"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Onko Winsor & Newton series 7 Pensseli hyvä?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Malboro

Onko Winsor & Newton series 7 Pensseli hyvä?

Viesti Kirjoittaja Malboro »

Eli olen kuullut jostain että nämä ovat todella hyviä pensseleitä. Ovatko?

Ja mistä näitä sais halvalla?

Varmaankin minu pitää tilata netistä, koska suomesta ei tunnu saavan mistään. Mutta voisiko joku kertoa minulle jonkun luotettavan ja halvan sivun josta näitä uskaltaisi ostaa???
johannes
Valvoja

Viesti Kirjoittaja johannes »

Onhan nuo hyviä pensseleitä ja kestäviä, kunhan niitä hoitaa eikä niillä drybrushaa. Maksaa vaan rykmentin verran muoviukkoja.

Kannattava ostos mikäli sivellin pysyy kädessä.

Koita vaikka ensiksi http://www.winsornewton.com/, mikäli sieltä saa tilattua niin luulis olevan luotettava.

edit: ei muuten saa tilattua sieltä, koita katella googlesta joku paikka

-Johannes
VC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VC »

Mielestäni eivät ole juuri tavallisia Hobby Pointin pensseleitä kummempia. Ellet ole todella hyvä maalaja, en usko että noihin kannattaa sijoitta toluton määrä rahaa, jonka ne maksavat.
Ninnu ja VJ varmaan murhaavat minut tästä kommentista, mutta tuo on minun kokemukseni asiasta.
Ninnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninnu »

Itse asiassa olen samaa mieltä VC:n kanssa. W&N pensselit sopivat joillekin, toisille ne eivät toimi, riippunnee maalaustyylistä. Minulla etenkin sarjan pienemmät pensselit ovat olleet jumalaisia detailien maalaukseen, mutta kun nyt jolkusta muovinappia maalaan armeijaani niin olet käyttänyt GW:n small dry ja starter brushia. :)

Jossain vaiheessa sai ainakin Arteljeesta tilattua kolmen pensselin paketissa, pensselit maksavat 10-20 euroa kappale muistaakseni.
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Niin no olennaistahan on se miten niitä pensseleitä käyttää.. Mulla kuitenkin ehkä maalausurani suurin yksittäinen askel kehityksessä oli kun ostin ekan W&N:n.. Sai heti paljon parempaa jälkeä. Toisaalta sitä ennen olin käyttänyt lähinnä GW:n pensseleitä..
And they wonder how he dealt with stress so well..
zaruman89

Viesti Kirjoittaja zaruman89 »

W&N pensselit on kyllä hyviä joo, mutta sanoisin kyllä ,että taideliikkeistä saatavat Robert simonsin saphire -sarjan pensselit on sekä saatavuudeltaan että hinnaltaan parempia. Ja ne on kans tosi hyviä!
Mechanized Eldar since 01/08/07
W 78- L 34 - D13
Ikuinen hopeamitalisti .
Malboro

No kun nää Gw pensselit ova aika huonoja niin ajattelin kokeilla tuonlaista pensseliä. Mutta pitäänyt harkita. Nää GW:n pensselit on aika lahoja, joten olen kyllästyny ostamaan näitä joka kukausi. Nää W&N kestävätkin vähän kauemmin :D

Eikö ketään tiä minkään laista hyvää sivua mistä noita sais vai etinkö googlesta vaan halvimman pesselin (Tietysti W&N) ja ostan sen :D? Mikä koko olisi hyvä??

Edit: Halvemmaksi se tulee ostaa W&N pensseli. 20€ vuosi ja Gw:n 12€x3.5€=42€. Säästää tuplasti :D. Eli sikäli kannattava ostos.
Ninnu
Viesti:

Malboro kirjoitti:Edit: Halvemmaksi se tulee ostaa W&N pensseli. 20€ vuosi ja Gw:n 12€x3.5€=42€. Säästää tuplasti :D. Eli sikäli kannattava ostos.
[rant]GW jatkuvasta pensselien huononnus politiikasta johtuen MIKÄ tahansa pensseli on aprempi kuin heidän. Vanhat GW:n mustavartiset soopelipensselit ovat vallan mainioita, nykyiset sinivartiset ovat varmaan ihan hyviä... liiman levittämiseen baseen. Karvat huonolaatuisia ja pensseli ei ole tehty miniatyyrien maalausta varten.[/rant]

Windsor&Newton pensseleistä haluat miniature versiota, lyhyemmällä karvalla on helpompi maalata figuja (ellet nyt jostain syystä välttämättä halua pitkäkarvaisia pensseleitä). W&N on käsittääkseni ainoa lyhytkarvaisten pensselian myyjä joitten pienimmän koon pensseleissä on kunnollinen pesä ja erinomainen karvan laatu. Jompikumpi on tähän mennessä puuttunut kaikista kilpailijoista.

Jos varoitukset kalliin pensselin ostamisen suhteen eivät sinua hätkähdytä kannattaa tsekata ainakin Ken Bromley, itse olen tilannut heiltä pensseleitä ja olen ollut tyytyväinen palveluun.
Jag känner en bot
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Ninnu kirjoitti: [rant]GW jatkuvasta pensselien huononnus politiikasta johtuen MIKÄ tahansa pensseli on aprempi kuin heidän. Vanhat GW:n mustavartiset soopelipensselit ovat vallan mainioita, nykyiset sinivartiset ovat varmaan ihan hyviä... liiman levittämiseen baseen. Karvat huonolaatuisia ja pensseli ei ole tehty miniatyyrien maalausta varten.[/rant]
No itte maalasin kyllä ihan kivasti pelifiguja ropeconista omitulla sinisellä GW pensselillä.. Kyllä sillä maalas muutakin kuin basecoatteja. No ei se pensseli kyllä mitään loppupeleissä kestä, eikä se mitään W&N:ään verratavaa ollut...

Vielä lisäisin että W&N pensseleistä se figuihin soveltuva on nimeltään series 7 (miniature).. Muita W&N pensseleitä en harkitsisi....
Ninnu
Viesti:

Niin juu, ja kokoina suosittelen peruspensseliksi jotain luokkaa ykkönen tai nolla, ja detaileihin triplanollaa.
Jag känner en bot
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Jep eli voisin vähän selostaa, tämä winsor & newton on ollut yleisesti suosittu sen lyhyt karvasuuden takia ja laadun takia. Lyhytkarvanen penseli meinaa siis sitä että se ei ole pitkä, kuten citadelin penselit on, tai akvarelli penselit ylensäkkin. Lyhytkarvasella penselillä on siis yleisesti ottaen helpompi osua. Laadusta sen verran, että ylensäkin ottaen melkeen millä vain sudilla pystyy maalaamaan, ja varsin kätevästikkin suurimalla osalla, mutta jos haluaa saada suht helposti tarkaa jälkeä on suositeltavaa hyvät penselit.

Sudit vois jakaa kahteen luokkaan, eli siis syntetiset ja ei syntetiset (ylensä siis sable, eli joku ihme pässin näkönen eläin). W&n:ät on tehty kolinsky sablesta, eli just tollasesta pässin näkösesti eläimestä joka elää jossain siperiassa kait, tämä on yleisesti todettu hyväks akvarelli ja akryliväri sudiksi, koska kestää paljon, pitää hyvin terävän terän ja pitää kauan tarkan kärjen. Syntetisillä on periaateessa samat ominaisuudet, mutta ne saatavat helposti tehdä pienen koukun kärkeen, tai sitten päästää nopeasti kaiken maalin pois, jonka suositelisinkin ei syntetisiä, kuten juuri kolinskyjä, niillä jotka haluavat tehdä hienoa showcasea.

Ite pidän winsor & newtonista todella paljon, mutta on myös muitakin hyviä merkejä, itse sijotain raphael 8400 ja 8404 sarjat samalle viivalle kuin winsor & newton series 7 finest sable ja miniature. Noissa sudeissa on mun mielestä yhtä hyvä "karvan" laatu kuin winsoreissa, sidonta tosin ei ole aina yhtä hyvää. Sitten on vielä isabeyt pk-seudulta saatavista kolinskeista, tosin isabeytä ei enää saa juuri mistään, koska yhtiö myytiin toiselle, ja lopetivat nuo niiten perus sarjat ja alotavat joskus kai uudet. Isabeyt ovat hyviä, mutta eivät tarpeeksi hyviä, sidonta takkuilee joskus pahastikkin, eli siis tuo miten karvat muodostuvat, jo jotkut hapsotavat jo valmiiksi, tai sitten pienessä ajassa rupeavat rispaantumaan ärsytävästi, mutta silti tuo on aika pieni vika, karvakaan ei ole yhtä hyvä laatuista kuin 2 edellisessä, mutta silti todella hyvää. Isabeyt käyvät myöskin suht hyvistä kolisnkeista, sitten on myös pictor jota saa myöskin helsingistä, samanlaiset ominaisuudet kuin isabeyssä, mutta vähän kalliimpi.

Tuo on loppujenlopuksi aika paljolti tottumus/mielipide kysymys kummasta pitää lyhyestä vai pitkästä, eli itse käytän kumpaakin, pitkää ylensä suurten alueiten blendaamiselle, ja lyhyttä siihen samaan ja ylensä vielä enemmän detaljeihin. Nykyään nuo on mennyt vähän sekasin ja maalaan ihan hetken mielijohteesta jommalla kummalla. Suositelen kuitenkin testaamaan lyhyitä jos niitä ei ole vielä testannut, ne nääs helpottaa tarkan jäljen saamista jonkin verran.

Näitä kannattaa hoitaa sitten, eli siis yksinkertasesti pestä penseleitä vaikka joka toinen päivä, jos ne on aktiivisessa käytössä. Pesemisen voi suorittaa vaikkapa ihan shampoo + hoitoaine, saipualla tai sitten penseli saipualla (saa taiteilija tarvikeliikeistä, yleisesti ottaen hinta 4-6E, itse käytän mastersia), mitään kovin kovia aineita ei kannata käyttää, kuten alkoholi pohjasta sudin puhdistajaa, tärpätiä, vimiä jne. Tällälailla sudit saa kestämään todella kauan, jos aktiivisesti maalaa samoilla penseleillä ne voi kestää 1-2 vuotta kepeesti, kunhan muistaa vaan pestä, eikä jätä koskaan maalia kuivumaan sutiin. Oikealla pesutavalla voittaa myös paljon, pää asia on siis että ei nyhdä penseliä kun pyyhkii paperiin vaan siis vetäsee sitä paperia tai puuvilla palaa vasten myötä karvaa, ja vedessä painaa sitä kevyesti purkin seinämää vasten, niin että penselin "pesä" aukeaa ja maali lähtee pois sieltä. Kun penselin juureen menee maalia, eli siis rauta osan ja karva osan väliin, niin se on välitömästi otetava pois, pesemällä penseli saipualla ja kevyesti painammalla paperia vasten, jos sitä kuivuu iso kasa juureen, penselin sidonta kärsii ja pesä ei ole enää entisensä.

Yleisesti ottaen eri valmistajista ja sarjoista:

Winsor & newton series 7
miniature: parhaimpia mitä olen testannut raphaelejen kanssa. Hinta on vain kova, suomesta ei tällä hetkellä saa kuin vain tilaamalla, hintaa tulee silloin 20-25E per penseli, netistä hintaa kertyy ilman postikuluja noin 11-15E per penseli ylensä. Pienet koot ovat siinä 10 E noin, keskisuuret 0-2 on 11-25E netistä.

Finest sable: samaa tavaraa kuin miniature, samat hinnat suunilleen, mutta vain pidempi karvasta.

Raphael
Series 8400: samaa kamaa kuin w&n miniature muodoiltaan ehkä vähän pienempi pesä. Hinta on ei alennuksessa helsingin temperassa jotain 15E koko 3, joka vastaa w&n kokoa 0-1, koot 1-2 9-11E, suuremmat kuin 3 14E+, tuosta pienemmät koot rupeaa olemaan liian pieniä akrylimaaleilla maalatavaks. Sidonta joskus mättää näissä, olen ostanut joku ~10 näitä ja yhdessä oli jotenkin huonon olonen se, mutta se taisi olla erikois tapaus vain.

Series 8404: saman tyypisiä kuin finest sable, ja muilta ominaisuuksiltaan samanlaisia kuin 8400 raphaelit. Alennuksessa kun katselin hintoja niin ne oli helsingin temperassa 5-7E 000-0 ja 1-2 oli jotain 10 euron kieppeillä. Itse pidän näistä todella paljon ainakin koot 0 ja 1 on todella käteviä.

Raphaeli saa siis netistä joistakin kaupoista ja uudenmaan kadun temperasta.

Isabey
6227: Suuret koot lähinnä käteviä, näissä on nääs todella pitkä karva, hintaa tulee joku 5-10E per penseli, suurillekkin koolle. Yleisesti ottaen samanlainen karva kuin muissakin isabeyn kolinskeissa, eli vähän huonompi laatuinen kuin raphaelin ja w&n:än, maalia jää joskus todella helposti karvaan kiinni kuivuneen näköisenä hileenä, ja joskus vähänkin liika maali penselissä aiheuttaa epätarkan kärjen. Myöskään ohuella maalilla kuultomaalaaminen ei onnistu aina yhtä helposti kuin raphaeleilla ja winsoreilla.

6228: Saman "muotoisia" kuin winsorin finest sablet ja raphaelin 8404, muuten samanoloisia karvaltaan kuin muutkin isabeyt, hinnat samaa luokkaa kuin 6227

6229: Samanmuotoisia kuin w&n miniaturet ja raphael 8400, mutta samat ominaisuudet karvan suhteen kuin muillakin isabeyllä. Hinnat pyörii taas smassa luokassa kuin 6227 ja 6228

Näitä saa siis tai ainakin sai kampin arteljesta.

Tässä vielä kuva havainoistamiseksi:
Kuva

On myöskin hirveä kasa muita merkejä mitä en ole joko vain huomannut, tai sitten en ole viitsinyt saatavuuden tai muun takia laittaa niitä tänne. Tässä oli vain siis pk-seudulta saatavien merkien infot. Sen verran muista merkeistä, että pictor on samantyypinen laadultaan kuin isabey, mutta maksaa 10E per penseli, saatavilla taiteilijatarvike liike giotosta, löytyy pitkää ja lyhyttä karvaa. Da vinci maestro serie on samanlaatuinen ja tyypinen kuin w&n serie 7 finest sable, saatavilla usesta netti kaupoista. Varmasti muut tietävät muiten paikkakuntien merkitarjonnasta, netistä saatavista merkeistä ja varmaan osaavat korjailla näitä mun juttuja, eli niitä varmaan voi pistellä tähä jatkoks :D.

Edit: siis kolinsky on minkki eikä vuohi :d, niinkuin minulle oli uskoteltu.
Viimeksi muokannut baretul, La 24.01.2004 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Malboro

Jos minä nyt ostaisin sitten ton W&N series 7 pensselin. Mutta mikä koko olisi hyvä ja mistä?

Varmaan etin googlesta jonku sivun mistä noita sais halvalla :D
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Malboro kirjoitti:Jos minä nyt ostaisin sitten ton W&N series 7 pensselin. Mutta mikä koko olisi hyvä ja mistä? Varmaan etin googlesta jonku sivun mistä noita sais halvalla :D
Melkein uskaltaisin suositella että kokeilet ensin ottaa selvää mikäli lähiseudultasi löytyy inhimillisen hintaisia, mutta kuitenkin suht hyviä siveltimiä. Itse esimerkiksi löysin tässä reilu kuukausi takaperin Kolinskyn valmistamia siveltimiä reilu kahden euron hintaan, ja olen ollut kovin tyytyväinen. Minulla ei ole tarpeeksi huumorintajua jotta pistäisin yli kymmentä euroa yhteen siveltimeen, koska en usko että saisin sillä sen parempaa jälkeä kuin 2-3 euron siveltimillä.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

jullevi kirjoitti: Melkein uskaltaisin suositella että kokeilet ensin ottaa selvää mikäli lähiseudultasi löytyy inhimillisen hintaisia, mutta kuitenkin suht hyviä siveltimiä. Itse esimerkiksi löysin tässä reilu kuukausi takaperin Kolinskyn valmistamia siveltimiä reilu kahden euron hintaan
Onko ihmisen julmuudella rajoja? Laittaa nyt pienet eläimet johonkin tehtaaseen valmistamaan pensseleitä! :D
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

VJ kirjoitti:Onko ihmisen julmuudella rajoja? Laittaa nyt pienet eläimet johonkin tehtaaseen valmistamaan pensseleitä! :D
Oops... eli kolinsky onkin materiaali, ei valmistaja ? *hakkaa päätään seinään*
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Malboro

Eli taidan tilata noita pansselejä tosta ninnu mainitseasta sivusta, koska ne olivat siellä 4€-6€ välillä tai sitten löysin väärän pensselin. ajattelin ostaa kokoa 000, 00, 2 yhden kappaleen. Ja jos saan kaks kaveriani tilaamaan noita kanssa niin ei postikulutkaan oo isoja (menee 3 ossaa). Mitä ne muuten on osaako joku sanoa? Itse veikkaisin alle 10€?
StaG

Viesti Kirjoittaja StaG »

Itse käytän juuri noita barenkin mainitsemia Raphaelin pensseleitä ja ovat kyllä todella hyviä IMHO. Niitä saa jokaisesta sinooperista, jota maa päällään kantaa ,eivätkä maksa gw:n pensseleitä enempää. Kokoja löytyy lähes karvattomasta aina isoon ja paksuun, ja laadullisesti ovat gw:tä vuosia edellä (gw:n tapauksessa takana ;))
Pomminsa pudottaa
sodan lintu rautainen
kylvää kylmää kuolemaa
yllä maan viattomien
Ninnu
Viesti:

Malboro kirjoitti: Mitä ne muuten on osaako joku sanoa? Itse veikkaisin alle 10€?
Lähetä mailia niille ja kysy jos et tietoa sivuilta löytänyt. Ei nyt ulkomuistista muista kuluja.

Ja windsor&Newton series 7 miniatures on oikea pensseli.
Jag känner en bot
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Hmhm en olekkaan kuullu että sinooperistä saisi raphaelia en ole koskaan ainakaan nähny yhdessäkään sinooperissa tollasia. Sen verran voisin sanoa että koot 000-00 ovat ylensä kaikissa merkeissä liian pieniä, maali kuivuu nopeasti sinne juureen, ainoastaan toi 00 raphael 8404 on käyttökelvollinen. Winsoreista en tiedä, mutta oletaisin että 00 on minimissään pienin mikä toimii vielä.
Ninnu
Viesti:

W&N 7 miniaturesin triplanolla on hyvä detaileihin, johtuu juurikin niiden aivan uskomattomasta pesästä. Mutta ei sillä triplalla kyllä mitään viittaa blendailla.

Ja sinooperista saa Rafaelia joka on ihan käyttökelpoinen pensseli (kova, suora ja lyhytkarvainen) mutta Raphael on tosiaan eri merkki. :)
Jag känner en bot
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”