Entrooppi kirjoitti:
Btw.kirjotin muistaakseni 42 peruskytkooskenaariota, joista n. viidessä oli todella kummia sääntöjä, joista noin kolmessa ne oikeesti vaikutti paljon. Ne ei toimineet, joo, myönnetään :) Pääasiassa niissä skenaarioissa oli joko kevyitä mausteita, tai sellasia lisäsääntöjä, jotka oli selkeästi taktisesti hallittavissa. Ja joo, ei paljon testailtu kyllä. Ajanpuute oli ehkä suurin syy siihen, ettei testattu mitään.
Tästä päästäänkin kivasti sellaseen laajempaan asiaan, että minuu vähän joskus riepoo tuo turnauspelaaja/pörröpelaaja -kahtiajako. Itse esim. kyllä olen ääneen tunnustautunut pörröpelaaja, annan muoviukoille nimiä ja keksin taustatarinoita. Silti tässäkin ketjussa ainakin implisiittisesti esitetty ajatus, että haluaisin pelata jotain hurlumhei-peliä, jossa hullut taulukkoheittelyt ratkaisee kaiken, ei piä alkuunkaan paikkaansa. Pörröisestä ulkokuorestani huolimatta tykkään nimenomaan kovasta, taktisesta pelaamisesta (ja siihen tähtäs kyllä 90% rakentamistani skenuistakin). Nykypelissä ajankäytön lisäks miulle suurimpia ongelmia on se, että sen yleisfiilis on vähemmän taktinen kun aiemmin. Edelleen, en voi sanoa varmaks kun en oo just pelannut. Tää avaus tuli nyt siitä, että näissä ketjuissa usein aika implisiittisenä lähtökohtana on se, että "pörröpelaajat" ymmärtää sääntöjä ja taktiikkaa jotenkin huonommin kun "turnauspelaajat".
Täytyy nyt vielä vuosia jälkikäteen kiittää, että jaksoit pyörittää kaikki ne liigat, koska se vaatii kuitenkin oman työnsä.
Skernaarioista varmaankin parhaiten/pahiten ovat juuri jääneet mieleen sitten ne skenaariot joissa on ollut ne testaamattomia sääntöjä tai vain liikaa sääntöjä. Osa näistä kokemuksista on myös Jonin järjestämistä liigoista. Ja kutne aiemmin kirjoitin niin suurin ongelmahan näiden erikoisskenaarioiden kanssa yleensä oli se, että pelin aikana pelaajat yksinkertaisesti unohtivat ne.
Toivottavasti ei minun tekstistäni ole jäänyt sellainen kuva, että olisi jokin kahtiajako "turnauspelaajiin" ja "pörröpelaajiin". Itse olen aina ollut tiukasti turnauspelaaja ja se ei varmaan ole kenellekkään epäselväksi jäänyt. Silti olen kuitenkin esimerkiksi juuri Lauria ja Peetua vastaan pelannut erittäin hyviä ja tiukkoja pelejä, jotka molemmat ovat hyvin vahvasti "pörröpelaajia". Turnauspelaajan ja "pörröpelaajan" ainoa ero on se näkökulma, josta listaa lähdetään rakentamaan, ei sen pitäisi mitenkään pelillisesti vaikuttaa. Toisinaan tietysti listanrakennuksessa saatu etu riittää jo voittamaan pelin.
Tämä saa myös ihmettelemään, että aiemmissa liigoissa kaikki "turnauspelaajat" ja "pörröpelaajat" pelasivat yhdessä, molemmat omilla asenteillaan peliä kohtaan, sulassa sovussa. Mihin se on nyt kadonnut?
Jos vielä ensi syksynä liigaa pyöritän, niin saa ilmoittautua vapaaehtoiseksi kirjoittamaan fluffitekstiä, jos se joidenkin pelikokemusta parantaa.