Liima ei toimi?
- Khorne Marien
Liima ei toimi?
Käytän muovi figuissa tätä liimaa. Olen kuitenkin huomannut ,että kun liimaan ja liima kuivaa, se ei kuivakkaan, vaan liitos kohdasta se jää pehmeäksi ja taipuvaksi. Mikä on tälle syy?
- Syyspäiväntasaus
Re: Liima ei toimi?
Kaverilla on samanlainen. Toimii ihan hyvin, vaikkakin kuivuu hitaanlaisesti. Sulla saattaa olla joku maanantaikappale, tai sitten liima vain on huonoa. Ehket odota kuivumista tarpeeksi kauan (ja usko pois, se tosiaan kestää kauan, ainakin kaverini liimalla)?
- Khorne Marien
Kyllä minä yleensä odotan ainakin 15 min...Syyspäiväntasaus kirjoitti:Kaverilla on samanlainen. Toimii ihan hyvin, vaikkakin kuivuu hitaanlaisesti. Sulla saattaa olla joku maanantaikappale, tai sitten liima vain on huonoa. Ehket odota kuivumista tarpeeksi kauan (ja usko pois, se tosiaan kestää kauan, ainakin kaverini liimalla)?
Viimeksi muokannut Khorne Marien, Ma 13.07.2009 16:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- P. Ruuhijärvi
Itse epäilisin liitospintojen likaisuutta. Pesepä ne liimattavat pinnat saippualla tai jollain muulla rasvajälkien eliminoimiseksi.
Ilfierno kirjoitti: Sun pelkästä viestistä tietää kuka sen kirjottaa, ei tarvi nimeä katsoa. Sen verran omaperäisellä tavalla kommentoit.![]()
- Guardsniper
Tarkista oletko:
- puhdistanut osat ennen liimaamista.
- käyttänyt tarpeeksi liimaa.
- käyttänyt liikaa liimaa.
- puristanut osia tarpeeksi toisiinsa (yleensä ei tarvita mtn puristimiakaan vaan pelkkä kiinni pitäminen riittää).
- liikutellut osia liimauksen aikana.
- kokeillut toista liimaa. Vika voi olla merkissä, tuotanto erässä tai yksittäisessä pullossa.
- siistinyt vanhat liimat pois jos liimaat toiseen kertaan.
Siinä muutama juttu mistä voi kiikastaa. :)
- puhdistanut osat ennen liimaamista.
- käyttänyt tarpeeksi liimaa.
- käyttänyt liikaa liimaa.
- puristanut osia tarpeeksi toisiinsa (yleensä ei tarvita mtn puristimiakaan vaan pelkkä kiinni pitäminen riittää).
- liikutellut osia liimauksen aikana.
- kokeillut toista liimaa. Vika voi olla merkissä, tuotanto erässä tai yksittäisessä pullossa.
- siistinyt vanhat liimat pois jos liimaat toiseen kertaan.
Siinä muutama juttu mistä voi kiikastaa. :)
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
YV tavoittaa.
Muoviliiman kanssa odottaisin hieman pitempään ja toisena asiana käyttäisin ennemmin siveltimellä levittettävää. Syyt ovat paitsi oma tottumus ja se että siveltimellä saa liiman paremmin perille mielestäni. Figujen kanssa kannattaa muistaa se että toisin kuin ns. "oikeat pienoismallit" ne on tehty käytettäväksi eikä ainoastaan lojumaan hyllyyn. 15 minsassa liima kuivuu sen verran että mallia voi liikuttaa mutta liimaus ei ole viellä valmis, odottaisin ennemmin noin tunnin ennen kuin uskaltaisin alkaa pitämään liimatusta osasta esim maalatessa. Tosin ajat ovat riippuvaisia käytetystä liimasta.space marien kirjoitti:Kyllä minä yleensä odotan ainakin 15 min...Syyspäiväntasaus kirjoitti:Kaverilla on samanlainen. Toimii ihan hyvin, vaikkakin kuivuu hitaanlaisesti. Sulla saattaa olla joku maanantaikappale, tai sitten liima vain on huonoa. Ehket odota kuivumista tarpeeksi kauan (ja usko pois, se tosiaan kestää kauan, ainakin kaverini liimalla)?
Guardsniperin kommentti on täyttä asiaa.
Omaan itse samanlaista liimaa ja ongelmia ei kyllä ole yhtään.
Joo, itselläni tuo tarraa kiinni jossain 5 sec, niin ettei osaa tarvitse enää puristaa edes. Eli se vika on vain tuossa yksittäisessä purkissa.
Revellin liima for teh win, itse käytän tota, ja pahoissa liimauksissa epoksia hyvin toimivat molemmat
Typo here Valkyrie tuli =) valmistautukaa kuviin joskusGoogle kirjoitti:- So how come it ends in 2012?
- I ran out of space on rock.
Olet vain ymmärtänyt liiman toimintaperiaatteen väärin. Käytännössä se liuottaa muovia, jolloin osat sulavat yhteen. Kuivumisaika ei siis ole liiman kuivumisaika, vaan aika joka menee ennen kuin sulanut muovi on jälleen kovettunut. Kokonaisuudessaa tämä kestää useita tunteja, mutta kuten yllä todettiin, figun kasaamista voi kyllä jatkaa hyvinkin pian kunhan varoo ettei hirveästi telo aikaisemmin liimattuja osia.
Liimasi on parasta muoviliimaa mihin olen törmännyt ja se luultavasti toimii aivan oikein.
Liimasi on parasta muoviliimaa mihin olen törmännyt ja se luultavasti toimii aivan oikein.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
-
potatomoto
Yhdyn edellisiin ja totean, että parasta muoviliimaa tuo on mihin olen koskaan törmännyt. Kuivuu tosiaan hetkessä niin ettei tarvitse enää kiinni pitää, vaikka liitos ei täysin kuiva vielä olisikaan. Eli kyseessä on siis joko maanantaikappale (mitä epäilen vahvasti) tai osaamaton liimaaja (tästä lyön vaikka vetoa).
Porukka kun kehuu tota Revellin kanyyli liimaa, on siinä aikamoinen määrä huonojakin puolia. Se pirun pilli voi kuivua umpeen ja sen jälkeen se avaaminen on aina turhauttava operaatio. Omasta mielestäni siveltimellä levittettävät liimat ovat ehdottomasti parempia koska niiden annostelu on helpompaa ja tarkempaa, helppous johtaa tässä tapauksessa tarkkuuteen, koska liimattavat pinnat saa tarkemmin käsiteltyä liimalla saadaan parempi pinta ala liimautumaan. Useimmat muoviliimat tosiaan ovat hitsaavia toiminta periaatteeltaan, eli liima sulattaa pinta kerrokset toisiinsa kiinni. Itsellä on ollut samapullo Humbrolin vastaavaa tavaraa siveltimellisessä pullossa.... ööö kauan, se ei ainakaan kuivu purkkiinsa kovinkaan nopeasti.
-
potatomoto
Itellä on hävinnyt tuosta se pilli/neula/kärkiosa jo vuosia sitten mutta hyvin tuo toimii ilmankin. Ja niille jotka eivät sitä vielä tiedä niin sen Revellin liiman kärjen saa helposti puhdistettua sytkärillä/tulitikulla. Muistaa vaan varoa sitä kuumaa liimaa :P
Vinkki tohon pillin kuivumiseen kayttäkää pätkää siimaa ja solmu toiseen päähän. Tökätkää siima pilliin ja korkki kiinni(suoja). kun käytätte, solmusta siima pois ja sulla on pilli auki koko ajan.
Mulla toimii ja tuo revel on hyvä toinen on humbrol. sama liima eri lahkeesta.
Aini se siima kantsii olla vähän pilliä pidempi.
Mulla toimii ja tuo revel on hyvä toinen on humbrol. sama liima eri lahkeesta.
Aini se siima kantsii olla vähän pilliä pidempi.
Viimeksi muokannut thamus, Ma 13.07.2009 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
potatomoto kirjoitti:Yhdyn edellisiin ja totean, että parasta muoviliimaa tuo on mihin olen koskaan törmännyt. Kuivuu tosiaan hetkessä niin ettei tarvitse enää kiinni pitää, vaikka liitos ei täysin kuiva vielä olisikaan. Eli kyseessä on siis joko maanantaikappale (mitä epäilen vahvasti) tai osaamaton liimaaja (tästä lyön vaikka vetoa).
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa
Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa
Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
-
SilverSeed.eu
- Viesti:
MUoviliimojen kanssa kannattaa pyrkiä mahdollisimman ohueen liimauspintaan. Toki kaikkien liimojen kanssa samaa, mutta erityisesti muoviliimojen kanssa.
Kun käyttää liekkiä kyseisen liiman avaamiseen, kannattaa huomioida että liima kiehuu lähes välittömästi ja on paloherkkää. Putki avautuu sylkäisemällä itsensä tyhjäksi, joten ihan pitsiliinan päälle ei kannata operointiaan avata.
Riski liekin imeitymisestä sisälle on pieni, mutta mahdollinen. Tämän vuoksi putki pitäisi sulkea mahdollisimman pian.
Kun käyttää liekkiä kyseisen liiman avaamiseen, kannattaa huomioida että liima kiehuu lähes välittömästi ja on paloherkkää. Putki avautuu sylkäisemällä itsensä tyhjäksi, joten ihan pitsiliinan päälle ei kannata operointiaan avata.
Riski liekin imeitymisestä sisälle on pieni, mutta mahdollinen. Tämän vuoksi putki pitäisi sulkea mahdollisimman pian.
Salonen Risto
http://www.silverseed.eu
http://www.silverseed.eu
Monia vuosia olen figuja kasaillut ja kymmenittäin liimoja testaillut. Sanonpa siis oman mielipiteeni.
Revellin muoviliima on tosissaa todella tehokasta, mutta GW:n muovien joukosta löytyi yksi muovi mihin sen sulatuskyky ei liiemmin toiminut. Muoviliimaa en kyllä suosittele kenellekkään, sillä jos nyt tulevaisuudessa haluaakin muokata figuurin asentoa, on osien repiminen irti todella vaikeata. Käytettynä kun olen ostanut figuja, olen aina toivonut ettei muoviliimaa olisi ollut käytettynä. koska useasti ne on liimattu niin päin aunusta / jne. Seuraava askel onkin ollut Fairy power spray jolla pääsin eroon niin liimasta (ei - muoviliimasta) kuin maaleistakin.
Joten suosittelen pikaliimaa, joka soveltuu lähes kaikkeen. Loctitelta löytyy laaja valikoima käypiä liimoja, osan ollessa täysiä susia muovia liimatessa. Toistaiseksi kokeilen "Ultra Bond, 5g" pikaliimapurkkia. Se kuivuu nopeammin kuin muoviliima sulattaa, sekä metalliset palasetkin pysyvät siellä minne ne haluaa. Pikaliimojahan saakin vielä lähes joka kaupasta, jopa pienemmistä tavarataloista. Kantsii testata, vaikka monelta taholta kuuluisikin ettei ole järkeä liimata muovia pikaliimoilla.
Revellin muoviliima on tosissaa todella tehokasta, mutta GW:n muovien joukosta löytyi yksi muovi mihin sen sulatuskyky ei liiemmin toiminut. Muoviliimaa en kyllä suosittele kenellekkään, sillä jos nyt tulevaisuudessa haluaakin muokata figuurin asentoa, on osien repiminen irti todella vaikeata. Käytettynä kun olen ostanut figuja, olen aina toivonut ettei muoviliimaa olisi ollut käytettynä. koska useasti ne on liimattu niin päin aunusta / jne. Seuraava askel onkin ollut Fairy power spray jolla pääsin eroon niin liimasta (ei - muoviliimasta) kuin maaleistakin.
Joten suosittelen pikaliimaa, joka soveltuu lähes kaikkeen. Loctitelta löytyy laaja valikoima käypiä liimoja, osan ollessa täysiä susia muovia liimatessa. Toistaiseksi kokeilen "Ultra Bond, 5g" pikaliimapurkkia. Se kuivuu nopeammin kuin muoviliima sulattaa, sekä metalliset palasetkin pysyvät siellä minne ne haluaa. Pikaliimojahan saakin vielä lähes joka kaupasta, jopa pienemmistä tavarataloista. Kantsii testata, vaikka monelta taholta kuuluisikin ettei ole järkeä liimata muovia pikaliimoilla.
2
- St. Apollo
Itse suosittelen lämpimästi Revelliä ja Microscalen Micro Weld muoviliimaa. Micro Weld levitetään siveltimellä ja hajukin on tehdasmainen sitruuna, vähän samantyylinen kuin fairyssa. Pikaliimana suosittelen Loctite Super Attack. Joskus jos liimaus esim revellillä ei suostu toimimaan, irrota osat, putsaa pinnat, odota 15 min ja yritä uudestaan. Itselle on käynyt näin monesti
Jos tunnet itsesi tyhmäksi, käytä käänteispsykologiaa!
Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
Jännä juttu, sillä itse olen aika pitkälti vastakkaista mieltä. Käytettyjä figua ostaessa on enemmän harmittanut se että edellinen omistaja on käyttänyt jotain metalliliimaa (esimerkiksi sitä GWn pikaliimaa) jolloin käsien irti repimiseen pitää käyttää veistä. Omat, tuolla metallipiikkisellä Revellin liimalla liimatut figut sensijaan irroittaa kätensä (joskus jopa liiankin helposti, mutta ei puhuta nyt siitä) pientä vääntöä vastaan.Nino kirjoitti:Muoviliimaa en kyllä suosittele kenellekkään, sillä jos nyt tulevaisuudessa haluaakin muokata figuurin asentoa, on osien repiminen irti todella vaikeata. Käytettynä kun olen ostanut figuja, olen aina toivonut ettei muoviliimaa olisi ollut käytettynä. koska useasti ne on liimattu niin päin aunusta / jne. Seuraava askel onkin ollut Fairy power spray jolla pääsin eroon niin liimasta (ei - muoviliimasta) kuin maaleistakin.
Mutta loppujenlopuksi kyseessä on aika vahvasti mielipidekysymys. Itse kuitenkin vannon kyseisen Revellin liiman nimeen.
"The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind
of fear is fear of the unknown."
-H.P. Lovecraft
of fear is fear of the unknown."
-H.P. Lovecraft
Itselläni on ollut käytössä tuo revellin pilliliima, hyvin saa pieniä määriä liimaa esim. käsien kiinnitykseen ja pitääkin ihan tarpeeksi hyvin.
Tosiaan tuo pilli meinaa mennä tukkoon mutta sen saa kohtuu helposti irti (kevyesti pihdeillä kiinni ja pyörittää) täytyypä kokeilla tuota tulitikkutekniikkaa sen avaamiseen
Tosiaan tuo pilli meinaa mennä tukkoon mutta sen saa kohtuu helposti irti (kevyesti pihdeillä kiinni ja pyörittää) täytyypä kokeilla tuota tulitikkutekniikkaa sen avaamiseen