Vannon maaliruiskun nimeen. Ruiskun ja kompuran saa kesätyöläinenkin kolmen päivän palkalla. Maalia kuluu vähemmän kuin siveltimellä maalatessa ja jälki on parempaa kuin siveltimellä tai spraykannulla. Iso etu on myös se että voi lakata ukkonsa mattalakalla nopeasti ja ilman kiiltoa. (ja maalata armeijallisen ukkoja viikonlopussa) Akryylelillä voi ruiskutella jo aika pienellä tuuletuksella sisätiloissa. Vähän se tietty vaatii ihmiseltä järjestelmällisyyttä, koska jos huollon laiminlyö halvalla ruiskulla kerrankin on tiedossa paljon harmia ja mielipahaa.
Vallejon model air pohjamaali ei yllä samaan tuhoutumattomuuteen kuin gw:n valkoinen spray mutta emalipohjamaali maaliruiskutettuna onkin sitten kuulemma paljon kovempaa kamaa. Harmi vaan että tinnereillä lotraaminen vaatii koneellisen ilmanvaihdon jos ei halua parvekkeellaan hytistä spraykannuihmisten tapaan.
Muta näin olen tosiaan kuullut vanhoilta parroilta että se "paras" tapa pohjamaalata figujaan olisi emalipohjamaali maaliruiskulla levitettynä niin kestävyydeltään, päällemaalattavuudeltaan kuin hinta-laatusuhteeltaankin. Veikkaan että tämän viestin lukijoista nolla ihmistä on niin fanaattisia että tekisi niin. Vähän rauhallisemmat vouhottajat ovat tykänneet gessostakin. Itse en ole kumpaakaan kokeillut.

Ja jos pedanttisia ollaan niin tuo "gesso" ei ole gessoa vaan gessontapaista akryylipohjamaalia. Oikea gesso on öljyohenteista ja se tehdään kalkista, öljystä ja kananmunankeltuiaisista, omasta virtsasta ja ties mistä... Kai tämäkin pitää mainita siltä varalta että joku onneton sielu menisi nyt ostamaan taitelilijatarvikeliikkeestä oikeaa gessoa ja koittaisi käyttää sitä kuin vesiohenteista pohjamaalia.
Ostin myös jotain kummallista ikkunalasien pohjamaalaukseen käytettävää siveltimellä levitettävää vesiohenteista emalipohjamaalia (wtf?) joka kovetetaan uunissa (dubuya-tii-ef!) koska huoneenlämmössä se kuivuu pari vuorokautta, ihan siltä varalta että huvittaisi joskus käyttää. En ole vielä ehtinyt. Taisi doctor faustin maalailukliniikka sitä suositella.
Mutta eiköhän se sillä lailla selviä että menee itse ulos ja kokeilee. Foorumeilta aika harvoin putkahtelee maalattuja ukkoja ulos.
Se kuollut ei oo, mi voi iäti maalata, aikojen myötä voi kuolokin laata.