"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ohennus -miten onnistuu

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Wolffer

Ohennus -miten onnistuu

Viesti Kirjoittaja Wolffer »

Elikkäs miten ohennatte maalit? minulla siitä tulee inkkiä
juuh olenko vain tyhmä :roll: vai miten se tehdään?
ja hitsiläinen ku baretul puhuu siitä kokoajan*
niin haluan ottaa asiasta selvää

(*tuleeko kokoajan yhteen :) )
Viimeksi muokannut Wolffer, Su 28.09.2003 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Ohennus? No jaa...

Ensiksi otat maalia paletille/korkkiin/missä ikinä sekoitatkaan sitä. Sitten nyysit jostain pipetin tai lääkeruutan (on muuten harvinaisen hyvä kapine). Lisäät sitten sillä pipetillä vettä siihen maaliin sekoittaen samalla, kunnes se on tarpeeksi löysää. Ja se maali saa olla aika vetistä, kermanpaksuisuus on aika hyvä nakki, koska voihan sitä aina laittaa useampia kerroksia.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Jos haluaa olla tosi pro, kannattaa maalia ohentaa paljon. Toisin sanoen, ei haittaa vaikka siitä tulee inkkimäistä - sen ei ole tarkoituskaan peittää kerralla. Itse maalaan basecoattia pari-kolme kertaa ennenkuin se todella peittää pohjamaalin.

Ohuen maalin riemu on siinä, että sillä on n. miljoona kertaa helpompaa tehdä varjostuksia - värien rajat eivät näy läheskään yhtä hyvin. Lisäksi mahdollisia virheitä on paljon helpompi korjata kuin paksulla maalilla.

Kun ohennat maalejasi (paljon), kannattaa lisätä pienenpieni tippa pesuainetta siihen veteen, jolla maalia ohennat. Pesuainetta pitää olla niin vähän, ettei vesi ala vaahtoamaan kuin sekoitat sitä. Pesuaine vähentää veden pintajännitystä -> maalilla on helpompaa maalata.

Mutta jos maalisi ovat ihan inkkiä (siis eivät peitä parilla-kolmella kerroksella,), olet ohentanut niitä liikaa. Helppo nyrkkisääntö on 1/3 maalia, 2/3 vettä (joka on ihan ok, enemmänkin voi laimentaa). Käytä palettia (vaikka vanhoja blisunkuoria, pakastepurkin kantta, whatever).

P.S. "Koko ajan" ei kirjoiteta yhteen. :)
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Jep day sanokin se jo :D, eli tuollei kannatais ohennella. Tuntuu aluks ihan kakalta ku maali luiskahtelee jokaiseen kuoppaan jne, ja sillä ei tunnu osuvan mihinkään, mutta hetken maalattua se rupee tottelee sitä pensseliä ja sun kättä :D. Esim kun maali pääsee menemään rakoon se ei haittaa, koska sen voi myöhemmin vielä washta jne. Noh mitäs muuta vielä voisin sanoa ku että kannattaa ohentaa :D, kaikissa maailman parhaiten maalatuissa hahmoissa, mita esitellään netissä on ohenettu rutkasti maalia. Niin joo ja sitä vetä voi laittaa siihen maaliin muullakin kuin pipetillä, esim pensselillä :D.
xxxxxxx

Viesti Kirjoittaja xxxxxxx »

Itse dippaan pensseliä vedessä, sitten kuivaan (vain vähäsen) ja sitten otan siihen maalia, ainakin minulla se on tarpeeksi ohutta silloin.
Half-breed kirjoitti:Is answer question?
baretul

Jypermään! kirjoitti:Itse dippaan pensseliä vedessä, sitten kuivaan (vain vähäsen) ja sitten otan siihen maalia, ainakin minulla se on tarpeeksi ohutta silloin.
ÖÖh luulen että ei ? :D, oikeesti siis tuollei tehään ku halutaan pensseliin siisti kärki, muuten ylensä ohennetaan suoraan siihen maaliin siinä paletilla tai silloin ku otetaan sitä niin että otetaan sitä joko toiseen kohtaan palettia tai sitten vain esim paperille, ja sitten lisätään vettä pikasesti. Noh kai sen noin voi saada myös onnistumaan, mutta eikö tuo ole hieman vaiketa ? :D. Ja senkin takia koska se vesi menee aika pahasti pensselin juureen, ja kun otat maalia tohon niin se maali valahtaa sinne juureen sen veden mesissä.

Noh kai ketään paha ruveta tuomitsemaan keretiläiseksi tämän maalin ohentamisen perusteella :D.
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

Minulla ohennetuissa tulee aina kuplia maalatessa.
baretul

Mysterous kirjoitti:Minulla ohennetuissa tulee aina kuplia maalatessa.
hmm tota kummalista :D, ei pitäis tulla, älä ohenna sitä aivan vedeksi sitten. Glazet on sellasia melkeen pelkkää vettä, mutta normalin layerointi maalin ei tarvitse olla sellasta.
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Itse laiskana käytän tota Jypermänin tekniikkaa (jos sitä voi siksi kutsua). Se on oikeasti todella huono tapa, mutta paljon helpompi kuin aina sekoittaa johonkin, jolloin ylimääräistä maalia saattaa kulua kun ei löydä lopulle käyttökohdetta (siis kun sekottaa sitä maalia liikaa).

Ainakin isojen pintojen maalaukseen suosittelen ehdottomasti käytettäväksi sitä että ohentaa maalin valmiiksi jonkin, vaikka maalipurkin kanteen. Jos käyttää tota kärki veteen, suurimmat pois ja maalia perään, niin pinnasta tulee semmonen todella monierisävyinen, eikä se ole edes hieno että sillä saisi jotain efektiä..
Köntys

Viesti Kirjoittaja Köntys »

Joskus olen ohennellut maaleja. Pistin suoraan hanasta vettä purkkiin ja hanasta tulikin vettä turhan kovaa, arvaatte varmaan mitä tapahtui. Maali valui itsestään figuista pois. :roll:
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Köntys kirjoitti:Joskus olen ohennellut maaleja. Pistin suoraan hanasta vettä purkkiin ja hanasta tulikin vettä turhan kovaa, arvaatte varmaan mitä tapahtui. Maali valui itsestään figuista pois. :roll:
Tuota ei todellakaan tule harrastaa. Pipetillä, sormella tai jollain tippoja maaliin pudottaen homma hoituu. Ja purkkiin ei maalia kannata ohentaa. Tietenkin jos maali on kuivumassa purkkiin, kannattaa sinne vähän vettä ja jotain extenderiä pikkusen pistää ja sekottaa kunnolla.
baretul

Hmm mjooh purkkeihin ei kannatais pahemmin ohennella mun mielestä :D, sen verra että se maali ois normali paksusta, siis sellasta ku se tulee ostettaessa. Itse en ota sitä purkista koskaan, koska vallejoa käytän miltei kokonaan nykyään. Paletille sekotetaessa on se kätevä että voi helposti säädellä sen paksuuden. Extenderistä sen verra, että se ei vältämättä ohenna maalia niinkuin pitäisi :(, jotkut merkit tekevät maalin aika paksuksi, ja joutuu ohentaa sitä aika lailla, ja yleensäkään extenderi ei pidä maalia koossa, eli siis kun sitä joutuu ohentamaan paljon niin siitä tulee todella vaikeasti hallitavaa litkua :(. Ite käytän märkä palettia ja vain wet on wet blendauksessa extrenderiä, noh kuteiteski ite oon vaan tottunu tohon ja varmasti muutkin tekniikat pelaa :D.

Ai joo ja siis jos haluaa hyvän ohentajan kannataisi tehdä litku flow improverista + extrender / retarderista (kannattaa käyttää vähän), noin 1/10 retarderia 3/10 flow improveria ja loput vettä, itse olen tottunut tuollaiseen, mutta varmasti muutkin mixit pelaavat. Yksi todella hyvä ohentaja jota käytän nykyään on vallejo thinner, sillä saa pidettyä kätevästi ohuen maalin kasassa. Noh nämä eivät ole mitn absolutisia totuuksia, eli siis ilman näitä pärjää varmasti hyvin sen voin sanoa. Monet huippu maalarit käyttävät vain vettä + flow improveria ohentamisessa, tai joskus improverin voi korvata pesuaineella tai esim inkillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”