"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

40k Ork - kysymyksiä taktiikasta ja yksiköiden käytöstä?

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Pyöveli
Kirjoitti miljoonannen viestin

40k Ork - kysymyksiä taktiikasta ja yksiköiden käytöstä?

Viesti Kirjoittaja Pyöveli »

Etsiskelin 40k Ork-taktiikoita, mutta pikainen haku ei tuottanut äkkiseltään tuoreita ketjuja, joten pistetäänhän uutta sitten kehiin. Ja jos tällainen vanhan ketju nyt jossain sattuu olemaan, niin pahoittelen ja matelen anteeksiantoa :)

Eli sen verran olen jo oppinut että paras Ork-taktiikka taitaa olla se WAAGH, eli päälle ja kovaa. Mutta ainoa tapa tehdä se on Kult of Speed ja tällöin ei saa Killer Kaneja ja rahallinen investointi on jokseenkin suuri.

Codexissahan on esitelty ne kolme taktiikkaa, mutta itse olen ajatellut koota armeejani puoliksi vechileiden ja puoliksi footsloggan tapaan. Eli ajattelin panostaa nopeaan kiilaan (joko keskustassa tai laidalla) jota seuraa pari hordea slugga boyzeja. Kuinkahan mahtaisi toimia tuollainen 50-50 jako? Vai kaatuuko yksinkertaisesti siihen että vechilet syövät liikaa pisteitä ollakseen tehokkaita? Eli esimerkiksi keskustasta vyöryttää kymmenkunta bikeä, wartrukkeja ja -buggyja, pari trukillista boyzeja ja burnaboyzit iholle niin kovaan kuin pääsee ja perään laittaa laahustamaan pari unittia (2*25 sluggaboyzia) iso mahdollisuus on myös se että vechilet tuhotaan ensimmäisellä vuorolla massiiviseen ampumiseen ja boyzit seuraavalla, kun tulevat niin hitaasti.

Mielessä kävi myös pihtitaktiikka, eli biket jaettuna kahteen unittiin kiertävät pelikentän laidoilta pihdit kiinni ja sluggat tulevat keskeltä. em. taktiikoissa on se ongelma että sluggat tulevat aina keskeltä hitaudensa takia ja tämä tarjoaa aina vastustajalle mahdollisuuden ennakoida ja sijoittaa tulivoiman keskelle...

Entä onko kokemuksia useammasta unitista Killer Kaneja?

Lisäksi joissain keskusteluissa on ollut puhetta groteista, ovatko pelkkää hupia pelilaudalla, vai onko se living shieldin ostaminen sen vajaan 100 pisteen arvoinen? Entäpä Stormboyzit? Näistäkin on ollut puhetta varmasti muualla, mutta kun noita figuja on tullut hankittua, niin tekisi mieli niitä käyttää. Eli kuinka käytettynä ovat tehokkaimpia? Hinta on kuitenkin suolainen normi sluggaboyziin verrattuna, mutta...

Big Gunzit olen hylännyt suosiolla, niistä on kuullut sen verran vähän hyödyllisiä kommentteja, mutta miten mahtaa toimia esimerkiksi zzapgun gunwagonissa vai ovatko imperial armourissa olevat vechilet pelkkää hupirautaa rajalle?

Myös mielessä on käynyt noiden skarboyzien ja 'ard boyzien hankinta, mutta onko niin että pelkillä sluggilla päälle pureminen toimii parhaiten? Vai kuinka voisi skareja ja 'ardeja käyttää tehokkaimmin?
Draktaron

Viesti Kirjoittaja Draktaron »

Da Orks. Näitä vastaan on aloittamisesta lähtien tullut pelattua, joten 30 pelin kokemuksella tiedän jo jonkin verran Orkseista, ja voin antaa pointteja vastustajan näkökulmasta. Kuukauden ajan sopassa on ollut mukana 3 muutakin armeijaa, joten niidenkin pärjäämistä olen saanut todistaa.

Ensimmäiseksi, footslogga ei puhtaana toimi niin ollenkaan. Se voi voittaa muutaman lähisarmeijan, mutta jos haet all-around-pärjääjää niin this is a no no. Liikkuu hitaasti, ja maksaa joka metristä verellä. Esim. Taukeilla ja (D)Eldareilla voi vain mennä karkuun ja voittaa matsin lähes tappioitta.

Mitä itse olen huomannut ja miettinyt, on juurikin että yhdistelmä jalkaväkeä ja kaaroja on hyvä all-around valinta monipuolisuutensa takia. Jalkamiesten tässä kannattaa olla ehdottomasti Sluggia, se choppa on vaan niin perhanan ikävä!

Nopean "kiilan" ei välttämättä kannata mennä vain joko keskeltä tai sivuilta, sillä silloin vihollisellesi jää jompikumpi osuus käyttöön. Kannattaa mennä vähän sieltä täältä, eli yksinkertaisesti katsoa pöytää ja mennä reittiä jonka päässä ei odota aukio ( kuolema. ) ja jonka varrella olisi mahdollisesti vähän maastoakin. Suosittelisin että otat muutaman Trukin täyteen Sluggia, jolloin saisit nopeaa keskitehoista lähistelyä heti eturintamaan. Biket ovat hyviä tulenkerääjiä, jotka kannattaa uhrata nimenomaan siihen sitomiseen, ja tulla Trukeilla perästä. Jos räjähdät puolitiehen ( eli et turboboostaisi. ) ei tarina lopu iloisesti.

Vehicleillä ( mitä itse olen huomannut. ) ei kannata tulla pikkuhiljaa varovaisesti, tai sinut ammutaan matkalle. Turboboostaus mahdollisimman suojaisaan paikkaan, ja sieltä päristely+disembark+charge vihollisen pläsiin. Vielä parempi jos menet pyörillä edeltä jolloin trukit saattavat päästä isommassa rauhassa kimppuun.

Jos trukit räjähtävät matkalle, ei kannata yrittää piiloon, siinä kuolee Orksit. Entanglesta vain päälle niin nopeasti kuin jaloista pääset, sitominen on pointti.

Pyörät saavat sidottua pikkuporukkaa hyvin, ne kannattaa laittaa ampuvien ja huonojen lähistelijöiden kimppuun, jotta vihollisen tulitus saadaan tukkoon. Trukkboyzeilla nyt sitoo vähäksi aikaa lähes mitä tahansa, ja se on aina bonusta perässä marssivalle Sluggahordelle.

Sluggahordeen Bik Mek Forcefieldillä on todella, todella hyvä valinta.

Kannattaa myös harkita härökommareita, ne voivat infiltroida pelin alussa ärsyttämään vihollista ja keräämään tulta. Kestävät ehkä sen 1 vuoron, mutta sekin on parempi kuin ei mitään. Killakanit eivät ole minulle ainakaan vielä olleet vaaraksi. Ovat toki ikäviä jos pääsevät lähelle, mutta sitä ennen ovat yleensä räjähtäneet. Muutama perässä marssivien Sluggien kaveriksi?

Groteista en ole huomannut olevan hirveästikkään hyötyä, mutta ei varsinkaan lähes 100 pisteen arvoisina. Sillä saa paljon paljon muuta kivaa. Orkseilla ei kannata hirveästi panostaa kamoihin tai laatuun, vaan nimenomaan määrään.

Hyökkäysaalto:

Sluggahorde (Mek, Kans? ) --> Trukkboyz (2, 3?) Battlewagon? --> Bikerboyz?

Ja Lootedit kannattaa käyttää lähes poikkeuksetta. 6" liikkuva ja ampuva Russ esimerkiksi voisi olla hyvä screeni Sluggahordelle. Basiliskin nyt tietävät kaikki ja se on ikävä kaveri se.

Siinä vähän yleistä mielipidettäni 5kk pelaamisesta Orkseja vastaan Deldarilla, Khornella, Tau:lla, Chaos Undividedilla, Deathguardilla, ja Tyranideilla.
camoflame

Viesti Kirjoittaja camoflame »

Örkeillä olen pelannut n. 3 vuotta joten koetan antaa vinkkejä.

Armeija jossa on eri nopeuksisia yksiköitä (jalkaväki ja trukit) aiheuttaa ison ongelman. Vastustaja voi keskittää lähitaistelijansa kerralla vain osaa sinun armeijaa vastaan jolloin hänellä on paremmat mahdollisuudet hoidella armeijasi osissa (ensin nopeat ja sitten jalkaväki). Tämä on mielestäni toiseksi suurin ongelma örkeillä, ensimmäinen on päästä lähitaisteluun.

Speed Freeks ei ole minun mielestäni rahallisesti kuitenkaan kovin kallis kun kerää pikkuhiljaa joukkoja ja sotavasarasta saa yleensä halvalla trukkeja. Freekseissä on se etu että saat tuotua joukkosi kaikki yhtäaikaa taisteluun koko kentän levyydeltä.

Hyviä Freeks listoja löytyy sotavasarastakin. Paljon trukkeja (itse suosin ardeja), big mek, leman russ. Se pommituslento kannattaa ostaa aina (eihän se 1:nen tule ikinä :)). Battlewagonista ja muista örkkien tankeista laitoinkin juttua armeijat ja yksiköt osioon. Biket ovat joka armeijalla liian kalliita tehoonsa nähden, joten ota suosiolla vaan trukkeihin jalkaväkeä niittenkin pisteiden edestä. Monipuolisuus ei aina ole hyvästä pelikentällä. Freekeille en edes ottaisi warbossia, ei se kuitenkaan kestä niin paljoa ja maksaa liikaa. Massa on parasta mitä örkit ovat keksineet.
Minorith kirjoitti:Biket ovat hyviä tulenkerääjiä, jotka kannattaa uhrata nimenomaan siihen sitomiseen
Onko hyvä idea käyttää 30pts modeleita joilla on 5+ invu keräämään tulta? Ei minun mielestä.

Cityfightiin kannattaa ottaa perus örkit ja paljon jalkaväkeä ja killer kaneja. Kommandotkin toimivat hyvin. Kunnon örkki pelaaja ei lähde jalkaväki armeijalla peliin ellei ole edes 20 grottia. Itse suosin näitä pikkupiruja todella paljon, antavat 5+ coverin, vastustaja joutuu ottamaan target priority testin, suojaavat chargelta yms. Itse otan näitä yleensä jotain 20-30, ryhmien koon kannattaa olla aika pieni liikkuvuuden takia.
Viimeksi muokannut camoflame, To 13.07.2006 11:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
It's not whether you win or lose, it's how you play the game, right?
Pyöveli

Kiitoksia briiffistä heti alkuun!

Hmmm… Olinkin aivan päässyt unohtamaan tuon mekin ja kustom force fieldin. Eli mars mars figukauppaan.

Hätäpäissäni on tullut laatikollinen grotteja hankittua 40k:ta varten, ilmeisesti pita käyttää niitä sitten hupipeleissä tai vaan asetella nätisti vitriiniin. Itsellenikin on muodostuntu grottien hyötyasteesta aika heikko kuva, varsinkin kun vastustaja työntää templateasetta listoilleen niin paljon kuin vain saa. Tai sitten vain modifioin niistä riggerssejä.
Minorith kirjoitti:Ja Lootedit kannattaa käyttää lähes poikkeuksetta. 6" liikkuva ja ampuva Russ esimerkiksi voisi olla hyvä screeni Sluggahordelle. Basiliskin nyt tietävät kaikki ja se on ikävä kaveri se
Noista looted vechileistä olen jo lueskellutkin jonkin verran asiaa ja ykkösvaihtoehtoina on ollut juurikin tuo Leman Russ. Mutta jos käyttää lootattua tankkia saattamaan sluggaboyzeja niin kuinka mahtaisi toimia esimerkiksi Leman Russ Demolisher perempien panssareiden ja lyhyen kantaman aseiden takia? Basilisk taitaa olla omiaan juuri istumaan nurkassa suojassa ja lähettämään terveiset taivaalta? Leman Russ taitaa kuitenkin olla hieman monikäyttöisempi tankkina kuin Leman Russ Demolisher? Figuna tuosta jälkimmäisestä sais todella "orkyn". Ja jos kerran hankkii kalliin figun ja modaa sen, niin pitäähän sillä olla käyttöäkin, vaikka saattaakin olla aika tulimagneetti.

Mitä noita vanhoja ketjuja olen lueskellut, niin yllättävän moni käyttää Ork-armeejaansa shoot-em joukkona, eli shootaa, rokkittia, bigshootaa jne niin paljon kuin porukkaan mahtuu… Ilmeisesti paras vaihtoehto olisi ottaa bigshootaa hitaammin etenevälle joukkiolle, koska sillä olisi hyvä puhdistaa jalkaväkeä ja kaneille/lootalle/trakeille/buggyille sitten rokkitteja raskaamman vastuksen hiljentämiseen. Tuo Battlewagon on kyllä myös houkutteleva vaihtoehto, mutta on varsin kallis yksikkö. Maksaa jo sen verran että syö toisen sluggaporukan pois vaikka toinen mahtuukin suoraan sisää wagoniin, jolloin meillä on yllättäen KoS. :) Tosin taitaa tulla liikaa kalliita kohteita vastustajan heavy weaponeille, jos on kanit, loota ja Battlewagon laudalla?

Pelejä mitä on joskus menneisyydessä tullut otettua, niin vastustajina on olleet joko Sisters of Battle tai IG, joista IG oli suorastaan aamupala risteilylaivalla, kun taas SoB:a en ole voittanut koskaan. Toisaalla jo kyselin taktiikasta Seprahimeja vastaan, kun käräyttävät hordeni todella nopeasti ja SoB pelaaja alhaisesti etsi kaikki flamerit ja muut templateaseet joukkoihinsa mitkä codexista löysi... IG taas oli helppo varmaankin siitä johtuen että olimme molemmat aloittelijoita ja ainoa taktiikka joka tuli mieleen oli FB –ajoilta tuttu lähitaistelu. Tietäähän sen kuinka siinä käy kun laittaa IG sotilas vs Ork lähitaisteluun :)
camoflame kirjoitti:Hyviä Freeks listoja löytyy sotavasarastakin. Paljon trukkeja (itse suosin ardeja), big mek, leman russ. Se pommituslento kannattaa ostaa aina (eihän se 1:nen tule ikinä :)).
Eli käytännössä toimiva KoS porukka tarvitsee sellaiset ~8 trukkia jotta se saa kaikki liikkeelle miehekkäästi? Vierastan KoS:ia hieman sen takia että yksikkökoko on pieni ja menetetään mob rulen tehot... Mutta ilmeisesti pitää harkita hieman KoS:a kuitenkin tarkemmin...
camoflame kirjoitti:Kunnon örkki pelaaja ei lähde jalkaväki armeijalla peliin ellei ole edes 20 grottia. Itse suosin näitä pikkupiruja todella paljon, antavat 5+ coverin, vastustaja joutuu ottamaan target priority testin, suojaavat chargelta yms. Itse otan näitä yleensä jotain 20-30, ryhmien koon kannattaa olla aika pieni liikkuvuuden takia.
Ainiinjoo, unohdin aivan töysin tuon target priorityn ja tuon chargelta suojaamisen. Eli ovathan ne sinäänsä ihan käytännöllisiä... Mielenkiintoista miten löytyy heti noin erilaisia mielipiteitä saman armejan taktiikasta.
spjarv

Viesti Kirjoittaja spjarv »

Grotit = listan paras unitti, fisti slaverille. Usko pois. Ota muutama, jos aiot footsloggailla.

En yhdistelisi footsloggaa + nopeaa, armeijasi ammutaan kahdessa aallossa. Joko kokonaan nopea jolloin olet sylissä nopeasti tai kokonaan hidas ja runsas-shootyinen jolloin close combat on vain viimeistelyä.

Ja ne sister-huolet vähenee kyllä runsailla bigshootilla. Niin tekee moni muukin ongelma :)

-Sami
Is that a diver's watch, can you dive? Is that a pilot's briefcase, can you fly? Oh fuck, another three bottle lunch.
camoflame

Pyöveli kirjoitti: Eli käytännössä toimiva KoS porukka tarvitsee sellaiset ~8 trukkia jotta se saa kaikki liikkeelle miehekkäästi? Vierastan KoS:ia hieman sen takia että yksikkökoko on pieni ja menetetään mob rulen tehot... Mutta ilmeisesti pitää harkita hieman KoS:a kuitenkin tarkemmin...
Itselläni löytyy 7 wartrukkia ja battlewagon (jota käytän vasta 2000+ peleissä). KoS rallyttää aina trukkeihin vetäydyttyään ja saat kuitenkin käyttää mob size checkkiä. Laittamalla 10 henkeä trukkiin saat myös power of waaghin melkein aina chargeen.

Paras vinkki kun pelaatte kentässä jossa on metsää: Jos et pääse vastustajaa tarpeeksi lähelle kiertämällä metsää, aja sen läpi. Sehän on vain 1/6 että se hajoaa sinne ja grotit kyllä fiksaa sen mikä meni rikki.

Säästät myös rahaa kun ei tarvitse kerätä eri armeijaa alusta lähtien kun teet örkeistäsi monipuolisen tarvittaessa (perus örkit, KoS ja muut erikoislistat).
spjarv kirjoitti:...fisti slaverille...
Slaverille jolla on 6+ save, 1 woundi ja joka ei saa liikkua jos grotit breikkaavat? Toki voit ostaa lisäsuojaa mutta äkkiä hinta nousi. Säästä pojot mielummit lähäriryhmien nobiin ja klaweihin. Jos näitä on tarpeeksi, osta lisää boyzzejä sillä niitä ei voi koskaan olla liikaa.
Draktaron

Viesti Kirjoittaja Draktaron »

Ovathan Biket kalliita mutta kyllä niillä sitoo. Parempi menettää ne jonkunverran maksavat pyörät ja laittaa 1 tai 2 huonosti lähistelevää ampujasquadia tukkoon, kuin olla laittamatta ja menettää sadan pisteen edestä Orkseja matkalla, tai hoitaa homma vieläkin kalliimmilla trukeilla. Jotain nimittäin tasan räjähtää ennenkuin Orksit ovat perillä, kukin uhratkoon mitä tykkää. Tulitusta menee kuitenkin vastustajalta aina koko yksiköltä ( Tau on eräänlainen poikkeus Target Lockillaan. ) per sinun yksikkösi.

Mielipiteitä ja pelaajia ja kokemuksia on monia, mutta mainitsinkin antavani vinkkini vastustajan näkökulmasta, omien kokemusteni perusteella. Groteista tuo kokemus on että ne on ammuttu tieltä pois ja siirrytty örkkeihin. Saattavat toimia jos niihin ei luota liiaksi, eli pitää ne hätäsuojana, mutta ei usko Sluggia yksin niiden taakse. Mielestäni pelkkä Mek on ihan riittävä ja pojot voi laittaa esim. enempien Sluggien ostamiseen.

Siitä Russista sen verran, että varustele se niin että se saa liikkua 6" ja ampua. Muuten se joko liikkuu tai ampuu, ja väittäisin että screeninä se toimii kuitenkin parhaiten, jos vielä vähän räiskiikin liikkumisen lisäksi. Sen takana on hyvä kuljettaa yhtä Sluggaryhmää, jos ei bloki LOS:ia niin saat ( muistaakseni. ) ainakin +4 Coverin. Ja Mek sitten yksinään Sluggahorden taa, niin sitä ei saa ampua.

Tässä vain minun mielipiteeni, myös Camoflamella on varmasti hyviä pointteja noinkin kokeneena Orks pelaajana.
Andros

Viesti Kirjoittaja Andros »

Camoflame kirjoitti:
spjarv kirjoitti:...fisti slaverille...
Slaverille jolla on 6+ save, 1 woundi ja joka ei saa liikkua jos grotit breikkaavat? Toki voit ostaa lisäsuojaa mutta äkkiä hinta nousi. Säästä pojot mielummit lähäriryhmien nobiin ja klaweihin. Jos näitä on tarpeeksi, osta lisää boyzzejä sillä niitä ei voi koskaan olla liikaa.
Mitäs sillä Slaverin kestävyydellä on väliä, kun ympriltä pitää tappaa ensin noin kaksikymmentä grottia? Niimpä. Kyllä Grotit fisti slaverilla on kova juttu, tekee kovaa vahinkoa lähitaistelussa, ja antavat vieläpä suojaa takanaan oleville örkeille.
Vile kirjoitti:ANDROS KALAMIESTEN AATELIA, KAIKKIEN TAUKENRAALIEN ISÄ, KESKI-MAAN SANKARI
camoflame

Minorith kirjoitti:Ovathan Biket kalliita mutta kyllä niillä sitoo. Parempi menettää ne jonkunverran maksavat pyörät ja laittaa 1 tai 2 huonosti lähistelevää ampujasquadia tukkoon, kuin olla laittamatta ja menettää sadan pisteen edestä Orkseja matkalla, tai hoitaa homma vieläkin kalliimmilla trukeilla.
Joo tuo on kyllä totta jos joutuu tilanteeseen että ei saa kaikkia/suurinta osaa yksiköistä suojaan. Itse olen kotipeleissä tottunut että maastoa on D3+3 kummallakin ja yksi maasto voi olla jopa 20cm x 10cm metsä jolla olen varmistanut hyvän etenemisen.

Semmoista vaan että laskettiinko biket vehikkeleiksi? Jos ei niin nehän ei blokkaa line-of-sightiä ja trukkeja sai ampua ilman target priority testiä. Perusjalkaväkeä ne kyllä suojaavat. Sääntökirja on 300km päässä niin en voi tarkistaa.
Scoundrel

Viesti Kirjoittaja Scoundrel »

Örkkitaktiikkatopicci johon en ole vielä kirjoittanut! Se virhe korjataan välittömästi!
Ja keskustelukin velloo sopivasti suosikkiaiheessani eli warbikeissä!

Biket ovat kalliita. Siitä ei pääse mihinkään. Halvimmillaan pyöräryhmä maksaa 100 pojoa ja sen käyttö rajoittuu target priorityn aiheuttamiseen, coversaven antamiseen ja yhden vihollisryhmän sitomiseen. Tappoja porukka ei saa aikaiseksi kuin tuurilla.
Häirikköyksiköksi ottaisin ennemmin trukin minimimiehityksellä. On vähän halvempi, kartturilla on raketti ja kyytiin mahdollisesti toinen, pärjää lähitaistelussa (jos sinne pääsee) sen yhden kierroksen. Vie tosin sen yhden fast-attackslotin, mutta kannattaa kokeilla bikejen tilalle.

Vaihtoehtoisesti bikeryhmää voi pelata ~150 pisteisenä dakkadakka-variaationa viidellä TL-bigshootalla tai samanhintaisena pureassaultporukkana fistinobilla. Ampuvat mopopojat saattavat tuhota matkan varrelle eksyneitä landspeedereitä tai muuta kevyttä ajoneuvoa tai sitten heikosti panssaroitua jalkaväkeä. Moporyhmä klawinobilla pärjääkin sitten lähitaistelussa, kunhan sinne ehtii.
Yli 5 mopoa en samaan ryhmään tunkisi alle 1,5K peleissä. Tosin, enpä ole kokeillutkaan.

Groteista:
Jälleen aspekti jota en ole kokeillut. Örkeillä on kuitenkin laajin mahdollinen jalkaväkivalikoima joka sisältää useita oikeasti käyttökelpoisia yksiköitä. Ongelmaksi muodostuu FOC-slottien loppuminen. 1.5K peleissä minulla on yleensä 6 trooppivalintaa ilman grottiryhmääkin. Sen 5+ coverin otan mekkien KFF:fistä.

Ylennsä jalkaväestä:
Kuten jo mainitsinkin, itselläni armeijan runko muodostuu vihreästä massasta ja terävistä kepeistä joilla lönkötellään 6"/kierroksessa tökkimään vihollisia. Usein pelaaminen kuitenkin muodostuu vihreäksi ampumaradaksi josta nostelen vuoro kerrallaan enemmän ja enemmän örkkejäni pöydän reunalle casualtyriviin. Loppuhuipennuksena saatan saada klawinobin parin örkin kanssa viholliskosketukseen ja heitän pöydälle kasan noppia ykköset ylöspäin.
Alkupelin (vuorot 1-4) tapot tehdään käytännössä ampumalla. Siksi bigshootaa ja rakettia kannattaa pakata armeijaan mahdollisimman paljon. Hyviä paikkoja bigshootille on shootamobeissa, killerkaneissa ja mahdollisesti myös sluggaryhmissä. Rokkitit olen antanut bugyille ja joskus slugille. Myös tankhunttereita olen alkanut käyttämään kun sieltä saa puristettua sen S9, joka on ratkaisevasti parempi AV14 vastaan.
Loppupelissä (vuorot 5-6) pitäisikin sitten olla jo lähitaistelemassa vihollisen kanssa. Mikä tahansa suoja (maasto, mopot, KFFt, grotit, buggy/kaniscreenit) lisää kontaktiin pääsevien örkkien määrää. Tällöin burnaboyt powerweaponeineen ovat korvaamattomia. Usein ovat fiksusti mobupanneet johonkin suurempaan ryhmään mukaan etteivät kallisarvoiset käristimet katoa kentältä ennen méleen alkamista.

Yhteenvetona footslogga ei siis ole hyvä idea. Parilla likaisella konstilla, kuten ajoneuvoscreenauksella ja mobup-consolidatella kikkailulla voit päästä parempiin tuloksiin, mutta pelikaverisi ei välttämättä tykkää tälläisestä sikailusta. Toisaalta, eipä se vihreän ampumaradan ylläpitäminenkään pidemmän päälle kivaa ole.
Vauhdin kultista en osaa oikein mitään sanoa, kun en sellaisella pelaamisesta tiedä. Tiedän vain 100 örkin maalaamisesta, jokaisen örkin siirtämisestä joka kierroksella lähemmäs vihollista ja suurimman osan poistamisesta kentältä ennenkuin mitään mielenkiintoista tapahtuu.

Joskus aikanaan joku viisas örkkipelaaja kirjoitteli aiheesta laajasti kertoen KOS-ProtoKOS-footslogga- armeijoiden vahvuuksista ja heikkouksista. Onkohan kyseinen topicci sitten kadonnut bittien taivaaseen ellei sitä hakemalla löydy?
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
camoflame

Scoundrel kirjoitti: Joskus aikanaan joku viisas örkkipelaaja kirjoitteli aiheesta laajasti kertoen KOS-ProtoKOS-footslogga- armeijoiden vahvuuksista ja heikkouksista. Onkohan kyseinen topicci sitten kadonnut bittien taivaaseen ellei sitä hakemalla löydy?
Koetetaan lyhyesti sanoa

Kult of Speed
+nopea (tarvitseeko örkit enää muuta?)
+enemmän kamoja vehikkeleille

-trukit eivät kestä tulta
-pakko ostaa trukki jokaiselle jalkaväki ryhmälle
-vaatii hieman enemmän taitoa pelata
-vähemmän jalkaväkeä kuin perusörkeillä

Perus örkit
+joukkoja ihan pirusti
+paljon eri joukkoja (joita jopa kannattaa ottaa)
+sopii cityfightiin hyvin

-yleensä hidas kuin mikä
-jalkaväki ei kestä tulitusta

Tässä muutama pääsuuntaus.
Pyöveli

Ilmiselvästi ihmiset ovat jakautuneet molempien örkkitaktiikoiden kannalle. Toiset vannovat Kult Of Speedin nopeuteen ja toiset taas haluavat pelata “ainoalla oikealla taktiikalla” örkelille eli vihreällä aallolla.

Itselläni tätä ketjua aloittaessa oli ainoa kokemus örkkitaktiikasta se, mitä oli codexista luettu ja muutama peli pelattuna rökäletappion säestyksellä. Ne muutamat tappiot tuli juuri tuosta ampumaradalla olemisesta ja kun ei ollut hankittuna figuja, niin bigshoottia ja rokkitteja ei ollut, niin tuleen ei voinut vastata. Nyt kyllä on iskenyt tajuntaan se toisiseikka että unitteihin pitää pumpata bigshootaa ja rokkitteja niin paljon kuin mahtuu.

Myös vechileiden käyttöä on tässä käsitelty. Ilmiselvästi (menee jo hieman armejalistat osiolle) minun pitää modifioida noita buggyja/trakkeja hieman, sillä nyt kaikilla figuilla on Big Shootat, rokkitteja ei ole kuin muutama jalkamiehellä. Ja juuri tässä nopeassa iskussa vihollisen panssareiden tms kimppuuhan nopeat rokkiteilla varustetut buggyt/trakit ovat omiaan. Ja jos mukaan saadaan muutama bike big shootan kanssa niin…

Tuossa viikonloppuna käpistelin armeejaani ja mietin mahdollisia taktiikoita. Footslogga olisi minusta se mieluisin taktiikka, mutta taitaa olla niin että vaatii sitten sen maastoisen pelipöydän, jotta koko armeejaa ei lahdata matkalla. Ja kuten tuossa ovat kokeneemmat todenneetkin, tiettyjä armeejoita vastaan taitaa mennä massamurhaksi, kun vihollinen perääntyy samalla ampuen lähestyvän örkkihorden lannoitteeksi.

Camoflame tuossa totesi että KoS vaatii hieman eneman taitoa pelata. Varmasti pitää paikkansa ja vaatii myös kykyä osata prioritoida kohteita. Varmaan aika pitkälle pääsee pelkästään suoraan päälle ajamalla, mutta mitään takeita sen taktiikan onnistumisesta ei taida olla. Template-aseet kun ovatörkkiarmeejan vitsaus ja sen tietää pelaamaan lähtiessä että niitä tulee ja ampuma-ase valinnat on varmasti käytetty. KoS:ia käytettäessä näin maallikon mielipiteenä on se, että siinä menetetään juuri se örkkien suurin etu – valtava massa lähitaistelussa kaataa lähes minkä tahansa. Tai sitten koitan vain sitä monen tuhoon tuomitsevaa kahden aallon taktiikaa, eli battlewagoniin max määrä örkkejä sisään ja muutamaan trukkiin boyzit ja ensimmäisessä aallossa päälle, toiseen aaltoon tulee kania ja sluggaboyzeja sen looted vechilen tukemana. Mitä suurimmalla todennäköisyydellä ensimmäinen aalto on ammuttu kappaleiksi ennen kuin toinen aalto on iholla, mutta näin pääsisi ehkä jo toisella vuorolla sitomaan osan vihollista lähitaisteluun ja suurempi osa sluggista pääsisi myös elävänä perille. Tosin pistemääräiset tappiot saattavat kyllä nousta ylitsepääsemättömän suuriksi. Ja eikös battlewagon ole ihan örkkimäinen lähitaistelussa, kun varustaa sen rollerilla ja muuutamilla shootilla...?
camoflame

Pyöveli kirjoitti: KoS:ia käytettäessä näin maallikon mielipiteenä on se, että siinä menetetään juuri se örkkien suurin etu – valtava massa lähitaistelussa kaataa lähes minkä tahansa.
Eikös örkit tarvitse tätä valtavaa massaa vain päästäkseen lähitaisteluun? Trukkiin saa 10 ukkoa, otetaan esimerkiksi 'ardi ryhmä jossa on nobi klawilla, 8xslugga/choppa ja 1xrokkit. Chargessa saat 32 slugga iskua (85% todnäk iniative 4:llä), 5 power klaw ja 3 perusiskua. 4+ armor save suojaa suhkoht hyvin takaisin tulevilta iskuilta. Kyllä näillä rupeaa kaatumaan jo marine-ryhmätkin ja power klaw nob rakastaa wraithlordeja ja dreakkeja.

Mutta mitä sitä nyt kuuntelemaan muitten mielipiteitä. Hanki Kult of Speed armeija ja totea asia itse, sillähän sen selvyyden parhaiten saat. Viilailemalla armeijaa vuosien ajan se paras teho vasta löytyy, armeijasta sekä pelaajasta.
Scoundrel

Itsehän en ole KOSsilla pelannut (johtuen GW:n rekkojen hinta/laatu-suhteesta ja rakennusinnon puutteesta), mutta jotenkin rekkaralli tuntuu kaipaavan runsaasti maastoa pelikentälle. Vaikka teoriassa tarvitsetkin 2 vuoroa saadaksesi jokaisen rekkalastin lähitaistelemaan niin pitää muistaa että jokaista rekkaa kohden vastustaja saa yhden ryhmän jalkaväkeä raskaalla aseella. Boltterit tuhoavat rekkoja helposti 24" etäisyydeltä ja heavyboltterit murhaavat ajokkisi vielä kauempaa. Omassa peliporukassa heitellään maastonkappaleita pelipöydälle vuorotellen ja powerarmorvastustajani kasaavat mäet ja metsät kentän laidoille josta niistä ei ole kenellekkään mitään hyötyä.

Vastustaja ei tarvitse örkkejä vastaan ollenkaan coveria! Vaikka sinulla olisi armeijassasi 20 rokkitlaunchaa, niin vain 5-6 osuu niistä kierroksessa (ja niistäkin 1 failaa woundauksen).

Eli maastoa mahdollisimman paljon käyttöön. Cityfightiä kun pääsisi kokeilemaan niin olisivat ampuvat arkkiviholliseni niinsanotusti käden ulottuvilla.

[OOOPS!.. unohdin sanoa vielä tämän]
Niistä buggyjen bigshootien vaihtamisesta rokitteihin. Killerkaneissa tulee ihan käypiä TL-rokkitteja jotka sopivat korvaamaan buggyn vakiotykin. Bigshoota sopii killeriin paljon paremmin, koska vihollinen pyrkii pysymään etäällä näistä.
MacKeke

Viesti Kirjoittaja MacKeke »

Itselläni löytyy kokemusta niin Footsloggasta, kuin Kult of Speedistäkin, ja perus Örkkilistan aatelia on kyllä ehdottomasti Grotit. Pakottavat viholliselle target priorityä, jos kämmäävät, tuli on pois Boyzeista, jos onnistuvat, Grotit suojaavat silti. Yleensä ihmiset luulevat että nämä vain imevät tulta, ja jättävät nämä kaupan hyllylle ja ostavat Mekin / Big Mekin KFF:llä ja liittävät sen ryhmään. Otetaanpas KFF vs. Grotit.

KFF:
+ Antaa 5+ coverin suht pienelle alueelle, suojaa noin yhtä ryhmää. (Majority pitää olla sen alla.)
+ Ei ole Grotteja hidastamassa etenemistä edessä. (Yritäppä liikuttaa 50+ modelia täysillä eteenpäin.)

Grotit:
+ Antaa 5+ coveria _isolle_ alueelle, parin vahvuinen rivi peittää koko footsloggaavan armeijasi, jos massaa on tulossa todella paljon, vaikka toinen grottirivistö kehiin.
+ Pakottaa target priorityä = Örkit selviävät hengissä pidempään.
+ Sitoo ilkeitä yksiköitä loppupeliksi lähikseen. (Wraithlordit, tulitukiryhmät, ampujafexit yms..)
+ Ja (IMO) kaikista tärkein, Örkit pistävät porukkaa lihoiksi todella tehokkaasti sillon, kun ne pääsevät chargeamaan, ja tämä tapahtuu todella harvoin, kiitos 6" liikkeen ja 6" assaultin. Pistät Grotteja noin 4" päähän ensimmäisestä örkkiaallosta, vihollisen nopeat yksiköt tulevat päälle (Hormagauntit, Jetpack varustetut hemmot), tappavat muutaman Grotin ja jäävät siihen. Consolidatella pääset vain 3", joten et pääse ensimmäiseen örkkiaaltoon kiinni. Seuraavalla kierroksella Örkit pääsevät Chargeamaan ja sitten pytty liekehtii.

Kult of Speedissä taas, kaikki ovat Trukeissa tai liikkuvat muuten lujaan, joten suojaan päästään ihan perus liikkeellä. Tai sitten suojaaminen hoidetaan halpisbuggyillä. Skorchabuggy, tappaa talossa ja puutarhassa, voidaan pistää Trukin viereen, ja näin sitä ei voi ampua, koska buggy peittää Line-o-Sightin. (Molemmat kokoa kolme). Ja koko hienous maksaa 40 pistettä. Buggyjä ottaessa kannattaa ottaa kahden 'hengen' ryhmiä, vihollinen ei saa pisteitä vasta kun tapettuaan molemmat, joten jos toinen kuolee, sillä ei ole pisteisiin mitään vaikutusta. Tietysti jos toinen immottuu, sekin on vasta puolet pisteistä. Eli 40 skorchatiimin tapauksessa. Elämä pilalla.

Sitten Looted Vehiclet, Leman Russi on se yleisin vaihtoehto mitä on tullut nähtyä, mahtava panssari edestä, tuhoa kylvävä tykki, ja vielä kolmet Heavy Bolterit rankasemaan jalkaväkeä jos tykki leviää tai tilanne vaatii. Toinen hyvä vaihtoehto olisi sitten Demolisher, itse käytän tätä lähinnä tehtäväkohtaisesti, koska tykin lyhyen kantaman takia se pääsee ampumaan harvoin. Mutta jos tehtävässä aloitetaan läheltä, silloin kannattaa harkita vakavasti tätä. Tämän tankin tykki se vasta tappaja onkin, lähtee terminaattorit kanssa ja "Mitenniin Instakillasit Daemon Princeni?" Basiliski taas antaa suht kovaa tykitystä ja vielä Indirectillä, mutta minimi (36") kantama taas vähän on niin ja näin. Vastustajasta riippuen pääset ampumaan pari kertaa Indirectillä, ja Directillä taas voi olla henki höllässä, AV12 ja Open Topped.

Puuh, johan tuli kirjoitettua.
Scoundrel

MacKeke kirjoitti: Grotit:
+ Antaa 5+ coveria _isolle_ alueelle, parin vahvuinen rivi peittää koko footsloggaavan armeijasi, jos massaa on tulossa todella paljon, vaikka toinen grottirivistö kehiin.
+ Pakottaa target priorityä = Örkit selviävät hengissä pidempään.
+ Sitoo ilkeitä yksiköitä loppupeliksi lähikseen. (Wraithlordit, tulitukiryhmät, ampujafexit yms..)
+ Ja (IMO) kaikista tärkein, Örkit pistävät porukkaa lihoiksi todella tehokkaasti sillon, kun ne pääsevät chargeamaan, ja tämä tapahtuu todella harvoin, kiitos 6" liikkeen ja 6" assaultin. Pistät Grotteja noin 4" päähän ensimmäisestä örkkiaallosta, vihollisen nopeat yksiköt tulevat päälle (Hormagauntit, Jetpack varustetut hemmot), tappavat muutaman Grotin ja jäävät siihen. Consolidatella pääset vain 3", joten et pääse ensimmäiseen örkkiaaltoon kiinni. Seuraavalla kierroksella Örkit pääsevät Chargeamaan ja sitten pytty liekehtii.
Pitääkin ilmeisesti kokeilla (HC-footsloggaajana) noita pikkupirulaisia. Etenkin tuo viimeinen pointti kuulostaa paperilla hyvältä. Kipin kapin kauppaan ostamaan uutta FaBa-aloituspaksia ja rakentamaan huppugobboja.
Kardinaali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kardinaali »

MacKeke kirjoitti:Consolidatella pääset vain 3", joten et pääse ensimmäiseen örkkiaaltoon kiinni. Seuraavalla kierroksella Örkit pääsevät Chargeamaan ja sitten pytty liekehtii.
Mutta jospin käykin niin että kaikki grotit kuolevat (epätodennäköistä ehkä mutta mahdollista) tai grotit kämmivät ld-chekin (kyllä saamme re-rollin suig houndista mutta ei se aina siltikään onnistu.) ja jos iniative heitoissa käy huonosti tai pääsevät karkuun niin vastustaja saakin joka tapauksessa sen d6" sweepin ja saattaa päästä poikiin kiinni.
MacKeke kirjoitti: Kult of Speedissä taas, kaikki ovat Trukeissa tai liikkuvat muuten lujaan, joten suojaan päästään ihan perus liikkeellä. Tai sitten suojaaminen hoidetaan halpisbuggyillä. Skorchabuggy, tappaa talossa ja puutarhassa, voidaan pistää Trukin viereen, ja näin sitä ei voi ampua, koska buggy peittää Line-o-Sightin. (Molemmat kokoa kolme). Ja koko hienous maksaa 40 pistettä.
Käsittääkseni buggy ei todellakaan tee näin. Buggy (tai mikä tahansa muu vehje) peittää takana olevan piilottelijan vain fyysisiltä mitoiltaan. Että jos sitä trukkia sieltä näkyy niin näkyy ja sitä voi ampua, Tosin tätä ennen vastustaja tarvitsee ld-chekin ja buggy antaa trukille obscured bonuksen. Eikö näistä size-jutuista ollut keskustelua jossain demoniprinssienkin kohdalla ja todettiin että jos se näkyy niin se näkyy? Mikään ei tietenkään estä sikailemista tehdä isompia buggyja kuin trukkisi ;)
Andros

Viesti Kirjoittaja Andros »

Jos örkki pelaaja on niin tyhmä että jättää grotit muodostelmaan jossa osa niistä on vielä b2b kontaktissa vastustajan lyöntien jälkeen, on ihan oikein että takana olevat örkit kuolevat. Olithan tietoinen että vastustajan ryhmän yli ei voi juosta ilman että siitä on vielä figuja b2b kontaktissa?

Ja buggy asiaan, niitä on ihan yleisesti käytetty trukkien screenaamiseen. Vaikka siis los katsotaankin ilman kokoluokituksia tässä tilanteessa, niin riittää ihan normi buggykin peittämään näkyvyyden lähes kokonaan, hieman konvertoidusta buggysta nyt puhumattakaan. Ja mistään yhden millimetrin kokoisesta näkyvästä osasta nyt ei kukaan jaksa nillittää. Sama juttu monsterous creatureiden kanssa. Itse olen peluuttanut turnauksissa 3 mc:n eldareita, ja ihan iloisesti niillä on blokittu losia takana oleviin yksiköihin, ilman kenenkään nillitystä.
Vile kirjoitti:ANDROS KALAMIESTEN AATELIA, KAIKKIEN TAUKENRAALIEN ISÄ, KESKI-MAAN SANKARI
camoflame

Kardinaali kirjoitti:Tosin tätä ennen vastustaja tarvitsee ld-chekin ja buggy antaa trukille obscured bonuksen.
Muistathan että kun ammutaan vehicleä, ei tarvitse ottaa LD testiä.
Andros kirjoitti:Ja buggy asiaan, niitä on ihan yleisesti käytetty trukkien screenaamiseen. Vaikka siis los katsotaankin ilman kokoluokituksia tässä tilanteessa
Buggy ja trukkihan ovat melkoisen samaa kokoluokkaa jo figuissakin. Säännöissähän annetaan ohjeet LOSsin määrittämiseen ja vehicle peittää omasta keulasta perään asti kaikki takanaan olevat modelit, oli se sitten kuinka pieni vehicle tahansa.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

camoflame kirjoitti:
Buggy ja trukkihan ovat melkoisen samaa kokoluokkaa jo figuissakin. Säännöissähän annetaan ohjeet LOSsin määrittämiseen ja vehicle peittää omasta keulasta perään asti kaikki takanaan olevat modelit, oli se sitten kuinka pieni vehicle tahansa.
Höpöhöpö, los katotaan modelin mukaan ja jos se battlewagon näkyy sieltä buggyn takaa, se näkyy ja sitä saa ampua. Olkoot vaikka kuinka molemmat kokoa 3. Alleviivaus omani, sääntö löytyy kyllä kirjasta kunhan jaksaa katsoa sieltä LOS-kohdasta tai sen läheltä.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Taktiikat”