Kotimaiset alan liikkeet - Liian hyviä ollakseen totta?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: Kotimaiset alan liikkeet - Liian hyviä ollakseen totta?

Viesti Kirjoittaja Silveri »

En nyt lähtisi vetämään suoraa yhteenvetoa protektionismin ja jälleenmyyntikaupan välille. Protektionismin ongelmia on ennen kaikkea tuotekehityksen vajaus (myös palvelun osalta) kilpailun ollessa rajoitettua. Eihän kukaan tässä ole kieltämässä Maelstromin hyödyntämistä, mutta pikemminkin muistuttamassa siitä mihin kotimaisten puljujen alasajo saattaa johtaa pahimmillaan näin figuilijan kannalta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Scoundrel

Viesti Kirjoittaja Scoundrel »

Diogenes kirjoitti:
Nazgúl kirjoitti:ja tuet Finnairia.
Finnairia? En hemmetissä, kun Ryanair on keksitty ;-).
Aasinsilta:
Halpalentoyhtiöt tarvitsevat paljon lentomatkustajia pystyäkseen ylläpitämään toimintaansa. Kalliimmilla lipunhinnoilla ei kone lennä tappiolla vaikka jokaisella penkillä ei istuttaisikaan sylikkäin. En väitä ettäkö Maeli myisi tappiolla, mutta kai se niidenkin tuotto perustuu suuriin myyntilukuihin. GW:n ohjehinnalla myyvät saavat oman profittinsa vaikka kauppa kävisi heikomminkin.

Lentoyhtiöillä ollaan nyt kovan paikan edessä kun matkustajamäärät ovat kääntyneet laskuun. Halvat yhtiöt ovat käytännössä hinnoitelleet itsensä ulos. Jos figuostajat noudattavat lainkaan muun talouden kulkua niin samantyylistä kehitystä voisi olla odotettavissa myös halvoille figukaupoille. Ehkä.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

Silveri kirjoitti:Eihän kukaan tässä ole kieltämässä Maelstromin hyödyntämistä, mutta pikemminkin muistuttamassa siitä mihin kotimaisten puljujen alasajo saattaa johtaa pahimmillaan näin figuilijan kannalta.
Mihinkä se sitten pahimmillaan saattaa johtaa näin figuilijan kannalta, tämä seikka minulta lienee mennyt ohi tässä keskustelussa?
Hena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hena »

Diogenes kirjoitti:
Silveri kirjoitti:Eihän kukaan tässä ole kieltämässä Maelstromin hyödyntämistä, mutta pikemminkin muistuttamassa siitä mihin kotimaisten puljujen alasajo saattaa johtaa pahimmillaan näin figuilijan kannalta.
Mihinkä se sitten pahimmillaan saattaa johtaa näin figuilijan kannalta, tämä seikka minulta lienee mennyt ohi tässä keskustelussa?
Ropecon on juurikin alkanut Fantasiapelien avustuksella (tosin kait se nopeasti rupesi pyörimään ihan omalla painollaan). Monet turnaukset saavan Fantsulta palkintoja. Joten voi sitä miettiä mitä kaikkea nuo paikalliset kaupat saavat aikaan.
Tas

Viesti Kirjoittaja Tas »

Ja kyllähän ne "kivijalkakaupat" luovat uutta harrastajakuntaa eri tavalla kuin netttikaupat, mikä ei ole ollenkaan paha asia, vaikka turhan moni vanhempi figuttaja tuntuu pitävän nuoria aloittelijoita enemmänkin huonona asiana. Jotta harrastus voisi pysyä elossa, täytyy saada myös uusia harrastajia.

Joensuun "figupeliskene" pyörii aika vahvasti paikallisen fantsun ympärillä. Sotun puolella sovitut pelit sovitaan useimmiten sinne, ja liike on usein mukana erilaisissa harrastajien järjestämissä kampanjoissa ja turnauksissa. Myös tästä syystä on tärkeää, että kotimaan kaupat (kuten hena sanoikin) pysyvät elossa.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Diogenes kirjoitti: Mihinkä se sitten pahimmillaan saattaa johtaa näin figuilijan kannalta, tämä seikka minulta lienee mennyt ohi tässä keskustelussa?
No monet suomalaiset liikkeet tosiaan järjestävät tosiaan harrastajille kaikenlaisia tapahtumia ja tarjoavat pelitiloja pelaajille, sekä ylipäätään pelimahdollisuuden niille, kenellä ei ole kovinkaan montaa figuista innostunutta kaveria. Kyllä tuollainen varmasti lisää ja ylläpitää kiinnostusta figuihin ja koko harrastustoimintaan. Joku mällistorm on siinä mielessä aika kasvoton kumppani, että eipä se juuri taida perustaa muuta kuin figujen myymisestä polkuhintaan.
Kyllä tuo harrastustoiminta varmasti kärsisi, jos siis kotimaisia figukauppoja alkaisi oikeasti kaatumaan. Kyllä porvoon puokkikin on varmaan monile pelaajille se toinen koti. Siellä voi tavata tuttuja ja muita pelaajia jne. Tosin fantsula ja puokki myyvät kyllä aika paljon muutakin kuin vain figuja. Ja huomatkaan, että jonkun paikkakunnan x tiloihin saattaa tulla pelaajia myös muualta (ja varmaan tuleekin). Naapurikunnista jne.

Muutenkin kotimaisten kauppojen kuolema kyrsisi ainakin minua, koska minulla ei ole mitään suurta hinkua tilata ulkomailta. Ja minulla ihan myös huonoja kokemuksia parista ulkomaisesta kaupasta. Ei oikein kommunikointi pelannut. Kotimainen liike on minusta parempi erityisesti reklamatio tapauksissa ja epäselvien tilanteiden selvityksessä. Mieluummin hoidan homman omalla kotimaisella kuin muulla kielellä. Kyllä nimittäin omalla kohdallani esim. pinistä liikkeistä taistelutarvike ja sotataito on hoitaneet hommat hyvin kotiin ja epäselvissä tilanteissa vaikkapa noihin molempiin saa hyvin yhteyden.

Useimmissa suomalaisissa kaupoissa on minusta hyvää erilaiset maksuvaihtoehdot. Voit maksaa esim. ennakkoon tai sitten et. Ihan mistä sattuu itse pitämään.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Se on minusta jännä, kun pyritään tukemaan kotimaisia figuliikkeita. Itsehän en ole yli vuoteen vieraillut kotimaisessa tahi ulkomaalaisessa figuliikkeessä, koska ne ovat kaukana suurissa kaupungeissa.
Onhan se hienoa, että myös Suomessa on liikkeitä, jotka myyvät figuja. Arvostan näitä suuresti, sillä itsekin löysin harrastuksen fantasiapelien kautta.
Tälläiset "tukekaa suomalaisia liikkeitä! ostakaa suomalaisista liikkeistä!" puheet ovat minusta aivan järjettömiä. Toki, jos on mahdollisuus käydä Fantsasiapeleissä vaikka joka päivä, niin mikäs siinä. Itse en ole fantasiapeleiltä mitään lisäpalvelua saanut, paitsi 2005 demopelin 40k:hon.
Olisihan se ihan kivaa ostaa Suomalaisesta liikkeestä figuja, mutta joko maksan 20e bussimatkoista edes-takas tai 10e postikuluja. Jollekin keski-ikäiselle työssäkäyvällä ihmiselle tuo 10e tarkoittaa puolta tuntia töitä, mutta minulle se tarkoittaa puolta opintorahasta.
Toki onhan se hienoa, kun kotimaisten myymälöiden avulla saadaan lisää harrastajia ja tuettua lisäksi Suomalaisia turnauksia. Itse en vain ole niitä, jotka lähtevät pitkien matkojen takaa kotimaisiin liikkeisiin, enkä turnauksissakaan niin paljoa pyöri (tai silloin kun pyörin, en sieltä todellakaan mitään palkintoja saa).
Nyt pitäisi varmaan puokissa asioida, kun minulla on 3e lahjakortti sinne.. =D
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Samsson
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Samsson »

Ratovaari kirjoitti:Itse en ole fantasiapeleiltä mitään lisäpalvelua saanut, paitsi 2005 demopelin 40k:hon.
Ei minulla muuta mutta pienen "korjauksen" tekisin. Conklaavin turnauksessa, mihin osallistuit, oli Fantasiapelien tuella hankittu palkinnot, joten jos herra olisi ollut "palkintopallilla", olisit myös nautinnut Fantsulan "tuesta"... ;)
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Ratovaari kirjoitti:Olisihan se ihan kivaa ostaa Suomalaisesta liikkeestä figuja, mutta joko maksan 20e bussimatkoista edes-takas tai 10e postikuluja.
No jaa, edestakainen matka Maelstromiin maksaa luultavasti useampia satasia. Fantsustakin saat yli 40e:n luottokorttitilaukset ilman postikuluja. On siellä myös ale-kampanjoita. Äskettäin ostin -65% -roipetta hetken tarpeiksi. Puolensa kaikella.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Ratovaari

Samsson kirjoitti:
Ratovaari kirjoitti:Itse en ole fantasiapeleiltä mitään lisäpalvelua saanut, paitsi 2005 demopelin 40k:hon.
Ei minulla muuta mutta pienen "korjauksen" tekisin. Conklaavin turnauksessa, mihin osallistuit, oli Fantasiapelien tuella hankittu palkinnot, joten jos herra olisi ollut "palkintopallilla", olisit myös nautinnut Fantsulan "tuesta"... ;)
Joo, mutta minä en palkintopaikoille tule koskaan pääsemään..
Olin minä eräässä toisessakin turnauksessa, täällä sponsorina PKP, mutta ei minulla silti mitään mahdollisuuksia palkintosijoille ole (täällä olin tosin lähempänä palkintosijaa kuin Turussa, koska tässä toisessa turnauksessa myös viimeisenä ollut palkittiin...).
Dolmot kirjoitti:
Ratovaari kirjoitti:Olisihan se ihan kivaa ostaa Suomalaisesta liikkeestä figuja, mutta joko maksan 20e bussimatkoista edes-takas tai 10e postikuluja.
No jaa, edestakainen matka Maelstromiin maksaa luultavasti useampia satasia. Fantsustakin saat yli 40e:n luottokorttitilaukset ilman postikuluja. On siellä myös ale-kampanjoita. Äskettäin ostin -65% -roipetta hetken tarpeiksi. Puolensa kaikella.
Maelstromista saa tilattua postikuluitta tavaraa ihan visa electronilla.

Ja alkaisin tekemään jotain yhteistyötä luottofirmojen kanssa? Ei, ilman säännöllisiä tuloja ei saa luottokorttia.
Fantsussa taas ei tule olemaan enään pitkään aikaan alekamppanioita figupuolelle, muuta tavaraa en pahemmin tilaile koska kaikki maksaa.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Muistakaa nyt lisäksi noista palkinnoista turnauksissa, että vaikka ette itse niitä saisikaan, niin sillä että esim. Fantasiapelit sponsoroi näitä palkintoja, saadaan osallistumismaksut halvemmaksi kaikille, kuin että järjestäjät maksaisivat itse kaikki palkinnot kokonaan.

Tietysti sitten voidaan puhua siitä, että tarvitaanko niitä palkintoja turnauksiin, mutta se onkin sitten jo ihan eri tarina.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Ratovaari kirjoitti: Maelstromista saa tilattua postikuluitta tavaraa ihan visa electronilla.

Ja alkaisin tekemään jotain yhteistyötä luottofirmojen kanssa? Ei, ilman säännöllisiä tuloja ei saa luottokorttia.
Fantsussa taas ei tule olemaan enään pitkään aikaan alekamppanioita figupuolelle, muuta tavaraa en pahemmin tilaile koska kaikki maksaa.
Kuten myös fantsusta: "Myös Visa Electron käy nettimaksamiseen" (paitsi sampo).

Muuten: Aika harvalla suomalaisellakaan nettikaupalla postikulut on 10€ (ainakaan siis figupuolella), ellei halua maksaa postiennakolla ja silloinkin se on joku 8,5-9€. Esim. Fantsulassa pahimmillaan 7€, jos tilaus alle 40€. Tähän liittyen: Uskallan väittää, että harva tilaa vaikka sitten sieltä maelstormista mitään muutaman kympin tilauksia.
Modern cars - they all look like electric shavers.
JakeZuku

Viesti Kirjoittaja JakeZuku »

Gorkiporki kirjoitti:Tähän liittyen: Uskallan väittää, että harva tilaa vaikka sitten sieltä maelstormista mitään muutaman kympin tilauksia.
Sorry to disappoint. Harvasen päivä tulee tilattua kaikkea puoliturhaa ihan vain tuon ilmaisen postin takia.
(Tarvitsenko varmasti noppasetin neuvostoliitto-teemalla? Jawohl!)
Lisäksi kaikki erikoistarjoukset/kupongit koukuttaa porukkaa ihan homona.
What's going on here? Back from the grave and crap.
Diogenes

Viesti Kirjoittaja Diogenes »

Gorkiporki kirjoitti:Tähän liittyen: Uskallan väittää, että harva tilaa vaikka sitten sieltä maelstormista mitään muutaman kympin tilauksia.
10·07·09 #8982197067 £22.09
07·07·09 #1351611303 £25.10
24·06·09 #1551951487 £32.34
09·06·09 #6702592831 £61.97
21·02·09 #9417049621 £17.99
20·01·09 #9997736863 £18.37
09·01·09 #3535405980 £15.27
23·12·08 #3441928705 £30.40
26·11·08 #3911086860 £26.50

Oman tilaushistoriani perusteella uskallan väittää että olet väärässä :-).
Ratovaari

Gorkiporki kirjoitti:Muuten: Aika harvalla suomalaisellakaan nettikaupalla postikulut on 10€ (ainakaan siis figupuolella), ellei halua maksaa postiennakolla ja silloinkin se on joku 8,5-9€. Esim. Fantsulassa pahimmillaan 7€, jos tilaus alle 40€. Tähän liittyen: Uskallan väittää, että harva tilaa vaikka sitten sieltä maelstormista mitään muutaman kympin tilauksia.
Sotataidolla ainakin on postiennakolla 10.30e ja maksaa voi vain joko nordean nettipankilla tai postiennakolla (minulla on vain osuuspankki).
Minä olen myös tehnyt tähän mennessä Maelstromiin pelkkiä pikkutilauksia (£16-£30).. Näistäkin lähes kaikki ovat olleet ryhmätilauksia.
Ei sitä aina vain rahat riitä usean sadan euron tilauksiin (vaikka tilasinkin boostepista kerran yli 690e paketin, josta tosin ~13e oli minun osuuteni)..
Minun on muuten oikeasti hankala saada nykyisin 40e tilausta kasaan yksin..

Noh, positiivisena voitaisiin sanoa, että Ropeconissa taidan taas tukea kotimaisia figuliikkeitä, mikäli Sotataito on tänäkin vuonna paikalla.. =)
Edit: Oi, kyllä se on. ^-^
CaptusMente

Viesti Kirjoittaja CaptusMente »

Gorkiporki kirjoitti: No monet suomalaiset liikkeet tosiaan järjestävät tosiaan harrastajille kaikenlaisia tapahtumia ja tarjoavat pelitiloja pelaajille, sekä ylipäätään pelimahdollisuuden niille, kenellä ei ole kovinkaan montaa figuista innostunutta kaveria. Kyllä tuollainen varmasti lisää ja ylläpitää kiinnostusta figuihin ja koko harrastustoimintaan. Joku mällistorm on siinä mielessä aika kasvoton kumppani, että eipä se juuri taida perustaa muuta kuin figujen myymisestä polkuhintaan.
Tämä varmaan pitää suomalaisesta näkökulmasta paljolti paikkansa, mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että Maelstrom on nykyään myös ns. kivijalkakauppa: http://www.maelstromgames.co.uk/index.p ... ew&ref=147. Jos kuvaus ja toimintasuunnitelma pitävät edes suunnilleen paikkansa, pelkästä figujen myyisestä polkuhintaan on tuskin kysymys.
PeräSuoli

Viesti Kirjoittaja PeräSuoli »

No kuink moni ny sinne maeliin saakka aikoo aktiviteetin takii mennä?
Mä tilaan maelist ainoastaan jos sieltä saan nopeite (figuja siis), tarkottaen et lähiliikkeis ei oo ja niitte kautta saamine vaatis monien päivien, ehkä viikkojen odottelun. Tilaan myöskin mikäli jokin tietty figu / boksi on siellä reilusti halvempi tai jos en kehtaa maksaa jostai figust ylisuuria summia, esim. Terradonit, salamanterit, mariinit, chaos warrut, battalionit jne. Tietyt figut on mielestäni turhan kalliita, oli mistä tahansa tilattu, nii ne haluun halvalla. Nää uudet 17.5e/20e boksit ei nyt tunnu enää nii kalliilta nii ne ostan suosiolla kaupasta.

Kuka oikeest jaksaa tilata vaa yhen boksin kerrallaa? Luulis sen olevan turhauttavaa oottaa ain jotai yht pient boksii.

Rahat menee silti edellee 60/30(käytetyt)/10(mael) suomalaisten liikkeiden hyväks.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Päähän sattuu tuo kirjoitusasu. Erinomainen esimerkki siitä miksi kirjakieltä tulisi suosia foorumeille kirjoitettaessa, vaikkei se kielioppi ehkä ihan täydellistä olisikaan (esim. välimerkkisääntöjen pilkuntarkka noudattaminen ei ole yhtä olennaista kuin yhdys sanojen tunnistaminen).

Jos Suomalaisella kaupalla ei ole sinulle mitään erityistä tarjottavaa (esim. yhteyksien vuoksi), niin tuskin sitä sen ihmeemmin tarvitsee suosia pelkästään suomalaisuuden vuoksi. Suomen figuskene ei kuitenkaan olisi nykyisessä mittakaavassaan ilman kotimaisten liikkeiden aktiviteettia ja tukemista. Sotavasara.net tuskin olisi myöskään ihan samassa mittakaavassa pystyssä tai sitten olisi jossain määrin maksullinen tai ainakin huomattavasti huonommin ylläpidetty kuin nykyään.

Kotimaiset liikkeet ovat avainasemassa ensisijaisesti uusien pelaajien rekrytoinnissa ja kiinnostuksen ylläpitämisessä, kuten aiemmin on jo todettu. En nyt toisaalta tiedä miten tuo Maelstromi on kotimaiseen kaupankäyntiin vaikuttanut, kun nuo muutama suomailainen mail-order pulju on kuitenkin profiloitunut muuhunkin kuin vain GW:n tuotteisiin. Lähinnä vain itse näkisin jonkin puljun promopalvelujen säännöllisen hyödyntämisen (turnaukset, pelitilat jne) ilman asiakkuutta hieman kyseenalaisena, mikäli samoja tavaroita on ao liikkeessä hyllyssäkin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Karri

Viesti Kirjoittaja Karri »

Tas kirjoitti:Ja kyllähän ne "kivijalkakaupat" luovat uutta harrastajakuntaa eri tavalla kuin netttikaupat, mikä ei ole ollenkaan paha asia, vaikka turhan moni vanhempi figuttaja tuntuu pitävän nuoria aloittelijoita enemmänkin huonona asiana. Jotta harrastus voisi pysyä elossa, täytyy saada myös uusia harrastajia.
Tämä on mielenkiintoinen huomio, sillä Games Workshop on ilmeisesti jotenkin onnistunut suurelta osin sysäämään markkinointivastuun riippumattomille jälleenmyyjille. Muilla aloilla on pääsääntöisesti tapana, että itse tuotteen valmistaja huolehtii markkinoinnista käsittäen erilaiset mainonnan ja myynninedistämisen keinot.

Taitaa GW:kin kylläkin toimittaneen jotain vaatimattomia esitteitä jälleenmyyjille aikoinaan.

Jälleenmyyjien kustantamista/sponsoroimista turnauksista ja palkinnoista sen verran, että on täysin nurinkurinen ajatuskulku mieltää ne miksikään muuksi kuin kyseinen jälleenmyyjän markkinoinniksi. Terveämpi ratkaisu voisi olla, turnauksien rahoittaminen pääsääntöisesti niiden tahojen pussista, jotka turnauspalvelua käyttävät.

Johtopäätökseksi voisi kuvitella, että GW:n tuotteiden jälleenmyynti on niin äärimmäisen kannattavaa liiketoimintaa, että myös jälleenmyyjien kannattaa markkinoida tätä yhden valmistajan tuotealuettaan ilman tuotteen valmistajan tukea.
Warchef

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Tuli tosta karrin viestistä että onko IKINÄ missään muodossa tullut GW:ltä suoraan mainosta lehdessä/tveessä/muussa mediassa valkoista kääpiötä lukuunottamatta? >Nimittäin jos kerran ei mainostaa tarvitse niin siinähän säästyy todennäköisesti niin paljon rahaa että kivijalkakauppoja melkein kannattaakin pitää pelkän nettikaupan sijasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”