Pike & Shottea RopeCon 2016:ssa? (blokkipeli AoS:in tilalle?)
Pike & Shottea RopeCon 2016:ssa? (blokkipeli AoS:in tilalle?)
Vähän siinä ja siinä kuuluuko tämä topikki historiallisiin vaiko yleisiin, mutta laitetaan tänne ensisijaisesti parempaa näkyvyyttä varten. Yritän pitää aiheen yleisemmällä tasolla ja modet siirtäkööt ketjun historiallisiin, jos katsovat aiheelliseksi.
Ja sitten asiaan.
Pohdin tässä tulevaa RopeCon 2015:a omalta osaltani ja demotuksen sijaan/sen ohella mietin isomman taistelun peluuttamista historiallisella puolella. Pike & Shotte on Warlord Games:in n. 1600-luvun taisteluita kuvaava historiallinen figupeli, jossa käytetään hieman muokattuja Black Powderin sääntöjä. Isoin figuvalikoima löytyy Warlordilta, mutta toki muidenkin valmistajien figujen käyttö on sallittua ja tervetullutta. Peli on lähtökohtaisesti suunniteltu ISOIHIN taisteluihin, jossa 3 pelaajaa/puoli + tuomari on semmoinen aika hyvä suositus, joskin skaalautuu ilmeisesti ihan ok myös pienempiin peleihin. Voisi ajatella WHFB Empireä ilman magiaa, monstereita ja steampunk-elementtejä.
Kun noita figuja itselleni on kertynyt sen verran, että hieman karsitulla beissauksella niistä saisi jo ihan pelikelpoisen armeijatyngän aikaiseksi, niin ajattelin kysellä onko porukalla intoa RopeConissa isompaan peliin? Ajattelin 30-vuotista sotaa Ruotsi vs. Pyhä saksalais-roomalainen keisarikunta. Jos ei suoraan soveltuvia ajanjaksofiguja löydy, niin esim. WHFB Empire-figut on myös melko käyttökelpoisia (vähän off-period, mutta toiminevat ok).
Pelaaminen ei välttämättä vaadi sääntiksen omistamista, koska joukkojen komentaminen on mallia "vallatkaa tuo kukkula" tai "hyökätkää tuon yksikön kimppuun" ja sääntöjen puitteissa sitten katsotaan miten se onnistuu.
Mulla on aiheeseen liittyen sitten 3 kysymystä:
1) Olisitko kiinnostunut osallistumaan? Tämä vaatisi oman armeijan (tai kaverin lainaan): esim. 2 pikeman-unittia (8-20 figua kussakin) ja 4 muskettiunittia (4-12 figua kussakin), tai ratsuväkisiipeen 3-4 cavalry-unittia (6 figua kussakin) + figu kuvaamaan kenraalia.
2) Jos et halua osallistua, mutta olisi soveltuvia figuja, olisitko valmis lainaamaan niitä peliä varten ja halutessasi kokeilemaan niillä myös vuoroa tai paria? Myös maasto olisi tervetullutta.
3) Jos tämä homma ei toteudu, olisitko kiinnostunut kuitenkin kokeilemaan pienemmän skaalan pelin demoa (arvon samalla myös mitä peliä, jos mitään, tulen conissa demottamaan)?
Ja sitten asiaan.
Pohdin tässä tulevaa RopeCon 2015:a omalta osaltani ja demotuksen sijaan/sen ohella mietin isomman taistelun peluuttamista historiallisella puolella. Pike & Shotte on Warlord Games:in n. 1600-luvun taisteluita kuvaava historiallinen figupeli, jossa käytetään hieman muokattuja Black Powderin sääntöjä. Isoin figuvalikoima löytyy Warlordilta, mutta toki muidenkin valmistajien figujen käyttö on sallittua ja tervetullutta. Peli on lähtökohtaisesti suunniteltu ISOIHIN taisteluihin, jossa 3 pelaajaa/puoli + tuomari on semmoinen aika hyvä suositus, joskin skaalautuu ilmeisesti ihan ok myös pienempiin peleihin. Voisi ajatella WHFB Empireä ilman magiaa, monstereita ja steampunk-elementtejä.
Kun noita figuja itselleni on kertynyt sen verran, että hieman karsitulla beissauksella niistä saisi jo ihan pelikelpoisen armeijatyngän aikaiseksi, niin ajattelin kysellä onko porukalla intoa RopeConissa isompaan peliin? Ajattelin 30-vuotista sotaa Ruotsi vs. Pyhä saksalais-roomalainen keisarikunta. Jos ei suoraan soveltuvia ajanjaksofiguja löydy, niin esim. WHFB Empire-figut on myös melko käyttökelpoisia (vähän off-period, mutta toiminevat ok).
Pelaaminen ei välttämättä vaadi sääntiksen omistamista, koska joukkojen komentaminen on mallia "vallatkaa tuo kukkula" tai "hyökätkää tuon yksikön kimppuun" ja sääntöjen puitteissa sitten katsotaan miten se onnistuu.
Mulla on aiheeseen liittyen sitten 3 kysymystä:
1) Olisitko kiinnostunut osallistumaan? Tämä vaatisi oman armeijan (tai kaverin lainaan): esim. 2 pikeman-unittia (8-20 figua kussakin) ja 4 muskettiunittia (4-12 figua kussakin), tai ratsuväkisiipeen 3-4 cavalry-unittia (6 figua kussakin) + figu kuvaamaan kenraalia.
2) Jos et halua osallistua, mutta olisi soveltuvia figuja, olisitko valmis lainaamaan niitä peliä varten ja halutessasi kokeilemaan niillä myös vuoroa tai paria? Myös maasto olisi tervetullutta.
3) Jos tämä homma ei toteudu, olisitko kiinnostunut kuitenkin kokeilemaan pienemmän skaalan pelin demoa (arvon samalla myös mitä peliä, jos mitään, tulen conissa demottamaan)?
Viimeksi muokannut Silveri, Ti 07.07.2015 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Re: Pike & Shottea RopeCon 2015:ssa? (huom WHFB Empire-pelaa
Tulipas tämä sopivaan aikaan sillä olen ostamassa itselleni vähän Pike&Shottia tässä joskus tämän vuoden puolella.
Omia nappuloitani en voi tuoda tai lainata niiden puutteen tai vähäisen määrän vuoksi, mutta mikäli edes jonkin moista demotusta on paikalla tarjottavissa, enemmän kuin mielelläni istahdan pöydän äärelle joko pelaamaan tai vähintään seuraamaan mielenkiinnolla vierestä. Omalla kohdallani siis 3. vaihtoehto saa oman osallistumiseni aikaiseksi.
Omia nappuloitani en voi tuoda tai lainata niiden puutteen tai vähäisen määrän vuoksi, mutta mikäli edes jonkin moista demotusta on paikalla tarjottavissa, enemmän kuin mielelläni istahdan pöydän äärelle joko pelaamaan tai vähintään seuraamaan mielenkiinnolla vierestä. Omalla kohdallani siis 3. vaihtoehto saa oman osallistumiseni aikaiseksi.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
No periaatteessa tosta For King & Country -boksista saa 2 unittia pikemaneja, 4 unittia musketteja, 1 storming party ja 2 cavalry-unittia. Lisäksi esim. infantry regiment -boksista saa 2 unittia pikemaneja ja 4 unittia musketteja (jos siis tekee unitit "puoleen kokoon" rankkien osalta täyttäen vielä fronttivaatimukset - lähinnä tällöin pikeblockit näyttää vähän vajailta, mutta sen nyt vielä jotenkin kestää). Ehkä ainoa, mistä ei saa vielä kauhean hyvää regimenttiä on cavalryboksit, joita oikeastaan tarvittaisiin kaksi. Muuten yksittäisestä trooppiboksista saa ihan kivan rykmentin ja sille pitäisi taikoa jostain vain figu kenraaliksi, joka ei sinänsä ainakaan jalkaväen ollessa kyseessä varmaankaan mikään kauhean iso ongelma.
Moi,
Figumääristä päätellen skaala on 28mm?
Figumääristä päätellen skaala on 28mm?
Periaatteessa kiinnostaa, käytännössä on potentiaalista takkua.
Mulla on FABA:n Empiren jalkaväkeä. Saako keihäällä demota piikkiä? Pyssymiehet pitäis saada maaleihin, ja tämähän voisi motivoida. Tosin määrä lienee kohtuu suuri.
Mitä Pike&shotten ratsuväki käyttää aseenaan? Lyhyttä muskettia? Jos niitä kehtaa demota Empiren pistooli-eeroilla, näitä löytyy yksikkö tai kaksi...
Mutta suurin ongelma on aika, sekä Ropeconin aika (jota en nyt muista) että maalaukseen käytettävä aika.
Maastoja löytyy ihan kivasti, mäkiä ja puita ja jotain talojakin. Sitäkin voi pistää maaleihin lisää, jos innostuu.
-ile
Mulla on FABA:n Empiren jalkaväkeä. Saako keihäällä demota piikkiä? Pyssymiehet pitäis saada maaleihin, ja tämähän voisi motivoida. Tosin määrä lienee kohtuu suuri.
Mitä Pike&shotten ratsuväki käyttää aseenaan? Lyhyttä muskettia? Jos niitä kehtaa demota Empiren pistooli-eeroilla, näitä löytyy yksikkö tai kaksi...
Mutta suurin ongelma on aika, sekä Ropeconin aika (jota en nyt muista) että maalaukseen käytettävä aika.
Maastoja löytyy ihan kivasti, mäkiä ja puita ja jotain talojakin. Sitäkin voi pistää maaleihin lisää, jos innostuu.
-ile
Itsellä Hasburgi armeija rakenteilla. Eli löytyy juurikin Warlordin musketeilla ja pikeillä varustettuja sotureita sekä cuirassieeri raskasta ratsuväkeä. Valitettavasti rakenteilla vasta tässä vaiheessa. Ei siis voi luvata, että olisivat maaleissa Ropeconiin mennessä.
"If I had the choice between being gay and owning a Mac, I would rather be gay because if I owned a Mac, I would be both gay and own a horrible computer."
Keihäs lienee soveltuva proxy pikelle. Empiren pistoliersit menevät aika lailla sellaisenaan cuirassiereistä (vrt: http://store.warlordgames.com/collectio ... uirassiers).ile kirjoitti:Periaatteessa kiinnostaa, käytännössä on potentiaalista takkua.
-ile
Maalauksen osalta ajattelin pitää miniminä (koska itselläni ihan sama ongelma) sitä, että ukoilla olisi jonkinlainen basecoat ja aseet maalattu mustaksi. Ts. "kunhan nyt ei ihan muovinharmaat". Ukot kannattanee pistää kiinni vaikka sinitarralla movement-traylle, kun figuja ei poisteta pelistä kentältä ellei koko yksikkö poistu.
Ja joo, skaala on 28 mm.
Jos nyt lähdetään siitä, että mä olisin tulossa. Maaleissa on 2x30 keihäsmiestä pikemeneiksi, mutta musketöörejä joudun maalaamaan alusta asti, eikä mulla taida edes olla niitä pariakymmentä enempää. Puhutaan siis luultavasti minimiosastoista: 2 x 8 piikkimiestä + 4 x 4 musketööriä. Pistoolimiehiä on 6 maaleissa ja 6 maalausta odottamassa, mikäli tarvetta ilmenee. Kenu löytyy, ratsain tai jalan.
Kaikki ukot GW:n jämäkkää 28mm "heroic" skaalaa ja n. vuoden 1500 hengessä, eli 100 vuotta vanhaa pelin aikakauteen verrattuna... Mikä kaikki on kamalan väärin, kun historiallisia pelejä pelataan...
Lisäksi mainittuja maastoja: iso ja pieni mäki, iso metsällinen puita, n. 25x35cm talorykelmä/kylä, aitaa mikäli tarvitaan, mahdollisesti FABAsta tuttuja linnoitteita, mahdollisesti jotain rekvisiittaa/kuormastoa. Näistä enin osa jo maaleissa. Jos ei ole valmista pelipöytää/maastopohjaa, voin tuoda myös GW:n pelimaton. Kaikki sillä oletuksella, että pelipöytä on alati valppaiden silmien vartioima ja varastotilaa löytyy.
Lipun/commandin tarve eri yksiköille jäi vielä mietityttämään. Eli haluavatko musketöörit piikkimiesten sivustoilla omat liput, ja tulisiko kyrassieereillä olla lippu?
-ile
Kaikki ukot GW:n jämäkkää 28mm "heroic" skaalaa ja n. vuoden 1500 hengessä, eli 100 vuotta vanhaa pelin aikakauteen verrattuna... Mikä kaikki on kamalan väärin, kun historiallisia pelejä pelataan...
Lisäksi mainittuja maastoja: iso ja pieni mäki, iso metsällinen puita, n. 25x35cm talorykelmä/kylä, aitaa mikäli tarvitaan, mahdollisesti FABAsta tuttuja linnoitteita, mahdollisesti jotain rekvisiittaa/kuormastoa. Näistä enin osa jo maaleissa. Jos ei ole valmista pelipöytää/maastopohjaa, voin tuoda myös GW:n pelimaton. Kaikki sillä oletuksella, että pelipöytä on alati valppaiden silmien vartioima ja varastotilaa löytyy.
Lipun/commandin tarve eri yksiköille jäi vielä mietityttämään. Eli haluavatko musketöörit piikkimiesten sivustoilla omat liput, ja tulisiko kyrassieereillä olla lippu?
-ile
Paljonko pelaajia Suomesta löytyy? Entä Hail Caesaria? Fiilistelen aika paljon noita 1600-luvun ukkeleita ja tekisi mieli tehdä jonkinlainen sotajoukko. Ai että saisi hienon joukon jo parissa kuukaudessa kasaan.
Ovatko pelattavissa noiden vanhempien 1400-1500 pelien kanssa? Onko pelinä hyvä? Ostanko Kustaa II Adolfin sotajoukon?
Ovatko pelattavissa noiden vanhempien 1400-1500 pelien kanssa? Onko pelinä hyvä? Ostanko Kustaa II Adolfin sotajoukon?
Kaverin kanssa Kankaanpäässä on pelailtu Pike and Shottea 15 mm mittakaavassa.
Armeijoina Italian sodan porukat - sveitsiläistä, landsknechtia, ranskalaista, espanjalaista ja tietty italialaisia.
Pelinä olen pitänyt. Tosin realistinen peliaika on ollut kolme tuntia plus
Ei olla kokeiltu pelata eri aikakausia ristiin, mutta epäilen että isojen keihäsneliöiden ja muskettirykmenttien kohtaamisessa muskettirykmentit saattavat saada epähistoriallisesti pataan.
Armeijoina Italian sodan porukat - sveitsiläistä, landsknechtia, ranskalaista, espanjalaista ja tietty italialaisia.
Pelinä olen pitänyt. Tosin realistinen peliaika on ollut kolme tuntia plus
Ei olla kokeiltu pelata eri aikakausia ristiin, mutta epäilen että isojen keihäsneliöiden ja muskettirykmenttien kohtaamisessa muskettirykmentit saattavat saada epähistoriallisesti pataan.
Pelaamaan tuskin pystyn itse repeämään, kuin korkeintaan ihan hetkiseksi tai pariksi, mutta voin kahtoa ja laitella Silverille vaikka listaakin siitä mitä noita vanhoja FaBa Empire-nappeja olisi tarjota lainaan halukkaille (keihäitä, hilpareita ja pyssyjä nyt ainakin on jokunen kasa jossain).
Millaista maastoa luuletta tarvitsevanne tätä varten?
yrska/Ari/se coni-idiootti/tjsp.
Millaista maastoa luuletta tarvitsevanne tätä varten?
yrska/Ari/se coni-idiootti/tjsp.
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
Mukava kuulla, että porukalla alkaa ihan intoakin olla tätä kohtaan... hitsi.. tulee oikeasti paine maalatakin jotain...
Onko kiinnostuneilla erityistä halukkuutta johonkin tiettyyn historialliseen konfliktiin vai mennäänkö enemmän tämmösellä "kerätään kasa joukkoja öbaut vastaamaan samoja pistemääriä, lätkitään maastoa sillee jotenki järkevästi ja katsotaan miten peli toimii" -vapaammalla hengellä?
Mullon ruattalaisia, muut täällä menevät ehkä enemmän saksalaisten pariin, joten Ruotsin puolelle pelaajia mahtuu. Siitä onko pelaajia, on vähän vaikea sanoa... tän ketjun (ja pelin) tarkoituksena olisikin vähän verkostoitua ja luoda kiinnostusta P&S:aa kohtaan muutenkin.
Onko kiinnostuneilla erityistä halukkuutta johonkin tiettyyn historialliseen konfliktiin vai mennäänkö enemmän tämmösellä "kerätään kasa joukkoja öbaut vastaamaan samoja pistemääriä, lätkitään maastoa sillee jotenki järkevästi ja katsotaan miten peli toimii" -vapaammalla hengellä?
Mullon ruattalaisia, muut täällä menevät ehkä enemmän saksalaisten pariin, joten Ruotsin puolelle pelaajia mahtuu. Siitä onko pelaajia, on vähän vaikea sanoa... tän ketjun (ja pelin) tarkoituksena olisikin vähän verkostoitua ja luoda kiinnostusta P&S:aa kohtaan muutenkin.
Mulla olisi boksissa sveduja hyvät määrät, ei tarttis kuin koota ja maalata... P&S -sääntistä ei ole (vielä), mutta BP ja HC on,ja kuin erilainen toi nyt voi olla ? Harmi vaan, että pari seuraavaa projektia on jo putkessa, enkä uskalla luvata tällä aikataululla vielä mitään. Jos kerkeää, niin harkitsen vakavasti.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Molemmat käy.Silveri kirjoitti:Onko kiinnostuneilla erityistä halukkuutta johonkin tiettyyn historialliseen konfliktiin vai mennäänkö enemmän tämmösellä "kerätään kasa joukkoja öbaut vastaamaan samoja pistemääriä, lätkitään maastoa sillee jotenki järkevästi ja katsotaan miten peli toimii" -vapaammalla hengellä?
Mulla olis edelleen WHFB Empire armeija proxyttamaan jotain. Maalailen nyt kiväärimiehiä.
Voin kyllä lainajoukoillakin tulla ihan vain kokeilemaan sääntöjä. Tai vain diggailemaan isoa figusotaa 'conissa.
-ile
Tehdään sitten tähän väliin jonkinlaista semipäivittyvää kokoamalistaa:
Ruotsalaiset
Silveri
ile?
Ruotsalaiset
Silveri
- Kustaa II Adolf
P&S Commander on horse
Läjä erinäisiä P&S figuja, joita voi käyttää jalkaväkikomentajina
Sinisen rykmentin veteraaneja (2 x 8 jampan piikkiyksikköä (yht 74 pts) + 4 x muskettiyksikköä (yht 132 pts))
1 x commanded musket -tiimi (35 pts)
Uudenmaan rykmentin varusmiehiä (2 x 8 jampan piikkiyksikköä (yht 74 pts)+ 4 x muskettiyksikköä (yht 132 pts))
Storming party (34 pts)
Ruotsalainen nahkakanuuna (light artillery - 17 pts)
2 x ratsuväkirykmenttiä (kussakin 2 x 6 hepan unittia (70+70 pts))
Eli sotilaita/ratsuväkeä/tykistöä löytyy 642 pts edestä + komentajat päälle (kenraali 40 tai 95 pinnaa (riippuen pelaanko Kustaa II Adolfilla), 2 x infantry komentajaa yht 120 pts, 2 x ratsuväkikomentajaa yht 80 pts -> 240-295 pts)... periaattessa saisin 900 pinnaa puristettua.
ile?
- WHFB Empire?
4 x 8 hengen piikkimiesblokkia (4 x 34 pts = 136 pts)
4 x 4 jampan muskettiyksikköä (4 x 27 pts = 108 pts)
1 x 6 hepan cuirassieryksikkö (53 pts)
2 x medium/heavy cannonia (jos kyseessä Empire Great Cannonit, niin menevät raskaaseen tykistöön, joskin näitä ei sitten voi liikuttaa mihinkään - keskiraskasta voi kiskoa hevosilla) (42-50 pts)
Tosta saisi 2 infantryregimenttiä, 1 cavalryregimentin ja 1 artilleryregimentin. 4 commanderia + kenraali = 5 x 40 pts = 200 pts (lisää 30 pinnaa jos kenraali korvataan Wallensteinilla/Tillyllä). Kaiken kaikkiaan 244+103+200=n. 550 pinnaa
- WHFB Empire?
- WHFB Empire+DoW+perryt+jne
Viimeksi muokannut Silveri, To 05.02.2015 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Coni onkin näköjään vaimon duuniviikonloppuna, joten en kerkeä mitään peliä pelailemaan, korkeintaan piipahtamaan paikalla.
Nopat ja Taktiikka Ry
Hei, jos mukaan mahtuu, tulisin mielelläni pelaamaan. =) 1500- ja 1600-luvun taitteen sotiminen kiinnostaa kovinkin, mutta arvoin hetken uskallanko pompata messiin Empire-figuilla. Ehkä uskallan, jos kerran se on ihmiselle okei. Omistan kutoslaitoksen metallista Empireä, 90-luvun metallista Dogs of War-linjastoa ja Perryjen 80-luvun, sekä 2000-luvun Ruuusujen sota-linjastoa. Warhammerissa tällainen anakronistinen sekasotku ei tietenkään haittaa mutta historiallisia(joihin olen hyvää matkaa siirtymässä täyspainotteiseti) tuolla kokoonpanolla pelaa lähinnä hyvällä tahdolla ja silmät kiinni. Parhaiten napeista saisi kai raavittua kokoon jonkun Italian sotien kokoonpanon, tai sitten Wallensteinin possen 30-vuotiseen sotaan. Lisäksi armeija on tietenkin maalattu pirteästi Nordlandin keltasinisellä teemalla.
Mutta jos kenekään elämä ei mene pilalle tästä, tulisin mielelläni työntelemään pike-bokseja ja puollustamaan pyhää roomalaiskatolista kirkkoa protestanttiryönää vastaan. =)
Mutta jos kenekään elämä ei mene pilalle tästä, tulisin mielelläni työntelemään pike-bokseja ja puollustamaan pyhää roomalaiskatolista kirkkoa protestanttiryönää vastaan. =)
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Mun napit, kiinnostus ja kokemus on samansuuntaiset kuin Gilaelinilla. WHFB Empirellä siis mennään. Etupäässä 6. edikan perusboksin Perryjen Landesknecht-Doppelsoldier-tyylillä. Kirjava Stirlandin keltavihreä hallitsee.
Käsitin, että matsi otettais n. vuoden 1600 säännöillä, ja vanhemman ajan (WHFB) ukot proxyttaisivat uudempia. Eli Julfdin epäilemää eri aikakausien yksikköjen epärealistista kohtaamista ei syntyisi. Käsitinkö oikein?
Maaleissa:
+ 40 keihäsmiestä proxyttamaan pikeman blokkeja
+ 16 pyssymiestä proxyttamaan musketöörejä*
+ 6 Schwarzreiteria/Karabinieeriä**
+ 2 tykkiä
+ pomoja maun ja tarpeen mukaan
Ilmeisesti noilla sais proxytettua pari piikki+musketti -pataljoonaa, yhden karabinieeriosaston, yhden tykkipatteriston ja näille pomon?
Jalkaväkeä löytyy maalattuna vielä n. 90 jantteria lisää, mutta varustus on arkaaista ja WHFB-keskeistä.
*pyssymiehet on maalauksen alla, mutta tämä määrä valmistuu varmasti. Vähän lisääkin on mahdollista.
**Tarpeen sattuessa voin yrittää kiristää tahtia ja laittaa maaleihin toisen 6-miehisen poppoon.
-ile
Käsitin, että matsi otettais n. vuoden 1600 säännöillä, ja vanhemman ajan (WHFB) ukot proxyttaisivat uudempia. Eli Julfdin epäilemää eri aikakausien yksikköjen epärealistista kohtaamista ei syntyisi. Käsitinkö oikein?
Maaleissa:
+ 40 keihäsmiestä proxyttamaan pikeman blokkeja
+ 16 pyssymiestä proxyttamaan musketöörejä*
+ 6 Schwarzreiteria/Karabinieeriä**
+ 2 tykkiä
+ pomoja maun ja tarpeen mukaan
Ilmeisesti noilla sais proxytettua pari piikki+musketti -pataljoonaa, yhden karabinieeriosaston, yhden tykkipatteriston ja näille pomon?
Jalkaväkeä löytyy maalattuna vielä n. 90 jantteria lisää, mutta varustus on arkaaista ja WHFB-keskeistä.
*pyssymiehet on maalauksen alla, mutta tämä määrä valmistuu varmasti. Vähän lisääkin on mahdollista.
**Tarpeen sattuessa voin yrittää kiristää tahtia ja laittaa maaleihin toisen 6-miehisen poppoon.
-ile
Päivitin vähän tota listaa... varmaan Gilaelinilta saanee vähintään toiset 550 pinnaa ja multa löytyy 90-luvun lopun/2000-luvun alun WHFB-handgunnereita varmaan 2 x 4 jampan unitin verran, jos on tarvis (pystynen pikamaalaamaan ne johonkin kuntoon melko nopeasti). Kaipaisin ruotsalaisille kuitenkin vielä toistakin komentajaa itseni lisäksi (esim. juurikin tuon aloitusboksin porukallisen verran... saisi siitä pari rykmentillistä jalkaväkeä ja yhden ratsuväkirykmentin lisää)
Saan kokoon about 40 keihästä, 20 (tai enemmän) tuliaseita, kolme isoa tykkiä, kaksi pientä tykkiä, 12 peitsin varustettua ritaria, 20 miekkamiestä, sekä jotain 15 metallista suurmiekkamiestä.
Sääntökirjan hankinkin jo eilen. :D Onko tarkoitus btw sotia nimen omaan 30v-sotaa vai onko esim 1500-luvun Tudor-armeija tervetullut mestoille? 1500-luvun alun Perryjen englantilaisia jo omistavana ei olisi nimittäin iso homma hankkia nappeja lisää tuohon aikaan niin että olisi ihan armeijan verran nappeja kasassa.
Sääntökirjan hankinkin jo eilen. :D Onko tarkoitus btw sotia nimen omaan 30v-sotaa vai onko esim 1500-luvun Tudor-armeija tervetullut mestoille? 1500-luvun alun Perryjen englantilaisia jo omistavana ei olisi nimittäin iso homma hankkia nappeja lisää tuohon aikaan niin että olisi ihan armeijan verran nappeja kasassa.
Eyes that fire and sword have seen