Napoleonin aikaisia figupelejä
Napoleonin aikaisia figupelejä
Olen aloittelemassa pelaamaan jotakin Napoleonin aikaista peliä 20mm figuilla.
Mitkä olisivat hyvät säännöt ja semmoset joiden pelaajia löytyisi. Maksullisia tai ilmaisia.
Olen katellut muutamaa sääntö kirjaa:
Shako
In the Grand Manner
Napoleonic Principles of War
Onko jollain kokemusta mistään noista. Kuinka hyvin noiden pelien pelaajia löytyy.
Olen huomannut, että monet säännöt on skaalattu 25mm ja 15mm. Jos käyttää 20mm niin kumpaa skaalausta kannattaa käyttää, 25mm vai 15mm?
Mitkä olisivat hyvät säännöt ja semmoset joiden pelaajia löytyisi. Maksullisia tai ilmaisia.
Olen katellut muutamaa sääntö kirjaa:
Shako
In the Grand Manner
Napoleonic Principles of War
Onko jollain kokemusta mistään noista. Kuinka hyvin noiden pelien pelaajia löytyy.
Olen huomannut, että monet säännöt on skaalattu 25mm ja 15mm. Jos käyttää 20mm niin kumpaa skaalausta kannattaa käyttää, 25mm vai 15mm?
Re: Napoleonin aikaisia figupelejä
Tiemmä Polemos on ihan hyvä:
https://www.baccus6mm.com/index.php?con ... apoleonics
Skaalasta en osaa sanoa muuta kuin että luulisin liian isojen figujen (20mm:n figut 15mm säännöillä) olevan kömpelöitä. Toisaalta monet 15mm figut voivat olla todelliselta kooltaan lähempänä 20mm muutenkin.
https://www.baccus6mm.com/index.php?con ... apoleonics
Skaalasta en osaa sanoa muuta kuin että luulisin liian isojen figujen (20mm:n figut 15mm säännöillä) olevan kömpelöitä. Toisaalta monet 15mm figut voivat olla todelliselta kooltaan lähempänä 20mm muutenkin.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Isot figut eivät nappaa, mutta tietysti esim. 10 mm skaala olisikin jo paljon kivempi. Warmaster Ancients noin sääntösysteeminä tuntuu fiksuna ja Priestleyltä voisi yrittää kysellä josko pääsisi beetatestaamaan sen Napoleonics-modia.
edit: Nämähän löytyvät tuolta WMA:n yahoo-groupsistakin - ihan mielenkiintoista settiä
edit: Nämähän löytyvät tuolta WMA:n yahoo-groupsistakin - ihan mielenkiintoista settiä
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Osaisiko joku kertoa semmosta sääntösettiä joka olisi melko suosittu ja jonka pelaajia löytyis paljon.
- dead flesh penalty
En väitä olevani kovin sisällä skenessä, mutta General de Brigade tulee tasaisesti kyllä vastaan.
Ehkä olennainen kysymys olisi olisiko sellaista beissimissysteemiä, joka tulee usein vastaan useassa suositummassa sääntösetissä, jolloin samoja figuja voisi hyvin käyttää eri järjestelmissä.
40 mm levyiset on kohtuullisen suosittuja, mutta 20 mm skaalassa käytetään ehkä enemmän 60 mm levyisiä. DBMM:ssä leveys on yleensä käsittääkseni 40 mm ja samoin WHA:ssa.
40 mm levyiset on kohtuullisen suosittuja, mutta 20 mm skaalassa käytetään ehkä enemmän 60 mm levyisiä. DBMM:ssä leveys on yleensä käsittääkseni 40 mm ja samoin WHA:ssa.
BBMM:n ja muiden baseleveyksillä vain ei ole suurta väliä, kun puhutaan napoleonin rymistelyistä. General de Brigadeen olen itse perehtynyt ja se on varsin pätevän oloinen systeemi. Säännöt ovat melkoisen uskottavan oloiset, mutta pysyvät kuitenkin riittävän suurella tasolla, ettei homma mene nysväykseksi. Käsittääkseni ainakin sitä ihan jossain päin Suomea pelaillaankin.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
-Edward Abbey
20+mm ukoilla DB(X) alustat ovat myös 60mm leveitä. Mutta kuten aiemmin jo sanottiinkin, napoleonin aikaisten kyseessä ollessa sillä ei oikeastaan ole väliä. Barker on kirjoittanut myös beta-vaiheessa olevat napoleonic-säännöt (Horse, Foot and Guns), jotka (tietenkin) käyttävät DBX standardialustoja.Silveri kirjoitti:Ehkä olennainen kysymys olisi olisiko sellaista beissimissysteemiä, joka tulee usein vastaan useassa suositummassa sääntösetissä, jolloin samoja figuja voisi hyvin käyttää eri järjestelmissä.
Napoleonic sääntöjä etsiessä voi lähteä liikkeelle vaikka tästä. Pelejä tuntuu olevan yhtä paljon kuin pelaajiakin.
Niilo
General De Brigade säännöillä alan pelaamaan kaverin kanssa. Ei mitkään erityisen vaikeat mutta paljon paremman kuin shakon säännöt jotka olen myös lukenut. Mitä shakon säännöistä muistan niin siinä heitetään sama määrä noppia/tehdään vahinkoa riippumatta ukoitten määrästä ja muutenkin paljon tylsemmät säännöt kun GdB riippuu miten paljon ukkoja on että paljonko damagea tulee. Shakossa on armeijakunta tasoa kun GdB on divisioona tasoa mutta sitäkin voi pela isomassa mittakaavassa.
Sotataidolta saa tilattua pendraken 10mm figuja jos ei ole kuten minulla luottokorttia jolla maksaa tai ei jaksa alkaa leikkiä nettimaksu systeemeillä (esim. paypal) kun on tuttu ja turvallinen postiennakkomaksu ;)
Sotataidolta saa tilattua pendraken 10mm figuja jos ei ole kuten minulla luottokorttia jolla maksaa tai ei jaksa alkaa leikkiä nettimaksu systeemeillä (esim. paypal) kun on tuttu ja turvallinen postiennakkomaksu ;)
- dead flesh penalty
Ei se niinkää se Shakon simppeliys, mutta paikoin aika kanisterilla rei'itetty sääntöteksti -vähintään omituisessa järjestyksessä,..ah :P
Mitä loistavin kaljottelupeli!
Mitä loistavin kaljottelupeli!
Napoleonin ajan peleistä en muuta voi sanoa, kun että kiinnostaa aloittaa jossain välissä.
Battlefront (Flames of Warin valmistaja) on julkaisemassa tässä jossain välissä oman 15mm Napoleoninaikaisen pelinsä. En osaa tästä sanoa enempää, kun että 15mm on erittäin hyvä skaala tällaiselle pelille ja että Battlefront kyllä osaa pelejä tehdä. Jos Flamesia tulee muistuttamaan, niin peli on tasapainoinen, helppo oppia ja hauska, mutta kuitenkin monta tasoa sisältävä. Firma luultavasti lähtee mukaan myös isolla budjetilla ja infra on kunnossa, joten tästä on odotettavissa ihan hyvä pelisysteemi.
Battlefront (Flames of Warin valmistaja) on julkaisemassa tässä jossain välissä oman 15mm Napoleoninaikaisen pelinsä. En osaa tästä sanoa enempää, kun että 15mm on erittäin hyvä skaala tällaiselle pelille ja että Battlefront kyllä osaa pelejä tehdä. Jos Flamesia tulee muistuttamaan, niin peli on tasapainoinen, helppo oppia ja hauska, mutta kuitenkin monta tasoa sisältävä. Firma luultavasti lähtee mukaan myös isolla budjetilla ja infra on kunnossa, joten tästä on odotettavissa ihan hyvä pelisysteemi.
http://napoleon-complex-gaming.blogspot.fi/ - blogi historiallisesta figupelaamisesta
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Jos Battlefront toteuttaa tuon 15 mm skaalassa, tullee siitä iso hitti. Historiallisissa skeneissä kun näyttäisivät WW2 ja napoleoninaikaiset jyräävän ja keskiaika + muinaiset tulevat siinä perässä.
-
Araknofobia
Myös Slitherineltä ja WG:ltä on tulossa Nappe säännöt.
Mistä noita figuja sitten saa?
Lyhyt vastaus: et saa Suomesta. Jos historialliset pelit kiinnostavat, suosittelisin alkuun lukemaan pari numeroa Wargames Illustratedia (saa ainakin omasta lähiprismasta ja ärrällekin varmaan saa erikseen yksittäisnumeroita tukusta tilattua).
Pitempi vastaus: Taistelutarvikkeessa taisi olla jossain vaiheessa muistaakseni Victrixin 30mm "rykmentti"boksi, mutta sillä ei hirveän pitkälle pötki. Napoleonicsit on sen verran suosittu aikakausi, että niitä löytyy melkein jokaiselta netissä olevalta historiallisten figujen valmistajalta. Valitse vain skaala (jotain väliltä 2 mm - 52 mm) ja sen perusteella valitse valmistaja. The Miniatures Page auttaa alkuun. 15 mm skaala lienee maailmalla suosituin ja sillä on myös paras valikoima.
Pitempi vastaus: Taistelutarvikkeessa taisi olla jossain vaiheessa muistaakseni Victrixin 30mm "rykmentti"boksi, mutta sillä ei hirveän pitkälle pötki. Napoleonicsit on sen verran suosittu aikakausi, että niitä löytyy melkein jokaiselta netissä olevalta historiallisten figujen valmistajalta. Valitse vain skaala (jotain väliltä 2 mm - 52 mm) ja sen perusteella valitse valmistaja. The Miniatures Page auttaa alkuun. 15 mm skaala lienee maailmalla suosituin ja sillä on myös paras valikoima.
Tästä listasta löytynee jo aika hyvin, vaikken itse napoleonic ukkoihin olekaan juuri tutustunut.
Ja jos oma suosikkinne puuttuu listasta lähetä toki tietoa minulle, niin korjataan asia.
Niilo
Ja jos oma suosikkinne puuttuu listasta lähetä toki tietoa minulle, niin korjataan asia.
Niilo
Sieltä puuttuu edelleenkin Pendraken
-
Über Cheddar
- Viesti:
Jos Niilo päivittelet tota FiWA:n figuvalmistajalistaa, niin lisää myös Pithead miniatures sinne. www.pithead-miniatures.tk
-hannu
-hannu
Päivitetty. PitHead ei vielä päässyt mukaan, kun nettisivu ei tuntunut toimivan.
Anteeksi muuten OT. Listaan tuli kyllä pari Napoleonic valmistajaakin lisää. :)
Niilo
Anteeksi muuten OT. Listaan tuli kyllä pari Napoleonic valmistajaakin lisää. :)
Niilo
kuinka iso skene näillä pienemmän skaalan historiallisilla peleillä on suomessa?
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.