Figujen, osien ja basejen maalaaminen erikseen

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
aeaelioe

Figujen, osien ja basejen maalaaminen erikseen

Viesti Kirjoittaja aeaelioe »

Mä oon just äskettäin ruvennut käyttämään kynäruiskua, ja sen mukana on nyt tullut mahdollisuus nopeuttaa maalaamista esim. ruiskimalla baset ja figut erikseen. Ongelmaksi tulee figun saaminen kiinni jotenkin järkevästi, että sitä voisi ruiskuttaa ilman, että joku osa siitä jää maalaamatta. Oon jossain muistaakseni nähnyt, että jengi laittaa jollain rautalangalla (?) ukkoja kiinni jaloista alustoihin, ilmeisesti poraamalla reiän kantapäähän tai jotain vastaavaa.

Esimerkkinä, mulla on massatuotantona tulossa baseja tähän malliin:

Kuva

Sitten mä oon tekemässä Necron immortaleja aseet magnetisoituna:

Kuva

Baset menee helposti, mutta tuo sinitarraviritelmä itse ukolle on ihan kamala, koska jalkohin ei saa maaleja kunnolla ilman, että odottaa kuivumista ja kääntelee. Sama niiden irtokäsien/aseiden kanssa, en oikein keksi miten ne pitäisi maalata, kun tähän mennessä oon vaan laittanut sinitarralla purkkiin kiinni, mutta sieltä jää aina olennaisia osia sinitarran alle. Kyllähän ne menee sormilla kun oottaa vaan että kuivuu, mutta ehkä tähän ois joku kätevämpikin tapa. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä?
Ninjapiraatti

Re: Figujen, osien ja basejen maalaaminen erikseen

Viesti Kirjoittaja Ninjapiraatti »

Käyt hommaamassa klemmareita rasiallisen, poraat kantapäähän reiän ja liimaat klemmarin reikään. Maalauksen voi halutessaan leikata klemmarin niin että siihen jää pieni nysä, poraat reiän baseen niin pysyy suht tukevasti kiinni.
armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker »

Klemmareita on eri kokoisia, noille necroneille sopii sitten kaikkein pienimmät, niiden jalat on niin pieniä. Riippuu tietysti siitäkin minkä kokoisia poria on käytettävissä.

Itse olen ostanut eri paksuisia rautalankarullia, pari euroa biltemassa oli joskus. Yksi 10m rulla riittää tähän tarkoitukseen loppuelämäksi, ostinkin sitten niitä heti kolme. 0,7mm kestää hyvin tommoisen perus-muoviukon painon, 1mm on hyvää isommille (ja metalliosien pinnaukseen), sitten on vielä 1,5mm joka on kyllä overkill näihin hommiin. Porat on sitten 0,1mm isompia niin ei tarvi tapella niitä lankoja reikiin. Alle 1mm poria on hankala saada halvalla, ostin viimeksi kokeeksi kiinasta 10kpl 0,8mm poraa. Niistä yksi oli ok, muut oli teroitettu epäsentrisesti niin, että reikä oli liian iso muovissa ja pora katkesi metallia poratessa.

Jos aiot airbrushata ukot niin kannataa tökätä ne johonkin listanpätkään vierekkäin useampi, voi tehdä samalla kertaa perus-efektit moneen ukkoon. Detaljeja varten voi sitten irrottaa yhden kerrallaan omalle alustalleen maalattavaksi. Olen tähän käyttänyt viinipullon korkkeja, keskeltä katkaistuina ne pysyy itsekseenkin pystyssä. Ostin joskus vahingossa silikonipinnoitettuja korkkeja maastoprojektia varten (maalit ei pysynyt kiinni), mutta tähän tarkoitukseen ne oli hyviä.
aeaelioe

Viesti Kirjoittaja aeaelioe »

Okei, kuulostaa fiksulta! Mulla on jotain vanhoja korujen tekemiseen tarkoitettuja rautalankoja, sieltä löytyy varmaan valmiiksi sopivia. Jos 1mm:llä selvitään niin ois ihan hyvä, kun on valmiina se 1mm porakin. :) Pitää testata. Voi olla, että noiden nilkat on tosiaan liian ohkasia siihen.

Saman pätkän käyttäminen baseen kiinnitykseen on myös varmaan aika hyvä idea, mä oon aiemmin vaan liimaillut niitä. Pelkällä liimalla vedettynä on hyvänä puolena, että ne saa tarvittaessa irti, mutta kai nää pitäs ekalla kerralla saada sen verran hyväks ettei tartte leikata enää pois.

Kiitos vinkestä!
armored walker
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja armored walker »

Kyllä se varmaan milliselläkin onnistuu, teet vaan aloitusreiän poralle painamalla pienen kolon askarteluveitsen kärjellä tms oikeaan kohtaan ettei pora haukkaa ja lähde liikkumaan sivuttain alussa. Ei sen reiän niin syvä tarvi olla, pari-kolme milliä riittää pitämään muovisen ukon paikallaan maalauksen ajan. Noi necronien nilkat on tosiaan niin ohuita, että siitä tulee todella heikko kohta jos poraa nilkan sisältä ontoksi.

Itse pinnaan aina figut jotka tulee superliimalla kiinni. Superliima kestää suoraa vetoa, mutta ei vääntöä, joten ukko voi irrota jopa kaaduttuaan pöydällä.
THelppi

Viesti Kirjoittaja THelppi »

Yks kätevä vinkki on kanssa tunkea cocktailtikku siihen jalkapohjan reikään. Pysyy kitkalla kiinni eikä tartte liimata, ja on vähän tukevampi ja mukavampi käsitellä kuin rautalanka. Omalla kohdalla ongelmana rautalangan kanssa on ollut löytää sopiva lanka siihen reikään (vaikka mulla on noita poranteriä hyvä setti eri kokoisia), ja silloinkin on ollut hölskymisongelmaa joten oon joutunut pikaliimaamaan niitä. Cocktailtikussa on bonuksena vielä se toinen terävä kärki, minkä ansiosta ukon saa tökättyä pönöttämään styroxin palaseen kuivumaan.
http://sotatanner.blogspot.fi/ - Pikku-ukkoilua ja semmosta
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Itse poraan ja liimaan rautalangan kantapäästä läpi heti kun on aika aloittaa maalaus. Jätän lankaa pitkästi yli ja taittelen sen niin, että sen saa tukevasti tuollaiseen järeään pyykkipoika-/klemmariviritykseen.
IMG_20181113_174653.jpg
IMG_20181113_174653.jpg (58.54 KiB) Katsottu 677 kertaa
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”