V***n kuivaharjaus!
V***n kuivaharjaus!
Perskuta! Meni melkein kokonainen figu pilalle, kun en vieläkaan ole oikein perillä siitä, miten kuivaharjaus tehdään parhaiten. Onnistun aina saamaan joko liian kuivaksi, jolloin maalia menee hukkaan, tai liian märäksi, jolloin tuhoa haluamani pinnan. Kaikki löytämäni kuivaharjaus opetukset käskevät vain kuivaamaan pensseliä papariin. WT ***** F!?! Tuollaisesta ohjeesta saa selville vain sen, että maali kuivuu pensseliin, jos sitä hieroo paperiin. Joten! Auttakaa nyt toista, kun ei mitään omaa tekniikkaa oikein ole tullut kehiteltyä. Kiitän!
-Julle-
Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Hommaat kuivaharjaukseen soveltuvan sudin, joka on karkeaharjainen, mutta tuuhea. Yllättäen GW:n omat kuivaharjat ovat ihan päteviä.
Ota laimentamatonta maalia sutiin pieni määrä ja pyyhi sudilla sen jälkeen talouspaperia niin kauan että maalia jää paperiin enää pikkupikkuriikkisen. Mieluummin liian vähän kuin liian paljon.
Sitten vaan huiskimaan sudilla pintaa. Väriä pitäisi alkaa pikkuhiljaa tarttumaan pinnan korkeisiin kohtiin.
Sanomattakin kai selvää että tämä on totaalisen murhaa siveltimelle ja nuo hyväksi mainitsemani GW:nkin sudit muistuttavat enemmän tarhapöllöä kuin sivellinta ahkeran kuivaharjauksen jälkeen.
Kuivaharjauksen päätyttyä kannattaa pestä sivellin hyvin ja nuolaista se niin teräväksi kuin mahdollista.
Ota laimentamatonta maalia sutiin pieni määrä ja pyyhi sudilla sen jälkeen talouspaperia niin kauan että maalia jää paperiin enää pikkupikkuriikkisen. Mieluummin liian vähän kuin liian paljon.
Sitten vaan huiskimaan sudilla pintaa. Väriä pitäisi alkaa pikkuhiljaa tarttumaan pinnan korkeisiin kohtiin.
Sanomattakin kai selvää että tämä on totaalisen murhaa siveltimelle ja nuo hyväksi mainitsemani GW:nkin sudit muistuttavat enemmän tarhapöllöä kuin sivellinta ahkeran kuivaharjauksen jälkeen.
Kuivaharjauksen päätyttyä kannattaa pestä sivellin hyvin ja nuolaista se niin teräväksi kuin mahdollista.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
- Lord Assassin Morghoul
No,kuivaharjaus tehdään yleensä johonkin kohtaan sitä figua,eikä koko figuun.Tai itten sillä kärjistetään pinnat eli hilitatataan.Otat pensselin päähän vain vähän maalia ja harjaat sen paperiin kuivaharjaukseen tarkoitetulla pensselillä,eikä millä tahansa.Etkä kastele sitä ennekuin olet harjannut kohdan kokonanaan.Ellei sessioon satu menemään liikaa aikaa.
Et kuitenkaan anna sen maalin kuivia pensseliin.
Et kuitenkaan anna sen maalin kuivia pensseliin.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Tyylille on omat sutinsa, jotka ovat tuuheita ja karkeaharjaisia.
Kuivaa vaikka huoneesi verhoon, jos siltä tuntuu(äiti tuskin tykkää). Pensselin voi kuivata lähes mihin tahansa, ei se ole niin justiinsa, vaikka ei paperia olisi, mutta tämäkään ei tarkoita paperin olevan huonoa kuivaamiseen. Itse käytän talouspaperia ja juuri sopivaksi sen aina olen kuivattua saanut. Ei sitä tarvitse ihan minuuttia sillä paperilla hinkata.
.
Kuivaa vaikka huoneesi verhoon, jos siltä tuntuu(äiti tuskin tykkää). Pensselin voi kuivata lähes mihin tahansa, ei se ole niin justiinsa, vaikka ei paperia olisi, mutta tämäkään ei tarkoita paperin olevan huonoa kuivaamiseen. Itse käytän talouspaperia ja juuri sopivaksi sen aina olen kuivattua saanut. Ei sitä tarvitse ihan minuuttia sillä paperilla hinkata.
Tyylihän on kuivaharjausTuollaisesta ohjeesta saa selville vain sen, että maali kuivuu pensseliin, jos sitä hieroo paperiin.
Illumina jyrää tyttöenergialla päälle! -Nilarakh
Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
Niin... kai tää Illuminan tyttöjuttu on aika ainutlaatunen, ainakin näin sotun puitteissa. -Mer'siles
-
Goblinisti
- Viesti:
- Sly Cooper
Tom_Gore antoi varsin pätevät ohjeet kuivaharjaukseen. Lisäisin siihen kuitenkin, että kannattaa harjata koko maalauksen kohteena oleva alue samansuuntaisin vedoin.
Ainakin näin itse sain miellyttäviä tuloksia kuivaharjatessa. Ja kestipä jopa sivellinkin pidempään. Niin, ja kuivaharjauksessa (kuten maalauksessa yleensä) on oleellisena osana kärsivällisyys. Vaikka kuivaharjaus onkin pääsääntöisesti "se nopea" ja "helppo" tekniikka, kannattaa muistaa että kärsivällisyys on hyve.
Tsemiä maalauksiin!
Ainakin näin itse sain miellyttäviä tuloksia kuivaharjatessa. Ja kestipä jopa sivellinkin pidempään. Niin, ja kuivaharjauksessa (kuten maalauksessa yleensä) on oleellisena osana kärsivällisyys. Vaikka kuivaharjaus onkin pääsääntöisesti "se nopea" ja "helppo" tekniikka, kannattaa muistaa että kärsivällisyys on hyve.
Tsemiä maalauksiin!
CASKET
11.8. @ Pellavarock /w Amorphis, Moonsorrow, Stam1na, etc.
http://www.casketband.com / http://www.myspace.com/casketband
- Death Metal with Hardcore flavour -
11.8. @ Pellavarock /w Amorphis, Moonsorrow, Stam1na, etc.
http://www.casketband.com / http://www.myspace.com/casketband
- Death Metal with Hardcore flavour -
Ihan sivuhuomiona sanoisin, että äärimmäisen kuivaksi paperiin hangattua (niin kuivaksi, ettei siitä irtoa melkein yhtään maalia figuun) pensseliä voi koettaa kostuttaa aavistuksen. Tällöin olen huomannut saatavan hienoa tasaista jälkeä.
Ei tosin mikään käytännöllisin tekniikka, pensseli pitää taas kuivata täysin kosteudesta kun väriä ei enää lähde ja haluaa jatkaa samalla jäljellä...
Ei tosin mikään käytännöllisin tekniikka, pensseli pitää taas kuivata täysin kosteudesta kun väriä ei enää lähde ja haluaa jatkaa samalla jäljellä...
Kiitos paljon kaikista vinkeistä! Olen toiminut kuin te opetatte, mutta ongelmani näyttää olevan tämä: Kun kuivaan maalia, en raaski koskaan kuivata tarpeeksi, kun en ainakaan itse, huomaa harjauksen tehneen mitään jälkeä. Elikkä kauanko koittelen, ennenkuin olen oikeassa, että maali on kokonaan kuivunut pois?
-Julle-
Kannattaa pitää jotain koepalaa, johon voi sutaista vähän testiä. Mä testaan paitaan, mutta se onkin pyhitetty maalauskäyttöön.
Jos pensselistä jää selviä raitoja kohteeseen, sinulla on liikaa maalia. Kuivaa lisää.
Jos ei jää, ei kun figu käsittelyyn. Kannattaa muistaa, että samaa kohtaa pitää sutia monta kertaa ennenkuin jälkeä syntyy. Kannattaa opetella tekniikka, jossa sutii nopeasti edestakaisin. Normaalilla sivelytyylillä ei tule lasta eikä p*skaa.
Jos pensselistä jää selviä raitoja kohteeseen, sinulla on liikaa maalia. Kuivaa lisää.
Jos ei jää, ei kun figu käsittelyyn. Kannattaa muistaa, että samaa kohtaa pitää sutia monta kertaa ennenkuin jälkeä syntyy. Kannattaa opetella tekniikka, jossa sutii nopeasti edestakaisin. Normaalilla sivelytyylillä ei tule lasta eikä p*skaa.
//Mx
Toisinaan tykkään käyttää drybrush-apuna sanomalehtipaperia. Se ei imaise sutia niin ärhäkästi kerralla kuivaksi. Kevyesti pyyhkimällä saa myös paremman kuvan siitä, kuinka peittävää jälkeä suti sillä hetkellä olisi tekemässä. Hyvän tuloksen kannalta olisi olennaista, että yhden pyyhkäisyn jälki on erittäin ohut ja niitä toistamalla saadaan huippukohtiin vähän peittävämpi pinta. Jos maalia on enemmän, jokainen sudin koskettama kohta peittyy ja rajasta tulee liian jyrkkä. Samalla saattaa syntyä pieniä kohoumia, jotka keräävät entistäkin enemmän maalia ja tuloksesta tulee yhä karkeampi.
"Oikea" tekniikka riippuu paljon maalin tyypistä, tekniikasta ja halutusta peittävyydestä. Ikävä kyllä, lopulliset temput oppii vain yrittämällä ja ajoittain erehtymällä.
"Oikea" tekniikka riippuu paljon maalin tyypistä, tekniikasta ja halutusta peittävyydestä. Ikävä kyllä, lopulliset temput oppii vain yrittämällä ja ajoittain erehtymällä.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.