Suomeen oma GT v.2006 lähtien
Suomeen oma GT v.2006 lähtien
Tuore tieto suoraan Scandinavian GT:stä:
Ensi vuodesta lähtien Suomi saa oman tupla-GT:n, eli sekä 40k että FB turnaus samassa! Paikka ja aika vielä avoinna.
Ensi vuodesta lähtien Suomi saa oman tupla-GT:n, eli sekä 40k että FB turnaus samassa! Paikka ja aika vielä avoinna.
Leikitään paholaisen asianajajaa hivenen, otin osaa edelliseen Espoossa pidettyyn Scan GT:hen ja maksoin sen hulppen osallistumismaksun tästä riemusta. Kuitenkaan turnaus ei eroa mitenkään edukseen muista suurista Suomessa järjestetyistä turnauksista.
Pieni vertailu:
- Hintaa GW:n GT-turnauksella on 2-3 kertaa enemmän.
- Palkinnot on huonommat. ( Ei sikäli, että olisin koskaan mitään voittanut, mutta imago-kysymys. )
- Maasto on sama kuin muissa isoissa turnauksissa, kun se vuokrataan muilta järjestäjiltä
- Fanaticissa saan turnauspaidan lisukkeena. ( Omalla nickillä )
- GT:hen tulee enemmän ulkomaalaisia kuin muidin Suomen isoihin turnauksiin. Voisi tulla muihinkin, jos enemmän mainostettaisiin. Sinänsä hauska lisä pelata todella uusia naamoja vastaan.
- GT on se Offial GW Grand Tournament, jonka voitosta saa enemmän katu-uskottavuutta. ( Taas ei muuta elämääni mitenkään, koska turnausvoitto on osaavien pelaajien juttu. )
Viime kädessä pitäisi itseni kannalta aika yhden tekevänä järjestääkö GW omia turnauksiaan Suomessa, kun PKP ja Chaosboyz hoitavat hyvin isot kinkerit edullisemmin sekä Musta Susi, Cosa Nostra etc. pyörittävät pienempiä turneita isojen välissä.
Kerta kokemus kotimaan GT:stä riitti, ulkomaille varmaan tulee jossain vaiheessa lähdettyä, mutta sekin menee elämysmatkailun piikkiin.
Harrastuksen kannalta GW:n panostus on varmaan hyvä juttu ja luo kiinnostusta figuja kohtaan lisää -> uusia kasvoja figupiireihin on aina mukava asia.
Pieni vertailu:
- Hintaa GW:n GT-turnauksella on 2-3 kertaa enemmän.
- Palkinnot on huonommat. ( Ei sikäli, että olisin koskaan mitään voittanut, mutta imago-kysymys. )
- Maasto on sama kuin muissa isoissa turnauksissa, kun se vuokrataan muilta järjestäjiltä
- Fanaticissa saan turnauspaidan lisukkeena. ( Omalla nickillä )
- GT:hen tulee enemmän ulkomaalaisia kuin muidin Suomen isoihin turnauksiin. Voisi tulla muihinkin, jos enemmän mainostettaisiin. Sinänsä hauska lisä pelata todella uusia naamoja vastaan.
- GT on se Offial GW Grand Tournament, jonka voitosta saa enemmän katu-uskottavuutta. ( Taas ei muuta elämääni mitenkään, koska turnausvoitto on osaavien pelaajien juttu. )
Viime kädessä pitäisi itseni kannalta aika yhden tekevänä järjestääkö GW omia turnauksiaan Suomessa, kun PKP ja Chaosboyz hoitavat hyvin isot kinkerit edullisemmin sekä Musta Susi, Cosa Nostra etc. pyörittävät pienempiä turneita isojen välissä.
Kerta kokemus kotimaan GT:stä riitti, ulkomaille varmaan tulee jossain vaiheessa lähdettyä, mutta sekin menee elämysmatkailun piikkiin.
Harrastuksen kannalta GW:n panostus on varmaan hyvä juttu ja luo kiinnostusta figuja kohtaan lisää -> uusia kasvoja figupiireihin on aina mukava asia.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Adam Savage
Täysin samaa mieltä. Ja hyvät pointit oli. 50e:n osallistumismaksu, joka ei muistaakseni sisältänyt mitään sapuskaa. Tulihan siitä hienot sääntöpaketit kotiin, mutta eipä juuri muuta. Ja ainiin, muissa kotimaisissa turnauksissa on tuo tuomareiden sääntöosaaminenkin paremmin hanskassa.Iceman kirjoitti:Leikitään paholaisen asianajajaa hivenen, otin osaa edelliseen Espoossa pidettyyn Scan GT:hen ja maksoin sen hulppen osallistumismaksun tästä riemusta. Kuitenkaan turnaus ei eroa mitenkään edukseen muista suurista Suomessa järjestetyistä turnauksista.
Onhan Virallinen GT ihan siistiä, mutta saa nähdä joskohan sinne oikeasti jaksaa lähteä rahaa polttamaan pelkän nimen vuoksi.
-A
"Eikö ole aika hyvä muodostaa mielipiteensä sillä tavalla, että katsoo mitä mieltä joku urpo on, ja on itse eri mieltä."
Siinä vaiheessa kun pohjoismaihin saadaan GD-kilpailu, niin tuosta voisi kiinnostuakin.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- makkarafolio
Olisikos muuten melko pontevaa, jos kaikki tiedostavat pelaajat hylkisivät tuota turnausta ja äänestäisivät jaloillaan syynä yltiöylihinnoittelu ja brandilla rahastaminen?
Miettikääpä sitä ihmetyksen määrää jos fanatic olisi puolet suurempi tätä suurta ja mahtavaa geeteetä. Kyllä Lahden pojat ansaitsisivat sen partaansanauramisen palkaksi pyyteettömyydestään.
Miettikääpä sitä ihmetyksen määrää jos fanatic olisi puolet suurempi tätä suurta ja mahtavaa geeteetä. Kyllä Lahden pojat ansaitsisivat sen partaansanauramisen palkaksi pyyteettömyydestään.
Pyyteettömyys on mielenkiintoinen käsite sikäli, että jokainen ihminen pyrkii toimillaan tavoittelemaan omaa etuaan (joka voi olla myös muiden etu), jonka laatu toki voi vaihdella.makkarafolio kirjoitti: Miettikääpä sitä ihmetyksen määrää jos fanatic olisi puolet suurempi tätä suurta ja mahtavaa geeteetä. Kyllä Lahden pojat ansaitsisivat sen partaansanauramisen palkaksi pyyteettömyydestään.
Esim. Munterhan on todennut, että PKP tarkkailee turnauksien järjestämisen vaikutusta myyntiin ja kuinka kannattavia turnaukset ovat - jos eivät olisi taloudellisesti kannattavia ja vaivan arvoisia, ei niitä järjestettäisi. Tämä on toki luonollista, eikä vähennä missään määrin tapahtumien tärkeyttä/arvostettavuutta - hyvä tapahtuma on hyvä tapahtuma
Harrastajat tekevät sen, jotta heidän harrastuksensa leviäisi ja palvelut harrastuksessa paranisivat (jo heidän oma panoksensa parantaa - turnaukset tms. ovat kivoja, eivät niitä harrastajat muuten järjestäisi. Järjestäminen on myös useista mukavaa puuhaa). Firmat puolestaan saman asia periaatteessa, mutta heidän saama hyöty ei ole parantuneet palvelut vaan taloudellinen. Olipa motiivi mikä tahansa, niin harrastajat kuin firmat hyötyvät harrastuksen leviämisestä & laajentumisesta.
Kyllä se GW:kin siis tuota tekee levittääkseen harrastusta, palvellakseen asiakkaita paremmin (jokainen lisätapahtuma on palvelun parantumista) ja saadakseen näin lisää tuloja. En nyt ymmärrä, miksi ihmeessä sitten tuota pyrkimystä tulisi boikotoida/katsoa karsaasti, vaikka siitä GW taloudellisestikin hyötyisi.
EDIT: Viestin muotoilua muokattu. Pahoitteluni PKP:lle aiemmasta muotoilusta.
Viimeksi muokannut Matti, To 15.09.2005 22:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
- Gondorin Marko
Ihme negatiivisuutta taas kerran ilmassa.
Mun mielestä GT:n saaminen suomeen on mahtava juttu. Samoin kuin se että PKP järjestää täällä Fanatic-tason turnauksia. Erityisen mukavaa on se että GW:llä menee nykyään Suomessa niin hyvin että figuja on ylipäätään tarjolla ja turnauksia järjestetään. Itse olen pelannut kaikenlaisia rooli-, lauta- yms. fantasiapelejä parisenkymmentä vuotta ja täytyy sanoa että parin viime vuoden aikana on tapahtunut aika paljon. Kaukana ovat ne ajat kun figut oli tehtävä paperista tai legoista ja säännöt kehiteltävä itse epämääräisten huhujen perusteella.
Minä ainakin aion käydä jatkossakin erityisesti isommissa turnauksissa järjestäjästä riippumatta. Paljon pelaajia = hyvä meininki. Tietysti on oikeutettua valittaa kovasta hinnasta, mutta jos ei välillä maksa, ei kohta ole jäljellä mistä maksaa.
Mun mielestä GT:n saaminen suomeen on mahtava juttu. Samoin kuin se että PKP järjestää täällä Fanatic-tason turnauksia. Erityisen mukavaa on se että GW:llä menee nykyään Suomessa niin hyvin että figuja on ylipäätään tarjolla ja turnauksia järjestetään. Itse olen pelannut kaikenlaisia rooli-, lauta- yms. fantasiapelejä parisenkymmentä vuotta ja täytyy sanoa että parin viime vuoden aikana on tapahtunut aika paljon. Kaukana ovat ne ajat kun figut oli tehtävä paperista tai legoista ja säännöt kehiteltävä itse epämääräisten huhujen perusteella.
Minä ainakin aion käydä jatkossakin erityisesti isommissa turnauksissa järjestäjästä riippumatta. Paljon pelaajia = hyvä meininki. Tietysti on oikeutettua valittaa kovasta hinnasta, mutta jos ei välillä maksa, ei kohta ole jäljellä mistä maksaa.
"The unit attacked on the back do not enjoy the protection of their shield."
Tuo on sinänsä hauskan oikukas yhtälö. Hommat tehdään 100% oman harrastuksen takia, mutta koska työ ja harrastus kulkevat käsi kädessä, seuraan sitä milla lailla resurssejaan kannattaa jakaa. Eli kyse ei ole tekeekö turnauksia, vaan tekeekö niistä valkakunnallisia vai paikallisia.Matti kirjoitti:Pyyteettömyydestä? Siis hetkonen, Munterhan on todennut, että PKP tarkkailee turnauksien järjestämisen vaikutusta myyntiin ja kuinka kannattavia turnaukset ovat - jos eivät olisi taloudellisesti kannattavia ja vaivan arvoisia, ei niitä järjestettäisi. En nyt sanoisi pyyteettömäksi, jos oma lehmä on ojassa. Sama juttu se mille vain kaupalliselle taholle on - harrastuksen leviäminen on heidän etunsa.
Valtakunnalliset turnaukset ovat kalliita järjestää. Pelkkä aluevuokra Fanatic 3:een on 1830€. Majoittaminen maksaa siivouksineen viitisen sataa. Henkilökuntaa tarvii hitosti ja ulkomaisille vieraille maksetaan matkoja. Henkilökuntaa ruokitaan, kamaa roudataan läjäpäin sekä palkinnotkin ovat melkoisen hinnakkaita. Samoin myös turnausmateriaalit, t-paidat ja maastot. Kun summat siis pyörivät monissa tuhansissa euroissa, ei enää ole mahdollista olla täysin pyyteetön tai motiiveille vapaa.
Toki siis noita aina halutaan järjestää omaksi iloksi, mutta onhan selvää, että jos siitä aiheutuva valtakunnallinen myynti ohjautuu suurelta osin jollekin muulle, niin pelkästä järjestämisen ilosta ei kannata maksaa itseään kipeäksi. Osa turnausten kulujen kattamista lasketaankin tulevan nettimyynnistä. Jos siis turnauksessa käyvät pelaajat silti valitsevat mieluummin nettiostoksiensa paikaksi tahoja, jotka osallistuvat harrastukseen vain myymällä tavaraa ohjehintoja halvemmalla, ei heihin kannata panostaa rahaa koska sitä panosta ei saada takaisin. Tällöin on tehtävä kustannuksiltaan halvempia tapahtumia ja keskityttävä enemmän paikalliseen turnausjärjestämiseen.
GT on hyvä lisä turnausgenreen ja konseptiltaan siinä mielessä erilainen, että siellä ei ole katsojia. Se on siis vain turnaus, ei kaupallinen tapahtuma ja sen takia sen kustannusrakennekin on erilainen.
http://www.puolenkuunpelit.com - verkkokauppa ja peliportaali
Liikkeet Lahdessa, Kouvolassa ja Tampereella
Liikkeet Lahdessa, Kouvolassa ja Tampereella
Kuinkahan paljon tuommosen järjestäminen maksaisi, jos oikeasti yrittäisi. Katsotaampa, tämä siis helsingissä.
1. Paikka. Jos viikonloppuna tai kesällä, voisi kysyä yliopistolta paikkaa. Muistaakseni ne saattaa antaa, jos ei ole kaupallista toimintaa. Jos ei saa, niin sitten maksaa maltaita.
2. Maasto ja pöydät. Chaosboyz tarjosi jotain, ei hirveän kalliilla. Ja Fantsulta/GW:ltä voisi yrittää pyytää. Paikalla saattaa olla pöytiä, mutta pelikentän levyt voisi olla ongelma. Pelaajia voi myös pyytää tuomaan mukanaan.
3. Palkinnot. Mikäli kaikki on mennyt edellä hyvin niin suurin osa tuloista voidaan ohjata tähän (ja jos oikein tuon yliopiston muistin, niin kaikki ylijäämä). Lahjakortit GW:lle tai Fantsuun ovat helppo vaihtoehto. Plakaatit tms jutut ovat sitten kalliimpi ja vaikeampi.
4. Muu säätö. Eli tuomarit, turnauslistat ja härpäkkeet. Kaippa tuon saa aikaan kunhan on muutamia ihmisiä avustamassa.
1. Paikka. Jos viikonloppuna tai kesällä, voisi kysyä yliopistolta paikkaa. Muistaakseni ne saattaa antaa, jos ei ole kaupallista toimintaa. Jos ei saa, niin sitten maksaa maltaita.
2. Maasto ja pöydät. Chaosboyz tarjosi jotain, ei hirveän kalliilla. Ja Fantsulta/GW:ltä voisi yrittää pyytää. Paikalla saattaa olla pöytiä, mutta pelikentän levyt voisi olla ongelma. Pelaajia voi myös pyytää tuomaan mukanaan.
3. Palkinnot. Mikäli kaikki on mennyt edellä hyvin niin suurin osa tuloista voidaan ohjata tähän (ja jos oikein tuon yliopiston muistin, niin kaikki ylijäämä). Lahjakortit GW:lle tai Fantsuun ovat helppo vaihtoehto. Plakaatit tms jutut ovat sitten kalliimpi ja vaikeampi.
4. Muu säätö. Eli tuomarit, turnauslistat ja härpäkkeet. Kaippa tuon saa aikaan kunhan on muutamia ihmisiä avustamassa.
-
tube
- Chaosboyz Crew
- Viesti:
Re: Suomeen oma GT v.2006 lähtien
Kas kas. Lainaan alle useampaakin viestiä.
Suomessa on niin hyvä turnausscene (Fanaticit, Lahtelaisten omat turnaukset, jne ja tietenkin me
), että käytännössä vain suomalaisille pelaajille suunnatulla GT:llä ei kovin hurjia taideta saavuttaa.
Olin "konsultoivana järjestäjänä" Suomen 40k GT:n järjestelyissä pari kesää sitten, ja GW laski ainakin silloin turnauksensa budjettiin ilm. henkilökunnan palkat, ulkomailta tulleiden järjestäjien lennot, maastoista jotain yms. Turnausmaksu oli vissiin 50 euroa (* 100 osallistujaa), turnauspaikan vuokra (koska kaverini oli silloin Matinlahden pomo) oli halpa 500e. Loppu raha meni ilmeisesti sitten sääntönivaskojen postittamiseen ja kopiomiseen.
Chaosboyz GT pidettiin samassa paikassa hiukan myöhemmin hintaan 15 euroa, ja osallistujille tarjottiin vielä kakkuakin.
Toki lienee päivänselvää, että jos firma X järjestää tapahtuman Y, siihen liittyy ajatus, että tapahtuma Y edistää jotenkin firman X toimia. PKP/Munter järjestää turnauksen minimikuluin (ainakaan osallistumismaksut eivät varsinaisesti päätä huimaa), GW haluaa voittoa myös turnauksesta. GW:llä olisi varmaan varaa heittää muutama tuhat euroa myynninedistämistapahtumaan, mutta ilm
ei sovi pisnespolitiikkaan.
Chaosboyz Bahamas Inc on toiminut käytännössä niin, että turnauksen osallistumismaksuista n. puolet on käytetty palkintoihin, lopuista puolesta n. puolet laitettu maastoihin (ja mitään maastonteon työaikaa ei ole laskettu, kun tää on harrastus) ja viimeisen neljänneksen nielevät tila (Smökki on sikahalpa), järjestäjien pizzat/kebabit turnauspäivinä, bensat, paperit yms kahvit.
/tube
Siis "Suomen oma GT?" vähän niinkuin "UK GT". Pööh. GT on siksi kova juttu, että sinne tulee pelaajia useammasta eri maasta. Suomen oma GT tuskin juuri ulkomaaneläviä houkuttaa.Samsson kirjoitti:Tuore tieto suoraan Scandinavian GT:stä:
Suomessa on niin hyvä turnausscene (Fanaticit, Lahtelaisten omat turnaukset, jne ja tietenkin me
Olin "konsultoivana järjestäjänä" Suomen 40k GT:n järjestelyissä pari kesää sitten, ja GW laski ainakin silloin turnauksensa budjettiin ilm. henkilökunnan palkat, ulkomailta tulleiden järjestäjien lennot, maastoista jotain yms. Turnausmaksu oli vissiin 50 euroa (* 100 osallistujaa), turnauspaikan vuokra (koska kaverini oli silloin Matinlahden pomo) oli halpa 500e. Loppu raha meni ilmeisesti sitten sääntönivaskojen postittamiseen ja kopiomiseen.
Chaosboyz GT pidettiin samassa paikassa hiukan myöhemmin hintaan 15 euroa, ja osallistujille tarjottiin vielä kakkuakin.
Munterin puolesta on kyllä sanottava, että lainaavat maastojaan hyvinkin auliisti harrastemielessä järjestettyihin tapahtumiin.Matti kirjoitti: Pyyteettömyys on mielenkiintoinen käsite sikäli, että jokainen ihminen pyrkii toimillaan tavoittelemaan omaa etuaan (joka voi olla myös muiden etu), jonka laatu toki voi vaihdella.
Toki lienee päivänselvää, että jos firma X järjestää tapahtuman Y, siihen liittyy ajatus, että tapahtuma Y edistää jotenkin firman X toimia. PKP/Munter järjestää turnauksen minimikuluin (ainakaan osallistumismaksut eivät varsinaisesti päätä huimaa), GW haluaa voittoa myös turnauksesta. GW:llä olisi varmaan varaa heittää muutama tuhat euroa myynninedistämistapahtumaan, mutta ilm
ei sovi pisnespolitiikkaan.
Turnauksen järjestämisen ylivoimaisesti suurin kulu on tilavuokra. Jos tilan saa halvalla (esim yliopistolta yhdistys tai TKY:ltä Smökin), seuraavat merkittävät kuluerät ovat maastot ja juoksevat menot.Hena kirjoitti:Kuinkahan paljon tuommosen järjestäminen maksaisi, jos oikeasti yrittäisi. Katsotaampa, tämä siis helsingissä.
Chaosboyz Bahamas Inc on toiminut käytännössä niin, että turnauksen osallistumismaksuista n. puolet on käytetty palkintoihin, lopuista puolesta n. puolet laitettu maastoihin (ja mitään maastonteon työaikaa ei ole laskettu, kun tää on harrastus) ja viimeisen neljänneksen nielevät tila (Smökki on sikahalpa), järjestäjien pizzat/kebabit turnauspäivinä, bensat, paperit yms kahvit.
/tube
-- Chaosboyz Krew --
Image is Nothing.
Blood is Everything.
Obey your 'Thirster.
Image is Nothing.
Blood is Everything.
Obey your 'Thirster.
Re: Suomeen oma GT v.2006 lähtien
järjestäjien pizzat/kebabit turnauspäivinä, bensat, paperit yms kahvit.
-aNt-
"there is nothin`as sure
in the world as the
beer of Bugmans family
and the treachery of elves"
in the world as the
beer of Bugmans family
and the treachery of elves"
Onhan tuo oikeastaan aina yleisöäänivetoinen. Scandigt:ssä tuo oli miusta hoidettu vaan sen takia siististi, että tuomaristo oli esivalinnut muutaman armeijan ~8 jotka laitettiin erikseen esille ja joiden pällistelemiselle ja äänestämiselle oli varattu erikseen aikaa. Oli siisti katsoa hienoja armeijoita hyvissä olosuhteissa ja paras armeija äänestykseen taisi peräti osallistua yli 40% turnuaksen osallistujista. Viime ropeconissa 39/126 pelaajaa vaivautui äänestämään kisassa. Tälläisillä määrillä tarpeeksi laajalla kaveriporukalla voi saada ihmeitä aikaan.Thelacan kirjoitti:Itse asiassa Suden viimeisimmissä turnauksissa on ollut pelaajaäänestys turnauksen hienoimmasta armeijasta. (Ja se ei muuten pelkästään liity maalaukseen, se on tullut huomattua äänestystuloksista, se on se teema & tyyli.)
Hieman kummastuttaa myös se, että GW ei käsittääkseni (korjatkaa mikäli olen väärässä) hirveästi sponsoroi turnausjärjestäjiä esim. palkinnoin. Jos turnaukseen tulee noin 50 henkeä, ja kukin heistä todennäköisimmin törsää keskimäärin noin 30-40 € siihen, että saisi sen yhden uuden yksikön, tankin tai muun lisän armeijaansa per turnaus, niin GW lisää liikevaihtoaan turnauksen johdosta tällöin noin 1500-2000 €. Luulisi siitä pari sataa irtoavan esim. palkintoihin, jolloin osallistumismaksuja pystyttäisiin puskemaan alaspäin ja lisää innostuneita osallistujia.
GT:n pitäisi olla mielestäni ennen kaikkea (kaupan kannalta) myynninedistämistapahtuma, ja mielellään jopa julkinen sellainen. Luulisi tällöin kiinnostuksen harrastusta kohtaan lisääntyvän ja väitteiden GW:n kiskurihinnoista ainakin hetkellisesti vähentyvän.
GT:n pitäisi olla mielestäni ennen kaikkea (kaupan kannalta) myynninedistämistapahtuma, ja mielellään jopa julkinen sellainen. Luulisi tällöin kiinnostuksen harrastusta kohtaan lisääntyvän ja väitteiden GW:n kiskurihinnoista ainakin hetkellisesti vähentyvän.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
-
Grot Blasta
Hei ajatelkaa nyt vähän, ei teitä kukaan ole tuonne GT:seen väkisin viemässä. Jos sattuu 50 euroo löytymään ja huvittaa välttämättä mennä sen tuohon tuhlaamaaan niin ihan vapaasti, mutta jos ei niin jätä väliin. Voinhan minäkin järjestää turnauksen omalla takapihalla ja liput 2000 e/kpl, ei ole pakko tulla, mutta jos huvittaa niin sitten joo, ja minä rikastun. Tuosta lippujen hinnasta on ihan turha valittaa, kun on halvempiakin turnauksia tarjolla, eikä ne hinnat itkusta miksikään muutu