"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Osittainen ampuminen

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Drilpehööri

Osittainen ampuminen

Viesti Kirjoittaja Drilpehööri »

Eli voiko oman squadin jäsenistä ampua juuri niin monta ukkoa kuin itse haluaa, nimittäin joskus on etua jättää osa ampumatta(jos ei halua kuormittaa turhaan plasmoja tai teurastaa toisen squadia jotta pääsee vielä chargaamaan).

Minusta tämä tuntuu aivan loogiselta mutta sääntökirja kun ei mainitse asiasta mitään.

Tähän samaan voisi vielä heittää toisen kysymyksen:

Jos Independant character joka on monstrous creature(Avatar) on joinannut squadiin niin onko mahdollista ampua ensiksi Avataria(Avataria voi ampua koska se on mostrous creature) ja tämän jälkeen chargata sen ryhmän kimppuun johon Avatar on joinannut vaikka ei pääsisikään kontaktiin Avatarin kanssa.
Käytä oikeuttasi pysyä hiljaa sillä kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan myöhemmissä peleissä.
Janne Forsell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne Forsell »

Olet oikeassa ja väärässä, kyllä sääntökirja antaa sinun ampua vain osalla squadista. Tässä nyt en sivunumeroa keksi ilman kirjaa, muistaakseni annettiin vielä esimerkiksi tämä ettei vättämättä halua riskeerata sitä plasmaa.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Sivu 18, vasen sarake viimeinen rivi: Note that individual models within a unit can choose not to shoot.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Guruhoro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guruhoro »

Monstrous Creatureiden ampuminen -sääntö ei käsittääkseni päde tuossa tilanteessa. Avatar on osa ryhmää, ja puolustaja päättää (sääntöjen puitteissa) kuka ottaa hittä. Eli et välttämättä osu Avatariin, mutta sitten voit hyökätä ryhmän kimppuun, jossa Avatar on siis mukana ja näin ollen myös Avatar on hyökkäyksesi kohteena, mutta poikkeuksia ja blaablaa IC:n lähissäännöissä.
A general must act decisively in battle. He who stands on the defensive does not conduct war, he endures it.
-Supreme Kommandant Gurvaldt Irusk
Tanan

Viesti Kirjoittaja Tanan »

Guruhoro kirjoitti:Monstrous Creatureiden ampuminen -sääntö ei käsittääkseni päde tuossa tilanteessa. Avatar on osa ryhmää, ja puolustaja päättää (sääntöjen puitteissa) kuka ottaa hittä.
Väärin. Sivu 51 Shooting at characters.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
Guruhoro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guruhoro »

Ach, poikkeus! Roger that. Mutta miten ihmeessä tuo sitten toimii...? Luulisin, että kuitenkin sen seuruetta saa assaultoida... vai kuinka? Lähisvaiheessahan charge julistetaan koko poppoota vastaan, ja siihen kuuluu Avatar, vaikka lähiksessä yksinään piekseekin, eikö totta? Vai onko tässä taas poikkeus?
A general must act decisively in battle. He who stands on the defensive does not conduct war, he endures it.
-Supreme Kommandant Gurvaldt Irusk
The Scientist

Viesti Kirjoittaja The Scientist »

Guruhoro kirjoitti:Ach, poikkeus! Roger that. Mutta miten ihmeessä tuo sitten toimii...? Luulisin, että kuitenkin sen seuruetta saa assaultoida... vai kuinka? Lähisvaiheessahan charge julistetaan koko poppoota vastaan, ja siihen kuuluu Avatar, vaikka lähiksessä yksinään piekseekin, eikö totta? Vai onko tässä taas poikkeus?
Sääntökirja ei ainakaan minulle kerro minkäänlaisista poikkeuksista, joten squadia+charrua saa assaultoida normaalisti.

-E
Viimeksi muokannut The Scientist, Su 07.11.2004 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I don't know what I want, but I know how to get it."
Uzi-99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

Jos ammut nimenomaisesti Avataria, niin sinun on pystyttävä rynnäköimään sitä päin... Jos Avatar on yksikössä etkä pääse BtB:hen sen kanssa muiden vihollisfigujen takia, niin et pysty rynnäköimään.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
The Scientist

Uzi-99 kirjoitti:Jos ammut nimenomaisesti Avataria, niin sinun on pystyttävä rynnäköimään sitä päin... Jos Avatar on yksikössä etkä pääse BtB:hen sen kanssa muiden vihollisfigujen takia, niin et pysty rynnäköimään.
Hupsis. Olsiko antaa sivunumeroa? En
itse löytänyt mitään tällaiseen viittaavaan.

-E
Tanan

Guruhoro kirjoitti:Ach, poikkeus! Roger that. Mutta miten ihmeessä tuo sitten toimii...? Luulisin, että kuitenkin sen seuruetta saa assaultoida... vai kuinka?
Näin minäkin asiaa tulkitsisin.
Uzi-99
Viesti:

Sääntökirja sanoo että rynnäköit sitä yksikköä mitä ammut (4thEd sivu 36, oikea palsta, "Shooting and Assault").

Jos Avatarin valkkaa ainoaksi kohteeksi, niin silloin sitä on myös rynnäköitävä... Jos muita vihufiguja välissä, ei onnistu.

Jos se olisi normi-IC niin ongelmaa ei olisi koska sitä ei voisi erikseen ampua... Mutta MC:nä hyökkääjä voi keskittää tulituksensa siihen.

Tällöin siis ammutaan Avataria nimenomaisesti, ei yksikköä johon se kuuluu. Koska yksikköä kokonaisuudessaan ei ammuta, sitä vastaan ei voida rynnäköidä.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Garoth
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Garoth »

Itseasiassa näkisin asian eri tavalla. Kun Avatar on liittynyt yksikköön, se on osa sitä. Vihollinen ampuu edelleen sitä yksikköä, jossa Avatar on, mutta tällä sekayksiköllä on sääntö, jonka ansiosta laukaukset saa targetoida suoraan Avatariin. Näin minusta on ammuttu sitä sekäyksikköä (koska ne ovat sillä hetkellä yksi unitti), joten sitä yksikköä pitäsi saada myös assaultata.

Aika mutu-pohjalta tuo väitteeni on vedetty, mutta niin ilmeisesti kaikki tähänkin asti esitetyt perustelut. Omana perusteluna on siis se, että yksikköön joinannut IC on yksikön jäsen, riippumatta siitä, mitä targetointi-sääntöjä sillä on ampumisen suhteen.
Phil Kelly says "No!"
Uzi-99
Viesti:

Voinee sen noinkin tulkita... Toisinsanoen: Yksikkö yleensä olisi kohde, kaikki tulitus vain kohdennettaisiin Avatariin yksikön sisällä.

Ja tosiaan, nuo charrujen ampumasäännöt selventävät että Avatar olisi osa yksikköä, ainoana poikkeuksena se pystytään erittelemään ampumista varten (mutta ei erillisenä kohdeyksikkönä siitä johon se on liittynyt, kuten itse tulkitsin).

Sekoitin varmaan IC:iden lähitaistelusääntöjen kanssa.
Viimeksi muokannut Uzi-99, Su 07.11.2004 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tanan

Avatarin laittaminen yksikköön on joka tapauksessa todella tyhmää (ellei sitten pelaaja jostain syystä halua sille warlockin consealia tai farseerin fortunea), sillä vaikka avatar on fearless se menettää ko. säännön liittyessään non-fearless yksikköön. Eli huonolla tuurilla parin hassun guardianin kuolema saa avatarin juoksemaan kirkuen karkuun. Lisäksi avatar liikkuu myös hitaammin ryteikön läpi, jos sillä on mukana tavallisia sotureita.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Tanan kirjoitti:Avatarin laittaminen yksikköön on joka tapauksessa todella tyhmää (ellei sitten pelaaja jostain syystä halua sille warlockin consealia tai farseerin fortunea)
Spear of Khaine anyone? :)
Eipä sitä varmaan muissa ryhmissä oikein näykkään.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
The Scientist

Deetwo kirjoitti:
Tanan kirjoitti:Avatarin laittaminen yksikköön on joka tapauksessa todella tyhmää (ellei sitten pelaaja jostain syystä halua sille warlockin consealia tai farseerin fortunea)
Spear of Khaine anyone? :)
Eipä sitä varmaan muissa ryhmissä oikein näykkään.
Paitsi ehkä wraithlordin kanssa.

-E
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Eikä sekään ole huitsin fiksua, sillä kovin moni tuskin haluaa pelastaa avatariaan bolter/lasgun tms. tulelta, jos tämä tarkoittaa, että wraithlord alkaa ottamaan haavoja kyseisistä aseista.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Mites se Wlordi alkaa niitä haavoja vaikkapa lasgunista ottamaan jos avatar on kaverina? En ole uutta kirjaa vielä lukenut, mutta kuulostaa hieman ihmeelliseltä säännöltä jos näin on.
Baldur

Viesti Kirjoittaja Baldur »

Grond kirjoitti:Mites se Wlordi alkaa niitä haavoja vaikkapa lasgunista ottamaan jos avatar on kaverina? En ole uutta kirjaa vielä lukenut, mutta kuulostaa hieman ihmeelliseltä säännöltä jos näin on.
Nykyiset majority toughness säännöt. Tässä tapauksessa wraithlordin ja avatarin muodostamaa yksikköä ammuttaessa käytettäisiin avatarin T:tä kaikkia laukauksia vastaan niin pitkään kuin avatar on hengissä.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Doh. Tuollaista siis. Lisäksi vielä se typerä lähitaistelusääntö, jonka perusteella Klaw-bossi jättää lyömättä. Alan vakavissani harkita 40k:n pudottamista pelilistaltani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”