"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Army Painter maalit vs. GW:n maalit

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Sergeant

Army Painter maalit vs. GW:n maalit

Viesti Kirjoittaja Sergeant »

Haen ihan kokemuksia muiden valmistajan maaleista. Olen käyttänyt GW:n maaleja pitkälti viime aikoina. Tarkoitus olisi lähteä kokeilemaan muiden valmistajien maaleja. Millaisia kokemuksia muilla on Army painterin maaleista? Ovatko ne samantyylisiä kuin GW:n maalit? Eli vesipohjaisia ym. Ainakin itsellä tuo GW:n musta ja valkoinen kuivuu todella nopeasti.

Myös vallejon maaleista etsin kokemuksia?

Lähinnä mietin kun maalivalikoimani on aika rajallinen ja en haluaisi ostaa GW:n kalliita maaleja kuivumaan laatikkooni ja etsinkin näille vähän halvempaa vaihtoehtoa.
Dr. Icchan
Viesti:

Re: Army Painter maalit vs. GW:n maalit

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Sergeant kirjoitti:Ainakin itsellä tuo GW:n musta ja valkoinen kuivuu todella nopeasti.
Kuivuu palettiin vai pulloon?

Vallejon maaleista minulla on lähinnä kokemuksia, GW:ltä olen oikeastaan käyttänyt vain foundation ja wash maaleja, nyt saa niitäkin Vallejolta. Vallejon maalit ovat vähintään yhtä laadukkaita kuin GW:n, ellei jopa parempia, mutta hinta on melkein puolet halvempi per ml.
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

En osaa AP:stä sanoa, enkä muistakaan mitään lopullista, mutta..

GW:n maalit ovat todella hyviä, mutta en voi sietää niitä purkkeja. Ne todella päästävät ilmaa ja kuivahtavat mikäli reunoille kuivuu karstaa jolloin korkkia ei saa kiinni kunnolla. Karstaa ei aina saa helpolla veisteltyä edes pois näistä uudemmista läpinäkyvistä purnukoista. Vallejon isoin ongelma on sen itse "värin" (pigmentin) ja muiden aineiden erkaneminen. Ne erkanevat purkissa ja vaativat toisinaan kunnon ravistuksen - mutta usein vähintään jonkinlaisen joka kerta kun ottaa maalia. Väristä riippuen värit hajoavat paletilla.

Vallejon paras puoli on kuitenkin se, että heidän värinsä ovat pysyneet suhteellisen samoina vuodesta toiseen, siinä missä esim. GW on muuttanut nimiä, sävyjä ja ilmeisesti jopa valmistajaa. Alan kuulostaa rikkinäiseltä levyltä, mutta omien kokemuksien perusteella myös Vallejo ohenee vedellä hieman mukavammin kuin GW. Tämä ei kuitenkaan tarkoita parempaa laatua, ja aikalailla itseasiassa päinvastoin. Vallejo on halvempaa ja tavallaan helpompaa, ja jos maalaa "perustasoa" tai käyttää tiettyjä tekniikoita, on Vallejo minusta omalla tavallaan järkevin valmistaja suosia. Itsellä on maalisatsissa tällä hetkellä vain Vallejoa ja GW:tä (suurin osa tätä).

..mutta turhaan mä selitän, kun Gus kertoo aikalailla oleelliset jutut maaleista, tai itse olen ainakin pitkälti samaa mieltä (Minitaire ja CoB ei ole tosin tuttuja);

Vallejo, P3 ja GW:
https://www.youtube.com/watch?v=6jCGXV3 ... iQ&index=4

Minitaire:
https://www.youtube.com/watch?v=X_nWyj5 ... gXwORdpd_w

Colours of Battle:
https://www.youtube.com/watch?v=QKGmDfe ... rF65nyfbqh
Dr. Icchan kirjoitti:Vallejon maalit ovat vähintään yhtä laadukkaita kuin GW:n, ellei jopa parempia.
Kantsii sunkin katsoa tuo Gusin Vallejo/P3/GW vertaus. :) Vallejolla on aika kiistämättömät heikkoudet ihan ilman mitään biasoituja mielipiteitäkin, mutta toki niiden "ympäri" voi maalata. Ja niin moni ammattimaalari tekeekin (joskin heilläkin taitaa tuo hinta-asia ja käytettävyys painaa). Vallejosta voi tykätä enemmän kuin GW:stä, helpostikin (alan itsekin olla sitä mieltä lähinnä purkkien takia), mutta jos laadusta puhutaan, niin minunkaan kokemuksien perusteella ei niillä ole Citadelin maaleihin mitään sanomista.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Sanoisin, että Vallejon laatu on ihan riittävä kun näitä katsoo:
http://studiogiraldez.blogspot.fi/
Nettiarvostelut ovat ihan yhtä tyhjän kanssa jos ne kuitenkin toimivat käytännössä ja asiakkaat ovat tyytyväisiä.

Joten merkittäviksi tekijöiksi lähinnä jää siis hinta, säilymisaika ja käytettävyys. Vallejo on halvin, maalit varmaan kuivuu samassa ajassa kuin muutkin ja dropper bottlet on ainakin minulle käytännölliset. Erittäin käytännölliset jos tykkää käyttää palettia tai kynäruiskua.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Valkoinen maali kuivuu ihan merkistä riippumatta sinne purkkiin nopeammin kuin muut värit. Ainakin oman empirian perusteella. Lienee jokin "maalitekninen" ominaisuus.

Itse käytän lähinnä vallejoa laajan värivalikoiman vuoksi ja juurikin tuon gw:n maalien kuivumistapumusten takia. Sen sijaan citadelin metallimaali (tai lähinnä mithril silver) on kyllä korvaamaton. Vallejon hilemaalit on aika kurjia. Vallejon sävyt ovat ehkä myös hiukan rikkaampia, gw:llä on vähän vähemmän murrettuja sävyjä. Tosin sekoitettuahan niitä saa helposti.

Toki ei ole Miniature paintsin Hiekan voittanutta:

http://www.ralparthaeurope.co.uk/shop/m ... -1653.html
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Itse käytän lähinnä Vallejon model coloria ja game coloria. Lisäksi sitten on GW:ltä washit ja vanhat inkit, sekä harmaat metallimaalit. Miniature Paintsilta käytän jamovoiman mainitsemaa Hiekkaa (sävy on hyvä) ja Reaper master seriesistä taidan jotain ihonväriä käyttää.

Vallejolla on useita maalisarjoja, joissa on eroja. Laajemmitta testauksitta sanoisin, että niin paksuuksissa, kuin myös toki sävymaailmoissa. Mahdollisesti myös muissa ominaisuuksissa. Esim. Game color-sarja oli hyvin pitkälti sama sävyiltään, mikä GW:n vanha sarja oli ja myös nimet olivat hyvin saman tyyppisiä. Sen sijaan sitten model color sarja onkin sävyiltään murretumpaa ja maalin koostumus on suoraan paksumpaa, kuin game colorissa. Game colorista on itselleni tullut vastaan maaleja, joiden koostumus hajoaa hyvinkin nopeasti paletilla, osalla taas kestää kauemmin. Game colorit vaikuttaisivat vaativan vähemmän ravistusta kuin model colorit, mutta kyllä niitä kaikkia kannattaa ravistaa. Molemmissa sarjoissa on olemassa huonompia ja parempia sävyjä peittävyydeltään ja käytettävyydeltään muutenkin. Esim. punaisissa model colorista olen tykästynyt "flat red"-maaliin, jolla saa hämmästyttävän helposti tasaisen ja peittävän pinnan (ainakin valkoisen pohjamaalin päälle) ja on sävyltään peruspunainen. Toimii. Sen sijaan jotkut muut punaiset tuntuivat olevan heikompia peittävyydeltään ja tasaisen pinnan saanti peittävyyden osalta tuntui olevan tuskaista, jos halusi mitään peittoa. Saattoi tosin mulla olla huonoa erääkin (olen heittänyt maaleja pois, joita totesin, etten käytä ja joiden laatu oli mitä oli - en kuitenkaan muistanut kirjata ylös varoakseni jatkossa).

Reaperin master seriesistäkään en osaa oikeastaan sanoa juuta tai jaata, koska ostin niiden juuri tullessa enemmänkin niitä, mutta laatu ei vakuuttanut. Tuntui peittävyys olevan heikkoa ja vaikeaa saada tasaista peittoa aikaiseksi. Sittemmin tosin kaiketi siinä sarjassa koostumuksia fiksailtiin ja myöhemmin hankkimani yksi ihonväri on vaikuttanut oikein hyvältä.

Uusimpia GW maaleja en ole oikeastaan testannut edes, joten en sen osalta osaa sanoa.

Itselläni ennen kaikkea maalien valinnassa on painanut saatavuus myymälän hyllyistä, yksittäisen purkin hinta ja purkin malli. Jotenkin tuntuu helpommalta, kun voi arvioida maalipurkkia katsoen sävyä, kuin netistä tai jotain printattua värikarttaa. Samaten hommaillen maaleja yleensä muutama purkki kerrallaan, joten postimyynnistä niiden tilaaminen olisi sikäli aika turhan oloista. Maaleissa itseäni on kiinnostanut enemmän tosiaan yksittäisen putelin hinta enemmän kuin hinta/ml, koska maalit tuntuvat varsin riittoisilta noin ylipäänsä. Maalien ja siveltimien kustannustaso suhteessa itse miniatyyreihin on aika pieni kuitenkin. Tietystikin kaikki säästö on kotiinpäin, joten jos uskoo maalien loppuvan (eikä vain kuivahtavan purkkeihinsa), niin tietysti hinta/ml on ihan validi kohde katsoa myös. Purkkien malleista minut aikanaan karkotti GW:n maaleista se, kun menivät kierrekorkkeihin ja en tykännyt niistä yhtään. Flip-topit ja tippanokkapullot ovat molemmat minusta varsin käyttökelpoisia. Enemmän tykkään tippanokkapulloista, koska niistä saa maalin helpommin paletille. Tosin luulisin, että maalia menee enemmän hukkaan, koska siinä missä flip-topista siirtää maalia paletille siveltimellä hyvinkin pieniä määriä, niin tippanokkapullosta tulee kuitenkin enemmän - toisaalta jos flip-toppeihin maalit kuivuvat helpommin, niin voi olla, että etu on taas tippanokkapullojen puolella. Tiedä häntä.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”