"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Maalin liuokoisuus?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Drâyhèn

Maalin liuokoisuus?

Viesti Kirjoittaja Drâyhèn »

Eli auttaako lämpimän veden käyttö maalien liukoisuuteen paljonkin ja pahentaako likainen vesi liukoisuutta pahastikin?
Kiitos etukäteen.
Viimeksi muokannut Drâyhèn, Ma 21.11.2005 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Akrylit on vesiliukosia - tietääkseni liukenevat kyllä hyvin veteen, kunhan veden lämpötila on siellä jossain 10-50 celsiusasteen tietämillä. MuTu-pohjalta jopa veikkaisin, että liian kuuma vesi saattaa pilata maalin rakenteen, tosin tietäähän en voi. En näe mitään tarvetta käyttää joko erityisen kylmää tai vastaavasti tosi kuumaa vettä. Jos tämä parantaisi maalausominaisuuksia, uskon, että sen jostian olisin jo kuullut, tai sitä muuten vaan foorumeilla hehkuteltaisiin.

Likainen/huono vesi voikin sitten pilata maalia. Vesi on joillakin alueilla kovaa, joillakin pehmeää. Monet paremmat maalarit (maailmalta) sanovatkin käyttävänsä tislattua vettä jopa huuhteluvetenä, etteivät vain hanaveden kemikaalit/muut aineet pilaisi arvokasta harjasta pensselistä. Omilta kokemuksilta voin todeta, että hanavesi ei ehkä ole paras ohenne, varsinkaan jos oikeesti maalataan hienoja figuja. Pelifiguihin ja vähän parempiinkin se viel riittää erinomaisen hyvin, ei varmaankaan tuu ongelmaksi.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Teoriassa useimpien aineiden liukoisuus paranee lämpötilan kasvaessa ja myös itse liukenemisreaktio tapahtuu nopeammin. Tämän villin teorian kunniaksi täytän yleensä huuhteluvesiastian lämpimällä vedellä. Tosiasiassa se on kyllä vain sormille mukavampi kantaa työpöydälle tällä tavoin. Tasan yhtä huoneenlämpöistä se taas on puolen tunnin päästä, käyttipä mitä tahansa normaalin vesihanan asentoa.

Kiehuvaa vettä tai jääpaloja en ole kokeillut, eikä liene syytäkään. En myöskään ole huomannut mitään maagista eroa lämpimän tai jäähtyneen veden välillä, en maalauksessa enkä sudin pesussa. Jälkimmäisessä on monta kertaluokkaa tärkeämpää, että pesee sutinsa riittävän ajoissa ja huolellisesti sekä pyyhkii mahdolliset juureen jääneet maalinrippeet johonkin imukykyiseen pintaan. Tällä pääsee hyvin pitkälle vedestä riippumatta. Jotkut metropojat kuulemma käyttävät saippuaakin, mutta oikea figupelaajahan ei tunnista koko sanaa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
rapalA

Viesti Kirjoittaja rapalA »

Kuvaamataidon opettajani vannottaa käyttämään kylmää vettä akryylimaalien kanssa. Kuuma/lämmin, missä raja sitten meneekin, kuulemma saa maalin "sulamaan" ja se muuttuu möykyksi siveltimen harjasten ympärille. MuTu:han tämä on, kun ei ole vielä kellään ryhmässä pokka riittänyt sen kuuman veden kokeilemiseen :).
Akryylimaaliithan ovat muovipohjaisia, jossainhan sen muovin sulamispiste on, mutta missä, sitä en tiedä.
Onward, my plastic comrades!
- Colonel Putiputi in 537th Battle against Abaddon the Despoiler
CmrdHo

Viesti Kirjoittaja CmrdHo »

Dolmot kirjoitti:En myöskään ole huomannut mitään maagista eroa lämpimän tai jäähtyneen veden välillä, en maalauksessa enkä sudin pesussa. Jälkimmäisessä on monta kertaluokkaa tärkeämpää, että pesee sutinsa riittävän ajoissa ja huolellisesti sekä pyyhkii mahdolliset juureen jääneet maalinrippeet johonkin imukykyiseen pintaan.
Jostain syystä uusimmassa White Dwarfissa kiellettiin pesemästä pensseleitä lämpimällä vedellä, miksi - sitä ei perusteltu. Mutta kovasti lehti uhosi, että niin saa pensselinsä hajoamaan (heikkoa tekoa nuo GW:n sudit).
minisaarnaaja

Viesti Kirjoittaja minisaarnaaja »

Tuo varoitus johtuu siitä että liian kuuma vesi saattaa sulattaa/vahingoittaa sitä liimaa joka pitää siveltimen harjaksia kasassa. Lopputuloksena saattaa olla harjaksien harottaminen tai irtoaminen. Pätee myös muihin kuin GW:n suteihin.
Suomenkielinen maalausopas ja maalaus- ja konvertointiaiheisia artikkeleita - http://www.wellofminiatures.wordpress.com
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Itse olen kokeillut kastaa Games Workshopin virallisilla maaleilla maalattua figuuria kaataa veteen, ei lähtenyt irti, ei edes kun hinkkasin väriä pois siitä, toivottavasti tuo valaisi jotenkin asiaa.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Ratovaari kirjoitti:Itse olen kokeillut kastaa Games Workshopin virallisilla maaleilla maalattua figuuria kaataa veteen, ei lähtenyt irti, ei edes kun hinkkasin väriä pois siitä, toivottavasti tuo valaisi jotenkin asiaa.
Ei se kuivunut maali enää vedellä mihinkään lähdekään. Kysehän tässä onkin nyt märän/vielä purkissaan olevan maalin liukoisuudesta.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Kun itse joskus kyselin tuosta vesijohtoveden haitoista, niin kannattaa tosiaan muistaa että muualla maailmassa vesijohtovesi saattaa olla niin huonolaatuista maalauksen kannalta että sitä ei kannata käyttää ollenkaan. Ehkä siksi he suosittelevat tislatun veden käyttämistä.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Dracheny

Viesti Kirjoittaja Dracheny »

Minkä hintaista tislattu vesi on ja mistä sitä saa?

Ehkä olen omituinen, mutta maistan ainakin meidän alueen vesijohtovedessä mm. kalkin aromin...
One who has seen the Horrors of Warp and prevailed, still fears girls...
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Dracheny kirjoitti:Minkä hintaista tislattu vesi on ja mistä sitä saa?

Ehkä olen omituinen, mutta maistan ainakin meidän alueen vesijohtovedessä mm. kalkin aromin...
Vesijohtovesi maistuu - luonnollisesti, erilaiselta eripuolella Suomea. Jossain päin se on kovempaa ja jossain pehmeämpää. Jotkut juovat pohjavettä, jotkut porakaivovettä, jotkut taas puhtsattua pintavettä.

Tislattu vesi kulkee myös akkuveden nimellä. Hintaa ei litran pullolle mitään kauheita tule - muutaman euron joutuu litrasta maksamaan.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Yleisesti ottaen Suomessa kuitenkin vesi on pehmeätä, eli kalkkimäärä on alhainen, eikä tislattua vettä juuri tarvitse (en ole ainakaan itse kokenut paikallista vettä ongelmalliseksi ohenteena).
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

Kannattaa huomata että tislattua vettä sitten ei ole tarkoitettu juotavaksi (ainakaan suurina määrinä - suolojen puutteen takia solut eivät oikein tykkää) vaan teknisiin tarkoituksiin.

Jos ei jaksa mennä tislattua vettä ostamaan, niin näin talven tullen voi tietysti kerätä ulkoa tuoretta lunta ja sulatella siitä maalausvetensä. Vähemmän suoloja kuin vesijohtovedessä, muttei kyllä aivan tislatun veden luokkaa. Itse tyydyn käyttämään Helsingin erinomaista vesijohtovettä, kuten tähänkin asti.

Griefbringer
Dracheny

Viesti Kirjoittaja Dracheny »

Tuskin ohennetussa maalissa se tislattu vesi voi olla se haitallisempi...
One who has seen the Horrors of Warp and prevailed, still fears girls...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”