Tässä ajattelin tulevaa turnaustamme silmälläpitäen tarkastella GW:n FAQ-osastoja uusien pienten sääntötulkintojen varalta. Kuitenkin silmiini sattui jopa kaksi hyvinkin merkittävää kohtaa:
-chargen voi redirectata VAIN, jos sen toisen joukon kimppuun ei alunperin olisi päässyt hyökkäämään
-overrunin SAA tehdä, vaikka et itse hyökännytkään
Näkisin itseni kuitenkin melkoisen kokeneena WHFB:n pelaajana, mutta silti nämä tulivat "uusina" asioina minulle. Tiedä sitten lieneekö sääntökirjaa tullut luetuksi ajatuksella "näin sen pitäisi olla" sen sijaan, että lukisi itse kirjaimen tarkkaan (sääntökirja tosiaan vahvistaa nuo oikeiksi).
Näin näppituntumalla voisin kuvitella monen muunkin pelaavan väärin, sillä turnauksissakaan ei näistä ole tullut mitään kinaa vastustajien kanssa. En oikein tiedä mitä tällä viestillä halusin kertoa (paitsi nyt että näin säännöt ovat), mutten ainakaan voine välttyä kiljoonalta "näinhän me ollaan aina pelattu ja kyllähän MINÄ kaikki säännöt osaan" -viestiltä. Ehkä tämä voisi olla kannustus itse kullekin tutustua sääntökirjan lumoihin vielä kerran - harva kun osaa sen oikeasti kokonaan.
Kaikkea se FAQ opettaa
Kaikkea se FAQ opettaa
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Itse asiassa nuo kaksi esimerkkiä ovat IMO erittäin hyviä, ainakaan tuota redirect-juttua en koskaan ajatellut ennen kuin näin tulkinnan FAQeista - muistaakseni 5th editionissa ei ollut tuollaista rajoitusta. (jos oli, vaadin muutamaan turnaukseen korjausta voittopisteisiin kun minulle tuollainen tehtiin
).
Overrun on tosiaan sellainen, että vaikea ajatella chargettavan yksikön kokonaan tuhoutuvan. Mutta tosiaan niinkin voi käydä (esimerkiksi yksinäinen frenzyttäjä), jolloin jos asiaa ei tiedä tuollainen ei helposti tule mieleen.
Mielestäni hyvä, että toit nuo esille. Juuri tuollaisia rajatapauksia tahtoo jäädä unohduksiin, ja valtaosa pelaajista jotka eivät FAQeja selaile eivät edes asiasta tiedä. Ja kokeneemmillakin tahtoo olla ettei jotakin yksittäistä tulkintaa pelitilanteessa muista - mitä enemmän puhutaan, sitä enemmän jää mieleen
.
Overrun on tosiaan sellainen, että vaikea ajatella chargettavan yksikön kokonaan tuhoutuvan. Mutta tosiaan niinkin voi käydä (esimerkiksi yksinäinen frenzyttäjä), jolloin jos asiaa ei tiedä tuollainen ei helposti tule mieleen.
Mielestäni hyvä, että toit nuo esille. Juuri tuollaisia rajatapauksia tahtoo jäädä unohduksiin, ja valtaosa pelaajista jotka eivät FAQeja selaile eivät edes asiasta tiedä. Ja kokeneemmillakin tahtoo olla ettei jotakin yksittäistä tulkintaa pelitilanteessa muista - mitä enemmän puhutaan, sitä enemmän jää mieleen
-
Armageddon
Nuo molemmat ovat hyviä esimerkkejä siitä, kuinka kirjaa ei lue kunnolla. Jos tarkkoja ollaan, niin molemmat noista on kyllä mainittu sääntökirjassa juuri noin, mutta silti sitä olettaa, että ne toimisivat toisin. Myös minä erehdyin varsinkin tuon re-directaamisen kanssa. Kerrankin jostain FAQ:sta oli jotain hyötyä.
"Söpö sixpackmonsteri!" -kauneinta mitä Nightbringeristä on koskaan sanottu