Basetuksesta
Basetuksesta
Basetetaanko baset ennen vai jälkeen figun liimaamista baseen?
Onko sotussa mitään basetus opasta?
Onko sotussa mitään basetus opasta?
'10-'11-'12 WDLOberon kirjoitti:Mä syytän aatamia
(FB)WAAAGH! Zombie slaya' 10 3 11
(40 Kimble)Set-Harah Tomb world 5 2 6
(LOTR) Shadow Sun Tribe (Rhûn&Harad) 1 1 3
Re: Pienet kysymykset jotka eivät tarvitse omaa topiccia
Yleensä ne liimataan ensin aluseen. Nappi kun ei pakosti pysy basetuskaman päällä.
Sitten etsimällä hakusanalla 'basetus' tai muulla vastaavalla pitäisi löytyä ketjuja, joissa keskustellaan baseuksesta. Taisipa foorumi sisältää pienen tutoriaalinkin, vaikohan kuinkahan...
Sitten etsimällä hakusanalla 'basetus' tai muulla vastaavalla pitäisi löytyä ketjuja, joissa keskustellaan baseuksesta. Taisipa foorumi sisältää pienen tutoriaalinkin, vaikohan kuinkahan...
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa
Hyvää yritetään, mutta priimaa pukkaa
Re: Basetuksesta
Kuten monessa muussakin vigujen säätämiseen liittyvissä vaiheissa, beissien teossakaan ei ole yhtä ainoaa tapaa toimia. Jotkut liimaavat hiekan ennen pohjamaalausta, jolloin beissikin pohjamaalautuu samalla, kun taas jotkut tekevät beissit kokonaisuudessaan vasta lopuksi. Molemmissa tavoissa figu kuitenkin liimataan alustaan ennen härpäkkeitä. Itse olen pitänyt mainittua figun liimaamista valmiille beissille aina vähän epäilyttävänä, mutta sillekin löytyy kannattajansa.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Anteeksi kun nyt olen niin aloittelija taas, mutta en ollenkaan tiedä miten beissataan.
Voisiko joku vähän valaista asiaa?
Voisiko joku vähän valaista asiaa?
Voi, voi. No, en kai minäkään ihan heti tajunnut tuotakaan :/
Laitetaans ihan vaiheittain:
½. Nappaa sutirasiasta huonossa kunnossa oleva pensseli, jolla ei enää voi maalata. Uudella Tank Bruskilla ei mennä liimoja levittelemään.
1. Levitä PVA-liimaa (erikeeper) beissille. Jos haluat, sitä voi laimentaa vedellä, mutta omat hiekat varisee pois jos laimentaa likaa.
2. Upota alusta sora/hiekka/flokki-astiaan ihan reilusti. Jos liimaa on päässyt figuunkin, niin sen voi vielä rapsia pois.
3. Anna kuivaa
4. Jos laimensit ekassa vaiheessa liimaa (ja vaikka etkään) niin kannattaa sutia vielä ohennettua liimaa tavaran päälle, niin ei varise lattioille.
5. Anna kuivaa ja viimeistele vaikka Static Grassilla
Itse suosittelen, että nappi beissataan vasta maalattuna, mutta tämä mielipide jakaa sotulaisia mahdollisesti paljon.
Laitetaans ihan vaiheittain:
½. Nappaa sutirasiasta huonossa kunnossa oleva pensseli, jolla ei enää voi maalata. Uudella Tank Bruskilla ei mennä liimoja levittelemään.
1. Levitä PVA-liimaa (erikeeper) beissille. Jos haluat, sitä voi laimentaa vedellä, mutta omat hiekat varisee pois jos laimentaa likaa.
2. Upota alusta sora/hiekka/flokki-astiaan ihan reilusti. Jos liimaa on päässyt figuunkin, niin sen voi vielä rapsia pois.
3. Anna kuivaa
4. Jos laimensit ekassa vaiheessa liimaa (ja vaikka etkään) niin kannattaa sutia vielä ohennettua liimaa tavaran päälle, niin ei varise lattioille.
5. Anna kuivaa ja viimeistele vaikka Static Grassilla
Itse suosittelen, että nappi beissataan vasta maalattuna, mutta tämä mielipide jakaa sotulaisia mahdollisesti paljon.
Jos on päätä myöten kusessa, kannattaa pitää suu kiinni
Nazgulin ohjeesta puuttuu yksi oleellinen vaihe. Hiekka kannattaa maalata, koska maalaamaton hiekka ei näytä kummoiselta.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Meinasin ehkä hankkia tuon GF9 summer jutun basetukseen. En kuitenkaan oikeasti ollenkaan tiedä mitä kannattaa hankkia, ja mistä, joten voisiko joku vähän tätäkin minulle valaista?
Itse olen aina pohjamaalannut ja maalannut figut ennen kun edes liimaan niitä baseen, koska näin pääset vapaammin eri kulmista maalaamaan figua. Varsinkin housut on helpompi maalata näin.
Nuo GF9n tuotteet ovat ihan hyviä, ja valikoimakin on melko laaja. Purkkien nimistäkin saa vähän osviittaa, mihin teemaan nämä sopivat. Flokeilla saa hyvin myös sammal-baseja, ja foliageista pieniä puskia/aluskasvillisuutta.aatami kirjoitti:Meinasin ehkä hankkia tuon GF9 summer jutun basetukseen. En kuitenkaan oikeasti ollenkaan tiedä mitä kannattaa hankkia, ja mistä, joten voisiko joku vähän tätäkin minulle valaista?
Minä olen sitä mieltä, että parhaan luonto-basen saa liimaamalla todella pienijyväistä hiekkaa ohuen kerroksen alustan pintaan, maalaamalla sen, ja sitten vasta liimaamalla ruohot tai/ja flokit päälle.
Näin alusta ei ole liian tasainen, ja alusta näyttää oikeasti maalta.
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
- Plästik Dub
Tuollaisella saa luultavasti ihan tyylikkäitä baseja tehtyä, mutta halvempiakin ratkaisuja pelifiguille (oletan että basetat armeijaa) on. Esimerkiksi käyt naapurin hiekkalaatikolla varkaissa ottamassa hiekkaa johonkin purkkiin ja käytät sitä pohjiin. Hiekka täytyy sitten tietysti maalata, koska muuten se näyttää rumalta. Siihen voi sitten lisätä static grassia, jäkälää, sammalta, korkkia kiveksi, karkeampaa hiekkaa yms. mikäli haluaa.aatami kirjoitti:Meinasin ehkä hankkia tuon GF9 summer jutun basetukseen. En kuitenkaan oikeasti ollenkaan tiedä mitä kannattaa hankkia, ja mistä, joten voisiko joku vähän tätäkin minulle valaista?
http://www.maelstromgames.co.uk/index.p ... ob-gf9-scnaatami kirjoitti:Meinasin ehkä hankkia tuon GF9 summer jutun basetukseen. En kuitenkaan oikeasti ollenkaan tiedä mitä kannattaa hankkia, ja mistä, joten voisiko joku vähän tätäkin minulle valaista?
Maelstromistahan noita GF9 saa.
Magnumit on täällä aina valmiina.
- Guardsniper
Itsekin käytän tuota luonnosta löytyvää hiekkaa. Huonona puolena täytyy mainita se pöly, mikä siinä tulee mukana. On meinaan todella ärsyttävää kun paikat on todella hienon hiekan peitossa. (Tosin voi olla, et mulla vaan on huono hiekoitus tekniikka. :D)Plästik Dub kirjoitti:... mutta halvempiakin ratkaisuja pelifiguille (oletan että basetat armeijaa) on. Esimerkiksi käyt naapurin hiekkalaatikolla varkaissa ottamassa hiekkaa johonkin purkkiin ja käytät sitä pohjiin...
Käytetääs nyt ketjua hyväksi ja kysytään, sattuisiko joku teitämään, mistä saisi väkerrettyä 40k skaalan saniaisia (baseihin)?
EDIT: Kiitokset Kaarti:lle vastauksesta. :)
Viimeksi muokannut Guardsniper, Ma 27.07.2009 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
YV tavoittaa.
Saanen kysyä millä värillä hiekka maalataan? Ihan sillä värillä kuin itse haluaa, vaikka mustaksi (musta kivikko) tai valkoiseksi (Lumi??)? Entäs jos haluaa hiekan väristä, mitä maalia käytetään silloin?
Riippuu siitä, minkä väristä hiekkaa haluat hiekan esittävän. Hiekka voi olla vaaleaa/kellertävää, harmaata, ruskeaa, punertavaa jne.
Itse teen näin:
Jos haluat muun kuin ruskean väristä hiekkaa, noudata samaa "tumma väri/keskiväri/pesu/vaalea väri" -menetelmää.
Menetelmä on käytännössä ihan sama kuin itse figujen maalaamisessa.
-ile
Itse teen näin:
- Ensin maalaan hiekan Scorched Earthilla (tumma ruskea).
- Sen päälle maalaan kuivahkolla pensselillä vaaleampaa ruskeaa tai keltaisen ja Scorched Earthin sekoitusta. Kuivan pensselin idea on, että maalia ei tule ihan joka paikkaan, eli tumma ruskea jää paistamaan kivien välisistä syvistä raoista.
- Sitten lisään "pesun", eli vetisen tumman maalin, joka valuu sinne syvimpiin rakoihin ja tummentaa aavistuksen verran muita pintoja. Samalla väriskaala hiukan tasoittuu, mutta myös "laikuttuu", eli sävyeroja syntyy yksivärisille alueille.
- Lopuksi maalaan esiin pistävät osat vaalealla/kellertävällä.
Jos haluat muun kuin ruskean väristä hiekkaa, noudata samaa "tumma väri/keskiväri/pesu/vaalea väri" -menetelmää.
Menetelmä on käytännössä ihan sama kuin itse figujen maalaamisessa.
-ile
http://www.tasca-modellismo.com/seihin/ ... ngle_a.jpg Tuommoisia on yhdellä nettisivulla myynnissä, enemmän aiheesta Taistelutarvikkeen toivetynnyri-keskustelussa.Guardsniper kirjoitti:Käytetääs nyt ketjua hyväksi ja kysytään, sattuisiko joku teitämään, mistä saisi väkerrettyä 40k skaalan saniaisia (baseihin)?
Mitä on rakkaus?
santso kirjoitti:sitä kun on päästetty menemään ja satsit ladattu koneeseen ja kone käy kuumana, nesteet virtaa ja tahti on kova :D
Pari reseptiä hiekan maalaamiseen:
1. Maalaa base hyvin vetisellä Schorched Brownilla (huom: Tämän kuivuminen kestää)
2. Kuivaharjaa Graveyard Earthilla (mutta vasta, kun edellinen on oikeasti kunnolla kuivunut).
3. Kuivaharjaa Bleached Bonella
Jälki on kutakuinkin tällaista.
Toinen resepti:
1. Maalaa base hyvin vetisellä Graveyard Earthilla
2. Edellisen kuivuttua hyvin, raskas kuivaharjaus Bleached Bonella.
Tästä ei esimerkkikuvia, mutta mielestäni tällain maalattu hiekka on hienomman näköistä kuin ensimmäisellä ohjeella maalattu (harmi vain, kun armeijassani on jo ~60 figun baset maalattu näin..).
1. Maalaa base hyvin vetisellä Schorched Brownilla (huom: Tämän kuivuminen kestää)
2. Kuivaharjaa Graveyard Earthilla (mutta vasta, kun edellinen on oikeasti kunnolla kuivunut).
3. Kuivaharjaa Bleached Bonella
Jälki on kutakuinkin tällaista.
Toinen resepti:
1. Maalaa base hyvin vetisellä Graveyard Earthilla
2. Edellisen kuivuttua hyvin, raskas kuivaharjaus Bleached Bonella.
Tästä ei esimerkkikuvia, mutta mielestäni tällain maalattu hiekka on hienomman näköistä kuin ensimmäisellä ohjeella maalattu (harmi vain, kun armeijassani on jo ~60 figun baset maalattu näin..).
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Onko tuossa esimerkki basessasi hiekkaa päällä ollenkaan?
- Plästik Dub
Näyttäisi olevan.Dain kirjoitti:Onko tuossa esimerkki basessasi hiekkaa päällä ollenkaan?
Kyllä, basessa on hiekkaa päällä, mutta tuosta versiosta puuttuu Static Grass.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
- Guardsniper
Oli kyllä melkosen hienoa hiekkaa (ehkä vähän turhankin hienoa). Tosin... Eipähän ainakaan näytä siltä, että ko. marsu olis nilkkojaan myöten maansisällä (näitäkin on meinaan näkyny).Ratovaari kirjoitti:Kyllä, basessa on hiekkaa päällä, mutta tuosta versiosta puuttuu Static Grass.
Ostan necromundaa, mordheimia, epicciä ja BFG:tä.
YV tavoittaa.
YV tavoittaa.