Night goblin horde
Night goblin horde
Hei. Nyt tarttis vähän lisää taktiikoita kuinka Night goblin armeijaa kannattaisi pelata. Listassa olis myös tilaa tavallisille goblineille + war machineille sekä jotain hassutuksia kuten Trollit ja Snotlingit. Viimeisin kirja on kutos edikkaa, joten uutta ajatusta tarvis. Löytyy myös figut spider riderseille. Silti olis tarkoitus fluffin mukainen Night goblin porukka kerätä. Kiitos jo etukäteen.
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
Necromunda
Mordheim
Re: Night goblin horde
Menee ehkä hiukan armeijalistat osion puolelle, mutta kun ei ole uusinta kirjaa niin ei ole ihan validi. Tuossa nyt olis kuitenki pohjaa. Nykypisteistä en siis tosiaan ole tietoinen..
Night goblin great shaman (lvl4, dispel scroll)
Night goblin big boss (BSB, shield, light armour)
Night goblin big boss (One hit Wunda)
Goblin shaman (lvl2, dispel scroll)
Night goblins (60, spear, shield, 2xfanatic, command)
Night goblins (20, short bow, fanatic, command)
Goblins (36, spear, shield, command)
Wolf riders (10, spear, shield, command)
Spider riders (10, shield, command)
Snotling (2 swarms)
Wolf chariots (2)
Spear chukkas (2)
Rock lobber
Squig herd (8xnight goblin, 8xsquig, 4xhopper)
Snotling pumpwagon
Trolls (3)
Night goblin great shaman (lvl4, dispel scroll)
Night goblin big boss (BSB, shield, light armour)
Night goblin big boss (One hit Wunda)
Goblin shaman (lvl2, dispel scroll)
Night goblins (60, spear, shield, 2xfanatic, command)
Goblins (36, spear, shield, command)
Wolf riders (10, spear, shield, command)
Spider riders (10, shield, command)
Snotling (2 swarms)
Wolf chariots (2)
Spear chukkas (2)
Rock lobber
Squig herd (8xnight goblin, 8xsquig, 4xhopper)
Snotling pumpwagon
Trolls (3)
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
Necromunda
Mordheim
Taktiikkaa en juurikaan osaa night goblineille kertoa kun eivät vastustajana tai muutenkaan kovinkaan tuttuja itselleni, mutta yritetään nyt hieman.
Paikallista liigaa kun pelailtiin niin tuli kyseinen armeija vastaan ja tuntui ainakin näin äkkiseltään ihan ok listalta (itse pelasin empirellä). Kyseessä siis 2999.pts lista. Hieman ehkä itse tuota listaa olisin lähtenyt trollien muodossa kasvattamaan, 4 trollia kun 8th:ssa hankkii olla liian vähän auttamatta.
Massaa pitäisi teemallisesti ainakin piisata joten ehkä se suurin kysymys listan teko vaiheessa ja taktiikkaa mietittäessä on "millä poistaa ne kovat jutut" mitä massalla ei voita. Sotakoneista, fanaticeista yms. varmaan löytyy suurimmat eväät näihin ja toki trollien avustuksella kentälle saadaan hieman sitä kestävyyttäkin/iskuvoimaa.
Yhtenä vaihtoehtona toki voisi toimia ns divert teema, paljon ampuvaa pientä yksikkö. Näillä sitten ohjataan vastustajan liikkeitä vuorosta toiseen ja lopuilla pyritään ampumaan vastustajan armeija hajalle, sitten esim trolleilla pyrittäisiin poistamaan nämä rippeet mitä ampumalla ei ehdi. Lizardmeneiltä olen vastaavan laisen taisteluraportin joskus youtubesta katsonut, en kyllä tiedä toimiiko tämä goblin armeijalla yhtä hyvin. Liskoarmeija koostui ~10 unitista flowpipe skinkejä (joilla ohjailtiin vastustajaa ja toki myös ammuttiin). Vaatii kyllä hieman harjoittelua tuon tyyppisen listan peluuttaminen, eikä varmasti ole vastustajien mieleen tälläinen ohjaileva pelityyli.
Mutta tässä nyt tämä paikallis liigan lista, josta toivon mukaan jotain irtoaa (älä sekoita tätä listaa tuohon divert listaan).
Paikallista liigaa kun pelailtiin niin tuli kyseinen armeija vastaan ja tuntui ainakin näin äkkiseltään ihan ok listalta (itse pelasin empirellä). Kyseessä siis 2999.pts lista. Hieman ehkä itse tuota listaa olisin lähtenyt trollien muodossa kasvattamaan, 4 trollia kun 8th:ssa hankkii olla liian vähän auttamatta.
Massaa pitäisi teemallisesti ainakin piisata joten ehkä se suurin kysymys listan teko vaiheessa ja taktiikkaa mietittäessä on "millä poistaa ne kovat jutut" mitä massalla ei voita. Sotakoneista, fanaticeista yms. varmaan löytyy suurimmat eväät näihin ja toki trollien avustuksella kentälle saadaan hieman sitä kestävyyttäkin/iskuvoimaa.
Yhtenä vaihtoehtona toki voisi toimia ns divert teema, paljon ampuvaa pientä yksikkö. Näillä sitten ohjataan vastustajan liikkeitä vuorosta toiseen ja lopuilla pyritään ampumaan vastustajan armeija hajalle, sitten esim trolleilla pyrittäisiin poistamaan nämä rippeet mitä ampumalla ei ehdi. Lizardmeneiltä olen vastaavan laisen taisteluraportin joskus youtubesta katsonut, en kyllä tiedä toimiiko tämä goblin armeijalla yhtä hyvin. Liskoarmeija koostui ~10 unitista flowpipe skinkejä (joilla ohjailtiin vastustajaa ja toki myös ammuttiin). Vaatii kyllä hieman harjoittelua tuon tyyppisen listan peluuttaminen, eikä varmasti ole vastustajien mieleen tälläinen ohjaileva pelityyli.
Mutta tässä nyt tämä paikallis liigan lista, josta toivon mukaan jotain irtoaa (älä sekoita tätä listaa tuohon divert listaan).
PUMPKIN GOBLINS - 2999pts
LORD 573
LORD - Skarsnik - 275p
LORD - Night Goblin Great Shaman: lvl 4 - 175p
LORD - Night Warboss: Basha's Axe of Stunty Smashin', The Other Tricksters Shard, light armour - 123p
HERO 242
HERO - Night Goblin Shaman: lvl 2 - 85p
HERO - Night Goblin Big Boss: battle standard bearer, light armour - 57p
HERO - Night Goblin Big Boss: great weapon, light armour - 36p
HERO - Night Goblin Big Boss: great weapon - 34p
HERO - Night Goblin Big Boss: additional hand weapon - 32p
CORE 1036
CORE - 50 Night Goblins: boss, musician, standard, spears, netters, 3 fanatics - 300p
CORE - 36 Night Goblins: boss, musician, standard, netters, 3 fanatics - 258p
CORE - 21 Night Goblins: musician, short bows, 3 fanatics - 148p
CORE - 21 Night Goblins: musician, short bows, 3 fanatics - 148p
CORE - 6 Forest Goblin Spider Riders: musician - 88p
CORE - 6 Forest Goblin Spider Riders: musician, short bows - 94p
SPECIAL 456
SPECIAL - Goblin Spear Chukka - 35p
SPECIAL - Goblin Spear Chukka - 35p
SPECIAL - 8 Night Goblin Squig Hoppers - 96p
SPECIAL - Night Goblin Squig Herd: 15 squigs, 10 night goblins - 150p
SPECIAL - 4 Trolls - 140p
RARE 690
RARE - Snotling Pump Wagon: Giant Explodin' Spores - 60p
RARE - Snotling Pump Wagon: Spiky Roller - 60p
RARE - Doom Diver Catapult - 80p
RARE - Giant - 200p
RARE - Arachnorok - 290p
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Hmm. Kokeilun arvoinen silti tuo flow. Onko sudet ja susikärryt enää mistään kotoisin? Katsoin että tossa listassa oli valkattu spiderit ennen susia?
Muuten oikein kiva night goblin lista :)
Muuten oikein kiva night goblin lista :)
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
Necromunda
Mordheim
Susista en tiedä mutta tuo lista tosiaan myös teema pohjaisesti rakennettu. Joten tässä kohtaa ollaan varmasti haluttu goblineita hämiksillä ennemmin kuin susia. Olettaisin että sudet ovat halvempia pistehinnaltaan ja näin ollen soveltuvat paremmin divert yksiköiksi.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Toi arachnarok on kyllä hieno figunakin, ja tuo varmasti tarvittavaa potkua lisäksi armeijaan. Susia/spidereita pohdin lähinnä että kumpi voittaa kun molempia on jo pohjalla kymmenkunta, eli kumpaa hankkii lisää. Perusteluineen kiitos :). Vai kannattaako flank chargeen panostaa enempää? Kärry tai pari pitäis aina olla. Uusista magia-vuoroista en ole perillä, joten luulisin kaksi velhoa riittävän, tarvittavilla dispel-rullilla.
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
Necromunda
Mordheim
Niin tosiaankaan, nykyään ei saa mitään taika esineitä ottaa tuplina armeijaan, sääntökirjan itemeitä vain 1 armeijaan.Spreelock kirjoitti:joten luulisin kaksi velhoa riittävän, tarvittavilla dispel-rullilla.
-Juha-
Molempia se kymmenen kentälle? :) Tuskin niitä sen ENEMPÄÄ tarvitsee. Molemmat ajavat kuitenkin ihan samoja rooleja. Jos ei ole aivan tyylinatsi niin itse pelaisin molempia valintoja aivan hyvillä mielin. Niillä ei ole niin suurta eroa pelillisesti että toinen pitäisi tieten tahtoen vaihtaa toiseen jos molempia jo on.Spreelock kirjoitti: Susia/spidereita pohdin lähinnä että kumpi voittaa kun molempia on jo pohjalla kymmenkunta, eli kumpaa hankkii lisää. Perusteluineen kiitos :).
Nyky magiasta sanottakoon sen verran että yleinen käytäntö on että armeijasta löytyy ainakin yksi 4.lvl maagi. Magia säännöt kokivat suht kovaa päivitystä kun vaihdos tapahtuis 7-8 välillä. Nykyisin generoidaan maagin lvl verran loitsuja sekä castaamiseen saa plussaa maagin tason verran. Noppien määrään taas maagien lvl:t kuin määräkään ei vaikuta (no joo vaikuttaa mutta niin epäolennaisesti ettei sillä ole merkitystä).
Sanottakoon sen verran sitten tähän väliin että en tidä mitä kaikkea tuo "End of Times" toi mukanaan fabaan, itse kun olen tuon sivuuttanut ajatuksellla "lisäosa siinä missä Storm of Macig". Korjatkaa siis joku fiksumpi jos EoT pitää huomioida nyt jotenkin.
Sanottakoon sen verran sitten tähän väliin että en tidä mitä kaikkea tuo "End of Times" toi mukanaan fabaan, itse kun olen tuon sivuuttanut ajatuksellla "lisäosa siinä missä Storm of Macig". Korjatkaa siis joku fiksumpi jos EoT pitää huomioida nyt jotenkin.
End Times ja ET siellä ei sitä OF pröpösitiötä ole! Ja sehän toi mukanaan aivan uudet magiasäännöt <3... joita kukaan ei käytä, virallista kamaa jota täytyy hyväksy jos vastustaja sitä käyttää on tuo 50% heroja ja lordeja sekä uusi Lore of Undeath jotka on FAQ:attu virallisiksi sääntökirjan säännöiksi.Runt kirjoitti:Sanottakoon sen verran sitten tähän väliin että en tidä mitä kaikkea tuo "End of Times" toi mukanaan fabaan, itse kun olen tuon sivuuttanut ajatuksellla "lisäosa siinä missä Storm of Macig". Korjatkaa siis joku fiksumpi jos EoT pitää huomioida nyt jotenkin.
-Juha-
Lisäksi night goblinit tarvii vähintään pari big bossia kurmuttamaan lähiksessä. Toi 50% lordit ja herot tais olla vain vastustajan salliessa, normi näin ollen 25%? Entä big bossin laittaminen wolfin selkään?
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
Necromunda
Mordheim
Ei toki, 50% Lordeja JA Heroja löytyy nykyään virallisesta FAQista. Näinollen 75% saa keneltäkään kysymättä tuoda kentälle sankareita. :)Spreelock kirjoitti:Lisäksi night goblinit tarvii vähintään pari big bossia kurmuttamaan lähiksessä. Toi 50% lordit ja herot tais olla vain vastustajan salliessa, normi näin ollen 25%? Entä big bossin laittaminen wolfin selkään?
Yksiköllinen bigbosseja? Vaikka 10 susilla?
Wolf riderit on parempia koska halvempia ja liike on parempi.
Gobbo horden ongelma on huono ld. Melkein vaatis skarsnikin ja ld lipun tai ainakin gobbo warbossin johtaan. Ngobbojen ld5 on niin heikko et sillä ei uskalla mennä lähikseen. Kannattaa ottaa level 4 maagi normi gobbona ja pienemmät ngobboina, sillä sieni saattaa olla melkoosen pirullinen itelleenkin.
12 peikkoo on kova pala lähes mille tahansa, samaten on iso määrä squikkeja ikävä vastus. Squikit sopii hyvin gobbo hordeen muutenkin.
Sotakoneista doom diver ja lobba on parasta. Sukat on melkoisen turhia kapistuksia, sillä ne ei taho osua ja yleensä joku yksikkö on aina eessä.
Gobbo horden ongelma on huono ld. Melkein vaatis skarsnikin ja ld lipun tai ainakin gobbo warbossin johtaan. Ngobbojen ld5 on niin heikko et sillä ei uskalla mennä lähikseen. Kannattaa ottaa level 4 maagi normi gobbona ja pienemmät ngobboina, sillä sieni saattaa olla melkoosen pirullinen itelleenkin.
12 peikkoo on kova pala lähes mille tahansa, samaten on iso määrä squikkeja ikävä vastus. Squikit sopii hyvin gobbo hordeen muutenkin.
Sotakoneista doom diver ja lobba on parasta. Sukat on melkoisen turhia kapistuksia, sillä ne ei taho osua ja yleensä joku yksikkö on aina eessä.
Orcs & Goblins: 5500+
Vampire Count: 11 000+
Dwarf: 5000+
Ogre: 3000
Meinasinki että jos laittas big bossin wolffien joukkoon ja shamaanit tekis taikojaan yksiköiden seasta. Trollien määrä ei okein korvaa laatua, kun stupidity chekin pitää läpäistä. Doom diver kilpaileekin pisteissä trollien kanssa, molemmat olivat muistaakseni rarea.. Itse suosin refused flankia/envelope comboa.
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
Necromunda
Mordheim
trollien tyhmyys (immunity to psykology) on vain hyödäksi kun muistaa pitää ne ld kuplassa. Normi peikko on special unit. Mistä muualta saat t5 w3 rege miehiä 35pisteellä.
Orcs & Goblins: 5500+
- Scumboogie
Oliskin T5. :) Mutta joo, peikko on hinta-laatusuhteeltaan pelin paras monstrous infantry, niitä kannattaa pelata. Jos ei muuten niin yksittäisiä peikkoja, ne on hyviä diverttiyksiköitä sellaisinaankin, eivätkä kuole ihan ekaan tuikkaukseen.Kapi kirjoitti:t5 w3 rege miehiä 35pisteellä.
Vihreiden jäbien listaa tehdessä homma aloitetaan aina kirjoittamalla listaan 2x doom diver. :) Hullun tarkkoja vekottimia jotka osuu hyvin kohteisiin mitä ne ei edes näe, tolla hinnalla ja monikäyttöisyydellä niistä ei tingitä ikinä.
Nimestä päätellen oot pelaillu goblineilla ennenkin. :) Olin ajatellu river trolleja listaan, mutta kaipa tavallisetkin menee. Varsinki jos choicet on special tai rarea. Doom diver olis nasta lisäys. Silti haluan pitää snotlingit mukana, koska kyseessä on sentään örkkiarmeija.
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
Necromunda
Mordheim
- Scumboogie
Onhan noiden kanssa tullu vähän touhuttua. Rivertrollien ja normitrollien ratkaiseva ero on se, että jälkimmäiset on specialia ja rareen ei kuitenkaan saa kaikkea kivaa mahtumaan. Paria yksittäistä river trollia on kuitenki tullut pelattua, niillä on hauska kyky marssia järveen kun taas muut unitit ei tätä saa tehdä. Snotlingit on tyylivalinta, eivät kirjan parasta antia mutta voivat vähän koettaa puolustaa sotakoneita jne. Ovat kuitenkin immune to psychology eivätkä välitä animositysta, ja saavat vielä liikkua semivapaasti skirmishin takia.
Örkeillä opetteleminen on palkitsevaa touhua kun koko ajan oppii kaikkea jänskää. Kaikki tulee pitää Ld-kuplassa, 6" paniikkiturvavälit yksiköiden välille, animosityn kusua vältteleviä siirtoja (animosityssa nykyään jos heittää 1 ja sen perään 1 samalle unitille, unitti hyökkää lähimmän oman unitin kimppuun - parempi pitää huoli ettei tärkeät unitit tappele keskenään!), jopa Doom Diverien misfire-resultit voi aiheuttaa omien höttöryhmien tuhoutumista ellei kiinnitä asiaan ihmeempää huomiota. Kivinen tie, varsinkin full gobboarmeijan kanssa, mutta siitä voi saada paljonkin irti.
Örkeillä opetteleminen on palkitsevaa touhua kun koko ajan oppii kaikkea jänskää. Kaikki tulee pitää Ld-kuplassa, 6" paniikkiturvavälit yksiköiden välille, animosityn kusua vältteleviä siirtoja (animosityssa nykyään jos heittää 1 ja sen perään 1 samalle unitille, unitti hyökkää lähimmän oman unitin kimppuun - parempi pitää huoli ettei tärkeät unitit tappele keskenään!), jopa Doom Diverien misfire-resultit voi aiheuttaa omien höttöryhmien tuhoutumista ellei kiinnitä asiaan ihmeempää huomiota. Kivinen tie, varsinkin full gobboarmeijan kanssa, mutta siitä voi saada paljonkin irti.