Splitted: Nappi = Figu?
Splitted: Nappi = Figu?
Ihan off topiccina muuten... Mistä toi sana "nappi" oikein tulee? Onko se yleinenkin sana vai jotakin Ninnun (:roll:) termistöä? Meikäläisellä meni hetki aikoinaan ennenkuin tajusin että nappi=figu (Niinkun: "Mikä ihmeen nappi? MISTÄ TE PUHUTTE?!" *hakkaa ruutua* -tyyliin siis.
)
Se olen varmaankin minä joka sen aloitin. Nappi on minun suomennos figusta. Miniatyyri ja figuuri ovat vierasperäisiä sanoja. Nappi tulee pelinappulasta. :-)Kharon kirjoitti:Ihan off topiccina muuten... Mistä toi sana "nappi" oikein tulee? Onko se yleinenkin sana vai jotakin Ninnun (:roll:) termistöä? Meikäläisellä meni hetki aikoinaan ennenkuin tajusin että nappi=figu (Niinkun: "Mikä ihmeen nappi? MISTÄ TE PUHUTTE?!" *hakkaa ruutua* -tyyliin siis.)
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
Ah. Jotenkin arvasin että sieltäpäin siitä syyllistä sopii etsiä =) Sinä käytit sitä kun olit uusi täällä ja nykyäänhän se on ihan yleisessä käytössä.
Pelinappula. Just. No selvisi sekin sitten. 8)
Mutta kyllä olen Wiikonlopettajan kannalla, figu on aina figu. Napit on erikseeen ...
(Käytän muuten *aivan* liikaa tätä->
hymiötä. näin OT siis.)
Pelinappula. Just. No selvisi sekin sitten. 8)
Mutta kyllä olen Wiikonlopettajan kannalla, figu on aina figu. Napit on erikseeen ...
Noh, tuo varsinainen asia tulikin selväksi niin turha alottaa uutta tredia nii jatketaan tähän 
Ja siis juu, tuo >
< hymiö on kyl yks parhaista... siinä yhdistyy tommonen tietämättömyys, ja samalla semmonen niinku on tehny jotain pahaa ja viheltelee vaan ja kävelee pois -ilme
Nyt pitää oikeesti mennä nuq.. tulee taas nii ihme tekstiä
Ja siis juu, tuo >
Nyt pitää oikeesti mennä nuq.. tulee taas nii ihme tekstiä
Siis mähän voi ruveta kutsumaan nukeiksi noita figuja jos jotain tämä nappi nimitys häiritsee... :twisted:
...musta nukke ois niiiiin kiva nimitys...
Ukoiksi kutsun niitä myös usein. Tästä johdettuna ukkeli. :-)
Joo, mä vaihan näköjään mun nimityksiä kuin avatarejani...
(mäkin muuten tykkään tostä hymiöstä eniten... ;-)) Alussa ne oli minejä, sit figuja, sit ukkoja nyt nappeja... Kukaan ei tiedä mitä tulee seuraavaksi... :-D
...musta nukke ois niiiiin kiva nimitys...
Ukoiksi kutsun niitä myös usein. Tästä johdettuna ukkeli. :-)
Joo, mä vaihan näköjään mun nimityksiä kuin avatarejani...
Jag känner en bot
-
oldschooler
-
Black scars
Ihanaa! Mä tiesin että en ole ainoa *ilahtuu sukulaissielun löytämisestä* ;-)Black scars kirjoitti:Saatiin meirän peliporukoihin mukaan uutta verta Tampereelta, kaveri puhuu pelkästään napeista ja nappuloista. Ilmeisesti sielläpäin ovat jo pitkään käyttäneet kyseessä olevaa termistöä. :Roll: rules
Ja nappula on ihan hyvä nimitys. Nappi ei niin mut mä tykkään...
Jag känner en bot
Menee aika pahasti OT, mutta pakko korjata.s2pid kirjoitti:örmyiks mä niitä sanot, mutta se ei tietenkää koske kaikkia fikuuja. (turuuks kai tolleen..).
Hyvä nyrkkisääntö Turun murteen kieliopin tarkistamiseen on, että jos sana on pitempi kuin sen kirjakielinen versio, niin yleensä meni pieleen. Sanoja kuuluu lyhentää eikä pidentää, säästyy kalliita ASCII-merkkejä. :lol: Joo, ja en ole murre-ekspertti vaikka tuo sattuu äidinkieleni olemaankin. Alaan tarkemmin perehtyneet varmaan korjaavat virheet (ja saavat Samssonin OT-varoituksen, jos en ehtinyt sitä itse saamaan.
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I
Napei! Onks nappi turuksi napei? Nukei! :-D *pyörtyy innoissaan tajutessaan murteiden merkituksen uuden ihan pikku-ukko sanaston tekemisessä* Ukoi!?! :lol:Tau-setä kirjoitti: Menee aika pahasti OT, mutta pakko korjata.Oikeaoppinen monikko on figui. Esimerkkilause: "Onpas sul tos kivoi figui."
Samsson? Missä? *piiloituu* ;-)Tau-setä kirjoitti:
(ja saavat Samssonin OT-varoituksen, jos en ehtinyt sitä itse saamaan.).
Jag känner en bot
-
Kapteeni K.
Älä nyt vaan ala sitten liikaa tota viljelemään niissä maalausiltamissa, tai alkaa varmaan osanottajamäärät vähentyä aika roimasti :)Ninnu kirjoitti: Napei! Onks nappi turuksi napei? Nukei! :-D *pyörtyy innoissaan tajutessaan murteiden merkituksen uuden ihan pikku-ukko sanaston tekemisessä* Ukoi!?! :lol:
"The only legimate use of a computer is to play games." - Eugene Jarvis
Ai meinaatko? *hihittelee* Oih, mä oon jsut ihastunut murteisiin. :-DKapteeni K. kirjoitti: Älä nyt vaan ala sitten liikaa tota viljelemään niissä maalausiltamissa, tai alkaa varmaan osanottajamäärät vähentyä aika roimasti
Jag känner en bot
Kyllä noi ihan oikeaoppisilta monikkomuodoilta ainakin musta kuulostaisivat...Ninnu kirjoitti:Napei! Onks nappi turuksi napei? Nukei! :-D *pyörtyy innoissaan tajutessaan murteiden merkituksen uuden ihan pikku-ukko sanaston tekemisessä* Ukoi!?! :lol:
Mutta itseasiassahan nyt ollaan taas aika lähellä aihetta... Figujen eri nimityksiinhän tämä aihe näköjään liittyikin.Ninnu kirjoitti:Samsson? Missä? *piiloituu* ;-)Tau-setä kirjoitti:
(ja saavat Samssonin OT-varoituksen, jos en ehtinyt sitä itse saamaan.).
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I