"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Heavy weapon tiimit ja miestappiot

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Konrad von Richtmark

Heavy weapon tiimit ja miestappiot

Viesti Kirjoittaja Konrad von Richtmark »

En löytänyt tähän vastausta sääntökirjasta enkä IG:n kodeksista.

Jos heavy weapon teamista kuolee toinen jäsen, voiko eloonjäänyt jatkaa raskaan aseen käyttöä? Miten miestappoit yleensä sovelletaan aseisiin joidenka käyttöön monta figua tarvitaan?
Hukka

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Jos raskaasta aseesta kuolee lataaja, se on traagista, mutta ei vaikuta ampumiseen, eli saa jatkaa toimimista entiseen malliin.
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Jep, lataajalla ei ole mitään raskasaseen toimintaan vaikuttavaa sääntöteknistä merkitystä.

Vanha codex taisi sanoakin tämän ihan suoraan, uddemmassa ei ole moinen tekstin pätkä pistänyt silmään.

Eli lataajan ainoa sääntötekninen virka taitaa olla se, etä sille ei voi ostaa special asetta, vaan sen on oltava perus lasgun häiskä. (Kyseinen tilanne voi tulla vastaan lähinnä komento- ja veteraani ryhmissä.)
Konrad von Richtmark

Tarkoittaako se sitä, että lataajan kannattaa aina tiputtaa ensimmäisenä tappiona koska se ei mitenkään vaikuta yksikön tulivoimaan?
Ishmael
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ishmael »

Onhan sillä lasguni, mutta perustroopperiin verrattuna ei mitään erikoista.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
Squirreli
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Squirreli »

Lataajalla on lasgun, ja saattaa olla, että sen kuuluisi olla 2" sisällä ampujasta (vaikuttaa esim. AT-squadien sijoitteluun)... Käytännössä kannattaisi liimata ampuja ja lataaja erillisille normaalikokoisille baseille ja ase omalle erilliselle (ja kenties jättää tähän erilliseen 1" aukko ampujan jalustalle). Mikään sääntö ei määrää, että ne äijät on liimattava sen aseen kanssa sille jalustalle. Onhan se kivan näköistä, mutta samalla se alusta on juuri blast templaten kokoinen... Mieluummin enemmän hajautusta, säästytään vähemmillä miestappioilla.

-Touko "Squirrel" Kästämä
...to crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.
Ishmael
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ishmael »

Jep, ja varsinkin lähiksessä niiden isojen basejen kanssa on vähän ongelmallista selvittää, kuka on kenenkin kanssa base-to-basessa, kill zonella tai coherencyssä. Squirrelin neuvo on hyvä.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
Konrad von Richtmark

Siis lataaja saa ampua lasgunilla samalla kun kaveri ampuu raskaalla aseella?

Pitää muistaa tuo Squirrellin neuvo.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Konrad von Richtmark kirjoitti:Siis lataaja saa ampua lasgunilla samalla kun kaveri ampuu raskaalla aseella?

Pitää muistaa tuo Squirrellin neuvo.
Joo, lataaja on käytännössä tavallinen rivisotilas ilman mitään erikoisuuksia. Lataajan ainoa sääntötekninen merkitys on siinä, että squadissa on oltava yksi lisävarusteeton lasgunillinen äijä per raskas ase (merkitystä tällä on, kuten edellä sanottu, lähinnä vain command squadeissa, joihin siis ei saa esim. heavy weaponia, voxia ja kahta special weaponia).
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Nashorn

Viesti Kirjoittaja Nashorn »

Olen uusi näillä foorumeilla ja tässä 40k editiossa, että have mercy.

Tänään tuli juuri tätä kysymystä mietittyä ja ainut toinen mieleen tullut tilanne oli Vindicare assassin, joka normaalisti voi poimia ryhmästä kenet tahansa maalikseen. Käsittäisin että jos tämä tarkka-ampuja eliminoi IG heavy weapon teamista ampujan, lataaja siirtyy automaattisesti hänen tilalleen.
laticus

Viesti Kirjoittaja laticus »

ei siirry, koska toisten vehkeisiin ei 40k:ssa kosketa. Raskas ase on weapon tiimin ampujan omaisuutta, lataaja ei voi ottaa sitä hallintaansa. Tämä siis oma tulkintani.
Uzi-99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

Eikä varsinkaan jos Vindicare erityisesti eliminoi ampujan...
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

laticus kirjoitti:ei siirry, koska toisten vehkeisiin ei 40k:ssa kosketa. Raskas ase on weapon tiimin ampujan omaisuutta, lataaja ei voi ottaa sitä hallintaansa. Tämä siis oma tulkintani.
Kosketaan hyvinkin paljon oikeastaan, tosin ei jos vindicare nimenomaan sen tappaa...

Normaalisti ammuttaessahan "muiden ryhmän jäsenten oletetaan nostavan kuolleen raskaan aseen ja jatkavan ampumista sillä" tms.
Epäloogista, mutta näin se kuitenkin menee :)
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

Vindicarenhan voi tulkita ampuvan heavy weaponin yms palasiksi jolloin sitä ei voi enää käyttää...
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Itseänikin on kummastuttanut sääntökirjassa tuo kohta, jossa eloonjääneet nostavat raskaan aseen ylös. Mutta kaipa sille vindicarelle on annettava tuo oikeus ampua ase poies. Eihän sille abilitylla muuten mitään tee.

Ja hei! Miksi aina lataajan pitäisi ottaa luotia, kun ryhmään ammutaan? Warhammer 40K on rasistinen peli, joka sortaa lataajia! Kaikki suomen lataajat, yhtykää! Kirjoitetaan tulikivenkatkuinen vetoomus GW:lle sen puolesta, että nelosedikassa ampuja lähtisi aina ennen sitä lataaja-sankaria, joka kukkoilevan suuntaajan kuoltua ottaisikin tykin ohjat käsiinsä ja automaattisesti johtaisi koko armeijan voittoon!

Minäkö lataaja? Mistä niin päättelitte?
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Sääntöhän tietenkin kuvastaa sitä, että aseen ampuja kuolee, mutta lataaja ottaa sitten raskaan aseen itselleen. Tokihan se ampuja saa kuulan kalloonsa ensin, koska hän on osin näkyvissä ampuessaan, samalla kun lataaja voi sankarillisesti maata sikiöasennossa poteron pohjalla... :)
Konrad von Richtmark

Mistäs saisi todisteen sille että lataaja saa ampua taskulampulla samalla kun ampuja tykittää? On mulla pieni tutina ettei pelikaverit usko ilman todisteita.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Pelkäävätkö kaverisi yhtä taskulamppua? Tai sitten sie varmaan käytät n. 15 hevi asetta, ei ne lamput muuten pelota. Voithan perustella vaikka sillä, että sillä parilla on vain 1 heviase, ja sitten voisit vaikka tulostaa IG:n chapter approvedin, jossa tämä lukee "tosi selkeästi". Siis GW:n nettisivuille ja 40k-puolelle mars mars.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Konrad von Richtmark kirjoitti:Mistäs saisi todisteen sille että lataaja saa ampua taskulampulla samalla kun ampuja tykittää? On mulla pieni tutina ettei pelikaverit usko ilman todisteita.
IG FAQ:
http://uk.games-workshop.com/40kunivers ... rdqav4.pdf

Sivu 6/8.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Konrad von Richtmark kirjoitti:Mistäs saisi todisteen sille että lataaja saa ampua taskulampulla samalla kun ampuja tykittää? On mulla pieni tutina ettei pelikaverit usko ilman todisteita.
Lataaja on täysin erillinen modeli, jolla ei käytännössä ole mitään tekemistä itse heavyweaponin käyttäjän tai ampumisen kanssa... Sattuvat vain olemaan usein samalla basella, koska toinen on, as said.. lataaja. Ei niitä aseita tarvitse joka kudin jälkeen kuitenkaan ladata, eikä välttämättä sen kuudenkaan ampumiskerran jälkeen.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”