Nousi tossa muutama kysymys kesken pelin...

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Matti N
Ylläpitäjä

Nousi tossa muutama kysymys kesken pelin...

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Kys. nro:

1) Rescue mission: Ketä voi ottaa objektivejä? Sanotaan että MODEL, mutta onko esim rhino model? Tai predator tms. Itse sanoisin että kaikki WS:llä olevat pystyy ottamaan sen. Mitäs tuumitte? Pääteekö tässäkin Samssonin sigi? Eli mikä vaan liikkumaan kykenevä noin about?

2) Tämä on vähän hankala selittää ja saattaa lukee selvästi säännöissäkin, mutta: Itsellä on 10 marinea vaikka kahdessa rivissä. Vihollisella on vaikka 5 modelia semmosessa viiskulmiossa, joka kulmassa yksi tyyppi. Voinko siis kiertää osalla tyypeistä kauemmaksi kuin ne lähimmät viholliset (jos sinne asti riittää btb contaktiin), vai onko pakko jäädä niihin lähimpiin. Siis omien eikä vihollisten läpi mennä.

3) Squadi, jossa on signum sekä plasmacannon, ja se plasmacannon heittää osumiseen 1, ja tapahtuu:

a) Plasmacannonisti ei saa woundia jos signumilla rerollii sen (ja tulee muu kuin toinen 1, eli siis voi ampua sen normaalisti)
b) Plasmacannonisti ei saa woundia jos signumilla rerollii sen ja tulee toinen 1, tähän se ottaa saven
c) Plasmacannonisti saa woundin, mutta onnistuu savessa, ja signumilla saa rerollia sen ja osua vielä normaalisti, uudella ykkösellä uusi saven paikka?
(Varmaan vielä muita vaihtoehtoja muttei näin myöhään tule mieleen.. edit: noi vaihtoehdot tais mennä aika persiille, mutta kertokaa mitä siinä tulee. Siis pääasiassa että vaikka tulis 1 ja rerollii sen nii joutuuko siihen ekaan ottaa saven?)

4) HQ on vuoron alussa ollut squadiin liittyneenä, siltä ammutaan kaikki ne squadin tyypit ympäriltä, ottaako se Ld:n sen mukaan että on yksin (eli ei miinuksia) vai että 25% kuollut (-1)?

EDIT - lisäys: 5) Voiko Techmarine korjata transportin sen sisällä ollessaan? Vaikuttaako se mihinkään paljo joku on liikkunu vai kojaantuuko vain se rhino (ilm. movement vuorolla, eli saa liikkua se rhino vielä?)

Tuossa muutama... Kysykää jos on epäselvää (kohta 2 perhaps? ;) )!
Viimeksi muokannut Matti N, Su 27.10.2002 01:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

1) Transportit eivät tietääkseni voi ottaa table quartereja?

2) En tiedä kummilla lähitaistelusäännöillä ihmiset nykyään enemmän pelaa mutta ainakin niissä 4th edition Trial Assault ruleseissa ensimmäiseksi siirretään lähin modeli taisteluun lähimmän vihollisen kanssa. Sen jälkeen muut liikkuvat niin että pysyvät squad coherencyssä ja liikkuvat maksimissaan oman rynnäkkömatkansa verran. Ensiksi tarvitsee rynnäköidä modelit jotka eivät vielä ole kombatissa jonkun kanssa (eli kaikki eivät saa tiiminä mennä yhden modelin kimppuun) ja rynnäköijäthän eivät voi mennä 1" lähemmäs vihollista jota ne eivät chargaa. Siinä asiaa, toivottavasti ei nyt ihan ohi aiheen mennyt ;)

3) Mielenkiintoinen kysymys muuten.... 8O

4) Sanosin lonkalta että ihan ilman miinkuksia mikäli ymmärsin kysymyksen oikein.
Tau-setä

Viesti Kirjoittaja Tau-setä »

Kharon kirjoitti:1) Transportit eivät tietääkseni voi ottaa table quartereja?
Peruskirjan mukaan mikä tahansa vehicle mikä ei ole immobilized saa ottaa objectiveja, myös transportit. Jossain turnauksissa yms on ollut lisäsääntönä kielto transporttien käytölle objectivejen hallintaan rajoittamassa rush-armeijoiden tehoa, mutta ainakaan tietääkseni tuo ei ole päässyt viralliseksi säännöksi asti.
Kharon kirjoitti:2) En tiedä kummilla lähitaistelusäännöillä ihmiset nykyään enemmän pelaa mutta ainakin niissä 4th edition Trial Assault ruleseissa ensimmäiseksi siirretään lähin modeli taisteluun lähimmän vihollisen kanssa. Sen jälkeen muut liikkuvat niin että pysyvät squad coherencyssä ja liikkuvat maksimissaan oman rynnäkkömatkansa verran. Ensiksi tarvitsee rynnäköidä modelit jotka eivät vielä ole kombatissa jonkun kanssa (eli kaikki eivät saa tiiminä mennä yhden modelin kimppuun) ja rynnäköijäthän eivät voi mennä 1" lähemmäs vihollista jota ne eivät chargaa. Siinä asiaa, toivottavasti ei nyt ihan ohi aiheen mennyt ;)
Jep, molemmissa assault säännöissä on kielletty yhden figun assaulttaaminen kaikilla, jos range riittäisi muihinkin.
Kharon kirjoitti:3) Mielenkiintoinen kysymys muuten.... 8O
En ole kauheasti marineiden leluihin perehtynyt, mutta olettaisin että b. Kyseessähän kuitenkin on rerolli, jolloin alkuperäisellä tuloksella ei pitäisi olla väliä, se vaan korvautuu suoraan uudella tuloksella.
Kharon kirjoitti:4) Sanosin lonkalta että ihan ilman miinkuksia mikäli ymmärsin kysymyksen oikein.
Joo, noin sen pitäis mennä. Jos squadista jää yksi jäljelle, niin asiat on paljon huonommin. Kun porukka on alle puolenvälin ja lähtee litomaan, se ei saa enää rallyä, ja characteria ei saa irti pakenevasta porukasta. Mutta jos kaikki kuolevat, charru on vaan yksinäinen IC, ja ottaa checkin ilman miinuksia.
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Tau-setä kirjoitti:En ole kauheasti marineiden leluihin perehtynyt, mutta olettaisin että b. Kyseessähän kuitenkin on rerolli, jolloin alkuperäisellä tuloksella ei pitäisi olla väliä, se vaan korvautuu suoraan uudella tuloksella.
Signumhan antaa rerollia squdista yhden failed To Hit heiton, koska se saa "vital information from battlefield tms". Mun mielestä tuo ei estä plasma-aseen ylikuumenemista ;) Mutta tuo samssonin sigi taitaa tässäkin pitää paikkansa... eli siitä ei tulis woundia..
Tau-setä

Viesti Kirjoittaja Tau-setä »

Weekender kirjoitti:Signumhan antaa rerollia squdista yhden failed To Hit heiton, koska se saa "vital information from battlefield tms". Mun mielestä tuo ei estä plasma-aseen ylikuumenemista ;) Mutta tuo samssonin sigi taitaa tässäkin pitää paikkansa... eli siitä ei tulis woundia..
Heh, en tuntenut ton härvelin fluffia, mutta täytyy myöntää että toi kuullostaa hieman hassulta. Mutta ehkä tieto siitä mitä nappia pitää painaa ettei ase sula naamalle on laskettavissa "vital information from battlefield" kategoriaan. :wink:
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Tai ehkä se signum kertoo että lähistöllä on aika HC:sti lämpöä. Ehkä nämä älyn jättiläiset osaavat tuosta päätellä että plasmacannonilla voi hetken päästä paistaa munia.
zqmfgb
ovv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ovv »

noi muut tässä nyt on vastattu jo oikeastaan.. omaa näkemystä nyt vähän näistä.

2) olisko ollu siinä klosis-meininkejä käsittelevässä artikkelissa tms jossa sitä selvennettiin että aina siirretään lähin lähimpään ja sitä rataa. eli ei voi jättää esim välissä olevia tyyppejä huomioimatta ja kiertää ic:llä piekseen takaa joku heiveröinen jamppa. :)

3) no se on rerolli. ei sillä fluffilla niin väliä siinä sillai ole, koska sen säännöissä ei ole sellaisista erikseen mainittu. tai jotain.. vähän hankala selittää mut eiköhän ton kaikki ymmärrä silti. ;)
gaming since '92
Samsson
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Samsson »

1) Kun puhut Rescue-missionista, puhuut varmaankin siitä missä pitää etsi se oikea markkeri ja pitää se peliin loppuun asti... Omasta mielestä pitää olla figu jolla on käsiä millä se voi pitää sitä... Ehkä figut WS:llä voisi olla hyvä sääntö tohon... Virallista en tiedä... :roll:

2) Jos ymmäsrin oikein, niin kysyt että saako yksi squadi chargaa toiseen kimpuun ja, jos charge-ranget riittävät, saako siirtää omia vihollisunitin ympärille vai pitääkö jäädä toisella puoleella unittiä vain (kuten vehicleitten kanssa...) Itse sanoisin että saa kiertää, jos range todellakin riittää!

3) :D Oletko nähnyt armeijalistaani?! Minulla on just tuollainen yhdistelmä komentoryhmässä (plus vielä Apothecary Narthesiumilla :wink: ) Itse olen käyttänyt ne siten että re-roll on re-roll, joten se mitä piti tapahtua ei tapahtunutkaan... Eli se ei overheat:aa vaan toinen heitto on se ainoa oikea... Ei jos taa tulee ykkönen, siitä tulee yksi saven paikka. (Ja tämänkin saa pelastettua Narthesiumilla! :D ) Sitten vielä Plasma gun samaan ryhmään, niin sulla on samanlainen komentoryhmä kuin minulla! :lol:

4) Mulle toi ei ole tullut eteen (Dark Angelit ovat Stubborneja...), mutta tekisin niin että jos se ei ole retinue jota on ammuttu pois (eli ei sille characterille ostettu ryhmä), se ottaa sen leadershiptestin miinus yhdellä (koska unitti on alle 50%) mutta sen jälkeen se on Independet taas... Tämä on vain house-rule, joten älkää tehkö näin jos ette halua!

5) Minun mielestä saisi, koska se on jopa lähempää kuin base-2-base! Mutta jos vehicle on shakeattu tai stunnattu, ei saa... :wink:

Mikään näistä ei ole virallisesta versiosta luettu, joten älkää tehkö kuten minä jos ette halua! Nää ovat kaikki vain MHO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”