"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tamiya Weathering Master pastellijauheet?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Koijari

Tamiya Weathering Master pastellijauheet?

Viesti Kirjoittaja Koijari »

Satuimpa löytämään kivoja figuja netin syövereistä, joissa on käytetty otsikon mukaisia pastellijauheita. Sen verran tajusin että pöllyä levitellään figujen päälle (no ei kai?), mutta sen jälkeen homma menee hankalaksi. Miten se pastellijauhe saadaan pysymään paikoillaan, vai tuskin se siellä nyt itsellään pysyy? Jossain luki että spray lakalla saa sen pysymään, ja toisaalla sanottiin että lakka sössii koko touhun...

Eli ohjeita kehiin!

PS. Kuvalliset linkit ois kivoja :)
"A day without slaughter is a day wasted"
ile

Re: Tamiya Weathering Master pastellijauheet?

Viesti Kirjoittaja ile »

Vuonna yksi ja kaksi käytin tätä pastellimetodia mallaillessani tankkeja. Se on mielestäni kiva, ja olenkin tässä hiljaa pohtinut, käyttääkö kukaan enää pastellimetodia, tai onko se ehkä tuntematon figumaalareille.

Et tarvitse juuri Tamyan pastellijauheita. Mikä tahansa taiteilijatarvikkeita myyvästä kaupasta hankittu pastelliliitu käy, ja saattaa tulla halvemmaksi. Hankaa liitua hiekkapaperiin ja siirrä jauho siitä pensselillä figuun. Pensselöinti on ihan sellaista kuivapensseilöintiä. Tarvitset siis tasapäisen lattapensselin.

Pastellijauhe pysyy figussa hyvin, jos figuun ei koske. Ehkä tämä on syy, miksi figuharrastajat sitä vähemmän käyttävät? Mallarit kun pistävät mallinsa lasivitriiniin, eivätkä leiki niillä. Jos figuun koskee, jauhe tuppaa kulumaan koholla olevista kohdista.

Lakkapinta mielestäni sotkee pastellivärityksen: tummentaa sitä huomattavasti tai poistaa sen kokonaan. Jos lakkaa pastelloituja alueita, täytyy etukäteen käyttää hyvin vaaleita pastellivärejä. Ehkä jollain spray-lakalla voisi välttää tämän ongelman.

Nämä olisi minun ohjeeni. Jos mitään kuvia ei tähän ketjuun ala tulla, voin ottaa pari kuvaa vanhoista, lasivitriinissä jököttävistä sotakaluistani.

-ile
Koijari

Kiitos nopeasta ja täydentävästä vastauksesta!

Joo ne kuvat olis kivoja kans.
T3ro

Viesti Kirjoittaja T3ro »

Mulla on sellasta vallejon pigmenttiä, vissiin samaa kuin tuo pastellijauhe.. Todella mukavaa käyttää vehicleihin ja figujen jalkoihin yms.
Oberon kirjoitti:
banzgo kirjoitti: Puhutko ittestäs, vai pystyitkö väistämään velvollisuuden kutsun?
Mää oon ninja.
Koijari

Mistä sitä Vallejon pastellia myydään ja pysyykö se aloillaan figussa, vai pitääkö lakkailla yms.
T3ro

Mulla ainakin pysynyt hyvin lakkaamatta, kerran kokeilin sormella ottaa pois eikä lähtenyt. Se on sellasta vähän meikkipuuterin tyylistä.. En tiedä mistä ähtäristä sitä saisi, mutta jos olet tulossa ropeconiin niin veikkaan että siellä myydään.. Model exposta ostin omani.
Oberon kirjoitti:
banzgo kirjoitti: Puhutko ittestäs, vai pystyitkö väistämään velvollisuuden kutsun?
Mää oon ninja.
Koijari

Boostepissa näyttäisi joitakin pigmenttejä olevan, mutta mitenkähän nämä toimii?
T3ro

Siis otat tota pensseliin ja sudin kaikkiin rakosiin yms. tankeissa esim telaketjujen reunoihin.. Ja tota voi sekottaa nestemäiseen hartsiin niin saa viellä paremmin pysymään, pysyy kyllä muutenkin.
Oberon kirjoitti:
Mää oon ninja.
Skidi

Viesti Kirjoittaja Skidi »

@Tellus: Hobbypointissa olen jotain vallejon pigmenttitavaraa nähnyt, jos tuo nyt olisi sitä samaa. (Itsellä ei ole kokemusta noista pastellikamoista)
T3ro

Juu sielläkin myydään, tiedän. Mutta koijari asuukin jossain peräjormalassa. (ähtärissä)
Oberon kirjoitti:
Mää oon ninja.
Koijari

Joo, eipä täällä paljon hobbypointit soittele...
Mutta netin maailma on ihmeellinen ja sieltä saankin kaiken tarvittavan.
Jarva

Viesti Kirjoittaja Jarva »

Koijari kirjoitti:Miten se pastellijauhe saadaan pysymään paikoillaan, vai tuskin se siellä nyt itsellään pysyy? Jossain luki että spray lakalla saa sen pysymään, ja toisaalla sanottiin että lakka sössii koko touhun...
En ihan figuihin käyttänyt, mutta taideopistoaikoinani tuli käytettyä sellaista ainetta kuin fixatiivi pastelli-, hiili- ja lyijykynätöiden kiinnittämiseen. Kyseistä ainetta myydään taidetarvikeliikkeissä ihan spraypurkkitavarana n. 10 euron pintaan ja eikä se muuta värien sävyjä ollenkaan. Tosin en tiedä miten se suhtautuu "kovaan" figupintaan, sillä fixatiivia olen käyttänyt ainoastaan huokoisille materiaaleille. Ja ymmärtääkseni fixatiivin höyryt ovat vielä kaameampia kuin spraymaaleissa, joten sen käyttöön tarvitsee todella hyvin ilmastoidun paikan.

FAUSTin CMON:iin kirjoittamassa artikkelissa on hiukan ohjeita ja kuvia pastellien käytöstä:
http://www.coolminiornot.com/article/aid/572
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Sir Jarva kirjoitti:
Koijari kirjoitti:Miten se pastellijauhe saadaan pysymään paikoillaan, vai tuskin se siellä nyt itsellään pysyy? Jossain luki että spray lakalla saa sen pysymään, ja toisaalla sanottiin että lakka sössii koko touhun...
... fixatiivi...
--
FAUSTin CMON:iin kirjoittamassa artikkelissa on hiukan ohjeita ja kuvia pastellien käytöstä:
http://www.coolminiornot.com/article/aid/572
Fiksatiivi kävi mullakin mielessä. Toisaalta kattelin noita vanhoja mallejani, ja niissä pastellit on pysyneet kiinni sittenkin kohtuu hyvin, vaikka malleja on kymmeniä kertoja siirrelty. Ei se näytä sittenkään kuluvan ihan niin helposti kuin muistin.

FAUSTin sivuilla annetut ohjeet pastellien käyttämiselle ovat ok. Tosin pastelliliidun käyttäminen suoraan figuun voi olla aika rankka resepti. Kuten noista FAUSTin kuvista näkyy, jälki on melko rujoa. Pensselillä tulee hienovaraisempia pintoja.

Ja sitten näitä luvattuja kuvia. En esittele näitä kommenttien toivossa, vaan ihan näyttääkseni, miltä pastelliliitu muovipinnalla voi esimerkiksi näyttää.

Kuva

Ekassa kuvassa olen käyttänyt lähinnä ruosteenpunaista ruostuttamaan saranoita, saumoja sekä sellaisia metallipintoja, joissa ei ole oikeasti maalia (moottorin jäähdytinritilöistä maali on kulunut kuumuudessa pois...). Tulos on sellainen varikolla seisseen näköinen.

Kuva

Toisessa kuvassa olen käyttänyt ruosteenpunaista (ruoste) ja mustaa (öljytahrat). Schürtzeleissä (sivupanssarit) olen käyttänyt hyvin miedosti monenlaista eri pastelliväriä rikkoakseni yksivärisen vihreän pinnan. On vaaleaa (pöly), tummaa (rapa) ja ruosteenpunaista (ruoste).

Noin ne pastellit about toimivat pensselillä levitettynä.

Sitten vielä yksi ei-pastellikuva:

Kuva

Tuossa on käytetty harmaalla sävytettyä polyfillaa kuvaamaan loskaista rapaa. Väreillä sävytetyt vesiliukoiset maastoaineet toimivat aika hyvin ravan tuottamiseen. Niistä jää myös pientä kohokuviota, kuten oikeastikin - efekti jota maaleilla, pesuilla ja pastelleilla ei saa aikaan.

-ile
Koijari

Oi, kiitos kuvista ile!

kyllähän noilla pastelleilla tulee kivannäköistä jälkeä, täytynee siis ostaa ja kokeilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”