"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Maalin "rakeisuus"

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Icecube

Maalin "rakeisuus"

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Blendauksessa/Glazetuksessa olen huomannut että maali on "rakeista" kun sudin sitä figun pinnalle. Figut ovat puhtaita (ei pölyä saati rasvaa) sekä myös pensseleitäni putsaan ahkerasti. Käytän märkäpalettia (talouspaperia+leivinpaperia) ja laimennan vallejon maalejani Game Color sarjan thinnerillä (ohennetta) ja Glaze Mediumilla.

Märkäpaletissakaan ei ole pölyä saati muuta roskaa. Mistä ihmeestä tämä rakeisuus voi johtua? Kyseessä ei ole mitään isoja kökkäreitä vaan todella pieniä, mutta aiheuttavat hieman epätasaisen pinnan figulle.

Lisätköön vielä että ravistelen kyllä maaleja runsaasti ennen käyttöä.
Icar0s

Viesti Kirjoittaja Icar0s »

Omat kokemukseni tuosta Game Colour sarjasta on, että itse se maali on ihan kuraa :\ eli, epäilisin, että se vika on itse siinä maalin koostumuksessa, ei niinkään sun menetelmissä...
"Licence to screw up Commander, you heard it straight from the ship!" - Joker, Mass Effect 2
Icecube

Näin vähän epäilinkin, harmailla maaleilla tätä rakeisuutta tuntuis eniten esiintyvän ja tekee nmm:n maalaamisesta yhtä helvettiä. Mikäs mahtaa sitten olla parempi valmistaja ku citadel tai vallejo? Rackhamin maalit mistään kotoisin?
Drâyhèn

Viesti Kirjoittaja Drâyhèn »

Hahahah! Päivän naurut annoitte, Vallejon maaleissa sitä rakeisuutta VIIMEISENÄ on. Muahahaa, mikä vitsi.

Game coloria käytän osittain itsekkin, ja koostumus on täydellinen mun makuun.

Spreissäsi on vikaa, vielä tarkennettuna sprayays skilleissä.
Oletko varma, että ravistelit 1-2min sitä purkkia ennen kuin sprayasit? Kuinka läheltä sprayasit? Millä säällä? Mikä lämpötila ja missä kunnossa figu oli, märkä, kuiva, pesty ja kuiva?
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Samuli.H

Viesti Kirjoittaja Samuli.H »

Nightwish kirjoitti:Omat kokemukseni tuosta Game Colour sarjasta on, että itse se maali on ihan kuraa :\ eli, epäilisin, että se vika on itse siinä maalin koostumuksessa, ei niinkään sun menetelmissä...
Game colour sarja tuntuu jakavan mielipiteet kahtia, toiset ylistävät, toiset haukkuvat. Itseni mielestä ovat aika vastaavia citadelin maalien kanssa. Kummastakin löytyy huonoja sekä hyviä maaleja, tosin valleon maalit kiiltävät hitusen, mutta pullo on parempi.
Blendauksessa/Glazetuksessa olen huomannut että maali on "rakeista" kun sudin sitä figun pinnalle.
Oletko koittanut monella eri maalilla? Itse olen joidenkin maalien kanssa havainnut rakeisuutta, mutta jotkut ovat toimineet moitteettomasti.
moi
Icecube

Pohjamaalissani ei ole mitään vikaa, Citadelin chaos black sprayllä pari ohutta kerrosta vetänyt. Kuumassa vedessä jopa pari minsaa hauduttanut ennen sprayasta ja ravistellut vähintään sen 2 minuuttia.

Maalissa sitä rakeisuutta on ja muodostaa ongelman NMM:n kanssa jossa pitäisi saada hyvät väriliut, mutta eipä tunnu onnistuvan.

Hyvä että joku sai päivän naurut, mutta itseäni asia ei lainkaan naurata.

Lisätääs nyt vielä että ennen spraytä olen aina puhdistanut figut saippualla ja vedellä, jotta varmasti pinnat ovat puhtaita ja annan kuivua figujen ennen sprayasta. Figut sprayasin aurinkoisena päivänä ja pistin kuivumaan ulos varjoon auringonpaisteelta. Spraytä sumutin siis 20-30cm ohuina kerroksina.
Icar0s

Viesti Kirjoittaja Icar0s »

Icecube kirjoitti:Näin vähän epäilinkin, harmailla maaleilla tätä rakeisuutta tuntuis eniten esiintyvän ja tekee nmm:n maalaamisesta yhtä helvettiä. Mikäs mahtaa sitten olla parempi valmistaja ku citadel tai vallejo? Rackhamin maalit mistään kotoisin?
Itselläni juuri Game Colour sarjan harmaissa on ollut vikaa, kuten sulla. Model Colour sarjassa taas mulla ei ole ollut mitään ongelmaa, ja kuten mainittua, ihmisten mielipiteet jakautuvat hyvin kahtia.. mutta, omat kokemuksethan ne kertoo kaikista parhaiten, miten mikäkin valmistaja sopii omaan käyttöön.

EDIT: Rackhamin maaleista ei vielä mitään kokemusta, mutta eiköhän tuokin pian selviä :) kuulin tässä muinoin, etei rackhaminkaan maalit olisi kovinkaan hyviä, mutta sehän selviää vain testaamalla.
"Licence to screw up Commander, you heard it straight from the ship!" - Joker, Mass Effect 2
WarHound
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja WarHound »

Ihan vain kerrottaneen, etä rakeisuutta ilmenee missä tahansa maaleissa, koska mikään maali ei ole 100% puhdasta ohutta liuosta, vaan siellä täällä löytyy pieniä rakeita, maalista riippuen.

Omat kokemukseni Vallejon Game Colorista ovat olleet lähinnä vain hyviä, hieman peittävyyden kanssa tapellen, mutta muuten siitä on löytynyt rakeisuutta about yhtä paljon kuin Citadelin maaleista(GW). Yleensä omalla kohdallani kun maalaan niin kun huomaan että pensselistä se pienen pieni rae sinne maalatulle pinnalle tulee, niin sen ehtii kyllä pensselillä poistamaan siitä. Jos olet varma että se ei sinne ole tullut maalatessasi, niin se on joku pölyhiukkanen lentänyt siihen maalin kuivuessa ja kun olet silmäsi toiseen suuntaan kääntänyt.
Maalari maalaa taloa, sinistä ja punaista.
Icecube

Vähän alkaisi tuntumaan, että nuo rakeet irtoavat pensselistä johon maali hetkessä kuivuu ja näin ollen hilseilee. Vaikka usein tuota puhdistankin niin on kyllä rasittavaa. Pensseleinä EM4 kolinskyt, joita olen sotataidosta ostanut. Noihin kärkiin kuivuu hetkessä maali vaikka käytänkin märkäpalettia ja laimennan maaleja.

Auttaisikohan joku retarderi joka pidentäisi maalin kuivumisaikaa? Ja mistäköhän näitä saisi tilattua?
Drâyhèn

Viesti Kirjoittaja Drâyhèn »

Maybe, maybe not.

Tuntuu silti aika aukottomalta nuo jutut, kaiken olet tehnyt oikein, käytät hyviä pensseleitä ja maaleja, sprayaat oikein, oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja puhdistat kaiken ja ohennat maalit.
Ei keksi pahemmin mitään, mikä voisi sotkea pintaa/maalia

Kokeile käyttää vaikka Citadelin harmaita, itellä ei ole tullut rakeita, kun NMM olen väkertänyt niillä, ihan puhdas väri-liuku on tullut.
"I saw your precious Emperor. A handful of times, back in the age before he betrayed us all. And he was no god. Perhaps not a man. But never a god."
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Äläkä vain missään nimessä osta rackhamin maaleja.

Omat kokemukseni rajoittuvat kolmeen purkkii, enkä kyllä ostakkaan niitä lisää.
Ostin kaksi mustaa ja yhden vihreän. Toinen musta oli koostumukseltaan paksumpaa kuin kerma/muiden valmistajien maalit, ohentaminen oli yhtä tuskaa Peitti kyllä ihan kiitettävästi.. Toinen oli ohutta litkua ja huonosti peittävää. Vihreässä oli sama ongelma, mutta maali oli paksua ja ei peittänyt yhtään.

Citadelin harmaatolen itse todennut parhaiksi väreiksi nmm metallia toteuttaessa. Mutta muutoin käytän lähes pelkästään Vallejon model color sarjaa, laadukasta ja hyvin peittävää (Paitsi pahamaineinen dark green joka soveltuu vain washeiksi ja on !IMO! kyllä aika paska sävy maalin valittu, itse en käytä muissa washeissa paitsi Verde grississä jolloin sekoitan sitä silti muihin maaleihin).
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
rapalA

Viesti Kirjoittaja rapalA »

Cyril muistaakseni valitti Vallejon maalien rakeisuutta, ja maalaa siksi GW:n maaleilla. Tiedä häntä muistanko oikein.
Maalin nopea kuivuminen pensseliin voi johtua ohentimestasi, tinneri todennäköisesti haihtuu huomattavasti nopeammin kuin vesi. Rakeisuutta saataa myös aiheuttaa maalin liika ohentaminen. Harmaa sävy voi jostain syystä olla muita ohuenpaa jo valmiiksi, joten sama ohennussuhde kuin muilla sävyillä ei ehkä päde.
Onward, my plastic comrades!
- Colonel Putiputi in 537th Battle against Abaddon the Despoiler
Icecube

Putiputilla hyviä pointteja, ehkä noita harmaita ei sitten pitäisi pahemmin ohennella. Mutta edelleen kiinnostaisi tuo retarderi, eli kuivumisajan pidentäminen... Mistä tuota kyseistä ainetta pystyy tilaamaan?
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

retarderia löytyy jo ihan suomalaisesta kirjakaupasta w&n:n osastolta, tai viimeistään Stockmannilta - samaa tavaraa pienemmässä purkissa Hobby Pointissa.

Suosittelen käyttämään matt mediumeja tai acrylic thinneriä (sama käyttötapa, hieman erilaista tavaraa) ohennukseen veden ohella - koostumus pysyy tasaisempana ja rakeisuus estyy
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Winsor&Newtonin retarderi on ihan toimivaa kamaa, ja purkissa tuleva määrä riittää kyllä varmaan vuodeksi pariksi, vaikka maalaisit päivittäin parikin tuntia. Tosin sen kanssa saa kyllä olla varovainen ettei laita liikaa, koska maalin kuivumisen katselu voi olla joskus hieman turhauttavaa.
Icecube

Onkos tuo retarderi estänyt myös maalia kuivumasta hetkessä pensseliin? Itse sotataidon kautta pari purkkia vallejon retarderia ostamssa.
Icecube

Olen viimeaikoina huomionut, että vaaleissa sävyissä tätä "rakeisuutta" ainoastaan esiintyy, Skull White on ainakin pahimmasta päästä ja valkoisella blendaaminen on mahdotonta tämän takia.

Vallejon mustia kyllä pystyy laimentamaan aivan pirusti, ja silti todella tasaista maalipintaa tulee.

CMONin foorumeilta olen samanlaisia kokemuksia lukenut, joten en ole tämän ongelman kanssa suinkaan yksin. Pitää vain oppia elämään tämän kanssa.

Mitä nyt pari purnukkaa Vallejon Model Coloria löytyy niin ovat erinomaista kamaa ja varmaan jatkossa ostan Model Coloria. Pitäisi Model Colorin valkoinen saada käsiin ja kokeilla jospa sillä pystyisi blendaamaan ilman, että pinnasta tulee rakeinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”