Kuvaamataidon lopputyö figuista.
Kuvaamataidon lopputyö figuista.
Eli, Joulu tulee ja minullakin tuo yhdeksäs peruskoulu-vuosi alkaa taittua puoliväliin. Kuviksesta(kin) on tulossa lopputyö jonka ymmärtääkseni aloitamme vähän joulun jälkeen, eli tiedossa massiivinen kuvistyö jonka pitäisi saada opettaja tyrmistymään työn kauneudesta/kauheudesta. Tällä saralla ajattelin vakuuttaa mutta pää kumisee tyhjyyttään. Sitten tapahtui jotain, jotain jota profeetat ovat aikojemme alusta asti ennustaneet ja odottaneet. Pari viikkoa takaperin koirani herättivät minut ~klo 5 ja siinä kauheassa puoliunisessa lähes kuolaavassa tilassa minuun iski suorastaan jumalallinen väliintulo!. Kuviksen lopputyö figuista *drool-drool*.
Aloin heti miettimään asiaa eteenpäin-> diorama? todella komia(ja iso) diorama. Uskon että olisi ensimmäinen meidän koulussa ja ainakin omalaatuinen. Tätä timanttia hioessa sitten kirjoitin tämänkin viestin tänne ja kysynkin nyt teiltä; Oletteko itse ajatelleet/toteuttaneet moista?. Toinen hyvä variaatio olisi tietysti tehdä jonkinkokoinen armeija täysissä maaleissa lopputyönä. Ei olisi niin epäkäytännöllinen(tällä voisi tulevaisuudessa pelata :O )
Aloin heti miettimään asiaa eteenpäin-> diorama? todella komia(ja iso) diorama. Uskon että olisi ensimmäinen meidän koulussa ja ainakin omalaatuinen. Tätä timanttia hioessa sitten kirjoitin tämänkin viestin tänne ja kysynkin nyt teiltä; Oletteko itse ajatelleet/toteuttaneet moista?. Toinen hyvä variaatio olisi tietysti tehdä jonkinkokoinen armeija täysissä maaleissa lopputyönä. Ei olisi niin epäkäytännöllinen(tällä voisi tulevaisuudessa pelata :O )
Internal affairs inquiry? A court of impeachment? no! this is an inquisition.
Itse olen tekemässä kuvataidekouluni lopputyökseni raunioitunutta kaupunkia pelikentäksi. Siitä tulee lisää juttua sitten loppukeväästä.
Itse suosittelen kyllä figuja lopputöiden aiheeksi. Taidealueena figuurit ovat kiehtovia, erikoisia ja epätavallisia yleisesti piirros- ja maalaustaiteeseen verrattuna. Onhan nämä sentään kolmiulotteisia ja käsin kosketeltavia! Oli figuurit kooltaan sitten 28mm tai 5 m, aihe on aina yleisestä linjasta poikkeava yläasteella, ja miksei myös muuallakin.
En nyt väittäisi etteikö figuurit kuvataiteen muotona olisi helpompaa kuin mikään muukaan taidelaji, mutta todennäköisesti saat helpommin vakuutettua opettajasi näillä sillä hänellä tuskin on suurempaa kokemusta miniatyyreistä. Toki jos teet työsi juosten kusten niin sen huomaa silti, oli hän sitten kuinka "noviisi". Omiin töihin kannattaa aina panostaa kuin... noh, omiin töihinsä. ;)
Itse suosittelen kyllä figuja lopputöiden aiheeksi. Taidealueena figuurit ovat kiehtovia, erikoisia ja epätavallisia yleisesti piirros- ja maalaustaiteeseen verrattuna. Onhan nämä sentään kolmiulotteisia ja käsin kosketeltavia! Oli figuurit kooltaan sitten 28mm tai 5 m, aihe on aina yleisestä linjasta poikkeava yläasteella, ja miksei myös muuallakin.
En nyt väittäisi etteikö figuurit kuvataiteen muotona olisi helpompaa kuin mikään muukaan taidelaji, mutta todennäköisesti saat helpommin vakuutettua opettajasi näillä sillä hänellä tuskin on suurempaa kokemusta miniatyyreistä. Toki jos teet työsi juosten kusten niin sen huomaa silti, oli hän sitten kuinka "noviisi". Omiin töihin kannattaa aina panostaa kuin... noh, omiin töihinsä. ;)
tällainen aihe voisi olla hyvä jos ei esimerkiksi pidä opettajasta tai haluaa tehdä jotain josta selviää vähän warhammerin ideaa, kyllä kuitenkin ainakin minä voisin tehdä tuollaisen mutta kun ei ole kuvaama taitoa, vois tehä vaikka jonku hive tyrant tyranidin syömässä jotain necron tai spacemarine tyyppiä.Zindaju kirjoitti:VonLexuza, ideasi vaikuttaa upealta. Minustakin figut lopputyön aiheeksi kuulostaa loistavalta, mutta kunhan et laita mitään "kaaos teurastaa empireä" aihetta (saattaa nimittäin säikäyttää opettajaa ja sillon ne ei tykkää) niin hyvä tulee varmasti.
Idea hyvä, ei vaan niin yksinkertainen.
Se, mistä mä lähtisin liikkeelle, olis tietoinen kehittäminen ja pyrkimys tiettyyn lopputulokseen. Älä tee isoa ja mahtavaa, mieluummin pientä ja kaunista. Kehittele tietty idea, kerää oheismateriaalia, kerää muutama figu "ennen"-näytteiksi. Sitten kenties kirjallista osuutta siitä, mihin ja miten tässä pyrittiin, jonka päälle lopullinen toteutus. Hyvä kirjoitelmakaan ei tarkoita 10 sivua, enkun aineesta ei saa numeroa sanamäärän funktiona. Dioraamaan ei kannata lähteä rakentamaan isoja 50*50 alustoja kymmenine ukkoineen. Tämä tuskin tulisi toimimaan - laajudessaan vain leviäisi käsille. Pienempi alusta (vaikka sitten 10*20) antaa jo tarpeeksi tilaa toteuttaa dioraama tai toinenkin: Saat siihen mahtumaan kyllä sen 5+ ukkoa maastoineen. Tämä kun yhdistetään huoliteltuun puujalustaan ja messinkiseen nimiplakaatiin, tulos on taattu, opettaja yllättyy.
Kyllä se onnistuu, vaatii vaan oikeesti työtä eikä aivot nurkassa sutimista.
Se, mistä mä lähtisin liikkeelle, olis tietoinen kehittäminen ja pyrkimys tiettyyn lopputulokseen. Älä tee isoa ja mahtavaa, mieluummin pientä ja kaunista. Kehittele tietty idea, kerää oheismateriaalia, kerää muutama figu "ennen"-näytteiksi. Sitten kenties kirjallista osuutta siitä, mihin ja miten tässä pyrittiin, jonka päälle lopullinen toteutus. Hyvä kirjoitelmakaan ei tarkoita 10 sivua, enkun aineesta ei saa numeroa sanamäärän funktiona. Dioraamaan ei kannata lähteä rakentamaan isoja 50*50 alustoja kymmenine ukkoineen. Tämä tuskin tulisi toimimaan - laajudessaan vain leviäisi käsille. Pienempi alusta (vaikka sitten 10*20) antaa jo tarpeeksi tilaa toteuttaa dioraama tai toinenkin: Saat siihen mahtumaan kyllä sen 5+ ukkoa maastoineen. Tämä kun yhdistetään huoliteltuun puujalustaan ja messinkiseen nimiplakaatiin, tulos on taattu, opettaja yllättyy.
Kyllä se onnistuu, vaatii vaan oikeesti työtä eikä aivot nurkassa sutimista.
pistät jonkun siron suippokorvan kantamaan ihanaa neitoa sylkyssään jossain erämaassa tällaiselle: http://www.woodenbases.co.uk/plinth_bases.php
Kyllä mun kuviksen ope antais tollasesta kympin ja alkaisi nyyhkyttämään
Kyllä mun kuviksen ope antais tollasesta kympin ja alkaisi nyyhkyttämään
- Rectunator
Toteutin vastaavan viime vuonna. Cityfight diorama missä Kayvaan Shrike assault mariineineen hyökkää gaunntien päälle. Opettaja hämmästeli työtä.
Työtä piti ensin tehdä suunnitelman kanssa. Jo pelkkään suunniteluun ja eri vaihtoehtojen pohtimiseen kului yli viikko. Sen jälkeen piti rakentaa maasto jossa minulla meni n. viikko (kaikki kamat eivät olleet heti käden ulottuvilla.) ja lopuksi piti maalata ja sommitella figut. Kaiken kaikkiaan minulla meni päälle kuukausi lopputyössä. Siihen päälle vielä portfolio jossa jouduin selittämään 40k:n taustaa että katselija tajuaa mitä on katsomassa.
Työtä piti ensin tehdä suunnitelman kanssa. Jo pelkkään suunniteluun ja eri vaihtoehtojen pohtimiseen kului yli viikko. Sen jälkeen piti rakentaa maasto jossa minulla meni n. viikko (kaikki kamat eivät olleet heti käden ulottuvilla.) ja lopuksi piti maalata ja sommitella figut. Kaiken kaikkiaan minulla meni päälle kuukausi lopputyössä. Siihen päälle vielä portfolio jossa jouduin selittämään 40k:n taustaa että katselija tajuaa mitä on katsomassa.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"
Kynä-ääliö
Kynä-ääliö
-
Ar-Senator
Joo, kyllähän tollasen voi ihan hyvin figuista tehdä. Mutta mitään armeijaa tms. en kyllä lähtisi tekemään, ennemminkin jotain pienempää, jossa kaiken voi vielä maalata niin hyvin kuin vain osaa. Sama jos teet maalauksen, jossa on sata siedettävästi maalattua ihmistä, tai muutama hyvin maalattu hahmo. Arvata voi, kumpaa opettaja arvostaa enemmän.
Joko tuollainen ~5 minin dioraama, tai yksittäinenkin miniatyyri, jos tuntuu siltä että sen osaa maalata riittävän hyvin herättääkseen opettajassa WOW-efektin. Mahdollisesti myös isomman mittakaavan figuuri voisi säväyttää.
Niin, ja mitään fluffihöpötystä en mukaan sotkisi - en vain näe sen palvelevan mitään taiteellista tarkoitusta. Itse maalaukseen liittyvää ja sensuuntaista roskaa toki kannattaa kirjoittaa.
Joko tuollainen ~5 minin dioraama, tai yksittäinenkin miniatyyri, jos tuntuu siltä että sen osaa maalata riittävän hyvin herättääkseen opettajassa WOW-efektin. Mahdollisesti myös isomman mittakaavan figuuri voisi säväyttää.
Niin, ja mitään fluffihöpötystä en mukaan sotkisi - en vain näe sen palvelevan mitään taiteellista tarkoitusta. Itse maalaukseen liittyvää ja sensuuntaista roskaa toki kannattaa kirjoittaa.
Me ei olla kotipoikia
Kysykää vaikka meidän äideiltä
Kysykää vaikka meidän äideiltä
- puolisukeltaja
Joo, itelläni oli samanlainen idea, kunnes kuviksen ope pudotti pommin: kaikki tekevät samanlaisen lopputyön. Itse ajattelin lähteä siitä perinteisestä ritari vs. lohikäärme-asetelmasta, vähän samaan tapaan kuin brettien kirjan vikalla sivulla. Mutta joo, kannattaa tosiaan painottaa niihin muutamaan hyvin maalattuun figuun, varmasti tulee hienompi kuin jos maalaisit kokonaisen armeijan. Pistäpä sitten kuvia projektista, kun se on valmis.
Minä näen,mahdollisuus saada parempi numero kertomalla mitä se esittää jne.........Ar-Senator kirjoitti:Joo, kyllähän tollasen voi ihan hyvin figuista tehdä. Mutta mitään armeijaa tms. en kyllä lähtisi tekemään, ennemminkin jotain pienempää, jossa kaiken voi vielä maalata niin hyvin kuin vain osaa. Sama jos teet maalauksen, jossa on sata siedettävästi maalattua ihmistä, tai muutama hyvin maalattu hahmo. Arvata voi, kumpaa opettaja arvostaa enemmän.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Tein viime vuonna lopuutyöksi (1) miniatyyrin kuvataidepainotteisella. Joitain huomioita:
Mieti idea tarkkaan (luonnoksia, ja paljon) jo hyvissä ajoin etukäteen. Siinä n. 48 (mikä meillä oli kotona tehtävä työ mukaanluettuna maksimi) tunnissa ei ehätä suunnittelemaan ja tekemään mitään kunnollista.
Tee hyvin yksinkertaista ja selkeälinjaista, niin että maallikkokin ymmärtää.
Yritä saada se näyttämään hankalammalta toteuttaa kuin se on.
Tee 2-5 figua, 1 on liian vähän (näin kertoi ope), mutta toisaalta 5 enempää ei ehdi tekemään hyvälle tasolle.
Tee erittäin tarkka työ selostus ja pidä tarkkaa päiväkirjaa etenemisestäsi.
Peilaa figuun vaikutteita joistain historiallisista tyylisuuntauksista.
Nää saa riittää tällä erää. Onnea!
(Tein ite =I= skaalan inkvisiittorin viktoriaanisin ja keskiaikaisin vaikuttein, runsaasti konvattuna tietty => 9+ tuli.)
Mieti idea tarkkaan (luonnoksia, ja paljon) jo hyvissä ajoin etukäteen. Siinä n. 48 (mikä meillä oli kotona tehtävä työ mukaanluettuna maksimi) tunnissa ei ehätä suunnittelemaan ja tekemään mitään kunnollista.
Tee hyvin yksinkertaista ja selkeälinjaista, niin että maallikkokin ymmärtää.
Yritä saada se näyttämään hankalammalta toteuttaa kuin se on.
Tee 2-5 figua, 1 on liian vähän (näin kertoi ope), mutta toisaalta 5 enempää ei ehdi tekemään hyvälle tasolle.
Tee erittäin tarkka työ selostus ja pidä tarkkaa päiväkirjaa etenemisestäsi.
Peilaa figuun vaikutteita joistain historiallisista tyylisuuntauksista.
Nää saa riittää tällä erää. Onnea!
(Tein ite =I= skaalan inkvisiittorin viktoriaanisin ja keskiaikaisin vaikuttein, runsaasti konvattuna tietty => 9+ tuli.)
One who has seen the Horrors of Warp and prevailed, still fears girls...
-
ankkuri.gif
Minä hieman kaavailin että teen kuviksen lopputyöksi maihinnousu dioraaman. Minulla on rutkasti turhahkoa IGtä hyllyssä joita en kuitenkaan tahdo myydä. Eli alan vaivihkaa maalailemaan niitä showcasella ja sitten teen muutaman maihinnousu alusta, rannan ja isken sinne 200 ig jamppaa ja 100 igjampan puolikasta
.
Ooh, runsaasti vastauksia!.
Mitä siihen portfolioon sitten kirjoitetaan?, esimerkkejä?. Tosiaan, ei välttämättä mitään jättiläismäistä Battle for maggagrea ajatellutkaan mutta jos tyranideja on, voi niitä sen 8-10 kipaletta laittaa. Marineita vaikka neljä(kessu miss-all ja pari boltteria). Nämä pienessä coverissa ja kasa gauntteja hyökkäysasennoissa.
Mitä siihen portfolioon sitten kirjoitetaan?, esimerkkejä?. Tosiaan, ei välttämättä mitään jättiläismäistä Battle for maggagrea ajatellutkaan mutta jos tyranideja on, voi niitä sen 8-10 kipaletta laittaa. Marineita vaikka neljä(kessu miss-all ja pari boltteria). Nämä pienessä coverissa ja kasa gauntteja hyökkäysasennoissa.
Internal affairs inquiry? A court of impeachment? no! this is an inquisition.
- Rectunator
Dracheny kirjoitti:Varmaan myös historian numero nousis jos vielä maalaisit oikeilla WWII väreillä...
Siinäpä vasta mahtava idea! Steel legion natsiväreillä? Harmaat takit ja punaista käsivarteen. Sitä vastoin on sitten Cadian 8th, jotka näyttää aivan jenkeiltä
Emperor show mercy to the fool that stands against me, for I shall not.
- Warcrafter
Tee semmonen kunnon "last stand" dioraama. ems ryhmä mariineita jotka vastaanottaa sairasta örkkihordea mutta silti vielä sinnitelevät. Tai sitten semmonen kunnon charge kuvaus jossa pistätä vaikka taas örkit ja mariinit/IG:n pojat juoksemaan toisiaan päin vaikuttavissa hyökkäysasennoisa jne jne. Tietenkin voisit myös kuvastaa sodan kauheuksia pistämällä osaston IG:tä juoksemaan tykistökeskityksen läpi... vain taivas on rajana 40k:n kanssa. Jätä fantasia sikseen sillä mitään haltia poseerauksia ei tueta 
"Cast off your fear!...Look forward!...Go forward!"
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
"If you retreat you will age..If you hesitate you will die"
"Shout it! My name is..."
No tästäkin voi olla montaa mieltä, itselleni tuli mieleen tehdä Keisarikunnan Inkvisition järjestämässä kidutusta muutamalle kerettiläiselle, tai Kaaoksen karnevaalit ja normaaleja peasantteja katsomona, tai vaikkapa ruttotohtori työssään... kaippati se mielikuvitus on rajana faban kanssa.Warcrafter kirjoitti: Jätä fantasia sikseen sillä mitään haltia poseerauksia ei tueta