Keskustelua Galleriasta

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Matti N
Ylläpitäjä

Keskustelua Galleriasta

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Jep. Kyllä se on työn alla. (Kyse ei ole siis keskustelualueen galleriasta.)

Alkuun muutama tiedonpalanen galleriasta:
  • Se tulee..
  • Tai sitten ei.
  • Tulee toimimaan erillään Sotavasarasta, omalla osoitteella
  • Kirjautuminen tulee, monesta asiasta riippuen, toimimaan sotu-tunnuksilla..
  • Tai sitten ei.
  • Jos ei, käyttäjätunnuksen luonti tulee luultavasti onnistumaan vain ei-ilmais-osoitteista. Eli hotmailit ja muut olisivat yhtä tyhjän kanssa.
  • Lisäksi, mikäli sotu-tunnus ei suoraan kävisi, luultavasti teen mahdollisuuden exportata sotu-tunnus sinne jotta tilin saa sinne sotu-salasanan syötöllä sekä napinpainalluksella.
  • Mukaan tulee myös kuvat pienoismalleista.
  • Top-level kategorointi tulee luultavasti olemaan:
    • (Peli) figuurit
    • Figuurit (bustit, ei-miniatyyripeli-figut jne)
    • Pienoismallit (pienoismallit.nettiä varten)
Sitten muutama aihe mistä haluaisin keskustelua aikaiseksi:
  • Olisiko kansainvälisyys mistään kotoisin? Sivuston toteutus monikieliseksi ei olisi käännöstyötä lukuunottamatta mikään ongelma vaikka mailman (lähes) kaikille kielille. Lähinnä mielessä fi/swe/en.
    • Miksi? You might ask. No siksi, että Suomessa ei oikeasti ole niin paljon porukkaa, että saisimme gallarian aiheesta missä oikeasti olisi jatkuvasti uutta ihmeteltävää.
    • Ongelmat tulisivat vastaan kommentoinnissa, joissa voisi olla välillä vaikea löytää yhteistä säveltä. Eipä itselleni esim pahemmin ruotsin kieliset kommentit aukenisi.
    • Tätä ongelmaa korjaamaan voisi olla käyttäjille mahdollisuus valita millä kielellä haluaa kommentteja vastaan.
    • Sehän se kai tärkeintä on, että kuvan lähettäjä itse saa ne kommentit luettua, eikä muu väki.
  • Internetosoite eli domainehdotuksia otan myös vastaan. Se, mikä se tulee olemaan kielen ollessa pelkästään suomi on jo selkeä, mutta jos tarkoitus on tehdä kansainvälinen niin sille kaipaisin ehdotelmia. Vain .net päätteiset sitten, muut ovat tyhmiä ;) Esim http://www.joker.com löytyy se whois search siitä heti millä voi tarkastella onko domain vapaana, varattuja domaineja on aivan turha ehdotella. Pilailuehdotuksista tulee jäähy.
  • Myös muista galleriaan liittyvistä aiheista voi esittää perusteltuja ajatuksia, mietteitä ja kysymyksiä. Nyt ei ole tarkoitus keskustella kovin tarkoista detaileista, kuten miten äänestys tai kommentointi toimii. Enemmänkin suuremmat ympäripyöreät asiat, kuten tuo KV vai ei.
Keskustelussa jo ilmenneitä pointteja (ja oma muistilistani):
  • Kuville laatuvaatimus. Huonolaatuiset kuvat armottomasti bittitaivaaseen
  • Pelisäännöt tarpeeksi selkeästi näkyville

<h1>>>> Pitäkää keskustelu aiheessa ja jättäkää olemattomat one-liner kommentit väliin! <<<</h1>
Viimeksi muokannut Matti N, To 16.02.2006 19:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Kivaa että tulee.

Tuo kansainvälisyys on minusta vähän niin ja näin. Kuitenkin maailmalla on jo nuo isot figunesittelysivut, joilta tuskin moni eksyisi suomalaiselle sivustolle.

...ellet sitten tee sitä helkkarin hyvin.

Mutta eli siis samalla formaatilla oltaisiin liikenteessä kuin aikaisemminkin?
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Kansainvälisyys olisi minusta ehdoton ominaisuus ja kielivalikoimana fin/en riittänee. Näin saisi laajemmalla rintamalla ihmisiä äänestämään sekä kommentoimaan ja vertailuun syvyyttä.

Aihepuolella yksiköille tulisi olla oma selkeä osionsa, koska CMON on niin solopainotteinen minusta. Samalla tulisi hieman omaa leimaa tekemiseen.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
pamp-pu

Viesti Kirjoittaja pamp-pu »

Vanha formaatti oli pääosin ihan toimiva. Kansainvälisyydestä sen verran, että en usko että olisi pahastakaan tehdä vaikka kokeeksi myös englanniksi. Tiedä vaikka sinne joku eksyisikin, mainostaa vaikka maailman foorumeilla. Kommentointisysteemiin olisi hyvä saada minimitekstimäärä, etteivät peelot lähettelisi sinne "vähänx 0n p4ska!!1!"-tyylisiä one-linereitaan.
Nilarakh
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Nilarakh »

Jeah, hyvä homma.

Hienoa, että tällainenkin bonus on vielä tulossa. Englanniksi kommentointikin kehittää vain kielitaitoa, ei siis yhtään pahasta. Viimeksikin galleria oli hyvä, mutta jos minimi tekstimäärä tulee, on siitä tuleva jymyjuttu.

Tsemppiä aherrukseen.
"ytimekäs ja hyvä *näyttää vaemman sormen peukaloa*" - Hovinarri

Cynae-aeaelioe
Osqillator

Viesti Kirjoittaja Osqillator »

Kivaahan se olisi! :)

Mielestäni ruotsi olisi kielenä ihan turha. Suomi ja Englanti riittää vallan mainiosti. Suomalainen sivusto = suomen kieli. Jos sinne ruotsalainen haluaa, oletettavasti hän sitten osaa englantia.
Heeyee.
roku

Viesti Kirjoittaja roku »

Hieno homma Matti, että jaksat rakennella. Kansainvälisyys ei yhtään huonompi homma, mutta Icemanin kanssa ehdottomasti samaa mieltä, suomi ja englanti riittää. Ruotsin harrastajakantaan en kovin paljon tässä kohtaa luota(vaikka onkin suurempi kuin Suomen, plaaplaa), ja kielimuuri on se ensimmäinen ja viimeinen naula tälle arkulle. Ruotsin kieli siis jääköön.

Englantihan on siis yksi puhutuimmista kielistä, pidettäisiinkö suomi siis kuitenkin etusijalla(suomalaiset saisivat kommentoida suomeksi, muut englanniksi)? Muutamalta kansainväliseltä foorumilta on kokemusta, ja suomalaiseen kurinpitoon verrattuna aika lepsuja. Säännöt kannattaa siis kuuluttaa niin suomalaisille kuin muumaalaisillekin hyvin.

Kuvien laadulle ehdottomasti laatuvaatimus; tarpeeks on nähty näitä 'otin kuwan veppikameral, otan ehk myöhemmin paree kuwa, komtsuu bliis'. Vie varmasti tuhottomasti aikaa tarkistaa kaikki kuvat joita tahdotaan julki, siksi on olemassa sakot. Huonoja kuvia laittamalla kärsii itse, eli jotain sanktioo on pakko laittaa. Huonosti kuvattuja figuja ei voi arvostella.
"Parhaita motivointikeinoja ovat uhkailu ja katteettomat lupaukset..."
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Kuka niitä kaikkia kuvia kerkeisi moderoida?

Tee vain kansainvälinen, jos uskot kaistasi riittävän. CMON on repeillyt liitoksissaan jo pitkään.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Silveri kirjoitti:Kuka niitä kaikkia kuvia kerkeisi moderoida?
Halukkaista (minä! minä!) kasattu tiimi tietenkin.
Jos kansainvälinen tehtäis niin kyllä sen olisi oltava kokonaan englanniksi, mutta sellainen sivuhan on jo. :s

Miettikää nyt miltä tuntuis katsella muunmaalaisena suomenkielistä keskustelua?
Se on vähän kuin menisi CMoNiin ja lukisi sieltä ranskaa, mikä on syvältä.
Viimeksi muokannut Maelis, To 16.02.2006 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Drâyhèn

Viesti Kirjoittaja Drâyhèn »

Great! Joo eli kiva ois saada enkuksi ja suomeksi se foorumi,ei ruotsikaan pahasta ole...
Ainakin saattaisi tolla min tekstimäärällä suurin osa peeloista karsiutua(maybe.)
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Itse suhtaudun tähän kansainvälistymiseen hyvinkin kriittisesti.

Kansainvälistymisen hyötynä voitaneen sanoa, että kuvia tulisi useammin ja kenties kommenttejakin, sekä tietysti olisi kiva nähdä muidenkin maiden figukulttuuria. Kuitenkin voisin ihmetellä, että eikö CMoN aja jo tämän asian? Miten tämä markkinoitaisiin kansainvälisesti niin, että seuraus ei olisikaan 98% suomalainen, jossa ainoat ulkomaalaiset ovat varsin ulkopuolisia, kaikkien höpistessä suomeksi kommentit?

Samaten ihmettelen tuota kategoriointia, jossa on mystinen "pelifigu". Mikä ihme on pelifigu? Jos en pelaa peliä, vaan maalaan ihan muuten vain figun, menee se toiseen luokkaan, kuin jos olisin ehkä jopa pelaamassa sillä? Onko tässä nyt mitään tolkkua? Eikö fiksumpi olisi esim. Pienet, isot, ryhmät ja pienoismallit? En nyt oikein tajua mitä tuolla pelifigulla haetaan. Tulee inhasti mieleen ajat, jolloin kun antoi palautetta figuista, heti puolustauduttiin toteamalla "ne on pelifigui, ei niiden tarvi olla hyvii" negatiivisiin kohtiin.

Nähdäkseni gallerialle mielekäs tavoite olisi kuvata nimenomaan suomalaista maalauksentasoa ja olla siinä jonkinlainen indikaattori. Sieltä näkisi mikä on suomalaisten taso keskimäärin ja miten itse menestyy siellä. Kansainvälisesti CMoN toimii nyt kuitenkin jotenkin. Voidaan toki kyseenalaistaa CMoNin arvosanojen kriteereitä, sekä suositaanko jotain tiettyä teemaa/valmistajaa/tekniikkaa tms. siellä. En kuitenkaan usko, että vaikka uusi galleria tulisi, että siellä juuri muutosta tapahtuisi arvosteluperusteiden suhteen.

Profiloituminen sitten ryhmiin, armeijoihin ja suurempiin kokonaisuuksiin voisikin toimia jotenkin, eli lähteä tosiaan miniatyyripeli linjalle. Tällöin luonollisesti erilaiset dioraamat ja showcase väsäillyt syrjäytettäisiin muualle. Yksittäisilläkään napeilla ei pitäisi olla juurikana sijaa, koska harvassa pelissä yhdellä napilla pelataan ja sikäli pelinappuloiden yleistä maalaustasoa ja yhteneväisyyttä tuo ei ilmaisisi.

Joten... Mitäs tässä halutaan luoda aikaiseksi? Minkä tyhjiön ajattelit tällä täydentää ja mikä on tulevan gallerian päätarkoituksellinen pointti? Mikäli olla suomalaisten galleria ja edustaa suomalaisten maalauskulttuuria, suhteuttaen töiden tasot kansalliseen tasoomme, niin sitten kansainvälistymiselle ei kiitos. Mikäli ajatus on vetää miniatyyripeli painotteiseksi, niin sitten voidaan ampua osa osioista pois suosiolla ja jättää ne CMoNiin. Mikäli on aikomus koittaa olla CMoNin klooni ja paranneltu versio, niin ehkei nyt kuitenkaan?
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Matti N
Ylläpitäjä

Matti kirjoitti:Joten... Mitäs tässä halutaan luoda aikaiseksi? Minkä tyhjiön ajattelit tällä täydentää ja mikä on tulevan gallerian päätarkoituksellinen pointti?
Tämän minä haluaisin teidän kertovan. Minua ei paljon kiinnosta muu kuin galtsun koodaus ja toimivuus. Se mitä siellä on ja miten, on minulle toissijaista. Toki teille se on ehkä se tärkein, ja sen takia saattekin itse sen kertoa mitä ja miten sisällön tulisi siellä olla.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että...

...muille kuin suomenkielelle ei ole tarvetta. CMON hoitakoon kansainvälisen puolen. Näkisin tämän tulevan gallerian moderoituna versiona Sotavasara.net:n häröpallosta. Eli kaikki kuvat pitää hyväksyä ennen kuin ne saa esille ja liioista hylsyistä menee koko käyttäjätunnus banniin tietyksi aikaa. Raakaa ehkä, mutta ehkäpä tällä tavoin käyttäjät jaksaisivat katsoa omia kuviaan edes toisen kerran ennen lähetystä. Kommentoinnissa sama julma linja, eli minimipituus kommenteille ja säännön kiertämisestä jäähyä. Arvosanan saisi antaa vain jos kirjoittaa myös kommentin.

...kategorioinnissa riittäisi teema (SciFi, Fantasia, muut) ja niiden alla yksittäiset/ryhmät/muut. Oman mutun perusteella noillakin pääsisi varmaan pitkälle.

Nämä ideat ovat varmaan monien mielestä melko brutaaleita, mutta ainakin gallerialle olisi silloin oma selkeä paikkansa. Ne jotka haluavat kansainvälisyyttä menkööt CMONiin ja jotka haluavat moderoimatonta "räppäsinpä kuvan puolivalmiista figustani keinovalossa käsivaralta ja heitin sellaisenaan näytille"-linjaa käyttäköön nykyistä sotun galleriaa.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Matti N
Ylläpitäjä

Tom_Gore kirjoitti:Arvosanan saisi antaa vain jos kirjoittaa myös kommentin.
Tuo lähinnä tarkoittaa sitä, että kommentti on tekemällä tehty. Ehkä se, että käyttäjällä on omia (moderaation hyväksymiä) kuvia gallerissa, on paras arvostelumahdollisuuden antaja.
Tom_Gore

Viesti Kirjoittaja Tom_Gore »

Matti Niemelä kirjoitti:
Tom_Gore kirjoitti:Arvosanan saisi antaa vain jos kirjoittaa myös kommentin.
Tuo lähinnä tarkoittaa sitä, että kommentti on tekemällä tehty. Ehkä se, että käyttäjällä on omia (moderaation hyväksymiä) kuvia gallerissa, on paras arvostelumahdollisuuden antaja.
Tämäkin varmasti toimisi.
This world is not so vast that it could conceal the bones of my enemies. Instead I will pile them so high even their gods weep at the sight.
- Lord Assassin Morghoul
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Ehdottomasti suomenkieliset sivut. Huonoa englantia on turha lähteä solkkaamaan, kun käyttäjät kuitenkin olisivat suomalaisia.

Figun maalanneen henkilön kommentteja pidän itse tärkeimpinä. En jaksa lukea sataa "paa smuuthimmat blendit" -tyylisiä kommentteja, enkä niitä omille maalauksillekaan kaipaa. Figugalleriat toimivat ainakin itselleni vain vinkkeinä värivalintoihin tai kivoihin konversioihin. Myös osto/myyntitilanteissa galleriat ovat käteviä.
Onko tästä tuleva pelkkä kuvapankki, CMONin klooni äänestyksineen ja turhine one-liner kommentteineen, vai keksitäänkö jotain uutta (hyödyllisempää) toimintaa?
Mitä se uusi sitten olisi, sitä voisi ideoida.

Kuvan hyväksyttäminen ensin modeilla voi tietenkin olla hyvä ajatus, mutta entä kun kuvatulva kasvaa? Kuvien lisääminen ja päivittäminen voi hidastua sen verran, että gallerian käyttö muuttuu epämukavaksi.
Minusta tämä sotun nykytyylinen jälkikäteen moderointi "ilmoita ylläpidolle" -nappeineen on toiminut mukavasti, ainakin näin käyttäjän kannalta katsottuna.

Ihmettelen myös sitä, miksi rekisteröintiin vaadittaisiin ei-ilmainen sähköposti? Läheskään kaikilla kun ei semmoista ole käytössä.
Matti N
Ylläpitäjä

Rakath kirjoitti:Ihmettelen myös sitä, miksi rekisteröintiin vaadittaisiin ei-ilmainen sähköposti? Läheskään kaikilla kun ei semmoista ole käytössä.
On ainoa tapa estää (vähentää) jatkuvat uudelleenrekisteröitymiset. Pitää nyt katsoa millainen galtsun luonteesta tulee.

Mutta muut ehdotuksesi oli ihan kätsyä kamaa. Jotain uutta ja mullistavaa voisi tosiaan koittaa ideoida.

Kuvien hyväksyminen ei varmasti tule olemaan ongelma. Esim. 5-10 hengen aktiivinen ryhmä, joka suunnilleen katsoo että kuva on OK-laatua ja kuvaus yms tarpeelliset kohdallaan, painaa HYVÄKSY tai HYLKÄÄ (ja mielestäni tärkeä ominaisuus viimeksimainitussa on SYY miksi kuva hylättiin, jotta samaa virhettä ei käyttäjä toistaisi kovin helposti.)
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Jaaettämitä haluan?

Ehdoton ykkösjuttu ois toimivuus. Gallerian pitää toimia nopeasti, eli kuvat pitäisi saada sinne nopeasti siitä kun ne uppii, käyttäjällä pitäisi olla mahdollisuudet vapaasti poistella/siirrellä kuvia. Ehdottomasti kuvia varten kansiojärjestelmä (eli käyttäjä saisi luoda kansionsa eriaiheisia kuvia varten). Näin voisi esim. "pelifigut" laittaa kansioon "pelifigut", jossa joka armeijalla oma kansionsa, kun taas bustit + isommat omaan kansioonsa ja vielä showcaset ja IIWW:t omiinsa - ei valmiita kansioita, vaan sellaiset, joihin käyttäjä luonnollisesti saa antaa nimen minkä haluaa.

Galleriaa valvomaan tarpeeksi iso ja kuitenkin osaava moderaatiotiimi. Tähän löytyy varmasti suuri joukko vapaaehtoisia - ehdotankin samantien nykymoderaattoreita & vaikkapa "figmaatikkoja", joihin nyt itsekin satun "kuulumaan". Saataisiin asiaan tarpeeksi porukkaa, jotta kaikki ei kaatuisi yhden-kahden päälle, mutta kuitenkin kokemuksiin nojaten asiantuntevaa & maalauksesta itsekin kiinnostunutta väkeä, joka kykenee seulomaan kuvia tarvittavalla tarkkuudella.

Pienoismallit ja figuurit tuntuvat vaan jotenkin kaukaisilta aiheilta - tai siis tarkoitan, että usein näillä ei niin ole mitään tekemistä keskenään. Tekniikat, aineet & koko homma nojaa vähän eri pohjille. Kenties yhden sivun alle näiden mahduttaminen voisi olla himan vaikeampaa, mutta miksei myös mahdollista. Joku rasti ruutuun-juttu vois ihan toimiakin, eli käyttäjä sais itse valita, mitä aiheita haluaa seurata.

Jos en vielä ehtinyt sanomaan, niin suomalaisen haluaisin. Kansainvälisyys tulee sen jälkeen, jos on tullakseen. Suomessa kuitenkin riittää porukkaa ja innokkaita figupelaajia just tasan sen verran, että kyllä sinnekin vaihtuvuutta saataisiin. Tietyt kärkityöt vois vaikka pysyäkin, mut miksei. Ovat lie paikkansa ansainneet. CMON-tyylin kopiohan tästä taitaisi sitten tulla, mutta... ei se niin paha juttu ole. Suomalaista galtsua on kuitenkin jo hetki venailtu.
Jc42

Viesti Kirjoittaja Jc42 »

-Itse toivoisin samaa systeemiä kuin kahvihuoneessa, ensin lupa, sitten kuvat/kommentointi, juurikin näiden spämmereiden takia
-Suomenkielinen, ja tiukka moderointi, sillä itse olen ERITTÄIN kyllästynyt sotun galleria osion kommentteihin. ERITTÄIN! (Ilmoita ylläpidolle-napiska)
-Kannatan minimi-kirjain vaatimusta, vaikkapa tyyliin 200 merkkiä
-Tietenkin se, ettei voi äänestää samaa kuvaa uudestaan
-Ed. ulkoasu oli toimiva ja hyvä, etusivulle keskiarvoltaan vaikka Top 5 Kuvaa ja Top 5 Galleriaa
-Mieluiten sotun kautta toimiva account
-Kuvanlaatu vaatimustakin kannatetaan
-Sotun etusivulle(tai jonnekkin) linkki
Nostra kirjoitti: Ehdottomasti kuvia varten kansiojärjestelmä (eli käyttäjä saisi luoda kansionsa eriaiheisia kuvia varten). Näin voisi esim. "pelifigut" laittaa kansioon "pelifigut", jossa joka armeijalla oma kansionsa, kun taas bustit + isommat omaan kansioonsa ja vielä showcaset ja IIWW:t omiinsa - ei valmiita kansioita, vaan sellaiset, joihin käyttäjä luonnollisesti saa antaa nimen minkä haluaa.
-Kannatetaan, Photobucket tyyliä
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

-Itse toivoisin samaa systeemiä kuin kahvihuoneessa, ensin lupa, sitten kuvat/kommentointi, juurikin näiden spämmereiden takia
-Suomenkielinen, ja tiukka moderointi, sillä itse olen ERITTÄIN kyllästynyt sotun galleria osion kommentteihin. ERITTÄIN! (Ilmoita ylläpidolle-napiska)
Miksi? Selvää on, että kommentit olisivat onelinereita, eiväty syvällistäkin syvempiä analyysejä figun henkimaailmasta ja maallisesta olemuksesta.
-Kannatan minimi-kirjain vaatimusta, vaikkapa tyyliin 200 merkkiä
joka luultavasti johtaa 185:n välilyönnin käyttämiseen tai vähintäänkin verrattavaan turhan tekstin kirjottamiseen, jolla merkkiraja täyttyy...
-Tietenkin se, ettei voi äänestää samaa kuvaa uudestaan
Miksi? joku vai tekisi kuvastaan paremman, kuin mitä se oikeasti on? CMONissa tätä ei ole, ja homma pelaa.
-Ed. ulkoasu oli toimiva ja hyvä, etusivulle keskiarvoltaan vaikka Top 5 Kuvaa ja Top 5 Galleriaa
Näille toivoisin omat sivunsa tyyliin CMON (top 50, top this week, top artists, top fantasy, top sci-fi, top misc...)
-Mieluiten sotun kautta toimiva account
Ja tällä saavutettaisiin...? Suosisin vain nimimerkkien "siirtämistä" täältä galtsuun, eli täällä käytössä olevaa nimimerkkiä saisi ensisijaisesti käyttää myös siellä, jottei turhaa sekaannusta tulisi. Jos ja kun näyttää siltä, että sivusto olisi sotua laajempi, ei sitä voisi sitoa Sotun SQL-tietokantaan, vaan tarvitsisi nimenomaan oman systeeminsä.
-Kuvanlaatu vaatimustakin kannatetaan
Tämähän tulee siinä moderaation yhteydessä.
-Sotun etusivulle(tai jonnekkin) linkki
Satavarmasti tulee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”