[KOW] Sääntis vs Uncharted

Warhammer Fantasy Battles -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

[KOW] Sääntis vs Uncharted

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

"Vastustajan armeija, vaikka ois identtinen minun omani kanssa, on aina op:mpi kuin minun."

Niih, paljon on kuulunut puhetta suuntaan ja toiseen. Mitä mieltä ihmiset ovat tästä huhusta, että Uncharted Empires olisi yleiseltä ilmeeltään voimakkaampi armeijoineen kuin mitä näimme pelimme uusimman edikan alkuaikoina sääntökirjasta? Aina välissä omiin korviini on kantautunut väitteitä tiettyjen armeijoiden ylivoimaisuuteen nähden verrattuna toiseen samankaltaiseen, jolla itse aloitti pelin. Oli kyseessä sitten Kingdom of Menin kenraalit, jotka ovat kateellisia puolituisille ja vesielementeille. Myös pelin ainoa hirviötön armeija, Undead, on kateellinen katsoessaan mitä Legion of Dustin veljet saavat listoihinsa.

Ovatko ihmiset peleissään kokeneet mitään tämän kaltaisia vääryyksiä niin itse pelaajan kuin vastapuolen kohdalla? Muistan lukeneeni pääaiheesta joitain yksittäisiä ihmetyksiä ja kauhisteluja tietyistä yksiköistä, mutta omasta mielestäni jokaisella armeijalla on oma kirjonsa kyseisiä yksiköitä tehden ruohosta yhtä vihreän aidan molemmilla puolilla.

Itse olen peluuttanut Salamantereita todella paljon ja paperilla aina armeijani näytti maailman kovimmalta jutulta koskaan. Hyvin nopeasti kuitenkin huomasin, että kalliit hirviöt tekivät Monster Madnessistä todella vähälukuisen armeijan ja vastustaja muutamalla onnistuneella ampumisellaan oli kykeneväinen saamaan armeijani johtoyksiköt hyvinkin heikkoon kuntoon.

Ghekkotahitkin ovat kenties pelin suosikkiyksikköni peluuttaa. Niiden hurjan suuri Sp+Nimble takasi loistavan ketteryyden kentällä ja mahdollisuus pitkänkin kantaman aseisiin yhdistettynä Vicioussiin takasi lukuisatkin irtohaavat sinne ja tänne. 130p on kuitenkin erittäin paljon De3+ Ne10/12 yksiköstä, että se siitä juustosta. Joku toinen saa samalla hinnalla kaksi ampujatrooppia, joka saa aina minut kyseenalaistamaan kyseisten yksiköiden ottamisen listaani.

Varanguristakin joskus oli kova meteli, miten Sons of Korgaanit menevät minne haluavat jättäen vain märkiä lätäköitä taakseen. Ropeconissa pojat sijoittuivat turnauksen viimeiseksi ja omissa peleissäni toistaiseksi en ole vakuuttunut samalla tavalla kuin mitä kuulopuheet ovat antaneet ymmärtää.

Minkä armeijan ihmiset kokevat tynnyrin pohjimmaiseksi ja onko kirjojen välillä suurikin kuilu laadun suhteen? Mistä se johtuu?
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Ipp3

Re: [KOW] Sääntis vs Uncharted

Viesti Kirjoittaja Ipp3 »

Joo, oma kokemus on ehkä siihen suuntaan, että perussääntis on enemmän "halpaa keskilinjaa" ja Uncharted menee sitten enemmän sinne "kalliita ääripäitä"-akselille. Ääripäät lienevät vaikeampia voittaa keskilinjan armeijoilla aloitteleville pelaajille, mutta kokeneemmat pelaajat luultavasti hyötyvät enemmän yksiköiden määrästä kuin vahvuudesta (tiettyyn rajaan saakka).

Varangur näyttää paperilla to-del-la kovalta, mutta sen ainoan kerran kun olen ne vastaani saanut niin tuntui siltä, että vaikka jokainen Varangurin yksikkö on vähän niin kuin "örkkien vastaava +2", eli lista on täynnä isoja ja ilkeitä heavy hittereitä, niin armeija jää niin pieneksi, että alivoimaa on vaikea kuroa umpeen. Jos minulle riittää örkeilläni voittoon se, että vaihdan 1.5 omaa yksikköäni yhteen Varangur-yksikköön, ainakin lähtöasetelma on mielestäni edullinen.

Itselläkin istuu Salamantereita kaapissa sellaiset 1500pts, mutten ole oikein saanut aikaiseksi siirtää niitä FaBasta KoWiin ja siksi pelit ovat jääneet muutamaan hassuun one-offiin. Vaikuttavat hauskalta combolta medium infantryä ja mobiliteettiä maustettuna isoilla dinosauruksilla.

Toisaalta perussääntiksessä on sellaista porukkaa kuin elffit (hyvä liike + elite kautta linjan = vahva) ja Basilea (lentosirkus), että väitettä Unchartedin kovuudesta en oikein osaa pitää todenmukaisena. Ehkä siellä on vähän enemmän vaihtelua ja vähän enemmän erikoissääntöjä, mutta johtaako se kovempiin armeijoihin... Minusta ei oikein. Kokemuksen karttuminen tulevaisuudessa tosin saattaa tuoda uusia näkökantoja asiaan, ainakin toivottavasti.

Ippe
Arctopithecus

Viesti Kirjoittaja Arctopithecus »

Tätä näkemystä tosiaan joskus näkee viljeltävän. En ole itse pelannut tarpeeksi montaa armeijaa vastaan sanoakseni kumpaankaan suuntaan. UE:sta pelannut vain EoD:tä, Ratkiniä ja Salamantereita vastaan. Kukaan noista ei vaikuta yltiövoimakkailta, joskin rotat toki hirvittää tuosta listasta eniten. Tuo Ipen kommentti UE:n "spesialistiluonteesta" tuntuu aika osuvalta ihan listojen silmäilyn perusteella.

Ehkäpä Lahden turnauksessa pääsisi kokeilemaan muutamaa uutta armeijaa vastaan ;)
Ari

Viesti Kirjoittaja Ari »

Lisäksi uudet listat voivat iskeä juuri siihen paikalliseen metaan ja siihen sopeutuneisiin pelaajiin hyvinkin kovaa. Kun pelataan enemmän aletaan myös tulokkaisiin sopeutua ja aletaan oppia kikkoja juuri näitä vastaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Yleiset keskustelut”