"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Paljonko panostat valuvirheiden poistoon?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.

Kun työstän uutta miniatyyria...

Ostan vain yksiasentoisia. Liimauskin on liian rankkaa.
0
Ei ääniä
Äkkiä kasaan ja kentälle. Hyvin ne legotkin toimivat pelkällä kokoamisella.
2
1%
Onhan se veitsi pöydällä muodon vuoksi, mutta taitaa käyttö jäädä osien irrotukseen.
3
2%
Napsin isoimmat klimpit irti, mutta valuviivat saavat olla rauhassa. Sentin maalikerros tasaa sopivasti.
17
9%
Yritän siistiä ja tasata saumoja. Ei sitä ihan joka mutkaa silti jaksa nyhrätä.
84
44%
Käyn joka nurkan läpi ja lisäilenpä vähän stuffiakin rakoihin.
34
18%
Leikkaan, viilaan, stuffaan ja liimaan. Sehän on tärkeä osa lajia.
35
19%
Kaikkea edellistä ja pinnaanpa vielä joka varpaan. Työkalupakkini on ammattitasoa.
7
4%
Jokainen figu on kansainvälistä kisatasoa. Tulkoon saumapoliisi katsomaan vaikka mikroskoopilla!
5
3%
Muu, mikä?
2
1%

Ääniä yhteensä: 189

Dolmot
Valvoja

Paljonko panostat valuvirheiden poistoon?

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Kuten OMV-alueen viestiliikenteestä voi päätellä, käytettyjen figujen kauppa käy hyvin. Itsekin olen vuosien varrella haalinut varastoihini yhtä sun toista vähän käytettyä raskasmetallia. Mikäs sen mukavampaa kun maalinpoiston jälkeen tavara on yleensä kuin uutta - välillä jopa liiankin uutta. Toisinaan nimittäin maalatuista tinasotilaista harottaa jopa parin sentin metalliviiksiä ja saumoihin ei ole hipaistukaan. Hartioissa on reilut harjanteet ja länsituuli puhaltaa isompien otusten osien välistä.

Tästä heräsikin suuri kysymys, kuinka yleistä tällainen toiminta on. Syyllistyvätkö siihen vain pikaisesti harrastusta kokeilevat "osta-dippaa-myy" -ohjukset, onko väki kauttaaltaan näin laiskaa vai vallitseeko asiassa ylipäätään suuri tietämyksen puute? Vastaa siis kyselyyn ja kommentoi tarpeen mukaan. Tilitystä saa mieluusti olla enemmänkin kuin vain "valitsin vaihtoehdon ö".
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Goblin fan

Viesti Kirjoittaja Goblin fan »

vastasin "Leikkaan, viilaan, stuffaan ja liimaan. Sehän on tärkeä osa lajia."

Mulla ei ole oikeastaan yhtään konffaamatonta metalli figua, joten pidän tätä osiota vähintään yhtä tärkeänä kun maalaus.

edit: eka!!(ehkä)
Viimeksi muokannut Goblin fan, Su 18.09.2005 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
With Cannon, You Can.
Herra_Mela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Herra_Mela »

Mielestäni on aivan kauhiaa jos maalaus on onnistunut hyvin mutta sitten kun figua kattoo niin huomaa että saumoja on jokapaikassa. siispä "Leikkaan, viilaan, stuffaan ja liimaan".
Iscariah

Viesti Kirjoittaja Iscariah »

"Leikkaan, viilaan, stuffaan ja liimaan"

Kun figujani en käytä pelaamiseen, niin eihän niistä ole mitään iloa lihansyöjälle jos nenässä on banaani ja korvassa porkkana.
http://www.DarkSky.urli.net

Also Known As Moonpetal.
Lassek

Viesti Kirjoittaja Lassek »

Joka ikinen osa tulee kauttaaltaan sipellettyä turhista harjanteista. Samoin tukin kaikki railot, mita osien väliin jää. Vie aikaa, mutta maalaus on sitä mukavampaa.

Niin ja sutia kun en osaa, niin haluan tehdä edes jotain kunnolla. ;)
saimon

Viesti Kirjoittaja saimon »

Figut tulee aina tosi tarkkaan katsottua läpi kaiken maailman valuvirheiden ja muiden vikojen takia. GS:llä sitten paikkaillaan jos tarvis on. Aikaa vievää, mutta lopulta jälki on sen verran parempi, että mielestäni aika on hyvin käytetty.
Feeno

Viesti Kirjoittaja Feeno »

Poistan ensin tarkasti "isoimmat klimpit" elikkä kehikon kiinnityskohdista jääneet palaset, mutta itse valuviivat saavat vähän toisarvoista kohtelua. Kyllähän nekin poistettua tulee ja jopa tarkistettua että kaikki suurinpiirtein lähtee pois, mutta kyllä niitä aina välillä sinne tänne jää ja geeässää en tähän tarkoitukseen tuhlaa. Maalatuista figuista niitä ei kuitenkaan löydä kuin hyvin tarkalla tutkailulla.

Siispä "Yritän siistiä ja tasata saumoja. Ei sitä ihan joka mutkaa silti jaksa nyhrätä."
xxxxxxx

Viesti Kirjoittaja xxxxxxx »

Leikkaan, viilaan, stuffaan ja liimaan.

Olen siivonnut suurimman osan valuviivoista jokaisesta 150:stä tähän asti kokoamastani ja maalaamastani Skaven-muovifigusta. Muovifiguissa valujälkiä ja -viivoja on niin paljon, että ne on pakko poistaa, sillä edes minun maalaukseni ei peitä niitä.

Metallifiguista poistan kaikki huomaamani virheet, vaikka niitä olisikin vähän tai ne olisivatkin piilossa, koska arvostan metallifiguja enemmän kuin muovisia, ja haluan että ne myös näyttävät paremmilta ja siistimmiltä. Ne ovat myös kalliimpia ja haluan niiden olevan ulkonäöltään arvonsa mukaisia.

[edit] Ja moniosaisista metallifiguista pinnaan kaikki osat (poikkeuksia tosin ovat ne palaset, joihin pieninkin poranteräni on liian suuri).
Viimeksi muokannut xxxxxxx, Ma 19.09.2005 12:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hukka

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Leikkaan, viilaan, stuffaan ja liimaan.

Koitan tehdä paremminkin. Mikään ei tuhoa tehokkaammin hyvää maalausta kuin valuujäljet. Pohjatyö on tärkeä osa prosessia, jos perustuksia ei tee kunnolla, talo musertuu alta pois ja kaikki vaiva menee hukkaan.
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
Corgimaster

Viesti Kirjoittaja Corgimaster »

ite pinnailen, stuffaan, viilaan ja höylään.

me not like mold lines :D
"vi vi ***** dry dry drybr brushaa gob gob goblin gg greenillä"
TietoPredator

Viesti Kirjoittaja TietoPredator »

Kaikkea edellistä ja pinnaan. Minä kuulun siihen poramiesten joukkoon joka pinnaa kilvetkin kiinni figuihin. Ihan oikeasti.
"Katsoimme, ettei Pori enää ole pelastettavissa, joten Exterminatus jäi ainoaksi vaihtoehdoksi." - Teräratas
keinekleineprobleme

Viesti Kirjoittaja keinekleineprobleme »

Äkkiä kasaan ja kentälle. Dublot on kakkos harrastuksena. Aina välillä kyllä väsään figuja niin saakuli. Nykyään vie tosin WoW ja uusien wh-matsien suunnittelemine niin paljoa aikaa, että jää stuffaaminen väliin. Pelaaminen on minulle pää-asia.
Tiedän kyllä että olen kaunis, mutta ei minua silti tarvitse koko ajan tuijottaa...
Nicodemus von Traube

Viesti Kirjoittaja Nicodemus von Traube »

Käytettyjä ostaessani olen kyllä nähnyt "jos jonkinlaista". Parhaimmillaan sinitarralla konvertoituja.

Itselle kyllä suoraan sanottuna jää hieman vähemmälle noitten rajojen siistiminen perusnapista, kyllä niitä käyn läpi ja tuhoan räikeimmät tapaukset mutta kyllä niitä jää jonkin verran. Toisaalta en itse maalaamiani (ja "siistimiäni") figuja koskaa myy joten työni laadusta eivät muut saa kärsiä (ne harvat figut jotka olen myynyt/ovat myynnissä eivät koskaan ole itseni tekemiä (omat figut on lapsia, ei niitä myydä pois) vaan "tavalla tai toisella" haltuuni joutuneita).

Sitten jos lähden himokonvertoimaan niin saa jokainen sauma ja valuvirhe mikroskoopilla ja rubiinilaaserilla kyytiä, mutta tämä on niitä "projekteja" varten, en sellaista jaksa jokaista vain pelikäyttöön tarkoitettua kammotusta varten käyttää.

Vastasin kyselyyn: "Muu" sillä tapani vaihtelee napeittain.
15mm for teh win
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Rivimosureita en pahemmin nysvää, joskin vetelen kyllä kaikki valusaumat askarteluveitsellä läpi, jotta enimmät rosot silottuvat.

Sankareita ja monstereita, sun muuta isompaa sitten tulee nysvättyä ihan hartaudella, joten niitä leikataan, viilataan ja täytetään ihan ajan kanssa. Ja sitten sudin satunnaisesti maalia sinne tänne...
Zekta

Viesti Kirjoittaja Zekta »

Kaikki sankarit yms. yritän saada aivan puhtaiksi, mutta välillä sinne jonnekkin aivan pienempiin rakoihin jää vähän sitä valujälkeä, jonka sitten joku huomauttaa että onko tuo viiva tuolla asiaankuuluva. Stuffiakin tulee kyllä käytettyä suurimpiin rakoihin...itse asiassa voisin ostaa hieman lisää stuffia nyt kun tuo giantti pitäisi saada näyttämään yhdeltä kappaleelta.

Rivimiehiä en sitten jaksakkaan kauaa vaivata viilalla. Suurimmat pois ja sillä hyvä.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Jaahas...

Mä kyl viilaan, pinnaan, vuolen, tukin rakoja ja sensellasta. IMO metallifigut ei pysy kasassa ilman pinnausta, sanokaa sit mitä sanotte. Valuvirheet/saumat keskellä poskea, sileää kankaista hametta tai miekan terää eivät ole mitään kaunistuksia. Pienellä vaivalla ne poistaa. Ja sitäpaitsi kun panostaa joka figuun vaikka vaan senkin verran, mitä mä teen, niin ainakin mun mielestä on melko pieni homma samaan imuun siistiä figut kunnolla. Ei jotain NMM:miä ja smootheja blendejä viittis vedellä figuun, jonka pohjatyöt on tehty ihan perseelleen. Sitäpaitsi siisti pohja helpottaa maalausta, IMO.

Sit taas noi GW:n muovit on ihan eri asia... Okei, ehkä niis on etunsa, mut ainakin niissä tapauksissa, joihin ite oon törmännyt, valuvirheet on ihan kauheita. Jos rivimosureita kasaa, täytyy keskellä rengaspanssaria menevä valuvirhe poistaa, mut siihen ei oikeen jaksais tehdä GS:stä uutta panssarinpalaa. Pientä kosmeettista häikkää näihin joskus syntyy, mut kyllä niissäkin, joita oon tehnyt, oon aina valuvirheet ym. jutut siistinyt kunnolla. Niin, ja tottakai oon pinnannut myös melkein jokasen muovifignkin, ne ei muuten kestä. Käsittelee niitä sitten kuinka vaan.
dragoneye

Viesti Kirjoittaja dragoneye »

"Yritän siistiä ja tasata saumoja. Ei sitä ihan joka mutkaa silti jaksa nyhrätä."

ainakin ihan normi-rivi hemmoihin tuo käy(=termagantit, hormagauntit, genestealerit, warriorit) mutta jos nyt joku hive tyrant/carnifex/lictor nokan eteen sattuu niin kyllä sitä tulee konvertailtua ja stuffattua ja viilattua ja leikeltyä ja väänneltyä ja käänneltyä ainakin 5 tuntia kevyesti.

jaa.
The devil you say, is on his way, To collect his pay on your dying day...
Skrixqueek

Viesti Kirjoittaja Skrixqueek »

leikkelin keittiösaksilla ne pienet "kärhämät" metallifiguista, jotkut sotakoneet kaipaa gssää pysyäkseen kasassa.

muuten jätän sellaiseksi ja syytän gw:tä epämuodostumista...
Nilarakh
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nilarakh »

No tavalliset rivimimiehet hion santapaperilla, niin että suurimmat kököt on tasaisia. Metalli äijien raot stuffaan sinitarralla, samoin kuin HQ-äijien ja Faban herojen ja loordien.

Örkki armeijasta jokaiseen tiimiin on tullut laitettua sinitarraa. Konffaus menee yli kaiken maalauksen rinnalla tietenkin!
Viimeksi muokannut Nilarakh, Ma 19.09.2005 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"ytimekäs ja hyvä *näyttää vaemman sormen peukaloa*" - Hovinarri

Cynae-aeaelioe
Mer'siles

Viesti Kirjoittaja Mer'siles »

Teen vähän kaikkea, paitsi muottilinjat vaikeissa paikoissa jäävät rauhaan.(esim: Sormien yli.) Tykkään konvailusta ja ukkojen kasaamisesta melkein enemmän kuin maalaamisesta. ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”