Liimausongelma
Liimausongelma
Minulla on joskus vaikeuksia metalliliiman kanssa. Kuivuminen kestää ikuisuuden ja liima ei sitten kuitenkaan pidä. Esim. Eomerini miekka lähtee aina irti ja liimaan sen sitten vaivalla takaisin. Voisiko joku kertoa miten metalliliimaa käytetään oikein?
Agony is my name
Minäpä puolestani suosittelen Zap -nimistä pikaliimaa. Sitä saa hyvinvarustetuista harrasteliikkeistä. Purkki on sellainen pinkillä etiketillä varustettu, ja paljon isompi kuin "normaali" pikaliimatuubi.
Jos ainetta meinaat ostaa, niin suosittelen olemaan tarkka liimauksen kanssa. Aine on vettä ohuempaa ja valuu todella herkästi pieniin väleihin. Palaset ottavat kiinni muutamassa sekunnissa, ja reaktiosta syntyvä kuumuus voi hieman tummentaa/polttaa pahvia ja paperia jos sellaista on figussa käytetty vaikka konvaamiseen.
Ei varmaankaan tarvitse erikseen mainita mitä tapahtuu käsille, jos onnistuu sitä lorauttamaan?
Pikaepoksista ei minulla ole ollut kauhean hyviä kokemuksia. Liimasin kaikki Warmachine figuni sillä (ja kokeen vuoksi jätin pinnaamatta). Ensinäkin kuivumista odotellessa isojen metallifigujen kanssa on tuskaa, piti pistää muovailuvahaa jokapuolelle figua, että osat pysyivät kiinni kuivumisen ajan.
Nippailin figujani kuivumisen jälkeen ja näytti hyvin pysyvän kunnes kuljetuksessa oli yksi käsi lähtenyt irti, ja siitä kädestä lähti kuivunut liima aivan liian helposti irti nyppimällä...
Tosin Warmachine figujeni basen kiinnityksessä se tuntuisi rokkaavan enemmän kuin perinteinen superliima joka halkeilee taittuessaan, epoksi kun tuntuisi hieman taipuvan paineen alla.
Jos ainetta meinaat ostaa, niin suosittelen olemaan tarkka liimauksen kanssa. Aine on vettä ohuempaa ja valuu todella herkästi pieniin väleihin. Palaset ottavat kiinni muutamassa sekunnissa, ja reaktiosta syntyvä kuumuus voi hieman tummentaa/polttaa pahvia ja paperia jos sellaista on figussa käytetty vaikka konvaamiseen.
Ei varmaankaan tarvitse erikseen mainita mitä tapahtuu käsille, jos onnistuu sitä lorauttamaan?
Pikaepoksista ei minulla ole ollut kauhean hyviä kokemuksia. Liimasin kaikki Warmachine figuni sillä (ja kokeen vuoksi jätin pinnaamatta). Ensinäkin kuivumista odotellessa isojen metallifigujen kanssa on tuskaa, piti pistää muovailuvahaa jokapuolelle figua, että osat pysyivät kiinni kuivumisen ajan.
Nippailin figujani kuivumisen jälkeen ja näytti hyvin pysyvän kunnes kuljetuksessa oli yksi käsi lähtenyt irti, ja siitä kädestä lähti kuivunut liima aivan liian helposti irti nyppimällä...
Tosin Warmachine figujeni basen kiinnityksessä se tuntuisi rokkaavan enemmän kuin perinteinen superliima joka halkeilee taittuessaan, epoksi kun tuntuisi hieman taipuvan paineen alla.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Itse en mieluusti käytä Epoxia kun siinä on niin pitkä kuivumistaika, mutta jotakin ihmeCyanoacrylaattiliimaa olen käyttänyt, se on ollut vettä ohuempaa, ja liimaa sormet hetkessä (joskin omia sormiani en ole onnistunut liimaamaan viellä kertaakaan) ja jostain kumman syystä liimaus irtosi kun lykkäsin figun asetoonaan maaleja poistaessa.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Hyvä vinkki Zappia ja muita pikaliimoja käyttäessä on, että laitat liimaa aivan pikkuriikkisen määrän, jolloin se nimensä veroisesti kuivuu nopeasti. Jos laitat esim. yhtä paljon kuin muoviliimaa, kestää kuivuminen huomattavasti enemmän.
Zappia käyttäessäni olen todennut melko kovaksi systeemiksi kaataa pieni määrä zappia johonkin alustalle ja sipaista liimattavaa osaa siihen, jolloin yleensä osaan tarttuu sopiva määrä liimaa, eivätkä sormetkaan liimaannu yhteen tällä systeemillä.
Zappia käyttäessäni olen todennut melko kovaksi systeemiksi kaataa pieni määrä zappia johonkin alustalle ja sipaista liimattavaa osaa siihen, jolloin yleensä osaan tarttuu sopiva määrä liimaa, eivätkä sormetkaan liimaannu yhteen tällä systeemillä.
Olen koskenut The Captainia.
Kannattaa sitten myös muistaa, että avatussa purkissa oleva tai paljon auottu syanoakrylaatti menettää ominaisuuksiaan ajan mittaan. Huonosti sulkeutuvassa, vuoden vanhassa purkissa oleva liima on jo todella tuskaista käyttää. Tuore taas nappaa kiinni hetkessä. Jos ei tunnu pitävän ja purkilla on jo ikää, kannattaa suosiolla hommata uusi ja pistää vanha sivuun esimerkiksi maastoprojekteja varten.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Totta, Epoxy vie aikaa kuivumiseen mutta kyllä pitääkin sitten kanssa. Itse olen mm. liimannut sillä katanan kasaan, ja kestää puiden yms. tielle sattuvien asioiden viipaloinnin.
Jos ei ole kiire niin se kannattaa pitävyyden kannalta valita. Pikaliimatkin kyllä kestävät, mutta totuus on että mitä nestemäisempi liima on, sen vähemmän taivutusta ja liikuttelua se kestää, ja pito katkeaa helpommin.
Jos ei ole kiire niin se kannattaa pitävyyden kannalta valita. Pikaliimatkin kyllä kestävät, mutta totuus on että mitä nestemäisempi liima on, sen vähemmän taivutusta ja liikuttelua se kestää, ja pito katkeaa helpommin.
Itse suosittelen Zap-A-Gap CA+ liimaa jota ostin sotataidosta, aivan loistavaa. Hyvin on muovi sekä metallifigut pysyneet kasassa, lisäksi liimaa todella nopeasti osat yhteen.
Tätä kyseistä liimaa ennen käytin locitekin super attakia, joka myös oli varsin hyvää, mutta Zap-A-Gap on riittosampaa sekä paremmin pitää osat kiinni.
Tätä kyseistä liimaa ennen käytin locitekin super attakia, joka myös oli varsin hyvää, mutta Zap-A-Gap on riittosampaa sekä paremmin pitää osat kiinni.