"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

aloittelijan kysymys mariineista

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Ballpointpen

aloittelijan kysymys mariineista

Viesti Kirjoittaja Ballpointpen »

Juttu on tässä: Minä aloitin harrastukseni keräilemällä kääpiöitä, sitten jatkoin necroneilla ja niin edespäin. Siis minulla ei ole ollut minkäänsortin nopeaa iskuarmeijaa. Nyt necroneitteni rinnalle olisi nousemassa oma mariinichapteri, jolle haluaisin antaa edes vähän nopeutta (sit & shoot tympii.) Minulla siis iskuarmeijasta kokemus on pääasiallisesti sitä, että etana-armeijalla niitä vastaan pelaaminen on äärimmäisen turhauttavaa touhua.

Kysymys on tässä: Minulla on jo ennalta pakollisen jalkaväen lisäksi yksi landspeeder. Kannattaisiko hankkia seuraavana vaikka toinen landspeeder, bikeja vai kenties assault mariineja? valistakaa tumpulaa olkaa hyvä!
"Remember, what to do friends, now tell me out loud: What are you supposed to do, when you see the flash?"
Grim

Viesti Kirjoittaja Grim »

Mariineistahan saa vaikka minkälaisen "nopean" armeijan.

Drop Podit
En ole nähnyt näitä paljon käytettävän, mutta antavat turvallisen deepstriken, mikä tarkoittaa että saat joukkosi juuri sinne minne haluat, mikä kuulostaa hyvältä. :)

Land Speederit
Näitä vaan paljon... ovat nopeita kuin mitkä, ja vehiclenä oleminen suojaa niiltä rivimiehien aseilta (esim. lasgunit). Lisäksi asevaihtoehdot ovat hyviä, assault cannonit ovat erittäin käyttökelpoisia.

Rhinot
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta tai näkemystä nykypäivän rhinorushista, mutta Captain ainakin yrittää vakuuttaa ihmisiä siitä että on se vieläkin mahdollista (?). Siis jalkaväkeä rhinoihin ja pääset nopeasti lähelle.

Assault Squadit
Näistäkään ei ole kokemusta, mutta saavat hyvää tavaraa mukaan ja omaavat sen lähitaisteluaseiden +1 attackin.

Biket
Bikesquad jota johtaa bike-chaplain... näitäkään en ole paljon nähnyt, mutta uskoisin saavan jotain aikaan. Ampuvat melko hyvin twin-boltereillaan ja taisivat nämäkin saada kivaa kamaa (fistejä?).
Attila

Viesti Kirjoittaja Attila »

ZagSnikk kirjoitti:Rhinot
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta tai näkemystä nykypäivän rhinorushista, mutta Captain ainakin yrittää vakuuttaa ihmisiä siitä että on se vieläkin mahdollista (?). Siis jalkaväkeä rhinoihin ja pääset nopeasti lähelle.
Loogisesti ajatellen tuo on vieläkin käypä vaihtoehto. Nykyään vain kannattaa käyttää Takkimarsuja Rynnäkkömarujen sijasta. (Elikkäs siis Tactical Marineita.)

Homma toiminee näin, että posotetaan sillä Sarvikuonolla vihollisen eteen niin, että se suojaa ulostautuvia marsuja, jotka hyppäävät sarjatulietäisyydelle ja antavat palaa.

Eikö vain, Kapu?
Taktiikka? Minä olen täällä heittämässä noppaa.
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Attila kirjoitti:Loogisesti ajatellen tuo on vieläkin käypä vaihtoehto. Nykyään vain kannattaa käyttää Takkimarsuja Rynnäkkömarujen sijasta. (Elikkäs siis Tactical Marineita.)

Homma toiminee näin, että posotetaan sillä Sarvikuonolla vihollisen eteen niin, että se suojaa ulostautuvia marsuja, jotka hyppäävät sarjatulietäisyydelle ja antavat palaa.

Eikö vain, Kapu?
En ole the Captain, mutta näinhän se nykyään menee. Tosin siskot on kukkulan kunin...kuningattaria tässä hommassa.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Attila kirjoitti: Eikö vain, Kapu?
Ööö... Minä en ole käyttänyt Rhinoja kuin viimeksi 2. editionissa Squateillani. Omistan yhden puoliksi maalatun "Command rhinon" Blood Angeleilleni sekä kasan rankoja, joista luultavasti tulee joskus immolatoreita/razorbackeja/exorcisteja/jotain ihan muuta.

Blood Angel Rhino rushin puolesta puhuin vielä 4. editionin ilmestyttyäkin, kunnes GW tärveli koko jutun Q&A:llaan. Periaatteessahan all-out rhino rushin pysäyttäminen on vielä nykyäänkin sikavaikeaa, koska tankeilla voi suojata toisiaan ja ulostautuvia äijiä.

Space Marine -codexin trait-systeemillä saa halutessaan joko paljon mopoja tai paljon jump packeja, joten hyvinkin nopean ja pisteissä kalliin armeijan saa halutessaan tehtyä (ks. esim. White scarsien traitit). Yksi vaihtoehto on tietysti Ravenwing (Codex: DA plus Q&A).

Joskus vielä toteutan sen BA land raider rush -armeijani.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Drakken

Re: aloittelijan kysymys mariineista

Viesti Kirjoittaja Drakken »

Ballpointpen kirjoitti: Kysymys on tässä: Minulla on jo ennalta pakollisen jalkaväen lisäksi yksi landspeeder. Kannattaisiko hankkia seuraavana vaikka toinen landspeeder, bikeja vai kenties assault mariineja?
Assault marinet ovat IMO erittäin hyödyllisiä. +1 attack ja rynnäköinti, niin täysi 10 hengen assault squad saa 30 iskua ja päälle vielä suht hyvä WS, kyllä siinä nopeasti pyyhkii vihollis yksiköitä pois kentältä. Ja jos ei muuta niin ne voivat toimia firemagnettina, kun loput armeijastasi etenevät. Suosittelen... vielä hetki sitten ne olivat vielä melko halpoja, mutta GW:n pitikin mennä uusimaan marinet ja nyt ne ovat kallistuneet! :(
Silens

Viesti Kirjoittaja Silens »

Drakken kirjoitti:
Ballpointpen kirjoitti: Kysymys on tässä: Minulla on jo ennalta pakollisen jalkaväen lisäksi yksi landspeeder. Kannattaisiko hankkia seuraavana vaikka toinen landspeeder, bikeja vai kenties assault mariineja?
Assault marinet ovat IMO erittäin hyödyllisiä. +1 attack ja rynnäköinti, niin täysi 10 hengen assault squad saa 30 iskua ja päälle vielä suht hyvä WS, kyllä siinä nopeasti pyyhkii vihollis yksiköitä pois kentältä. Ja jos ei muuta niin ne voivat toimia firemagnettina, kun loput armeijastasi etenevät. Suosittelen... vielä hetki sitten ne olivat vielä melko halpoja, mutta GW:n pitikin mennä uusimaan marinet ja nyt ne ovat kallistuneet! :(
Ja vielä otetaan Traiteilla Furious Assault niille ja Chaplaini ryhmää.
Se 30 re-rollattavaa attackia S5:sella ja I5:lla Assaultoidessa sattuu. Olen käyttänyt joka pelissä ja aina on toiminut. Hyödyllisiä! IMO
Drakken

Silens kirjoitti: Ja vielä otetaan Traiteilla Furious Assault niille ja Chaplaini ryhmää.
Se 30 re-rollattavaa attackia S5:sella ja I5:lla Assaultoidessa sattuu. Olen käyttänyt joka pelissä ja aina on toiminut. Hyödyllisiä! IMO
Juuri näin! ;)
Ja Chaplainin kanssa ne on fearlessejäkin!
Silens

Viesti Kirjoittaja Silens »

Drakken kirjoitti:
Silens kirjoitti: Ja vielä otetaan Traiteilla Furious Assault niille ja Chaplaini ryhmää.
Juuri näin! ;)
Itse käytän yleensä 2 x 5-7 miehen Assault Squadia Flamereilla. Fistikessu mukaa. Nyt ajattelin vaihtaa juuri tuohon. Ja Libru vielä siihen...
The Captain
Valvoja

Drakken kirjoitti:
Juuri näin! ;)
Juuri näin. Ja chaplainin kanssa maksetaan se 400+ pistettä ja kuollaan sittenkin vähän sitkeämpään tulitukseen.
Drakken

The Captain kirjoitti: Juuri näin. Ja chaplainin kanssa maksetaan se 400+ pistettä ja kuollaan sittenkin vähän sitkeämpään tulitukseen.
Mutta ne ovat silti tehokkaita... :)
Kyllähän nämä pitempään selviävät kuin esim. Landspeeder, joka ainakin omissa peleissäni on toisella vuorolla maassa...
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Toisaalta, sitten kun niitä on se 6/9 ja kaikilla AC ja HB, niin ainaki täällä itketään(ja vuodetaan) verta niin että... Tähän mennessä DH on ampunut niistä 4/6 alas, mikä ei riittänyt kun sen saavuttamiseen meni koko peli ja oli siellä vielä 1000pts muuta rautaa kentällä tiputettavaksi...
The Captain
Valvoja

Drakken kirjoitti:
The Captain kirjoitti: Juuri näin. Ja chaplainin kanssa maksetaan se 400+ pistettä ja kuollaan sittenkin vähän sitkeämpään tulitukseen.
Mutta ne ovat silti tehokkaita... :)
Kyllähän nämä pitempään selviävät kuin esim. Landspeeder, joka ainakin omissa peleissäni on toisella vuorolla maassa...
Tietysti, mutta tuon squadin hinnalla saisi 8 land speederiä. Kyllä se kolmen pisteen grottikin kuolee tosi nopeasti.
Drakken

No niin... tietenkin. Ovathan nuo speederitkin ihan käteviä "itsemurhalentäjiä". Assault squad olisi ainakin taloudellisesti kannattavampi. Sillä jos nyt oikein muistan, halvin speederi oli 27.5€ ja noita kun ostaa 8 niin siinä venähtää melko pitkä penni :p
Itselläni speedereitä on (vielä) vain 1.
Molemmat ovat varsin varteen otettavia vaihtoehtoja.
Mutta puolustan assault mariineja silti. Aina vaan parempi jos on molempia. (?) Landspeeder(it) ryntää edeltä ja heikentää/tuhoaa vihollisjoukkoja, kunnes mahdollisesti kuolevat ja Assaultit tulee hoitelemaan jämät.

Ja edelleen IMO
(Itselläni vain hyviä kokemuksia Assault Marineista)
Warcrafter

Viesti Kirjoittaja Warcrafter »

Siis jos nopeasti vihun kimppuun haluaa niin Drop podit ovat ehdoton vaihtoehto. Podi on Rhinoa paremmin panssaroitu, yli puolet halvempi ja voi kantaa myös terminaattoreita tai yhden Dredin. Yksi melta mukaan niin jo lähtee melkein mikä tahansa vastustaja kun podi parkeeraa viereen ja mariinit alkaa soittaa.
"Cast off your fear!...Look forward!...Go forward!"
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
GreenOwl2

Viesti Kirjoittaja GreenOwl2 »

miks laittasit termoja podiin kun saavat deep srike muutenkin aina?
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

GreenOwl2 kirjoitti:miks laittasit termoja podiin kun saavat deep srike muutenkin aina?
Jotta ne eivät kuolisi niin herkästi maastoa ja vihollisia täynnä olevalla kentällä?
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

ja saavat podista suojat itselleen ettei niitä ammuta ihan heti pois
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
GreenOwl2

Viesti Kirjoittaja GreenOwl2 »

kerppa vielä mistä muka löytyy että termoillee saa podin transportiks?

mun codexsissa niille ainakin saan vaan land raiderin
The Captain
Valvoja

GreenOwl2 kirjoitti:kerppa vielä mistä muka löytyy että termoillee saa podin transportiks?

mun codexsissa niille ainakin saan vaan land raiderin
Drop pods -säännön kohdalta kenties? Ei minkään squadin kohdalla mainita podia transport optiona.

Eri mieltä olen kuitenkin siitä, että podeilla pääsisi nopeasti vihollisen kimppuun. Tulittamaan pääsee aikaisintaan vuorolla 2 (jos reserviheitto onnistuu eikä scatter puhalla tuulen mukana kuuseen), assaultoimaan aikaisintaan vuorolla 3. Nopeammin pääsee rhinollakin, tosin podin etu on se, että sitä ei ammuta mäsäksi omiin takalinjoihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Armeijat ja yksiköt”