multiple barrage ja imperial guard
multiple barrage ja imperial guard
1) toimiiko kohdistustaktiikka master of ordnancen ja mortarin kanssa?
itse joudun liputtamaan, että ei toimi. koska säännöissä sanotaan sen pätevän vain jos ryhmässä on useampi barragease ja master of ordnancen lätty ei ole varsinaisesti ase.
2) toimiiko kohdistustaktiikka tarkkuusgriffonin ja basiliskin kanssa?
nyt taasen liputan toimimisen puolesta. mulkku taktiikka. griffoni ampuu re-rolleilla viereen ja saa basiliskit samasta ryhmästä putoilemaan kohdalleen <36" päähän.
mielipiteitä, argumentteja, näkökulmia?
itse joudun liputtamaan, että ei toimi. koska säännöissä sanotaan sen pätevän vain jos ryhmässä on useampi barragease ja master of ordnancen lätty ei ole varsinaisesti ase.
2) toimiiko kohdistustaktiikka tarkkuusgriffonin ja basiliskin kanssa?
nyt taasen liputan toimimisen puolesta. mulkku taktiikka. griffoni ampuu re-rolleilla viereen ja saa basiliskit samasta ryhmästä putoilemaan kohdalleen <36" päähän.
mielipiteitä, argumentteja, näkökulmia?
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
Re: multiple barrage ja imperial guard
Liputa vain, mutta ennen kuin GW sen erratoi tai korjaa, se toimii. En tiedä mitä teittin koodeksissa seisoo, mutta mulla on ihan puhtaalla enklannilla että:A.M€nen kirjoitti:1) toimiiko kohdistustaktiikka master of ordnancen ja mortarin kanssa?
"This is treated as a shooting attack made by the Master of Ordnance, with the following profile:"
1. Se on ampumahyökkäys.
2. MoO suorittaa sen.
3. Se on barrage (multiple barragessa ei lue ettei toimisi tällaisella mixillä).
Missä vika, muuta kuin siinä että se ei fluffillisesti ole järkevää? Se on MoO:n suorittama ampumahyökkäys, joka on Barrage. MoO on yksikössä, jossa on toinen Barrage, ergo yksikössä on kaksi Barragea. Useampi kuin yksi Barrage edellyttää Multiple Barrage -sääntöä. Se ei ole mikään "jos sust tuntuu siltä", vaan jos sulla on kaksi tai useampi Barrage-ase yksikössä, sinä käytät sitä sääntöä mukisematta. End of story.
Caboose, Red vs. Blue kirjoitti:Or it's a key all the time, and when you stick it in people, it unlocks their death.
no ainakin me ollaan siitä samaa mieltä, että kumpaakaan ei kiinnosta "musta tuntuu" -vastaukset. vaan perustellut argumentit on se mistä ollaan kiinnostuneita.MrBigMr kirjoitti:Se ei ole mikään "jos sust tuntuu siltä", vaan jos sulla on kaksi tai useampi Barrage-ase yksikössä, sinä käytät sitä sääntöä mukisematta. End of story.
onko shooting attack sama asia kuin ase? wargearlistassa ei ole muita aseita, kuin laspistooli ja miekka.
artillery bombardmentia ei löydy edes summaryn aselistasta, eli millä perusteella se olisi ase?
Eli Shooting Attack =/= aseella ampuminen? Eli viritelty SM Librarian voi heittää vaikka Smiten, Vortex of Doomin ja vielä ampua bolterillaan päälle, kun eihän ne Psyykkiset voimat ole aseita, vaan pelkkiä Shooting Attackeja. Säännöissä selvästi sanotaan, että modelli voi ampua yhden aseen per ampumiskiesi. Ei siellä puhuta mitään Shooting Attackeista, vain aseista.
Hyvä tietää, nyt lähti lista uusiksi.
Hyvä tietää, nyt lähti lista uusiksi.
Caboose, Red vs. Blue kirjoitti:Or it's a key all the time, and when you stick it in people, it unlocks their death.
takasin sieltä muuttamasta sitä listaa!
shooting attack =/= ase. shooting attack = ampuminen. ja psykereillä vielä spesifikisti aseella ampuminen. en tiedä voiko ampua muulla kuin aseella. sinänsä mielestäni turhaa ynnäilyä, koska count as aseella ampuminen ei tarkoita, että omistaisi aseen. librarianinkin aseet ovat force weapon ja bolt pistol, eikä force weapon, bolt pistol ja smite.
shooting attack =/= ase. shooting attack = ampuminen. ja psykereillä vielä spesifikisti aseella ampuminen. en tiedä voiko ampua muulla kuin aseella. sinänsä mielestäni turhaa ynnäilyä, koska count as aseella ampuminen ei tarkoita, että omistaisi aseen. librarianinkin aseet ovat force weapon ja bolt pistol, eikä force weapon, bolt pistol ja smite.
Jatketaan nyt vielä samalla armeijalla, kun jäin aprikoimaan: Chimera. "Five models can fire from the Chimera's top hatch. In reality, several are firing fro the fixed lasgun emplacements along either flank, but for simplicity we assume all shots to be taken from the hatch."
1) Eli saako ampua erikois/heavyaseilla/pistooleilla, vai ammutaanko nimenomaan lasguneilla?
Jos sanamuotoa katsotaan "from fixed lasgun..." eikä "with fixed..." niin mielestäni saa ampua sitten vaikka singollakin. Ja toisaalta taas tuntuu typerältä. (tarkista takavaara-alue!)
2) Onko turretti tiellä jos on ollakseen? Eli blokkaako LoS:ia?
Eli katsotaanko LoS miltä korkeudelta? Kiinni luukusta vai hieman korkeammalta vai alempaa?
1) Eli saako ampua erikois/heavyaseilla/pistooleilla, vai ammutaanko nimenomaan lasguneilla?
Jos sanamuotoa katsotaan "from fixed lasgun..." eikä "with fixed..." niin mielestäni saa ampua sitten vaikka singollakin. Ja toisaalta taas tuntuu typerältä. (tarkista takavaara-alue!)
2) Onko turretti tiellä jos on ollakseen? Eli blokkaako LoS:ia?
Eli katsotaanko LoS miltä korkeudelta? Kiinni luukusta vai hieman korkeammalta vai alempaa?
Dakka. You need more of it. No exceptions.
True LoS:in ansiosta katsotaan "figun silmin", eli katsot siitä figun olan yli, että näkeekö.Nexus kirjoitti: 2) Onko turretti tiellä jos on ollakseen? Eli blokkaako LoS:ia?
Blondin matematiikkaa: "Jos jaat, et kerro."
____
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 99&t=87686 Myytävänä Dawn of War II
____
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 99&t=87686 Myytävänä Dawn of War II
Hämmennetäänpä soppaa lisää vielä sillä, että käyttääkö Multiple Ordnance Barrage edes Multiple Barragen sääntöjä? 40KOnlinella on meneillään aiheesta ihan mielenkiintoinen väittely, ja molemmilla osapuolilla on varsin hyviä argumentteja. Itse en ota asiaan toistaiseksi kantaa (odotan kuka voittaa ja olen sitten sen puolella :D), mutta olisi ihan mielenkiintoista kuulla kotimaisten sääntölakimiesten mielipiteitä asiasta.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
-Sörkan Sika-Harri-
Sääntöteknisesti sanoisin että kyllä. Esim. Veteraanitiimissä sieltä luukusta voi luukuttaa HW tiimi, 3 special weaponia ja kessu vaikka plasma pistoolillaan menemään ihan surutta. Tai 5 Ogrynia voi pistää menemään rippereillään. Tuo juttu on varmaan mietitty sillä silmällä, että normi-tiimissä on se 1 special ja 1 HW, joten ne voi ampua kattoluukusta ja loput sankarit lasguneillaan rungon pyssyinä.Nexus kirjoitti:1) Eli saako ampua erikois/heavyaseilla/pistooleilla, vai ammutaanko nimenomaan lasguneilla?
Sanoisin notta tulee tielle. Luulisin että eiköhän se oteta ihan sieltä luukun tasolta (ei se ukko nouse seisomaan siihen kannelle, vaan korkeintaan pää ja hartiat vähän vilahtaa), joten kyllä se turretti tulee tielle. Jossain GW:n julkaisissa tästä oli höpisty, että luukusta ampuvan tielle tosiaan kaikki turretit ja muut härpäkkeet tulee, mutta muisti nyt prakaa että missä se oli.2) Onko turretti tiellä jos on ollakseen? Eli blokkaako LoS:ia?
Niinpä, itseäkin kiinnostaisi tietää onko Multiple Ordnance Barragen aika ohi. Ennen Barrage-aseen merkkinä oli G kantaman edessä (Esim. G48" Ordnance 1 ja G48" Heavy 1). Tällöin yksikössä olisi voinut olla vaikka mikä sekoitus G-aseita ja ne kaikki olisivat saaneet Multiple Barragen käyttöönsä (oli se sitten Assault, Heavy tai Ordnance, ne kaikki olivat G-aseita ja se tarkoitti Barrage-aseita). Nykyään se on Heavy 1 Barrage ja Ordnance Barrage 1, joten kysymys lienee: Onko vain sanailu muutettu (GW-mäisen epätarkaksi), vai onko nämä aseet erotettu toisistaan ikuisiksi ajoiksi?Kurimus kirjoitti:Hämmennetäänpä soppaa lisää vielä sillä, että käyttääkö Multiple Ordnance Barrage edes Multiple Barragen sääntöjä? 40KOnlinella on meneillään aiheesta ihan mielenkiintoinen väittely, ja molemmilla osapuolilla on varsin hyviä argumentteja. Itse en ota asiaan toistaiseksi kantaa (odotan kuka voittaa ja olen sitten sen puolella :D), mutta olisi ihan mielenkiintoista kuulla kotimaisten sääntölakimiesten mielipiteitä asiasta.
Vaihtoehtoja on tasan kaksi:
1. Aseet on erotettu ja Ordnance Barrage ei saa Multiple Barragea koska se ei lue missään sen säännöissä. Siellä viitataan normi-Barrageen vain minimikantamassa ja pinningissä, mutta ei Multiple Barragessa.
2. Barrage on Barrage ja GW vain kusi uudelleenmuotoilun.
Niin, eli tavallaan pitäis katsoa sieltä tankin sisältä. Noiden lasgunien LoS on hämännyt mua jo edellisen codexin aikana, ja oletin niiden olevan "Hull-mounted", eli 45 astetta reunoilta. Nyt ilmeisesti saa ampua vapaammin, ja jopa ilman, että se tekisi Chimerasta open toppedin. Jee.Nomad kirjoitti:True LoS:in ansiosta katsotaan "figun silmin", eli katsot siitä figun olan yli, että näkeekö.Nexus kirjoitti: 2) Onko turretti tiellä jos on ollakseen? Eli blokkaako LoS:ia?
Dakka. You need more of it. No exceptions.
-
Der Dexter
Kaiken ongelmana on se, että tehdään hauskoja, hienoja ja makeita sääntöjä, joita ei sitten selitetä lainkaan, eikä herroja isoilla jakkaroilla jaksa kiinnostaa, koska he ovat oikeassa, pelaajat väärässä, eikä mitään erratoita tarvita...
ja toisaalta ordnance ei ehkä ole ase, mutta "treated as a shooting weapon", taitaa ampuskella riittävän lähellä ampumista, jolloin ryhmän kokonaisuus on kivasti cheddarin katkuista, ehkä.
Hauska palata parin vuoden tauon jälkeen 40kymppiseen, ja ylipäätään takaisin GW:n pariin, ja huomata etteivät ole oppineet mitään vuosina, jolloin taloudellinen kurimus ja kilpailevien firmojen OIKEIN tekemät asiat syövät heidän rahojaan...
ilmankos nykyään GW:ltä saa vähemmän kalliimalla, säännöillä joiden toimivuudesta voidaan vain arvailla, lienee kaupallisesti järkevää...
ja toisaalta ordnance ei ehkä ole ase, mutta "treated as a shooting weapon", taitaa ampuskella riittävän lähellä ampumista, jolloin ryhmän kokonaisuus on kivasti cheddarin katkuista, ehkä.
Hauska palata parin vuoden tauon jälkeen 40kymppiseen, ja ylipäätään takaisin GW:n pariin, ja huomata etteivät ole oppineet mitään vuosina, jolloin taloudellinen kurimus ja kilpailevien firmojen OIKEIN tekemät asiat syövät heidän rahojaan...
ilmankos nykyään GW:ltä saa vähemmän kalliimalla, säännöillä joiden toimivuudesta voidaan vain arvailla, lienee kaupallisesti järkevää...
Aliquando Insanire Iucundum Est
Nykyään G48" Ordnance 1 tarkoittaa tasan samaa asiaa kuin Ordnance Barrage 1 ("This is the same as having the word 'barrage' under their type")MrBigMr kirjoitti:Niinpä, itseäkin kiinnostaisi tietää onko Multiple Ordnance Barragen aika ohi. Ennen Barrage-aseen merkkinä oli G kantaman edessä (Esim. G48" Ordnance 1 ja G48" Heavy 1). Tällöin yksikössä olisi voinut olla vaikka mikä sekoitus G-aseita ja ne kaikki olisivat saaneet Multiple Barragen käyttöönsä (oli se sitten Assault, Heavy tai Ordnance, ne kaikki olivat G-aseita ja se tarkoitti Barrage-aseita). Nykyään se on Heavy 1 Barrage ja Ordnance Barrage 1, joten kysymys lienee: Onko vain sanailu muutettu (GW-mäisen epätarkaksi), vai onko nämä aseet erotettu toisistaan ikuisiksi ajoiksi?
En itse ainakaan näe mitään syytä etteikö ordnance saisi multiple barragea, kun sitä ei millään tavalla erikseen kielletä ordnancelta kyseisessä säännössä.
Ordnance-statuksella siis ei ole mitään tekemistä tämän sääntömekaniikan kanssa niin käytännössä voidaan todeta että barrage = barrage = barrage.
Ja sitten se ettei MoO ampuminen olisi muka ase, sieltä löytyy varmaankin ihan normaali aseen profiili?
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Tähän tulokseen päätyivät myös siellä ulkomaanfoorumeilla (linkki edellisessä viestissäni), ja vieläpä ihan hyvin perusteluin.Deetwo kirjoitti:En itse ainakaan näe mitään syytä etteikö ordnance saisi multiple barragea, kun sitä ei millään tavalla erikseen kielletä ordnancelta kyseisessä säännössä.
Ordnance-statuksella siis ei ole mitään tekemistä tämän sääntömekaniikan kanssa niin käytännössä voidaan todeta että barrage = barrage = barrage.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
-Sörkan Sika-Harri-
totta, mutta tekeekö se siitä aseen? onko smite ase?Deetwo kirjoitti:
Ja sitten se ettei MoO ampuminen olisi muka ase, sieltä löytyy varmaankin ihan normaali aseen profiili?
-
vompovompatti
Kyllähän smiteen pätee kaikki ampumiseenkin pätevät säännöt vaikka se on erikseen psychic poweri.
I am the king of Rome, and above grammar.
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
-Sigismund, Emperor of the Holy Roman Empire
totta, mutta tekeekö se siitä aseen?vompovompatti kirjoitti:Kyllähän smiteen pätee kaikki ampumiseenkin pätevät säännöt vaikka se on erikseen psychic poweri.
Otappas se ohjekirja kätöseen ja selaa sivulle 50.
kätösessä on ja sivu lukusessa. Tarkoittaako se, että psychic powerit lasketaan aseella ampumiseksi, sitä että myös muut ampumahyökkäykset, joissa ei käytetä asetta, lasketaan aseella ampumiseksi?MrBigMr kirjoitti:Otappas se ohjekirja kätöseen ja selaa sivulle 50.
Ja vaikka laskettaisiin niin tarkoittaako se sitä että sillä äijällä on se ase?
Kaikki millä on aseen profiili on ase.A.M€nen kirjoitti:kätösessä on ja sivu lukusessa. Tarkoittaako se, että psychic powerit lasketaan aseella ampumiseksi, sitä että myös muut ampumahyökkäykset, joissa ei käytetä asetta, lasketaan aseella ampumiseksi?MrBigMr kirjoitti:Otappas se ohjekirja kätöseen ja selaa sivulle 50.
Ja vaikka laskettaisiin niin tarkoittaako se sitä että sillä äijällä on se ase?
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
Deetwo kirjoitti:
Kaikki millä on aseen profiili on ase.
Missähän tämä lukee? löydän vain se, että kaikilla aseilla on profiili. En sitä, että kaikki jolla on profiili on aseita. Ja jos se kerran on ase, miksi se ei lue aijän wargearissa?