Em4 Kolinsky / muut hyvät pensselit
- Combat General
Em4 Kolinsky / muut hyvät pensselit
Uusia pensseleitä pitäisi hankkia kun näistä citadelin pensseleistä alkaa karvat lähteä. Pensseleistä ja varsinki Em4 Kolinskyista oon paljo juttua lukenu, mutta mistään en oo oikee saanu selville että mistäs noita saa ostettua netin kautta ja mieluiten vielä Suomesta? Onko toi Em4 Kolinsky vaan merkki, että sillä on eri kokoja vai onko tuo juuri yksi tietty pensseli? Kun on puhuttu että se on muita kalliimpi niin eivät nuo Sotataidon Em neloset olla samoja? Ku niillä on vain se 3-4 euroa hintaa.
Mitäs te kauemmin maalanneet suosittelisitte? Mitä ite käytätte ja montaa eri kokoa? Kiitos kaikille jo etukäteen.
Mitäs te kauemmin maalanneet suosittelisitte? Mitä ite käytätte ja montaa eri kokoa? Kiitos kaikille jo etukäteen.
Why so serious?
Re: Em4 Kolinsky / muut hyvät pensselit
Hinta ratkaisee. Ite käytän sellaisia 5-7 euron pensseleitä, kun maalaan jotain mihin pitää panostaa ja perus janttereihin sitten jollain halvemmalla, kun on enempi maalattavaa. Toisaalta nuo kalliimmat kestäisivät kulutusta paremmin kuin halvat, mutta tykkään pitää "hyvät" pensselit noita vaativampia maalattavia varten. Nyrkkisääntönä voisi heittää, että jos et ole maalauskisojen finaalipaikkatasoa, niin yli viittä euroa ei pensseleihin kannata laittaa. Helmiä sioille.
Nopeat elävät, kuolleet eivät.
Itse ostin sotataidosta noita em4 kolinskyjä. Kestävyys on aivan eri luokkaa kuin GW:n pensseleissä. GW:n pensseleissä tuppaa harottaa parin session jälkeen. Nämä ovat nyt jo useamman session ja vielläkin on hyvässä kunnossa.
Tyyriiksi kävi varsinkin kun en tyytyny synteettiseen mutta toisaalta halvemmaksi pitkässä juoksussa kun ei tarvitse ostella kokoajan uusia(eikä käy niinkuin marraskuun lopussa/joulukuun alussa kun melkein kuukauden ajan ei voinu maalata järkevästi kun ei ollut yhtään käyttökelpoista pensseliä. Uusien tilauksessa kun kesti saada valmistajalta ilmeisesti).
Itsellä kolinskyn 4, 2 ja 0 ja sitten jonkun muun valmistajan(?) 00 koko jonka nappasin salon harrasteesta(ne silmät ne silmät!). Hyvin riittäny tähän asti.
Ja lisäbonuksena näissä on kolmion muotoinen varsi mistä tunnen saavani mukavamman otteen kuin normaalista pyöreästä.
Tyyriiksi kävi varsinkin kun en tyytyny synteettiseen mutta toisaalta halvemmaksi pitkässä juoksussa kun ei tarvitse ostella kokoajan uusia(eikä käy niinkuin marraskuun lopussa/joulukuun alussa kun melkein kuukauden ajan ei voinu maalata järkevästi kun ei ollut yhtään käyttökelpoista pensseliä. Uusien tilauksessa kun kesti saada valmistajalta ilmeisesti).
Itsellä kolinskyn 4, 2 ja 0 ja sitten jonkun muun valmistajan(?) 00 koko jonka nappasin salon harrasteesta(ne silmät ne silmät!). Hyvin riittäny tähän asti.
Ja lisäbonuksena näissä on kolmion muotoinen varsi mistä tunnen saavani mukavamman otteen kuin normaalista pyöreästä.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
- Combat General
Mukavaa että tuli tällaisia vastauksia, eikä mitään "käytä hakua -.-" kommentteja. Hakua käytin aluksi, mutten löytänyt juurikaan sitä ostopaikkaa. Vielä haluaisin kysyä, että saako noita Em4 kolisnkyja ostettua Suomesta, joltain nettisivulta?
Why so serious?
Combat General kirjoitti:Vielä haluaisin kysyä, että saako noita Em4 kolisnkyja ostettua Suomesta, joltain nettisivulta?
http://www.sotataito.com/index.php?cPat ... 7110ee5e99tneva82 kirjoitti:Itse ostin sotataidosta noita em4 kolinskyjä.
:D
Suoraan em4:ltakin voi tilata, jos löytyy luottokortti ja/tai Paypal-tili. Itse tilasin ko. paikasta noppia tuossa taannoin, ja tilaus saapui alle viikossa.
Jäi tosiaan sanomatta, että sitä pensselin ikää kasvattaa huomattavasti se että ei päästä maalia harjaksen tyveen, eli ei uita sitä koko pensseliä sielä maalissa. Sudin päällä siis maalataan, ei tyvellä. Jos sinne tyveen sattuu sitä maalia menemään, niin äkkiä pesemään. Varsinkin gw:n maalit tuppaa kuivumaan niin nopeaa, että saa pitää hoppua jos sen maalin märkänä aikoo pois saada.
- Combat General
Paljos toi postitus sitte makso ja mitäs kaikkea tilasit? Sotataidon pensselit on samoja, mutta suoraan tilatessa on enemmän eri kokoja?
Why so serious?
- CommanderAngelos
Taiselutarvikkeestakin löytyy kolinskyn pensseleitä.
May the Emperor lead us to victory!!!!
Tsekkaa 40k Blogini
Satakuntalaiset softaajat http://www.satasoft.info
Tsekkaa 40k Blogini
Satakuntalaiset softaajat http://www.satasoft.info
Tuo kolinsky viittaa siihen että niissä on käytetty kolinsky-soopelin harjaksia. :) Eli ei ole valmistaja itsessään tuo.CommanderAngelos kirjoitti:Taiselutarvikkeestakin löytyy kolinskyn pensseleitä.
Ostin malesiasta Raphael Kolinskyja. Koot 2 ja 0.
Nolla on turha kun kakkosella voi tehda mielestani kaiken normi kokoisessa GW figussa, ja isompiin en enaa jaksa koskea ilman airbrushia, mutta silti oon ollu erittain tyytyvainen molempiin, ja siveltimet kestany todella hyvin. Parasta noissa on kuitenkin maalausominaisuudet - siveltimet ns. juoksee figun pinnalla ihan eri tavalla ja tekee maalaamisesta paljon vaivattomampaa ja nautittavampaa. 7 euroa about per sivellin joutui Malesiassakin pulittamaan, mutta ei kaduta. Nyt kun vilkaisin, niin oisi voinut ehka huoltaa noita sivellinsaippualla tai jollain, mutta ovat silti loistavassa kunnossa edelleen parin kuukauden takomisen jalkeen.
En tieda miten Em4 valmistaa Kolinskynsa, mutta jos se karvasta on kiinni, niin eikohan mika tahansa Kolinsky toimi noiden Raphaelien perusteella loistavasti. Noissa lukee muuten Martre Kolinsky, joku asiantuntevampi osaako kertoa mita se MK tarkoittaa, vai onko se vaan koko nimi?
PS. Menin joskus viela hetki sitten kehumaan GWn detailia. Heh. On sita pieni mieli ihmisella. Drybrushia vois viela harkita GWlta, mutta siihen taitaa niiden pensseleiden ostaminen jaada.
Nolla on turha kun kakkosella voi tehda mielestani kaiken normi kokoisessa GW figussa, ja isompiin en enaa jaksa koskea ilman airbrushia, mutta silti oon ollu erittain tyytyvainen molempiin, ja siveltimet kestany todella hyvin. Parasta noissa on kuitenkin maalausominaisuudet - siveltimet ns. juoksee figun pinnalla ihan eri tavalla ja tekee maalaamisesta paljon vaivattomampaa ja nautittavampaa. 7 euroa about per sivellin joutui Malesiassakin pulittamaan, mutta ei kaduta. Nyt kun vilkaisin, niin oisi voinut ehka huoltaa noita sivellinsaippualla tai jollain, mutta ovat silti loistavassa kunnossa edelleen parin kuukauden takomisen jalkeen.
En tieda miten Em4 valmistaa Kolinskynsa, mutta jos se karvasta on kiinni, niin eikohan mika tahansa Kolinsky toimi noiden Raphaelien perusteella loistavasti. Noissa lukee muuten Martre Kolinsky, joku asiantuntevampi osaako kertoa mita se MK tarkoittaa, vai onko se vaan koko nimi?
PS. Menin joskus viela hetki sitten kehumaan GWn detailia. Heh. On sita pieni mieli ihmisella. Drybrushia vois viela harkita GWlta, mutta siihen taitaa niiden pensseleiden ostaminen jaada.
- Hands_of_blue
Raphaeleja kovasti kehuvat maailmalla parhaimmiksi siveltimiksi figukäyttöön nyt kun W ja N series 7 -sutien taso on muuttunut vähän epätasaiseksi. Tarkoituksena olisi tilailla lähiaikoina ja kokeilla.marke kirjoitti:Ostin malesiasta Raphael Kolinskyja. Koot 2 ja 0.
EM4-sarjaa en itse ole käyttänyt mutta Raphaeleja voin suositella. Nolla on hyvä koko tarkkuutta vaativiin hommiin mutta perusmaalaukseen kakkonen sopii täydellisesti.Hands_of_blue kirjoitti:Raphaeleja kovasti kehuvat maailmalla parhaimmiksi siveltimiksi figukäyttöön nyt kun W ja N series 7 -sutien taso on muuttunut vähän epätasaiseksi. Tarkoituksena olisi tilailla lähiaikoina ja kokeilla.marke kirjoitti:Ostin malesiasta Raphael Kolinskyja. Koot 2 ja 0.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Melkeinpä mikä tahansa pensseli kestää käyttöä jos sitä vaan käyttää oikein. Itse käytän gw:n pensseleitä, yksi kolibri pensseli löytyy jos vaaditaan äärimmäistä tarkkuutta. Mutta kylläpä minulla nuo pensselit kestävät yleensä vuoden ja ovat kuitenkin lähes jokapäiväisessä käytössä. Mutta jos tuntuu että ei pensselit kestä tai alkaa karvat harottamaan niin kannattaa ensiksi miettiä onko jotain korjattavaa pensseleiden kohtelussa ennenkuin tilaa kalliita pensseleitä. En ole vielä nähnyt tarvetta hankkia mitään sen kummempia hifi pensseleitä, mutta voishan sitä kokeilla ja kattoa että onko eroa.
Itse kaytan siveltimia aika varoen. Huuhtelen tasaisin valiajoin maalatessa ihan puhtaaksi ja metallimaalia kayttaessa jopa puolen minuutin valein - vahan riippuu. En myoskaan ikina kasta sivellinta kuin hieman karjesta, mutta kaikesta huolimatta GW:n sudit - etenkin standard - tuhoutuvat turhankin nopeasti. Ehka ongelmana sitten GWn maalit? Olen vasta siirtynyt Vallejon Model Color sarjaan hiljattain tiettyjen savyjen kohdalla, mutta Raphaelin loydettyani en kylla taida jaksaa tarkistaa kestaako GWn suti enemman Vallejoiden kanssa.Xenon kirjoitti:Melkeinpä mikä tahansa pensseli kestää käyttöä jos sitä vaan käyttää oikein. Itse käytän gw:n pensseleitä, yksi kolibri pensseli löytyy jos vaaditaan äärimmäistä tarkkuutta. Mutta kylläpä minulla nuo pensselit kestävät yleensä vuoden ja ovat kuitenkin lähes jokapäiväisessä käytössä. Mutta jos tuntuu että ei pensselit kestä tai alkaa karvat harottamaan niin kannattaa ensiksi miettiä onko jotain korjattavaa pensseleiden kohtelussa ennenkuin tilaa kalliita pensseleitä. En ole vielä nähnyt tarvetta hankkia mitään sen kummempia hifi pensseleitä, mutta voishan sitä kokeilla ja kattoa että onko eroa.
Itsella kesto ei kuitenkaan ole pointti ollut hetkeen, vaan maalausmukavuus. Taitojen tulisi rajoittaa maalausta, ei siveltimen tai muiden tyovalineiden. Siina mielessa olet kylla oikeassa, etta sivellinta voi huoltaa kunnolla jolla vahintaan tuplaa minka tahansa siveltimen elinian.
Kannattaa huomata, että myös liiallinen pensselin kastelu on pahasta. Varsinkin sudin tyven kastelu. Varsi on kuitenkin puuta, joka kostuessaan turpoaa, joka voi johtaa metallilaipan leviämiseen joka taas vaikuttaa harjasten kasassapysymiseen. Kaikki mikroskooppisessa kokoluokassa tosin, mutta sitähän tämä on.
Sivellinsaippua. Uskomattoman loistava keksintö.
Itselläni on W&N Series 7M koot 0 ja 3/0 - ikää varmaan 3-4 vuotta ja edelleen loistokunnossa, mutta syy tähän osittain myös siinä, etten ole viime aikoina niitä käytellyt, kun suurin osa maalaamisesta tulee tehtyä Em4 Kolinskyllä (joka ei ole muuten aitoa kolinskyä kuiten W&N:ssä, mutta se on sitten eri juttu), jolla silläkin on 2+ vuotta ikää ja edelleen hyvässä kunnossa. Syynä tälle hyvä siveltimien huolto ja säännöllisen epäsäännöllinen sivellinsaippuan käyttö (Master's Brush soap and restorer - Taistelutarvike ainakin väitti jossain vaiheessa, että heidän kauttaan saa näitä tilattua, mutta valikoimista tällä hetkellä löytyy ainakin Vallejon vastaava tuote, jonka uskoisin senkin olevan vähintäänkin hintansa arvoinen hankinta).
Joo, sitten tulevat nämä pakolliset mäntysuopahehkutukset ja kieltämättä kyllähän mäntysuovallakin jossain määrin pärjää, mutta itse ainakin maksaisin tuon nelisen euroa jo pelkästään käyttömukavuuden vuoksi.
Itselläni on W&N Series 7M koot 0 ja 3/0 - ikää varmaan 3-4 vuotta ja edelleen loistokunnossa, mutta syy tähän osittain myös siinä, etten ole viime aikoina niitä käytellyt, kun suurin osa maalaamisesta tulee tehtyä Em4 Kolinskyllä (joka ei ole muuten aitoa kolinskyä kuiten W&N:ssä, mutta se on sitten eri juttu), jolla silläkin on 2+ vuotta ikää ja edelleen hyvässä kunnossa. Syynä tälle hyvä siveltimien huolto ja säännöllisen epäsäännöllinen sivellinsaippuan käyttö (Master's Brush soap and restorer - Taistelutarvike ainakin väitti jossain vaiheessa, että heidän kauttaan saa näitä tilattua, mutta valikoimista tällä hetkellä löytyy ainakin Vallejon vastaava tuote, jonka uskoisin senkin olevan vähintäänkin hintansa arvoinen hankinta).
Joo, sitten tulevat nämä pakolliset mäntysuopahehkutukset ja kieltämättä kyllähän mäntysuovallakin jossain määrin pärjää, mutta itse ainakin maksaisin tuon nelisen euroa jo pelkästään käyttömukavuuden vuoksi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Itse käytin pitkään uppiniskaisesti pelkkiä Citadelin pensseleitä, mutta heti kun käpälään tarttui Springer Pinselin Rotmarder-Kolinskyt, jäivät Citadelin tupsut maalinsekoittelukepeiksi. En sitten tiedä mihin nämä Springer Pinselit sijoittuvat tuossa laatuasteikossa, mutta kaikin puolin olen itse ollut näihin tyytyväinen, hintakaan kun ei päätä huimaa (muistaakseni 3-5 euroa kipale, Helsingin Hobby Pointissa).
Spread the word. Iron Sleet
springer pinselit taitavat olla samoja kuin em4 -vehkeet. Em4 taitaa vain brändätä ne omalla merkillään. 0-koon sutini on em4, 3/0 springer pinselin. Tekstejä lukuun ottamatta identtiset.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Aika ostaa uudet pensselit itsekkin. Tuli vaan mieleen noista Raphael ja Windsor & Newton -sarjan tuotteista, että onko koot ja laatu samalla tasolla? Esim. koot, 000, 00 ja 1? Laatu myöskin kiinnostaa, eli onko molemmat samalla tasolla? Vastauksista suuri kiitos etukäteen, nimittäin en ole mikään expertti pensselioston kanssa.
"I see… absolutely nothing."