Ropecon '09 oli toinen sarjassaan minulle ja olihan tapahtuma jälleen mahtava kokemus; tuli nähtyä figutiimiläisiä pitkästä aikaa, vaihdettua kuulumisia ja myös tutustuttua uusiin tuttavuuksiin. Haikein mielin tuli kyllä sunnuntaina lähdettyä takaisin kotikonnuille, olisi tosiaan ollut hauska osallistua vielä maanantain kaatajaisiin. Mutta onhan aina seuraava coni!
Noh, itse asiaan... Päätin jo viime vuoden Ropeconin jälkeen, että seuraavana vuonna tulen osallistumaan vähintään yhteen maalauskisan luokkaan. Niinhän siinä tietenkin kävi, että Ropecon lähestyi päivä toisensa jälkeen, kunnes aikaa tapahtumaan oli vajaa kuukausi. Siinä sitten mietin ja puntaroin, mihin ja millä tulisin kisaan osallistumaan. Aikaa oli oikeastaan joko yhdelle hyvin toteutetulle projektille, tai useammalle vähemmän huomiota saavalle. Päätin sitten osallistua vain yhdellä kisatyöllä.
Olen aina pitänyt pienten ryhmien maalaamisesta. Tämä kategoria tuntui siis kuin nakutetulta minulle, luokka kun antoi vielä sopivasti liikkumatilaa ryhmän koon ja esittelyalustan suhteen. Takaraivossa oli pitkään muhinut idea pienehköstä old-school kääpiöryhmästä, noita kasariukkoja kun on tullut kerättyä jo jokunen vuosi kaappiin odottamaan maalausvuoroaan, ja tämä siis toimi alkuideana koko projektille. Lisäksi noita kääpiöitä oli tullut maalailtua jo pari kappaletta viime aikoina, joten tuntui luontevalta jatkaa samalla linjalla.
Pitemmittä saarnoitta, ohessa kilpailutyöni, Imperial Dwarfs - "Ruddy Hogs"...

Neljän keisarillisen kääpiöveteraanin ryhmä koostuu vanhoista Games Workshopin kasarifiguista. Ryhmän asetelma on myös klassinen: Hero, Champion, Standard Bearer ja Musician. Tunnelmaa niin figuihin kuin esittelyalustaan on haettu vanhoista White Dwarf -lehdistä ja John Blanchen taideteoksista. Projektin maailma on synkkä ja kylmä, unohtamatta kuitenkaan pientä ripausta huumoria.
Nimi "Ruddy Hogs" (Punakat Karjut, "hemmetin siat") kertoo näistä kansansa valtakunnanrippeet hyljänneistä "maasioista", jotka nykyään vaeltavat keisarikunnan maanpäällisiä mantuja, päätyen taisteluun vain vahingossa ja silloinkin pelkästään umpihumalassa. Epämääräisen ryhmän päämies, oman pienen maanpäällisen valtakuntansa "prinssi", Gazil Trollbeater, humalassa Napoleon-syndroomasta kärsivä narsisti, ompelutti ryhmälleen yhteneväiset uniformut pyjamista ja suohon hukkuneiden örkkien ryöstösaaliista löytyneestä, kallisarvoisesta samettikankaasta. Ryhmän surullisenkuuluisaa viiriä kantaa vastahakoisesti Gnorri Whitenose, jonka käyrääkin käyremmän koukunokan on vaikea olla päätymättä valkoiseksi huurteisen oluen vaahdosta. Joukkion tunnuskappaletta pieksee rytmittömän epämääräisesti ikihumalainen musikantti Vin the Dim. Kirjavan joukkion kruunaa Boris the Grazy, Gazilin vasen käsi ja luottohullu. Niinä harvoina kertoina, kun Ruddy Hogs on päätynyt rintamalle, on Boris ollut ensimmäisenä ja viimeisenä nuijimassa örkkien karvaisia päitä palasiksi, humalassa, tietenkin...
Ruddy Hogs voitti oman luokkansa (Ryhmä) lisäksi myös Ropecon '09 maalauskilpailun kokonaiskilpailun, mikä oli minulle todella positiivinen yllätys. Voittaneiden joukossa oli monta erittäin hienoa työtä, joista mielestäni jokaisessa olisi ollut potentiaalia kaappaamaan tuon tittelin. Onnittelut vielä kaikille voittaneille ja selkääntaputus osallistuneille. Ensi vuonna taas mukaan, uusin juonin ja kuvioin!