piirrustuksia, joista saat huonon olon.

Seraphi
Peliporukkavalvoja

piirrustuksia, joista saat huonon olon.

Viesti Kirjoittaja Seraphi »

Viimeksi kun tänne jotain postasin niin sain omasta mielestä aika rankkaa palautetta.
Ihmettelen kovasti että meneekö täällä asiat suhteilla vai kuinka. Tiedän että piirrustusjälkeni ei ole parasta, mutta ei se ole huonointakaan. Joten miksi töitäni niin haukuttiin ja muiden piirrustuksia (osa loistavia ja osa...no en kommentoi) saavat enemmän kehuja ja positiivisempaa palautetta? Tiedän yksilöiden mielipiteet ja mieltymykset. Mutta ei nämä kaikki ihan warpista ole ja aiheuta oksennusreaktiota. Myönnän että olen sen verran heikkomielinen että en kestä rankkaa kritiikkiä. Piirtelen kuitenkin omaksi ja joidenkin iloksi. Saan tällä hommalla vähä taskurahaa ja tämä sujuu paremmin kuin figujen maalaaminen.

Mutta jos et tykkää niin takuuvarmana piirrän lisää ja jos tykkäät, piirrän senkin eestä itseäni kehittäen.

Itse piirsin ja väritin lineartin, kihlattuni editoitti
Kuva

Faban örkki, taustaa en ole jaksanut tehdä
Kuva

Tzeentchin sorsa, kokeilu mielessä
Kuva

Kaamos warru, tussien kokeilua. Empire äijä hartiassa lukee "for the hipetihop"
Kuva

Lohikäärme antaa demonille kyytiä.
Kuva

Ok, eiköhä toi riitä? Laitetaa kamaa lisää sitte ku siltä tuntuu...
yritin kirjoittaa jotain fiksua...mutta se ylitti 200 merkin rajan... enkä keksinyt muuta.

https://www.facebook.com/sheriffanvil
Alien of Change

Re: piirrustuksia, joista saat huonon olon.

Viesti Kirjoittaja Alien of Change »

Kaaos warru työ on todella hienon näköinen, mutta kuolleen sotilaan naama tekee tuosta hieman naurettavan (Oliko se tarkoituksena?). Hyvä työ on silti. Tzeentchin sorsa on mukavan värikäs ja näyttää todella komealta. Yksi parhaimmista kaaos aiheisista piirustuksista mitä olen nähnyt minun mielestäni. ''Spade'' Marines työssä on yksi outo asia. Vasemmalla alareunassa oleva tyranidi näyttää siltä, että se on taittanut niskansa. Örkki ei oikein mielyttänyt minua, jotenkin näyttää hieman oudolta ja ei niin örkkimäiseltä.

Hyviä töitä ovat kuitenkin.
Seraphi
Peliporukkavalvoja

Alien of Change kirjoitti:Kaaos warru työ on todella hienon näköinen, mutta kuolleen sotilaan naama tekee tuosta hieman naurettavan (Oliko se tarkoituksena?). Hyvä työ on silti. Tzeentchin sorsa on mukavan värikäs ja näyttää todella komealta. Yksi parhaimmista kaaos aiheisista piirustuksista mitä olen nähnyt minun mielestäni. ''Spade'' Marines työssä on yksi outo asia. Vasemmalla alareunassa oleva tyranidi näyttää siltä, että se on taittanut niskansa. Örkki ei oikein mielyttänyt minua, jotenkin näyttää hieman oudolta ja ei niin örkkimäiseltä.

Hyviä töitä ovat kuitenkin.
Kiitos paljon, tätä kommenttia oli kiva lukea! :)

Empire äijä on tosiaan tarkoitukseltaan ton näköinen. Vitsinä on se, että Metalli pieksee hip(eti)hoppia.

Ja toi "Spade" yritin tehdä nideistä sen näköisiä että ne saa niskaansa kunnon bolter tykitystä.

Örkkejä on aika hankala piirtää, silti niiden piirtäminen on hauskaa.
yritin kirjoittaa jotain fiksua...mutta se ylitti 200 merkin rajan... enkä keksinyt muuta.

Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Kolmastoista »

Pahimmin töissäsi pomppaa silmille monille aloittelijoille ja harrastelijoille ominainen epämääräisyys. Piirtäessä muotojen pitäisi olla selkeitä ja voimakkaita, mutta vähemmän kokenut piirtäjä helposti piirtelee vähän sinne päin. Muodot jäävät liian pyöreiksi ja epämääräisiksi, jättäen vaikutelman epäuskottavaksi.
(Ikävä kyllä) tästä vaivasta ei pääse eroon kuin piirtämällä, piirtämällä ja piirtämällä. Muodot uskaltaa "viedä loppuun asti" vasta, kun tietää tarkkaan, miltä niiden pitäisi näyttää. Siksipä mallista piirtäminen on erittäin hyödyllistä, paljon hyödyllisempää kuin mielikuvan perusteella. Mielikuvasta piirtäessä on olemassa sekin riski, että samoja vanhoja virheitä toistaa kerrasta toiseen, oppien ne yhä syvemmin.

Suurimmat epämääräisyyden ongelmat näyttävät sinullakin, kuten useimmilla aluksi, olevan anatomian tuntemuksessa. Mittasuhteet heittävät häränpyllyä ja jo mainitut muodot ovat epämääräisiä ja liian pyöreitä. Perspektiivissä on ongelmia, ja asennot ovat epäuskottavia.
Mikäli saat jostain käsiisi piirtäjälle tarkoitetun anatomian kirjan, suosittelen sitä lämpimästi. Mikäli sinulle tarjoutuu mahdollisuus elävän mallin piirtämiseen, ehkä kokonaiselle kurssillekin, ota se ihmeessä vastaan. Nämä asiat ovat taas kerran niitä, jotka pitää opettelemalla opetella - kantapään kautta oppiminen on anatomian suhteen turhan hidasta.

Eivät nämä piirrokset kuitenkaan mitenkään huonoja ole, eikä minusta sellaista edellisessäkään ketjussa sanottu. Enemmänkin siellä keskityttiin mangatyylin mollaamiseen, josta oman mielipiteeni ilmaisemisen jätän täällä tällä kertaa väliin.
Pikemminkin näissä piirroksissa näkyy potentiaali hyväksikin piirtäjäksi. Ainakin oman kokemukseni perusteella usein hyvienkin piirtäjien piirrokset näyttävät tältä ennen kuin nämä pääsevät oikeasti opettelemaan piirtämistä. Kaikilla ei tietysti ole mahdollisuutta kuvataidetta opiskelemaan päästä, mutta itsekin pystyy paljon oppimaan. Lue piirtäjille tarkoitettuja kirjoja, selaile erilaisia oppaita netistä, piirrä mallista, ja pian huomaat jo, miten taitosi kehittyvät. Juuri mikään ei ole palkitsevampaa kuin huomata, kuinka piirtäessä hahmottaa asioita, joita ei ennen ollut edes millään tavoin havainnoinut.

deviantARTin tunnukset sinulta jo näemmä löytyykin. Vaikkei heti uskoisi, sieltäkin sivustolta löytyy paljon käyttökelpoisia oppaita piirtämisen opetteluun. Ne löytääkseen täytyy vain kahlata kehnojen oppaiden ja loputtoman Japanin suon halki. Myös suurimman osan kommentteina saaduista kehuista voi jättää huomioimatta omaa taitotasoaan arvioidessa - käyttäjäkunta kun tuntuu koostuvan pääasiassa varhaisteinitytöistä, joiden ainoa opas piirtämiseen on ollut mangapokkarit. Oikeasti asiallista, edes jollain tasolla asiantuntevaa kommentointia siellä ei juuri näe.

Edit: Kaivelin nyt tuota dAta vähän, ja anatomiaoppaiden tarjonta näytti olevan aika syvältä. Yksi puoliasiallinen tuolta nopealla etsinnällä löytyi, eikä sekään käy kuin pintaraapaisua ihmisen mittasuhteisiin. Suosittelen kirjastovisiittiä, mikäli anatomiasta haluat oppia lisää.
Googlella löytyi kohtuullinen opas, mikäli sarjakuvamaista tyyliä halajaa. Vaikka anime otsikossa mainitaankin, keskittyy itse opas "ihan oikeaan" anatomiaan kasvoja lukuunottamatta.
Weedeeo

Viesti Kirjoittaja Weedeeo »

Aika paljon kuvia yhteen postiin olet laittanut, mutta kommentoinpahan silti. Kuvat ovat hienoja, vaikka osa onkin kovin keskeneräisen oloisia.
Spade Marines kuvan hahmot ovat ihan vaikuttavan näköisiä, varsinkin gauntit näyttävät erityisen onnistuneilta. Olisin kuitenkin kaivannut kunnon taustaa, tyo pelkkä oranssi pompaa liikaa esiin luoden kokonaisuudesta jotenkin turhan räikeän. Olisit myös voinut liittää tuon "Spade" tekstin itse hahmoihin, esim. kuvilla olkasuojuksissa.
Pidän örkin päästä. Se on niin.. örkkimäinen. Muuten en pidä kuvasta paljoa, örkki on liian kliininen ja iho näyttää hohtavalta. Örkin oikeasta jalasta puuttuu sääri, saapas on ikään kuin laitettu tukemaan reiden tynkää.
Sorcererissa on tunnelmaa, ulkoasu on jotenkin hieman satumainen ja ylevä. Värikkyys ja hohto hahmon ympärillä tuovat juuri sellaista Muutosmaista tunnelmaa. Tästä näkee että kyllä sinulta taitoa löytyy :)
Erityisesti reisisuojukset ovat upeat.
Kaaos warriorista en löydä paljoa huomauttamista, hyvällä tavalla karkeaa tussijälkeä, metallin tekstuurit ovat mahtavat. Kilven kuvio on vain vähän sotkuinen, se on ehkä heikoin kohta kuvassa. Taustan piirtäminen olisi luonut lisää tunnelmaa, esim. taistelukentän piirtäminen loisi ehkä mahtipontisuutta lisää.
Lohikäärmeen värit eivät miellytä. En vain pidä siitä kun oranssi, sininen, vihreä ja punainen on laitettu noin lähellä toisiaan, noin vaaleina. Itse pään muoto on hieno. Liekit kaipaisivat vähän altoilevampaa ilmettä je pehmeämpiä muotoja.

Siinä jotain ajatuksia, kiva kun laitoit kuvia.
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
Yrsa

Viesti Kirjoittaja Yrsa »

Hienoja piirrustuksia.
Viimeksi muokannut Yrsa, Ma 13.07.2009 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voitto ei ole tärkeintä, vaan se, että Ruotsi häviää!
Yrsa

Kolmastoista kirjoitti:Pahimmin töissäsi pomppaa silmille monille aloittelijoille ja harrastelijoille ominainen epämääräisyys.
Joskus epämääräisyyskin voi olla hyvä asia.
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Yrsa kirjoitti:
Kolmastoista kirjoitti:Pahimmin töissäsi pomppaa silmille monille aloittelijoille ja harrastelijoille ominainen epämääräisyys.
Joskus epämääräisyyskin voi olla hyvä asia.
Epämääräisyys, josta minä puhun, ei ole melkeinpä missään muussa kuin harvoissa erikoistuneemmissa taiteen muodoissa hyvä asia, ei varsinkaan siinä piirtotyylissä, jota näillä kuvilla mitä ilmeisimmin tavoitellaan. En tiedä, mistä epämääräisyydestä sinä nyt höpäjät, mutta epäilen vahvasti että joko et tunne asiaa tippaakaan, taikka puhut aivan eri epämääräisyydestä kuin minä.
Yrsa

minä puhun yleisesti vain epämääräisyydestä...mutta se siitä sitten.
Gargoth

Viesti Kirjoittaja Gargoth »

hyvännäköstä!

ja taisinpa conklaavissa törmätä tohon spade marines logoon, tyylikästä ;D
Häkä-Ässä

Viesti Kirjoittaja Häkä-Ässä »

Hyvänen aika, on kyllä totisesti kankeita muotoja ja vaisu toteutus, ja vieläpä aikuiselta ihmiseltä. Kaikkien ikäväksi joudun toteamaan että muistuttavat omia raapustuksiani, joten potentiaalia ei voi olla kuin äärimmäisen vähän.
Taisipa siis mennä ihan metsään. Pahoittelen.
"Yeah, most of my boys... they would drain the blood from an innocent child and drink it before going into battle."
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Häkä-Ässä kirjoitti:Hyvänen aika, on kyllä totisesti kankeita muotoja ja vaisu toteutus, ja vieläpä aikuiselta ihmiseltä. Kaikkien ikäväksi joudun toteamaan että muistuttavat omia raapustuksiani, joten potentiaalia ei voi olla kuin äärimmäisen vähän.
Taisipa siis mennä ihan metsään. Pahoittelen.
En menisi sanomaan, ettei potentiaalia olisi. Mikäli näitä asioita haluaa oppia ja piirtäminen kiinnostaa muutenkin kuin satunnaisena raapusteluna, se on ihan hyvin mahdollista. Ja nämähän kuvat juuri todistavat, että ainakin kiinnostusta piirtämiseen olisi. Yllä tämän jo mainitsinkin.

Minua kiinnostaisi kuulla Seraphin omiakin ajatuksiaan asiasta, tosin.
Ice Warrior

Viesti Kirjoittaja Ice Warrior »

hmmm... Todella mielen kiintoisia töitä. erityisesti pidän spadesta koska toimii hienosti syvyyden kanssa ja kaamos warru on kohtuu mukava kolmiulotteisesti ajateltuna(molemmista nopeasti ja karkeasti kirjoitettuna)

Kolmannenstoista ajatus oppaiden lukemisesta on enemmän kuin hyvä. Itse suosittelen vahvasti, mutta kunhan muistat, että otat vain oppia niistä piirto tavoista ja tyyleistä. Monesti porukat alkavat kloonimaisesti mallintamaan jolloin oma luovuus kärsii aika pahasti. Siksi voi ollakkin että kuviksen opettajani lukiossa kieltää melkein kokonaan ns. oppaiden lukemisen mallintamisen pelossa.(mene ja tiedä)

- Tjaa ajatus katkos, jatkan myöhemmin -> yrittäkää ottaa selvää
- IC
From this day to the ending of the world,
But we in it shall be remembered,
We few, we happy few, we band of brothers.
For he to-day that sheds his blood with me
Shall be my brother;
Asymnic

Viesti Kirjoittaja Asymnic »

Alien of Change kirjoitti: Örkki ei oikein mielyttänyt minua, jotenkin näyttää hieman oudolta ja ei niin örkkimäinen.
Miten örkki ei voi olla örkkimäinen =P

Mutta todella henoa jälkeä.
''Mitä hitaammin tipuu, sen parempaa tulee.''
Seraphi
Peliporukkavalvoja

Ottaen huomioon että aloitin vasta lukio aikana piirtelelemään ja silloin aloitin nolla tasolta. Intoa on aina ollut piirtää, ajasta taas on ollut ongelma. Itse olen monesti katsellut omia töitä, niin uusia kuin vanhoja ja omasta mielestä aina jotain kehitystä on koko ajan tapahtunut.
Vaikka tässä on yhdeksän vuoden kokemus piirtämisestä, se on monta vuotta, mutta jos löytäisin töitäni vuodelta 2001 jne. siinä olisi loistavaa vertailukohdetta.

En ole todellakaan saanut mitään koulutusta piirtämiseen, ja aika harvoin neuvojakin asian suhteen. Pari pikku kirjaa minulla on, ja kunnon artisti kirjoja pitäisi hankkia lisää. Halua on oppia ja kehittyä parempaan suuntaan. Kiitos teille kommenteista.

Myönnän että ongelmani ovat anatomia, perspektiivi ja jossain määrin muodot. Space Marineita, 40k ja faba aiheisia ja myöskin manga tyyliä haluaisin oppia. Toki haluan kehittää toisenlaisen tyylin tulevaa spade marine sarjakuvaani varten. Aloitan sen vasta kun alan paremmin oppia perspektiivit ja taustojen teon. Juonikaan ei ole edes vielä kasassa. Juuri näistä syistä piirrustuskurssi olisi mahtava juttu, tiedän itse että potentiaalia ja lahjakkuutta on, sitä on suvussani. Tarvitsisin vaan kunnon opetusta. On ollut todella työlästä yrittää itse ahaa-elämyksillä oppia uusia juttuja, mutta onneksi niitä ahaa-hetkiä on tullut.

Piirtämistaitojani tulen käyttämään paljon lastenhoitoalalla, opiskelun aikana ja sitten valmistumisen jälkeen.

JA kiitän kaikkia jotka ovat kommentoineet ja antaneet palautetta. Sainpahan lisää puhtia piirtämiseen.

thamus

Viesti Kirjoittaja thamus »

Ei noissa mitään pahaa ole kivan näkösii, tykkäsin chaos warrusta, mutta tuo on aika outo yhdistelmä tollanen anime/chipi tyylinen impi tossa alla. Hieno, kivasti rikotti perus tyylejä.
Ei kaiken tarvii olla anatomian kirjasta jos tuo on sinun silmää miellyttänyt niin jatka sinulla kehittyy se että haluat haastaa kykysi tekemään isompi tarkempia töitä ja silloin se alkaa.
Etsin uusia tyylejä ja kokeilet niitä.
Suosittelen hiili töitä(eli pehmyt grafiitti ja hiili)
Siinä opit hamnaan sävyt, ja kuuntele tarkasti harmaan sävyt. Oikeassa hiili työssä ei ole valkeaa kaikki on harmaatan. Syy koska valkea paperi on tyhjä osio ei väri.
Näin minulle opettu hellevi kuvaamataidon/faattisen ope jota opetti piirtää sama typpi, kuin joka opetti Alvar Aaltoa. Tosi juttu.
Mutta tee mistä sie tykkäät ja "jatka poika jatka" sano ope aina.

Onnea ja piirrä ahkerasti.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Seraphi kirjoitti:Viimeksi kun tänne jotain postasin niin sain omasta mielestä aika rankkaa palautetta.
Muistan kun itse uskalsin erään piirrustukseni laittaa tälle palstalle. Fiilis oli sen jälkeen rehellisesti samanlainen kuin apinalla alimmalla oksalla, päähän satoi ja vaikka kuinka paljon. Ilmeisesti sotun galleria palsta on paikka jonne ihmiset menevät purkamaan pahaa oloaan ja haukkuvat ihan haukkumisen ilosta (itselläni oli paras että minun väitettiin olevan 6-luokalla koska kuvan alalaidassa luki 06B, eli 2006 lukion aloittanut B-ryhmäläinen.) Ts. et ole yksin tuossa veneessä (mitä nyt, minun työni oli oikeasti ½ hirveä).

Itse kuvista en näe mitään erityistä moitittavaa. Osaat mielestäni käyttää värikyniä hyvin (vaikkakin tiettyä tummuutta ja vahvuutta voisit harjoittaa) ja tajuat valon suunnasta jotain.

Spade marines vitsi ei avautunut itselleni, mutta ei sillä niinpaljoa väliä. Itse kuva on varmaan hienoin kaikista, vähän nidien pinnassa olevat varjot sotivat vastaan marsujen valostuksen kanssa. Nokkakypärät rulaa ja nidit näyttävät oikeasti kuuluvan kuvaan turpakäräjillä.

Örkin suhteen, varjostukset kohdillaan ja valo tulee soihdun suunnalta. Ehkä lihakset näyttävät vähän liian pyöreiltä (eli pehmeiltä) ja ketjuhaarniskan piirtämistä sinun pitänee vielä harjoitella. Muutoin en näe mitään vineämisen arvoista.

Sorsa on mukavan detaljoiu ja se oikeasti näyttää satoja vuosia maagisia artifakteja ja loitusja hankkineelta, hyvän auktoriteetin omaavalta velholta, eikä miltään oppipojalta. Tässä tosin värien "hempeys" sotii eniten kuvaa vastaan. Sen olisi pitänyt mielestäni olla vähän synkempi (pointsit kuitenkin taustasta.)

Ainut "truu" mustavalkokuvasi kaaoksen soturista ei ole paha lainkaan, tykkään tyylistäsi varjostaa kynällä. Ainoa moite on mielestäni jalkojen paksuuden ja pituuden suhde, josta en oikein tiedä että meneekö ihan nappiin (varsinkaan tuon keisarikuntalaisen päällä makaavan jalan suhteen.)

Lohikäärmeen suhteen olisit voinut testata liekkien aiheuttamaa heijastusta lohikäärmeen nokassa (ts. lievää oranssivivahteisuutta). Itse pidän sitä näistä huonoimpana, mutta toisaalta, ei sen ilmeisesti ollut tarkoituskaan olla mikään vakavakavakava.
Lex_et_Annihilato

Viesti Kirjoittaja Lex_et_Annihilato »

.
Viimeksi muokannut Lex_et_Annihilato, Pe 25.09.2009 16:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
harmaa

Re: piirustuksia, joista saat huonon olon.

Viesti Kirjoittaja harmaa »

Suosittelen anatomiaan tutustumista kaikille, jotka ovat kiinnostuneita parantamaan kuvaustaan eläimistöstä. Kirjasto/kirjakaupat ovat toki parhaita valintoja, mutta Andrew Loomisin opuksia voi myös selata netistä: http://fineart.sk/index.php?cat=1 .
En tosin malta olla ihmettelemättä mitä tarkoittaa "potentiaalin löytyminen"? Jokainen voi oppia piirtämään. Siihen ei löydy mitään taianomaista tietä vaan kehittyminen vaatii raakaa työtä (jopa ns. luonnonlahjakkuuksilta). Mikään Seran kuvissa ei kerro sitä, mitä hän tulee saamaan aikaiseksi muutaman vuoden sisällä - ja tämän threadin perusteella sanoisin, että häneltä löytyy motivaatio kynäilylle ja se on perhanan hyvä lähtökohta tälle harrastukselle. Eikä kritiikkiä kannata ottaa koskaan itseensä - etenkään hölmöjä henkilökohtaisuuksien tasolle meneviä. Vaalikaa niitä tekstejä jotka auttavat näkemään piirustuksistanne löytyvät viat ja jopa pyrkivät antamaan ohjenuoria edistymiselle.
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Re: piirustuksia, joista saat huonon olon.

harmaa kirjoitti:En tosin malta olla ihmettelemättä mitä tarkoittaa "potentiaalin löytyminen"? Jokainen voi oppia piirtämään. Siihen ei löydy mitään taianomaista tietä vaan kehittyminen vaatii raakaa työtä (jopa ns. luonnonlahjakkuuksilta). Mikään Seran kuvissa ei kerro sitä, mitä hän tulee saamaan aikaiseksi muutaman vuoden sisällä - ja tämän threadin perusteella sanoisin, että häneltä löytyy motivaatio kynäilylle ja se on perhanan hyvä lähtökohta tälle harrastukselle. Eikä kritiikkiä kannata ottaa koskaan itseensä - etenkään hölmöjä henkilökohtaisuuksien tasolle meneviä. Vaalikaa niitä tekstejä jotka auttavat näkemään piirustuksistanne löytyvät viat ja jopa pyrkivät antamaan ohjenuoria edistymiselle.
Toisille ihmisille piirtämään oppiminen on kuitenkin paljon helpomman tien takana kuin toisille, ja tämän näkee usein myös näiden ihmisten töistä jo ennen kuin tätä tietä on kovinkaan pitkälle kuljettu. Ainakin itselleni on tällainen kuva jäänyt omien kokemusteni perusteella.
Lainauksen loppuosa taas tiivistääkin juuri sen toisen puolen, minkä itse näen potentiaalisen piirtäjän merkeiksi: Motivaatio. Kaikilta ihmisiltä tätä ei löydy, joten eikö voi sanoa, että sen löytyminen olisi potentiaalia paremmaksi piirtäjäksi oppimiseen?
Itse ilmaisin aiemmin hieman huonosti, mitä tällä "potentiaalilla" hain, ja siitäkin on tietysti voinut syntyä väärinkäsitys.

Tämä on kuitenkin tällaista hiustenhalkomista termeistä, joilla ei käytännön merkitystä tässä asiassa oikeastaan ole. Olen samaa mieltä siitä, mitä Harmaa yllä kirjoitti, ja tuen hänen sanomaansa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Piirrustukset ja maalaukset”