Tau vs. Space Marines

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Väinämöinen

Tau vs. Space Marines

Viesti Kirjoittaja Väinämöinen »

Uutena Tau pelaajana tarvitsisin hieman taktiikoita, ja erityisesti Space Marineita vastaan (niitä vastaan tulee varmaan pelattua eniten).

Ajattelin ensin kysellä mitä minun kannattaisi ottaa armeijaani. Tietysti Broadsideja ja Crisis suitteja (plasma riflen kanssa), mutta miten olisi Hammerhead? Kannattaisiko siihen ottaa Ion Cannon vai Railgun? Itse ajattelin Ion Cannonia, koska sillä pääsisi siitä inhottavasta 3+ savesta läpi.

Ovatko Krootit kannattavia? Minulla on niitä vain vähän, joten saan vain yhden yksikön niistä aikaiseksi, mutta toimisivathan ne edes jonkinlaisena hidasteena.

Ja onko jotain erityistä jota minun tarvisi varoa kun pelaan tänään Space Wolffeja vastaan? Jos vastaat nopeasti ehdin vielä muokata armeijaani...
MaxMax

Re: Tau vs. Space Marines

Viesti Kirjoittaja MaxMax »

Väinämöinen kirjoitti:Ovatko Krootit kannattavia? Minulla on niitä vain vähän, joten saan vain yhden yksikön niistä aikaiseksi, mutta toimisivathan ne edes jonkinlaisena hidasteena.
Krootit on ainakin minulla olleet vähän on/off ukkoja. Joskus ne on vaan siellä hidasteena, joskus ne sitten pistää Tatical squadin, Assaultbiken ja Kirjastonhoitajan sileeks.(Niin ja Terminaatorin assaultcannon hajos myös viimeseen krootiin, kun vastustaja onnistu heittää kolme 1:stä). Eli jos vain on pisteitä niin mukaan vaan. Itse käytän niitä 12 squadissa ilman mitään lisä mausteita.
Ja onko jotain erityistä jota minun tarvisi varoa kun pelaan tänään Space Wolffeja vastaan? Jos vastaat nopeasti ehdin vielä muokata armeijaani...
Jos kentälle tulee hirvee läjä Rhinoja, niin kannattaa ampua ne ekalla vuorolla hajalle, tai edessä on lyhyt peli.
"Who is General Failure and why is he reading my hard disk?"
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Devilfishiä ei varmaankaan kannata käyttää.
Kriisipukujen käyttö kannattaa.
Hammerheadissa itse käyttäisin ennemmin Rail Gunia. Ordnance osuessaan tappaa ihan varmasti ainakin pari marinea ja muutenkin kiskotykin luulisi hajoittavan tankkeja tms. roskaa.
Kyllä ne krootit varmaan tappaa jos siltä tuntuu.
Susseita rhinot rikki, ja varmaan kannattaa rikkoa Blood Clawien rhinot ennen Grey Huntereita kun ne kummatkin osuvat suhun yhtä hyvin mutta Claweilla on vaan enemmän attackeja.
zqmfgb
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Suur-Sieni toinen kirjoitti:Devilfishiä ei varmaankaan kannata käyttää.
Riippuu armeijasta. Olen nähnyt devilfishiä käytettävän hyvin.
Kriisipukujen käyttö kannattaa.
Elinehto.
Hammerheadissa itse käyttäisin ennemmin Rail Gunia. Ordnance osuessaan tappaa ihan varmasti ainakin pari marinea ja muutenkin
Jos marinet on kasassa kyllä. Jos ei niin 3+ save on hyvä. Sanoisin että ase riippuu onko missile podeja/broadsidejä armeijassa. 3 broadsideä target lockeilla ja ion cannon on parempi hammerheadiin.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Oikolukuhirvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oikolukuhirvi »

Siis kaksi hammerheadiahan on minimi..... :wink:

Kunhan saat sen vindocatorin ja sen land raiderin rikki niin sitten on kaikki hyvin....

Mahdollisimman paljon jengiä kentälle, ja eiköhän homma hoidu.
Griffon on suomeksi griippi tai aarnikotka. "Griffoni" on tarmokas, vankka ja maatiaismaiselta vaikuttava koirarotu.
Tau-setä

Re: Tau vs. Space Marines

Viesti Kirjoittaja Tau-setä »

Väinämöinen kirjoitti:Ajattelin ensin kysellä mitä minun kannattaisi ottaa armeijaani. Tietysti Broadsideja ja Crisis suitteja (plasma riflen kanssa), mutta miten olisi Hammerhead? Kannattaisiko siihen ottaa Ion Cannon vai Railgun? Itse ajattelin Ion Cannonia, koska sillä pääsisi siitä inhottavasta 3+ savesta läpi.
Railgun ja Ion cannon on molemmat hyviä vehkeitä. Itse pidän yleensä ainakin yhden Hammerheadin Railgunilla mukana, koska vastustajan deployment ja liikkuminen vaikeutuu, jos pitää varoa templaatteja. Ja usein hauskoja tiiviitä muodostelmia syntyy vahingossakin. :) Itse käytän yleensä kahta Hammerheadia silloin kun en pelaa Farsightilla (toisella Ion, toisella Railgun) ja siihen Broadsidet päälle. Taun Heavy pickit on loistavia (Krootoxia lukuunottamatta), ja puree hyvin melkein mihin vaan.

Crisiksille parhaat optiot marineja vastaan (ja melkein yleisestikin) ovat Missile Pod (Rhinoihin) ja Plasma (Marineihin). Fusion Blaster on myös aika hauska vehje, jos (eli kun) joku pääsee lähelle. Kun Rhinot saa alas, voi alkaa hyppiä Crisiksilla Rapid Fire Rangelle ja taas karkuun. :) Crisikset on IMHO melkein hauskin osa koko armeijaa.
Väinämöinen kirjoitti:Ovatko Krootit kannattavia? Minulla on niitä vain vähän, joten saan vain yhden yksikön niistä aikaiseksi, mutta toimisivathan ne edes jonkinlaisena hidasteena.
Jos ne saa metsään, ne on aika hauskoja. :) Saven puute ja huono toughness tekevät sen, että niillä häviää meleen melkein aina, sillä vaikka ne saisivatkin jotain hengiltä, niiden omat tappiot ovat yleensä suuremmat (ainakin melee-marineja vastaan). Uudet assault Rulet parantavat niitä kuitenkin aika kivasti, sillä koska tappioita ei ole pakko ottaa pois ensin base-to-base kontaktista (kill-zonelta pois ottaminen riittää), huono initiative haittaa vähemmän, ja Kroottien lisä-attackeista on hyötyä.

Itse en ole paljoakaan krootteja käyttänyt (paitsi teemalistoissa), joten en osaa sanoa mitään varmaa.
Väinämöinen kirjoitti:Ja onko jotain erityistä jota minun tarvisi varoa kun pelaan tänään Space Wolffeja vastaan? Jos vastaat nopeasti ehdin vielä muokata armeijaani...
Wolf Scoutit. Tau ei tykkää niistä yhtään. Vanhoilla assault säännöillä ne tosin oli vielä pahempia, ampui tankin rikki, ja alkoi sitten riehumaan Firewarriorien joukossa. Wuffeja vastaan Ethereal on noitten scouttien takia aika suuri riski, joten se kannattaa ehkä jättää kotiin, koska se voi kuolla hiukan liian helposti.
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I
Tau-setä

Viesti Kirjoittaja Tau-setä »

tneva82 kirjoitti:
Suur-Sieni toinen kirjoitti:Devilfishiä ei varmaankaan kannata käyttää.
Riippuu armeijasta. Olen nähnyt devilfishiä käytettävän hyvin.
Mä olen samaa mieltä. Devilfish on tiettyjä armeijoita vastaan todella hyvä. Varsinkin sellaiset melee-armeijat jotka eivät panosta tankkien rikkomiseen eivät tykkää yhtään jos vastustaja lähtee juoksemaan karkuun vehicleillä. Sitten vähää anti-tank kapasiteettia joutuu jakamaan Hammerheadien ja pakoautojen kesken. :)

Lisäksi jos maastoa on vähän, Crisikset voivat piiloilla niitten takana. :wink:
"Kyllähän mä ton olisin voittanut, jos olisin osannut pelata." Kootut Selitykset, Osa I
tneva82

Tau-setä kirjoitti:Mä olen samaa mieltä. Devilfish on tiettyjä armeijoita vastaan todella hyvä. Varsinkin sellaiset melee-armeijat jotka eivät panosta tankkien rikkomiseen eivät tykkää yhtään jos vastustaja lähtee juoksemaan karkuun vehicleillä.
Joh. Mun berserkkerit kannattaa tuota väitettä! Mikään ei potuta enemmän kuin saalis joka kipittää karkuun vekottimessa minkä hajottaminen on berserkkereille hankalaa!
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

minut nuo krootit ovat yllättäneet positiivisesti. Totta on että ne kuolevat niin vikkelästi ettet huomaakaan, mutta ne ovat hyvin iskukykyisiä pistehintaansa nähden. Lisäksi kun ovat ihan suhteellisen hyviä ampumaan ovat krootit ihan hyvä ala-around porukka, ja voivat pelastaa päivän kun vastustajan hormagaunt lauma pääsee kiinni ensimmäiseen fire warrior porukkaan. (nimim. herra jonka puoli armeijaa kaatui lictorin ja hormagaunt broodin toimintaan, suorasti/epäsuorasti)
Tsarizard

Viesti Kirjoittaja Tsarizard »

paljon chrisis suittei, broadsidei, hammerhedei ja stealth suititki vaikuttaa kaikki hyviltä valinnoilta 8)
Pelimies saa mitä tahtoo ja ottaa sen tyylillä
Väinämöinen

Kiitoksia kaikilla vinkeistä. Harmi etten ehtinyt nähdä läheskään kaikkia, koska aloitimme pelaamaan jo kolmelta. Vastassa siis Space Wolves ja scenarioksi tuli Meat Grinder.

Hyvällä tuurilla minä pelasin puolustajana. Vastustajan armeija yllätti, ei lainkaan kulkuneuvoja 8O. Kaksi Longfang yksikköä aiheutti suurinta harmia, tuhosivat minulta Fire Warrior yksikön vuorossa. Kun ensimmäisellä vuorolla en osunut 30+ laukauksesta kuin neljällä ja ethereal kuoli 2. vuorolla, aloin huolestua jo tosissani. Onneksi peli päättyi jo 6. vuorolla kun minulla oli vielä crisis suitit ja commander Shas'O jäljellä.

Nyt minulla on 40k:ssa voittoprosentti 75% :D. No, myönnetään... Vain 4 peliä takana joista 3 voittoa, mutta ei mitenkään huonosti vasta-alkajalta.

Mutta lisää taktiikoista. Olen näissä peleissä huomannut, että space marinet pystyvät ampumaan minua paremmin. Siis minä kyllä saan enemmän laukauksia lentämään, mutta en tee läheskään niin paljon vahinkoa kuin SM jonka raskaat aseet menevät suoraan panssarista läpi. Millä tavalla minun pitäisi tätä vastaan pelata? Crisis Suitit ovat toimineet aina hyvin, mutta yksinään ne eivät pysty kaikkia hoitamaan. Onko tellä jotakin hyvää taktiikkaa?
Oikolukuhirvi
Viesti:

Hanki perhanasti firewarrioreita ja ammu takas. 2 hammerheadia tekee kivaa jälkeä kanssa. Muista rikkoa tankit asap!
Griffon on suomeksi griippi tai aarnikotka. "Griffoni" on tarmokas, vankka ja maatiaismaiselta vaikuttava koirarotu.
Ishmael
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ishmael »

Auttoipa paljon. Tankkipohjaisia ampuvia Marineita vastaan ei pitäisi tulla kauheasti vaikeuksia, Taun runsas tulivoima todennäköisimmin pitää ne edes hiljaisina. Whirlwind on tietenkin eri juttu, siitä ei Taun pitäisi tykätä.

Jalkaisin tulevat shootamarinet voivat aiheuttaa enemmän vaikeuksia, lähinnä hyvän savensa ansiosta. Muista tuhota yksiköt viimeiseen mieheen asti (sillä se isoin tykki useimmiten on), karkuunjuoksettamainen ei yleensä auta. Devastatoreista yms. kannattaa aloittaa, jos mahdollista, ennen Tacticaleihin siirtymistä. Taun tuli pitää jakaa todella tarkasti, "ylimääräiset" laukaukset eivät saa mennä hukkaan.
Ensin Hammerheadin template, niin alle saa niin paljon kuin voi. Toimii myös Marineihin, sanoisin että vähintään yhtä hyvin kuin Ion Cannon. Jos Broadsidet Pystyvät näkemään laajalti, niin sivusta saattaa olla armeijan keskustaa parempi vaihtoehto, olet ainakin osan lascannoneista kantaman ulkopuolella. Crisisien ampuminen kannattaa jättää viimeiseksi, ne pystyvät viimeistelemään melkein minkä tahansa kohteen, jonka muu armeija on pehmittänyt.
Pidä suitit suojassa, jetpackin kanssa voi hyppiä jonkun sopivan maastonkappaleen takaa ampumaan.

Tämä marinepelaajan näkökulmasta yhden 900:n pisteen pelin kokemuksella.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
Henri Ketonen

Niin ja kannattaa nauraa oikeen tosi räkäisesti jos vastaan ajelee Land Raider tai Monoliitti.
zqmfgb
Oikolukuhirvi
Viesti:

Jeps, molemmat 4+ glancing. Markeroit niin osuu 2+
Ishmael
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ishmael »

Ei kannata nauraa ennenkuin myös pysäyttäää sen. Sisältä tuleva squadi voi vielä pilata päivän.
Oberon kirjoitti:On ne RF-tiimin pojat kovia kyllä
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

krootit ovat vain pisteissä niin halpoja että eivät käytännössä voi mokata. Jos kentällä on metsä niin ovat tosissaan hyviä. Sellainen pieni yksikkö kannattaa pitää aina mukana.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Väinämöinen

Joo, olen suunnitellut ottaa Krootteja. Mutta tarvisiko ottaa mukaan myös joitakin Kroot Houndeja? Olisikohan siitä I 4:stä hyötyä...
tneva82

Väinämöinen kirjoitti:Joo, olen suunnitellut ottaa Krootteja. Mutta tarvisiko ottaa mukaan myös joitakin Kroot Houndeja? Olisikohan siitä I 4:stä hyötyä...
Yep. Ja niiden lisähyökkäykset jos vihollinen pakenee on myös käteviä. Ja näyttää siistiltä yksikössä ;-)
Henri Ketonen

Ota krootoxeja kans. Ja Shaper. Siinä sulla on sitten sairaan hieno kroottiyksikkö.
zqmfgb
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Taktiikat”