A.M€nen kirjoitti:Väittäisin, että tästä pelistä nauttiminen vaatii jonkun näköisen ymmärryksen pelikaverien välillä siitä miten kovaa pelataan. Omissa peleissä se on aina täysiä, mutta näkisin, että kasuaaleissa peleissä on sanallisella tai sanattomalla sopimuksella sovittavissa miten tiukkaan halutaan pelata. Kuten mainittua, kasuaaliskene on minulle vähän outolintu, mutta en näkisi tätä mahdottomana. Tai ainakin näen sen mahdollisempana kuin että GW:n sääntöjen ja codexien tasapainoisuus ottaisi yhtäkkia kaikkien vuosien jälkeen pitkän harppauksen parempaan.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Tämän pelin mielekäs pelaaminen vaatii aina (jopa siellä turnausten kärkipöydissä) samanmieliset pelaajat ja sanattomia sopimuksia. Sinne turnauksiin otetaan ne kovimmat lelut ja kotipeleissä otetaan samantasoisia leluja.
Eniten ihmettelen täällä foorumilla niitä, jotka ovat pahoittaneet mielensä siitä, että heidän kasuaalit armeijat ei pärjää turnauksissa. Olisiko kivempaa, että ameijanrakennusprosessilla ei ole mitään/juurikaan väliä lopputulokseen? Silloin olisi enää kaksi tekijää jäljellä: pelitaidot ja tuuri. Itse näen hyvän kilpailullisen pelaajan yhtenä tärkeinpänä taitona juuri kovan listan luomisen, ja pidän sitä hyvänä asiana. Mitä jos armiejanrakennuksella olisi vähän vähemmän merkitystä ja tasapaino olisi vähän parempi? Ilman täydellistä tasapainoa turnauspelaajat edelleen löytävät sieltä ne kovimmat ja juustoimmat ja foorumit käy kuumana. Pidänkin balanssista valittamista taisteluna tuulimyllyjä vastaan. Mutta se on vain minun turnauspelaajan mielipiteeni.
Tulipa taas pitkä viesti, bare with me.
-Allu
Itseasiassa noin sen juuri pitäisi mennä ja monessa muussa pelissä se meneekin (suunilleen) niin. Tietty aina on olemassa tietty vaikutus sillä armeijanrakentamisella. Missä tahansa pelissä, jossa pelaajat saavat itse valita joukkonsa voi armeijat rakentaa "väärin" ja aina löytyy ne muutamat muta paremmat vaihtoehdot. Warhammerissa sen rooli on kuitenkin vähän turhan iso. Sen kovan, tai ainakin riittävän kovan, listan voi kuitenkin aina jostain nettipalstoilta vähän mukailla ja kohtuullisilla pelitaidoilla ja pienellä armeijaan totuttelemisella sillä saa aikaan myös kohtuullista tulosta. Toki esim tällaisessa edikanvaihdoksessa se oikeasti itse ajatteleminen korostuu, mutta nykyisessä blogimaailmassa nuo kirjat taitaa olla aika nopeasti hierottu läpi ja tuomittu mikä toimii ja mikä ei. Häviäminen (ja voittaminen) sen takia, että teki vähemmän virheitä ja käytti paremmin hyödyksi vastustajan virheet, on paljon kivempaa kuin voittaminen sen takia, että sattui valitsemaan oikeat/väärät lelut mukaan. Etenkin kun nykyisen turnauskoon armeijan tyhjästä kasaaminen ja maalaaminen on kuitenkin helposti useamman kuukauden uurastus. Ja vaikka ei välittäisikään turnauspelaamisesta, niin ei tämä pelaajakunta niin suuri täällä Suomessa ole, etteikö ainakin jossain määrin se turnausmeininki lipsu sinne "casual-puolelle" pistekokoina, skenaariotottumuksina, yms.
inouj kirjoitti:@Jamo, vaikka et koekaan pelaavasi tosissasi tai tekeväsi kilpailukykyisiä listoja, niin se ei tee susta huonoa pelaajaa joka on tuurilla joskus voittanutkin jotain. Kyllä me oikeasti tiedetään että sä osaat pelata ja sun listat on harkittuja kokonaisuuksia joissa yksiköille on omat mietityt tehtävät. Sitä en tiedä miksi sun pitää yrittää mustamaalata hyvin pelaamista ja kilpailullista 40k:ta? Sen takia et joskus viis vuotta sitten hävisit DE:llä jonkun lapsen GK:lle?
Tiedän että nautit kilpailullisesta pelaamisesta Warheadin Alliances -turnauksessa. Ja vaikka ko. Turnauksella Soft Core leima olikin, ei se oikeasti hirveästi eronnut tän hetken muistakaan suomen 40k-turnauksista. Niissä on oikeasti tosi siistiä pelata, tuu kokeilemaan :) ja kaikki muutkin tietysti! Siellä voi vaikka oppia uusia asioita.
--------------------------------------------------------------------------------
En yritä tarkoituksella mustamaalata ketään, vaikka ehkä jotkut viestit saattaa sellaisen puolelle mennäkin. Kirjoitetussa tekstissä helposti menee vähän yli. Tykkään kyllä osallistua tosiaan turnauksiin, mutten jaksa (=ei ole aikaa) viilailla armeijoita viimeisimpien trendien mukaiseksi, jolloin tiedän hyvin että kilpailullisemmissa turnauksissa (a'la Hammerhead triad, johon sain peräti henkilökohtaisen kutsun facebookissa) tulee osassa peleistä pataan ihan vain siksi, että omalla armeijalla ei vain pysty kamppailemaan kuin muutamista hinailupisteistä. Ja se on myöskin juuri se syy miksi aikoinaan kyllästyin turnauspeleihin (kun hävisin tarpeeksi monta kertaa niille GK:ille dark eldareilla ;)) Ja se Hammerhead alliances oli kyllä hyvä esimerkki sellaisesta turnauksesta/tapahtumasta, jotka ovat minusta kivoja ja on ollut tarkoituksena itsekin järkkäillä vastaavaa (jo ennen sitä), mutta sattuneesta syystä tänä keväänä ei ole oikein ollut joutavaa aikaa sellaiseen. Olen koittanut itsekin kuitenkin aina välissä muistutella, että niissä turnauksissa on kuitenkin aina hauskaa. Enemmän kuin kilpapelauksen mustamaalaamista, olen koittanut lobata sen puolesta, että voisi olla tapahtumia, joissa viihtyisi useammankin tyypin pelaajat, jolloin koko kulttuurista voisi tulla taas vähän elävämpää. Vajaa kymmenen vuotta sitten oli kuitenkin Suomessakin sadan pelaajan 40k turnauksia, jossa oli mukana kaikenkarvaisia pelaajia. Sitä porukkaa olisi hauska nähdä yhä mukana kuvioissa, kun kuitenkin esim. Ropeconissa samat naamat yhä pyörivät.
Edit: Ja pääsyynähän näistä asioista on hauska vääntää foorumilla siksi, että töissä on tylsää :P