensietokyvyn, vaikak tuosta ei ehkä patoa kannatakaan alkaa rakentamaan.

Henk koht käytän aina halvinta PVA-liimaa, joka ei aina ole se erikeepperi (vaikka kiitos Kruunun, se on kyllä kivasti halventunut), eikä toistaiseksi koskaan ole pelikentällä niin paljoa satanut, että sen takia olisi ongelmia tullut. Tietenkin on viisasta olla ennakoiva.
Samsonite

AA! Kaikki kaatuu päälle, liikaa projekteja! BAWWW (;_;)

Joops, nyt on puut suhtkoht kondiksessa ja tarvitsisin ohjeita miten peittäisin tuon harjan varren. Tekisköhän muutama kerros maalarinteippiä temput? Vai saako siitä kenties hienomman jollain muulla tavalla?
cadavera vero innumera
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Maalarinteippi tai jokin kovaksi kuivuva kitti. Hiekka-erikeeper-mössö saattaisi toimia. Ainakin havupuut tuolla varmaan saa ihan nätisti, kunhan hiekka on tarpeeksi hienoa.
kuningas66

Viesti Kirjoittaja kuningas66 »

Tein kerran itse puita näin:

1) Dippasin pulloharjat vihreään puu maaliin ja annoin kuivua. (Toisenkin kerran toiselta puolelta koska purkki oli liian pieni)
2) Tein massasta puulle kannon, eli tein alustan siitä ja laitoin juuria ja upotin harjan varren siihen.
3) Maalasin varren ja kanto-osan ruskealla.

Tuli ihan hyvä perus puu vaikka en flokkia tai foliagea käyttänytkään. Tietysti ne aina parantaisivat sitä, mutta koska tein nuo kauan aikaa sitten en tiennyt muuta hyviä tekniikoita. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”