Muodostelmista.
Muodostelmista.
Olen tätä asiaa hämmäillyt ja päätin kysyä neuvoa asiansa osaavilta. Minkä kokoisissa Uniteissa Empiren Knightejä kannattaa käyttää? Olen tähän mennessä pelannut Knihtejäni 4 rinnakkain ja yhdellä rankilla.
KKKK
KKKK
Monet ovat sanoneet sitä hölmöksi unitti kooksi, pitääkö paikkansa? Cold One Knihtejä olen usein nähnyt 5 rinnan uniteissa toimisiko tämä ratkaisu Empiren kohdalla ?
Toinen muodostelma kysymys liittyy Great Swordeihin, millaisissa uniteissa niitä kannattaa pelata, tarvitsevatko ne rankkeja? Olen kuullut että niitä pelataan suurissa uniteissa, mutta mielestäni se kuulostaa rahallisesti ja pisteeellisesti kalliilta ?
KKKK
KKKK
Monet ovat sanoneet sitä hölmöksi unitti kooksi, pitääkö paikkansa? Cold One Knihtejä olen usein nähnyt 5 rinnan uniteissa toimisiko tämä ratkaisu Empiren kohdalla ?
Toinen muodostelma kysymys liittyy Great Swordeihin, millaisissa uniteissa niitä kannattaa pelata, tarvitsevatko ne rankkeja? Olen kuullut että niitä pelataan suurissa uniteissa, mutta mielestäni se kuulostaa rahallisesti ja pisteeellisesti kalliilta ?
- Cheer up, the worst is yet to come. -
Sotun iloinen Tarina kuvittaja (tauolla)
Knightit ovat sen verta kovia tappelijoita, että saavat tappamalla luotettavammin CR:ää kuin kalliilla ränkeillä. Keihäsmiehet ym. taas pärjäävät massansa avulla.
Greatswordien kanssa voi menetellä miten huvittaa, niistä voi saada tehokkaan flänkkääjän (pieni rykmentti) tai tosi kovan keskustanpitäjän (iso rykmentti, kenraali mukaan).
Greatswordien kanssa voi menetellä miten huvittaa, niistä voi saada tehokkaan flänkkääjän (pieni rykmentti) tai tosi kovan keskustanpitäjän (iso rykmentti, kenraali mukaan).
Entä mitenkäs toimii High Elffien spearmenit? Itse olen käyttänyt niin,
että 5 rivissä, 4 riviä, siis 20 figua. Tuntuu kuitenkin liian pieneltä.
Onko 24 figua liikaa jos 6 on yhdessä rivissä? Silloin olisi enemmän
hyökkäyksiäkin.
hyökkäyksiäkin.
Siis käytä KUUKELIA äläkä kysele tyhmiä kysymyksiä.
Kahdeksan (4+4) ritarin muodostelmassa on se huono puoli, että kun ensimmäinen kuolee (esim ampumiseen tai magiaan), niin sen jälkeen kolme muuta heppua takarivissä ovat aivan turhia, eli maksat tyhjästä 70-80pts. Taisteluyksiköillä kannattaa luonnollisesti ajatella yksikön tuottamaa combat resoluutiota, ja itse näkisin että kaksi miestä eturivissä tuottaa paremmin, tai ainakin halvemmalla combat resoa kuin neljä takarivissä. Eli 5-7 (tai 5-6+hero) yksikkö yhdessä rivissä on yleensä kustannustehokkain ratkaisu, ainakin heavy cavalryllä jonka tarkoitus on voittaa häsyjä lyömällä. Yleensä näillä on myös Magic Standard -optio, jolloin kannattaa harkita Warbanneria, joka tulee huomattavasti halvemmaksi kuin takarivi.
Greatswordeja käyttäisin 20-25 miehen yksiköissä, eli samankokoisena tai hieman pienempänä kuin muitakin empiren jalkaväkiblokkeja (poislukien kenties flagellantit). Yksikön koon tarpeeton pienentäminen rahallisen hinnan takia ei ole mielestäni järin hyvä idea - jos ei ole riittävän kokoiseen yksikköön varaa niin se kannattaa jättää kokonaan hankkimatta. Greatswordeilla yksikkö on riittävän kokoinen silloin kun se saa täydet rivibonukset kohtalaisella varmuudella vielä häsyn kakkosrundillakin. Jos pisteet riittää 25-päkkiin niin semmoinen kehiin.
Greatswordeja käyttäisin 20-25 miehen yksiköissä, eli samankokoisena tai hieman pienempänä kuin muitakin empiren jalkaväkiblokkeja (poislukien kenties flagellantit). Yksikön koon tarpeeton pienentäminen rahallisen hinnan takia ei ole mielestäni järin hyvä idea - jos ei ole riittävän kokoiseen yksikköön varaa niin se kannattaa jättää kokonaan hankkimatta. Greatswordeilla yksikkö on riittävän kokoinen silloin kun se saa täydet rivibonukset kohtalaisella varmuudella vielä häsyn kakkosrundillakin. Jos pisteet riittää 25-päkkiin niin semmoinen kehiin.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Ilm. tarkoitit tälläistä rykmenttiä:Calengon kirjoitti:Entä mitenkäs toimii High Elffien spearmenit? Itse olen käyttänyt niin,
hyökkäyksiäkin.
SSSSS
SSSSS
SSSSS
SSSSS
Itse pelaan spearman unitteja 4 rinnan ja maksimi rankeilla + yleensä se vara rankki tai enemmän:
SSSS
SSSS
SSSS
SSSS
SSSS
Empiren Spear janttarit voitta rankeilla ei lyömällä näin esim isot mösöt saa vähemmän attakeja sinua vastaan, ja spearmaneja kuolee vähemmän.
- Cheer up, the worst is yet to come. -
Raskasta ratsuväkeä suosittelen käytettävän yhdessä 4-7 hepun rivissä.
Periaatteessa jalkaväkeä voi sitten käyttää monen kokoisissa yksiköissä. Noita miekkoja suosittelen käytettävän joko pitelemässä vastustajaa noin kymmenen ryhmässä tai isompana blockina tappotarkoitukseen.
Periaatteessa jalkaväkeä voi sitten käyttää monen kokoisissa yksiköissä. Noita miekkoja suosittelen käytettävän joko pitelemässä vastustajaa noin kymmenen ryhmässä tai isompana blockina tappotarkoitukseen.
Dice are my best weapons.
Kertoisitko meille, miten 10 jalkamiehen yksikkö pidättelee vastustajaa? Häsyssä ne lähtevät karkuun ensimmäisellä kierroksella ja ratsuväkeä vastaan jäävät luultavasti paetessaan kiinni.Quintus kirjoitti:Periaatteessa jalkaväkeä voi sitten käyttää monen kokoisissa yksiköissä. Noita miekkoja suosittelen käytettävän joko pitelemässä vastustajaa noin kymmenen ryhmässä tai isompana blockina tappotarkoitukseen.
Itse käyttelen ritareitani 3-4 ryhmää, joissa jokaisessa yksi viiden rivi. Sisäpiiriblokkini onkin sitten 8+Grand master + mahdollisesti toinen hero. Kulkee viiden tai kuuden levyisenä.
Tarvitsee kuitenkin kokeilla tuota 24 HElf spearmen yksikköä josko se
toimisi pelissä. Silloin ainakin saavat täydet rankit todennäköisesti
vielä ensimmäiseen roundiin ja ehkä seuraavaankin ja niitä ei helposti
outnumberata. Onhan se 19 hyökkäystä ekalla roundilla ihan kiva jos
vastustaja chargee eikä tapa ketään.
toimisi pelissä. Silloin ainakin saavat täydet rankit todennäköisesti
vielä ensimmäiseen roundiin ja ehkä seuraavaankin ja niitä ei helposti
outnumberata. Onhan se 19 hyökkäystä ekalla roundilla ihan kiva jos
vastustaja chargee eikä tapa ketään.
Siis käytä KUUKELIA äläkä kysele tyhmiä kysymyksiä.
Toimii hyvin 24 spearmania 6*4 -muodostelmassa. Vihollisen jalkaväki ei monesti halua hyökätä ollenkaan tuollaiseen. Tuleehan sille yksikölle sitten hintaakin 294 pistettä... Monesti tulee laitettua vielä hero tai lordi ja kärry sen suojaksi, joten kustannustehokkuudesta ei kannata enää tuossa vaiheessa puhua... Mutta itse pidän tuollaisista yksiköistä paljonkin. 
Usein käytän eliittiratsuja (dragon princejä) kymmenen tai kahdentoista ritarin yksikössä (sankarit mukaan lukien). Se saa ottaa jo vahinkoakin vastaan ilman, että sen iskukyky kärsii.
Miten saat tehtyä neljän ritarin yksikön? Usein viisi on se minimi...Quintus kirjoitti: Raskasta ratsuväkeä suosittelen käytettävän yhdessä 4-7 hepun rivissä.
Usein käytän eliittiratsuja (dragon princejä) kymmenen tai kahdentoista ritarin yksikössä (sankarit mukaan lukien). Se saa ottaa jo vahinkoakin vastaan ilman, että sen iskukyky kärsii.
Haltiajalkaväen wannabe Jeanne d'Arc on jälleen täällä...
Pelätkää, se saattaa purra... tai itkeä...
Pelätkää, se saattaa purra... tai itkeä...
Ilmeisesti kaveri viittasi greatswordeihin jotka ovat varsin loistavia tuollaisissa pikkuryhmissä. Esim. 14 miestä 7*2 muodostelmassa on oiva pysäyttäjä (stubbornin ansiosta eivät lähde kovin herkästi karkuun ja 4+ save suojaa mukavast). Seitsemän miehen eturankki vie vähän enemmän tilaa kentällä, mutta kaksi S5 attackia lisää on poikaa.Kertoisitko meille, miten 10 jalkamiehen yksikkö pidättelee vastustajaa? Häsyssä ne lähtevät karkuun ensimmäisellä kierroksella ja ratsuväkeä vastaan jäävät luultavasti paetessaan kiinni.
Kuten sanottua on knighteja parempi pitää yhdessä rankissa. Itse suosin 7 levyistä unittia, mutta yleinen mielipide taitaa olla 5-6 kannalla.
...and hell came with him...
"The ability to quote is a serviceable substitute for wit." - William Somerset Maugham
"The ability to quote is a serviceable substitute for wit." - William Somerset Maugham
Seitsemän ritaria rinnakkain on aivan liikaa, sillä vähintään yksi jää yleensä häsyn ulkopuolelle, jos vastassa ei ole kaaosta tai örkkejä tai ritareita, jotka luonnostaan käyttävät isompaa basea. Lisäksi leveyden kasvaessa myös wheelauksesta tulee vaikeampaa, kun ulkolaita kaartaa aina vain kauempaa.
Ritarien rivittäminen on myös mielestäni aivan vihoviimeinen vikatikki, koska se käytännössä tuplaa sotakoneiden tehon (kolmas rivi triplaa) edestä päin tulevissa osumissa, kun boltit ja kuulat tappavat perättäiset ritarit. Itse tykkään käyttää useampaa yksikköä, jotka voi heitellä eripuolille kenttää.
Joissain tapauksissa massiivinen yksikkö ei ole aivan mahdoton ajatus, mutta huolella sitäkin on harkittava. Suurhaltioilla 10 - 12 ritaria mukaanlukien pari kolme mättöcharrua battle bannerilla ja ellyrian/war bannerilla tekee combat resoa melkoisen kovasti. Vastaavasti 12- 20 goblin ratsastajaa ja neljä goblin sankaria mättää melkoisen iloisesti (sankarit tietysti edessä ja kolme rankkia päälle). Jopa black knighteja usealla rivillä ja sankarilla voi olla toimiva, koska jäljelle jää sulamisvaraa ja combat resoa pitäisi saada runsaasti.
Ritarien rivittäminen on myös mielestäni aivan vihoviimeinen vikatikki, koska se käytännössä tuplaa sotakoneiden tehon (kolmas rivi triplaa) edestä päin tulevissa osumissa, kun boltit ja kuulat tappavat perättäiset ritarit. Itse tykkään käyttää useampaa yksikköä, jotka voi heitellä eripuolille kenttää.
Joissain tapauksissa massiivinen yksikkö ei ole aivan mahdoton ajatus, mutta huolella sitäkin on harkittava. Suurhaltioilla 10 - 12 ritaria mukaanlukien pari kolme mättöcharrua battle bannerilla ja ellyrian/war bannerilla tekee combat resoa melkoisen kovasti. Vastaavasti 12- 20 goblin ratsastajaa ja neljä goblin sankaria mättää melkoisen iloisesti (sankarit tietysti edessä ja kolme rankkia päälle). Jopa black knighteja usealla rivillä ja sankarilla voi olla toimiva, koska jäljelle jää sulamisvaraa ja combat resoa pitäisi saada runsaasti.
Ja Unit Strengthiä black knighteillä haetaan tottakai myös, syystä tai toisesta..Murhe kirjoitti:Jopa black knighteja usealla rivillä ja sankarilla voi olla toimiva, koska jäljelle jää sulamisvaraa ja combat resoa pitäisi saada runsaasti.
Heavy Cavalrystä oikeastaan vain Black Knigtejä ja Cold One Knightejä olen nähnyt säännöllisesti kahdessa rivissä (yleensä 9-11+sankari), koska niille Unit Strengthistä on enemmän hyötyä (outnumbered by fear-causing enemy -sääntö) kuin useimmille ritareille. Black Knighteillä tämä ei ole edes kovin riskaabelia (tai yhtä kallista) kuin dark elffeillä. Stupidityä ei ole, ja tehoa lisää huomattavasti myöskin se, että armeijan arsenaalista löytyy todennäköisemmin yksikönliikutustaika kuin dark elffeiltä. Banner of Barrowsia en taida edes mainita.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."