Vihaiset sotavasaralaiset

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Citadel-

Vihaiset sotavasaralaiset

Viesti Kirjoittaja Citadel- »

olen tässä huomannu, että kun joku kysyy jotain niin 10-30% tapauksista ( mikä on aika suuri määrä ) vastaus on tyyliin "helv***n tyhmä lue rulebookkia" (siis negatiivinen/agressiivinen) mistä johtuu... onko kyse siitä, että ihmiset on sitä mieltä, että ei tollasia n00beja saa tänne tulla. vai muutenvaan ihmiset on vihaisia täällä ollessaan.

jos joku on erimieltä asiasta niin viestiä peräänvaan.

ps. asiaan liittyy myös se, että jos joku sanoo jotain väärää niin sille piikitellään siitä heti.
pss. asia tulee esille parhaiten säännöt osiossa
---Citadel---
Alandor

Viesti Kirjoittaja Alandor »

Tämä taitaa johtua siitä, että ne joita kysytään on perus sääntöjä, ja näihin vastaaminen tuntuu hölmöltä ja turhauttavalta. Niistä kun löytyy suurinosa selvästi The Kirjasta. Ja kyllähän niihin vastailtiin, mutta kun ne muuttuivat koko ajan helpommiksi ja monesti ei oltu edes hankittu The Kirjaa ja tullaan kysymään: " mites tätä pelataan"...
"Victory loves prudence"
I.C. Wiener
Viesti:

Re: Vihaiset sotavasaralaiset

Viesti Kirjoittaja I.C. Wiener »

Täällähän on nyypie osasto..
Tänne nyt tulee paljon typeriä kysymyksiä mitkä lukee selvästi armeija kirjassa/rulebookis. Vaikuttaa kuitenkin siltä että suurimalta osalta puuttuu ko. kirjat.
Itteäni ottaa päähän kysymykset miten maalaa figuni.
The wheels of his mustang exploding on the highway like a slug from a .45
True death: 400 horsepower of maximum performance piercing the night
The Scientist

Viesti Kirjoittaja The Scientist »

Aivan, se turhauttaa. Tyhmimpiä ovayt ne 'mitä ostan seuraavaksi?' ja 'miten maalaan figuni?'
"I don't know what I want, but I know how to get it."
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Joo, en ole ketään sen takia itseni mielestä koskaan tyrmännyt, töykeällä vastauksella, koska hän olisi mielestäni noob. En tajua miksi pitäisi vaivautua vastaamaan mitään järkevää kysymykseen (vaustaus tod näkösesti löytyy haku toiminnolla tai joltain englannin kieliseltä foorumilta), jos kysyjät eivät itse vaivaudu edes kokeilla löytää vastausta itse. Kysymyksiä tyyliin "miten maalaan dark elffit" tulee mielestäni hieman liikaa, kannataisi edes jonkin verran ottaa selvää ennenkuin postailee niitä :D. Sama pätee yksinkertasiin sääntöihin, mitä kysellään, jos todella pelaa tuollaista peliä, olisi ostetava sääntökirja, myöskin englantia pitäisi osata, jos ne eivät ole kondiksessa mielestäni turha tulla tänne niistä mitään kyselemään :D. Esim värikarttoja tutkimalla, sekä maalausoppaita lukemalla oppii paljon, näitä löytyy ihan netistä ei tarvitse ostaa itse mitään. Samoin pelauspuolella sääntökirjaa lukemalla vain, sellainen pitäisi myös olla, eli siis jos on todella niin kireä budjetti, että ei saa ostettua sitä, voi turvautua siihen että pelaa esim kaverilla, tai ostaa sen puokkiin jonkun kanssa, silloinkin pääsee lukemaan sitä aika paljo. Tosin jotkut tyhmätkin kysymykset voivat olla asiallisia, kuten paljonko ohentaa maalia tai miten voi blendata pehmeästi, koska näitä ei opeteta tuskin missään gw:een sivuistoilla (huomasin että noista kahdesta ei ollut halaistua sanaa tuossa "how to paint citadel miniatures" kirasessa, tosin rajan määritäminen on aika vaikeata, tuon turhan ja ei turhan topicin kanssa :(.

Noh toivotavasti jotkut tajusivat mitä koitin sanoa :D, tuli tuollainen äkäinen flame sähellys ny toho :D.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Ymmärrän kyllä molempia osapuolia.
Ärsyttäähän se varmasti, kun ensimmäisiä kertoja kirjoittelee foorumille ja heti tulee roppakaupalla sontaa niskaan. Eihän sitä ensimmäisillä kerroilla vielä voi tietää kaikkia foorumin käytäntöjä. Pahimmillaan tämä saattaa ajaa uudet käyttäjät kokonaan pois foorumilta.
Tälläiset tilanteet voi toki estää lukemalla säännöt ensin huolellisesti läpi.

Toisaalta... Kyllähän se turhauttaa jos joutuu lukemaan päivittäin viestejä, kuten "miten maalaan dark elffit" tai "mitenkä fear toimii (allekirjoittaneen ensimmäinen viesti foorumilla :))" ynms. Mutta ihan turhaan sitä alkaa purkamaan aggressioita vastaamalla tyhmään viestiin AIVAN yhtä tyhmästi. Tätähän varten foorumilla on moderaattoreita jotka kyllä huolehtivat näistä.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Mutta täällä esitetyt ovat pääasiassa kolmea ryhmää:

1.) "En omista sääntö- tai armeijakirjaa, joten yritän hankkia vastaukset täältä". Näihin en itse ole halukas vastaamaan, koska pelaaminen vaatii että nämä kirjat löytyvät.

2.) "Omistan kirjan, mutta en ymmärrä tätä". Näihin vastaan mielelläni, ja jos vastaus vaatii turhan pitkiä lainauksia laitan privaviestin, etten riko tekijänoikeuksia. Sääntö- ja armeijakirjojen tiettyjen asioiden ymmärtäminen vaatii kohtuullisen paljon kielitaitoa, enkä näe kohtuuttomaksi auttaa harrastuskavereita tässä tapauksessa, jos vain siihen kykenen.

3.) "Omistan kirjat ja ymmärrän ne, mutta kuulin että tämä sääntö on muutettu". Näihinkin pitäisi vastata asiallisesti, joko kertomalla mikä lähdeteos täytyy hankkia, tai löytyykö asia netistä. Jokainen ei kuitenkaan tiedä, mitä Annuaaleja on julkaistu ja mitä ne pitävät sisällään.

Eli tapaus 1 on mielestäni "tyhmä" kysymys, mikään muu ei.
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

Omasta mielestäni joku ketä kysyy jotain ihan vaikka perussääntöä kirjasta ei taida vaan osata englantia riittävän hyvin tai ei ymmärrä sitä kunnolla, eihän ihminen joka kysyy fear sääntöä voi olla omistamatta sääntökirjaa, vai miten hän olisi päässyt niin pitkälle ilman kyseistä kirjaa. Mutta se on eri asia jos joku kysyy jotain lähettämään säännön yv:nä hänelle niin sitä ei pidä tehdä.

Figun maalaukseen liittyvät kysymykset ovat vähän niin ja näin, osassa haetaan väriteemaa ja osassa tiettyjen osien maalaus ideoita, mielestäni näitä voi kysyä aivan vapaasti ja he kenellä on ideoita ja ne ketä sanoo että maalaa miten itse haluat voisivat jättää vastaamatta kokonaan, myös kysyjällä pitäisi olla samalla omia ehdotuksia figun väreiksi ja siitä lähteä kehittämään ideaa eteenpäin.
Gorbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

Elanthor kirjoitti:Aivan, se turhauttaa. Tyhmimpiä ovayt ne 'mitä ostan seuraavaksi?' ja 'miten maalaan figuni?'
Mun mielestäni ne, "Otat pensselin käteen ja kastat sen maalipurkkiin, jonka jälkeen sivelet sitä figuun" vastaukset ovat yhtälailla aika turhia. Mielummin voisi linkittää vaikka jotain maalaustyylejä tai jotain.

Ps: Jos olen käyttäytynyt loukkaavasti jotakuta kohtaan niin pyydän syvästi anteeksi.
baretul

Gorbag kirjoitti:
Mun mielestäni ne, "Otat pensselin käteen ja kastat sen maalipurkkiin, jonka jälkeen sivelet sitä figuun" vastaukset ovat yhtälailla aika turhia. Mielummin voisi linkittää vaikka jotain maalaustyylejä tai jotain.

Ps: Jos olen käyttäytynyt loukkaavasti jotakuta kohtaan niin pyydän syvästi anteeksi.
Empä tiiä onko ne turhia :D, koska noihin löytyy vastaukset värikartoista ja oppaista, joten minä ylensä ainakin vastaan noin, jos ei viitsi katsoa niitä karttoja tai sivuja ei pidä myöskään olettaa että joku toinen hänen puolestaan katsoisi niitä ja kertoisi vastauksen.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Edelle tulleiden esimerkkien lisäksi ajoittain on uuden ketjun aloittajilla tiettyä välinpitämättömyyttä viestinsä sisällön suhteen. En näe juuri mitään syytä vastata ihmisille, joka ei edes vaivaudu kirjoittamaan kunnon kysymystä tai ensiksi vaivaudu etsimään vähän itse tietoa. Huonon viestin voi vielä kruunata ylettömällä hymiöiden käytöllä.

Edelleen ärsyttäviä ovat nobrainerit, joissa kysytään että mitä minä seuraavaksi ostaisin. Ei kuvittelisi, että sen oman armeijan suunnittelu olisi niin mahdotonta. Esimerkkilistoja on kyseinen alue tulvillaan, jos jokaisesta armeijasta. Sieltä vain mallia ottamaan.

Piikittely on tietysti ikävä tapa. Joissain tapauksissa se on ansaittua, toisinaan ei.. Maailma on julma paikka ja se opettaa kyyniseksi.

Mukavan ja ystävällisen kohtelun ansaitsee aloittamalla oman ketjunsa asiallisella otsikolla, kirjoittamalla riittävän kuvauksen ongelmastaan ("Minkä armeijan mä aloittasin?", ei ole riittävä, vaan tälläinen vaatisi jo mielellään kriteereitä mitä tahtoisi armeijasta löytyvän - vielä parempi, jos lukee armeijanvalinta oppaan).

Paljolta vaivalta ja porulta säästyy, jos osaa käyttää #sotavasara.netin irc-kanavaa, sillä sieltä voi nopeasti ja vaivattomasti kysyä pienet kysymykset vaikka sitä sääntökirjaa ei olisikaan.

Summa summarum, kohteliaalla käytöksellä pääsee pitkälle. Ei ole epäviisasta selata foorumia ja oppia sen tavoille ennen kuin orgastisessa ensihuumassa postaa puolenkymmentä ajattelemattomasti muotoiltua uutta ketjua ja/tai vastausta foorumille. On joskus sanottu, että metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
verLoren

Viesti Kirjoittaja verLoren »

Totta kai tälläiset yksinkertaiset sääntökysymykset ovat tyhmiä, mutta ei silti tarvitse haukkua kysyjää.. Jos kysyjä ei ole ajatellut toista kertaa ennen kuin painoi "Lähetä" - nappia, sinä voisit. Tiedät ettei sellaisesta viestistä ole mitään hyötyä, enemmänkin haittaa, mikä haukkuu (eli on agressiivinen/negatiivinen viestin kysyjää kohtaan).
Juuri niin kuin citadel- mainitsi.

Ajatelkaa itseänne.. varmasti melko iso osa sotavasaran ihmisistä, jotka eivät enää ole uusavuttomia (noobeja) ovat joskus kysyneet jotain aivan yhtä tyhmää.. koska eivät ole vielä lukeneet sotavasaran sääntöjä, tai oppineet niitä kokemuksen kautta (niin kuin aika moni tekee).

Eli jättäkää vaikka vastaamatta niihin simppeleihin sääntökysymyksiin, ettekä vain hauku kysyjää. Sekin olisi joittenkin kannalta hyvä, että vaikka tietäisitte vastauksen niinkin yksinkertaiseen kysymykseen, mitä kulloinkin esitetään, niin jättäisitte vastaamatta. Näin välttyisitte tulevaisuudessa tälläisiltä kysymyksiltä. Jos kysyjä ei ensimmäisellä kerralla saa vastausta, niin ei hän varmaankaan uudestaan tule kysymään mitään toista asiaa.

Pyydän vielä lopuksi anteeksi kaikilta joita olen loukannut, jos olen, olen varmaan... :roll:
Ajattele ajattelua ajattelemisesta.
johannes
Valvoja

Viesti Kirjoittaja johannes »

Munmielestä kaikkien käyttömukavuuden kannalta järkevin jättää vastaamatta semmosiin viesteihin mitkä "ärsyttävät". Onneks täältä foorumilta löytyy vielä ystävällisiäkin käyttäjiä jotka jaksaa vastata "tyhmiin" kysymyksiin asiallisesti.
Täytyy muistaa että tällä foorumilla on kuitenkin käyttäjinä myös lapsia, ja huonosti englannin kieltä taitavia.

Hankkikaa ihmiset elämä, ei oo tervettä jos alkaa ärsyttää asiat internetissä, sotavasaran foorumilla.

Terveisin:

-Johannes
baretul

johannes kirjoitti: Hankkikaa ihmiset elämä, ei oo tervettä jos alkaa ärsyttää asiat internetissä, sotavasaran foorumilla.

Terveisin:

-Johannes

Öö no luulisin että se on hyvin pieni prosentti joka vastaa tuollaisiin kysymyksiin, ainakaan se ei ole kovin inhmimillistä jos ei rupea ottamaan päähän, kun samat kysymykset pyörivät kokoajan, kun jotkut eivät jaksa käyttää haku toimintoa, tai sitten ne miten maalaan topicit. Miltei kukaan ei enää vastaa niihin, parempi ehkä niinkin, mutta ylensä tällöin postaaja tekee saman topicin erinimellä seuraavana päivänä, tai muuttaa otsikon tekstin capslockilla kirjotetuksi. Sääntökyselyistä ei ole omakohtasta kokemusta, niin hieman vaikeampi sanoa näistä :D.
verLoren kirjoitti:Ajatelkaa itseänne.. varmasti melko iso osa sotavasaran ihmisistä, jotka eivät enää ole uusavuttomia (noobeja) ovat joskus kysyneet jotain aivan yhtä tyhmää.. koska eivät ole vielä lukeneet sotavasaran sääntöjä, tai oppineet niitä kokemuksen kautta (niin kuin aika moni tekee).
Ehkä tämän takia kannataisi olla lurkerina pari päivää ennenkuin rupeaa postaamaan, eli siis lukea vanhoja topiceja läpi, ja tutusta tähän foorumiin. Kaikenlisäksi jokaisella foorumilla on jotakuinkin samat säännöt, jos alotaisin postaamaan vanhoja kysymyksiä täysin identisinä muilla foorumeille, tod näkösesti sama vastaanotto, eipä tuo ole mitenkään erikoista, että käsketään katsomaan haku toiminnolla, en ainakaan minä jaksa kirjottaa 10-20 min viestejä sen takia että joku ei jaksa painaa haku nappia ja etsiä sieltä haluamansa 1 minuutissa :D.
johannes
Valvoja

Viesti Kirjoittaja johannes »

Okei,

Mun pointti kai jäi epäselväksi.

Tyhmiä kysymyksiä ei ookkaan, on vaan tyhmiä vastauksia.

Mä hain sitä että ei täälä tartte räyhätä. Ei se tee teistä kovempia jätkiä ylläpidon silmissä tai kenekään muunkaan. Asiallisesti vastaaminen on pop, ja muistakaa että räyhääjistäkin voi ilmoittaa ylläpidolle.

p.s-edit-edit

Eikä kukaan pakota ketään lukemaan tyhmiä topicceja. Eikä varsinkaan pakoteta vastaamaan.
Grond

Kuten baretul totesi, varmaankin tuollainen "millä värillä maalata" -kysely saattaa alkaa ärsyttää, vaikka miten suhtautuisi. kuvia on netti pullollaan, jos osaa käydä täällä pitäisi osata etsiä netistäkin.

Sääntökysymyksissä taas - itse ymmärrän kyllä tiedustelua jostain aivan perusasiasta, jos aivan selvästi sääntökirja on luettu eikä asia avaudu. Sekä FB, 40k (ja Mordheim, BFG ym) ovat säännöiltään aikamoinen paketti kerralla omaksuttavaksi, joten on luonnollista että jokin asia jää epäselväksi. Hyvä vain, että voi kysyä apua kokeneemmilta, muistan kun itse aloitin (aikana jolloin ei ollut internettiä - enkä tarkoita että minulla ei sitä ollut, vaan ylipäätänsä ;)), joidenkin asioiden selvittäminen oli hankalaa.

Ainoat sääntökysymykset mitkä ärsyttävät satasella ovat mallia "kyllä ainakin army builderin mukaan saa tehdä, miksi kaverit valittaa". Jos joku muukin on kokeillut rakentaa datafileä tuolle army builderille, tietää tasan tarkkaan ettei sillä pysty rakentamaan aukotonta listaa (ainakin edellisessä versiossa, uutta en ole vaivautunut katsomaan). Ohjelman rakenteesta puuttuu (puuttui ainakin ennen) tarpeeksi kompleksiset ehtorakenteet, jotka ovat ehdottoman välttämättömiä armeijalistan laillisuuden tarkistamiseksi.

Yksi mihin ihmiset tuntuvat suhtautuvan myös nihkeästi on nämä "mitä hankkia seuraavaksi" - topikit. Tietysti kokeileminen proxyttämällä on paras idea, mutta jos pääsee pelaamaan sanotaanko vaikkapa kerran parissa viikossa, mutta haluaisi ostaa & maalata joukkoja useammin, ei mielestäni ole tyhmää kysyä kokeneemmilta mikä lisäys armeijaan olisi "paras". Tällaiseen kysymykseen kun vielä liittää listaa, mitä omistaa, niin kysymys on aivan järkevä.
Soulbeard
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Soulbeard »

No eihän noista "tyhmistä kysymyksistä" haittaa ole, jättää vaan vastaamatta!!?
baretul

Soulbeard kirjoitti:No eihän noista "tyhmistä kysymyksistä" haittaa ole, jättää vaan vastaamatta!!?
Joo kun tämä vaan toimisikin näin :D, ylensä kun siihen ei todella vastata, niin sen kysymyksen postaaja, lähettää uudestaan samanlaisen viestin perään, kun luulee että kukaan ei lukenus sitä. Kai heidän on saatava tietää, että tälläinen käyttäytyminen on tyhmää ja sitä ei pitäisi enää tehdä, sitläkin huomautukselta säästyittäisiin, jos jaksaisi ensiksi tutusta kanavan sääntöihin ja käytäntöihin.
Grond

Toisaalta, jos joku esittää kysymyksen johon tietää vastauksen, onko hirvittävästi enemmäin vaivaa vastata kuin kirjoittaa "tää kuulus nääz newbie-korneriin, kato" (puhutaan nyt säännöistä). Jos taas yrittää esiintyä ylemmyydentuntoisesti "joo, mää tiedän mutten sulle nyypille mitään kerro" -asenteella, voisi jättää todellakin postaamatta.

Tuola maalauspuolella asia on hankalampaa - jos esim. baretul vastaa yksinkertaiseen kysymykseen, naputteluun menee helposti varmaan vartti ja enemmänkin, maalauksessa kun ei ole mitään kyllä/ei -vastauksia kuten säännöissä. Ja jos aikoo asian selvittää perusteellisesti, vastauksesta tulee pitkä - siksi varmaankaan samaan kysymykseen ei haluta vastata joka viikko.
baretul

Grond kirjoitti:Toisaalta, jos joku esittää kysymyksen johon tietää vastauksen, onko hirvittävästi enemmäin vaivaa vastata kuin kirjoittaa "tää kuulus nääz newbie-korneriin, kato" (puhutaan nyt säännöistä). Jos taas yrittää esiintyä ylemmyydentuntoisesti "joo, mää tiedän mutten sulle nyypille mitään kerro" -asenteella, voisi jättää todellakin postaamatta.

Tuola maalauspuolella asia on hankalampaa - jos esim. baretul vastaa yksinkertaiseen kysymykseen, naputteluun menee helposti varmaan vartti ja enemmänkin, maalauksessa kun ei ole mitään kyllä/ei -vastauksia kuten säännöissä. Ja jos aikoo asian selvittää perusteellisesti, vastauksesta tulee pitkä - siksi varmaankaan samaan kysymykseen ei haluta vastata joka viikko.
Hmm mjooh totta :D, maalauksessa ei ole pahemmi mitään sääntöjä niin kestää lueteleminen, että millä kaikilla tavoilla voi asian tehdä jne. Niin joo pikavastauksia saa muuten tuolta irc kanavalta :D. Sielä tosin kyllä jutellaan sitte kaikkee muutaki. Itse en ole ainakaan sellaisella asenteella, että newbiet on syvältä, koska itsekkin olen ollut sellainen, tosin silloin en päässyt nettiin kyselemään (ehkä tulos olis ollut munkin kohalla tollaset "tyhmät" kysymykset) :D.

Ps. Ei kannata luovuttaa, jos kaikki on niskassa ku kysyy jotain :D, sellasta se o, ja tulee varmaa aina olee. Kysymällä loppujelopuks pääsee eteenpäin helpommalla, koska kantapään kautta oppiminen voi käydä monella tapaa kalliiksi :D.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”